Elektryczne są tanie w eksploatacji

 

Ryszard Wróbel z krakowskiego MPK przedstawił wyliczenia związane z „elektrykami”. MPK Kraków pierwsze testy przeprowadziło przed sześcioma laty, obecnie użytkuje 26 takich Solarisów na 567 autobusów ogółem. Ładowanie baterii odbywa się na zajezdni (28 stanowisk plug-in) oraz na siedmiu stacjach na mieście, przy wykorzystaniu pantografu. Łączny przebieg elektrycznych autobusów przekroczył 2,6 mln km. Jednostkowe zużycie prądu oscylowało między 1,25 a 2,1 kWh/km. Różnica w kosztach energii między konstrukcjami spalinowymi i elektrycznymi wynosiła od 0,60 do 1,20 zł/km, na korzyść elektrycznych. W tym zestawieniu nie uwzględniono kosztów wymiany baterii w przyszłości. Poza tym autobusy elektryczne są kilkadziesiąt procent droższe w zakupie, a jedna stacja ładowania pantografowego jest warta minimum 300 tys. zł netto. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, gminy powyżej 50 tys. mieszkańców powinny 1 stycznia 2021 r. mieć 5 proc. autobusów zeroemisyjnych.

T&M nr 6/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE