Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

110 lat marki Textar

Charakterystyczne dla niej innowacje i dążenie do doskonałości przyczyniły się do powstania bezpiecznych, cichych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań dotyczących hamulców, które niezawodnie zatrzymują pojazdy na całym świecie.

Marka Textar, będąca synonimem najwyższej jakości produktów ciernych, świętuje w tym roku 110 lat istnienia. Za oficjalny początek marki Textar przyjmuje się datę 23 lipca 1913 roku. Powstała wtedy spółka handlowa produkująca tarcze hamulcowe do wagonów kolejowych i metra. Historia jest jednak dłuższa i sięga początków motoryzacji. Pierwsze hamulce były drewnianymi klockami do spowalniania powozów konnych. Wraz z pojawieniem się pierwszych wehikułów silnikowych, wizjoner i przedsiębiorca Walter Wilson Cobbett zdał sobie sprawę, że do hamowania pojazdów w dość prosty sposób można wykorzystać produkowane przez jego firmę plecione pasy.

Warto tu przypomnieć, że 110 lat temu pasy tekstylne były dla przemysłu tak ważne, jak dziś mikroprocesory. Ich brak paraliżował funkcjonowanie całej branży. Pierwsze firmy zajmujące się produkcją miały zazwyczaj niewielką liczbę maszyn, np. maszynę parową, której moc musiała być przekazywana do wielu mniejszych urządzeń. Do przenoszenia mocy z wału głównego wykorzystywano właśnie tekstylne pasy transmisyjne współpracujące z systemem kół napędowych i pasowych.

 

Od pasów ciernych do samochodów elektrycznych

Mimo sporego zapotrzebowania, producenci pasów poszukiwali też nowych zastosowań dla swoich produktów. Wiele możliwości znaleźli w rozwijającej się branży motoryzacyjnej, początkowo w układach przeniesienia napędu, a następnie także w hamulcach. Pierwsze samochody wykorzystywały hamulec taśmowy, który działał na przekładnię. Dopiero później zaczęto stosować zewnętrzne hamulce taśmowe do bezpośredniego hamowania kół. Technologia ta była stosowana przez Amerykanów do 1920 roku. Do pierwszej wojny światowej standardem było hamowanie tylko tylnej osi.

Dotyczyło to również Forda Model T, pierwszego samochodu produkowanego seryjnie. Był on wyposażony fabrycznie w elementy cierne opracowane przez współzałożycieli marki Textar. W aucie zastosowano taśmowy układ hamulcowy działający na układ przeniesienia napędu, który wspomagany był taśmowymi hamulcami bębnowymi przy tylnych kołach. W 1910 roku firma Walter Willson Cobbett dostarczała na potrzeby produkcji tego pojazdu 130 000 metrów taśm ciernych tygodniowo.

Od tego czasu znaczna część produktów z asortymentu Textar opracowywana jest we współpracy z koncernami motoryzacyjnymi i trafia na fabryczny montaż. W klocki hamulcowe Textar oryginalnie wyposażane są m.in. samochody Porsche, Audi, Opel, Mercedes, a także nowoczesne pojazdy elektryczne, takie jak BMW i8 i i3, Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 i Buzz, Tesla model S i X.

 

Doświadczenie zdobyte w sportach motorowych

Od początku istnienia marka Textar mocno angażowała się w sport motorowy. Była obecna również w najbardziej prestiżowej Formule 1. Materiały cierne Textar montowano w słynnym bolidzie Mercedesa zwanym Srebrną Strzałą, którym Stirling Moss m.in. zwyciężył w 1955 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, samochody, które zajęły kolejne trzy lokaty w tym wyścigu, również korzystały z części Textar!

Bazując na wiedzy zdobytej w wyścigach samochodowych, w 2000 roku Textar opracował pierwsze klocki hamulcowe dopasowane do ceramiczno-węglowych hamulców tarczowych stosowanych w samochodach wyczynowych. Marce Textar powierzono opracowanie skutecznego układu hamulcowego do Bugatti Veyron. Wyjątkowy pojazd został zeprezentowany w 2005 roku. Jego silnik o mocy 1200 koni mechanicznych umożliwiał osiągnięcie prędkości przekraczającej 400 km/h. Był to wtedy najszybszy seryjny samochód świata.

textar2

Innowacyjne produkty klasy premium

Dzisiaj Textar to produkty przeznaczone dla samochodów osobowych i ciężarowych. Właścicielem marki jest obecnie firma TMD Friction – globalny producent materiałów ciernych do samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych oraz ciężarówek i autobusów. Klocki hamulcowe dedykowane do samochodów wyścigowych w ramach portfolio TMD Friction oferuje marka Pagid Racing. W portfolio TMD Friction znajdują się także marki: Mintex, Don, Pagid, Cobreq, Nisshinbo i Bendix.

Niemal od samego początku główna siedziba Textar mieści się w Leverkusen w Niemczech. Produkty marki powstają w fabrykach na całym świecie, oprócz Niemiec zlokalizowanych m.in. w Rumunii, USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Japonii. TMD Friction, do którego należy Textar, zatrudnia na całym świecie 4 500 pracowników.

Niezmiennie od lat Textar jest widoczny podczas najważniejszych krajowych, europejskich
i światowych imprez motoryzacyjnych. Specjaliści Textar uczestniczą też w istotnych pracach badawczych i rozwojowych. Projektowaniem, produkcją i testowaniem materiałów ciernych
z logo Textar zajmuje się 300 inżynierów pracujących we własnych ośrodkach badawczych. Obecnie są zaangażowani w opracowywanie normy Euro7.

– Dziękujemy naszym klientom i partnerom biznesowym, którzy od lat towarzyszą nam w tej ekscytującej podróży. To również ich wsparcie i zaufanie sprawiły, że osiągnęliśmy obecny etap rozwoju. Jesteśmy dumni z naszej historii i z niecierpliwością czekamy na wiele kolejnych udanych lat współpracy z aktualnymi oraz przyszłymi kontrahentami. Mimo zawirowań na rynku motoryzacyjnym z optymizmem patrzmy w przyszłość marki Textar. Nastawiamy się na dostarczanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań wynikających z potrzeb branży motoryzacyjnej – mówi Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

– Produkty Textar są znane z najlepszej w swojej klasie skuteczności. Zapewniają, komfort i bezpieczeństwo, a równocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami oraz normami środowiskowymi. Bezkompromisowe podejście do tych kwestii jest dla nas priorytetem. Przekłada się to na zaufanie dystrybutorów, warsztatów oraz kierowców – dodaje Joanna Krężelok z TMD Friction.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE