Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Samojezdny moduł

Moduł Goldhofer PST/SL-E 8 Heavy Duty trafił do Zarządu Dróg Wodnych i Żeglugi Kanału Kilońskiego.

Pierwszą jednostką pływającą, którą przemieszczano z wykorzystaniem tego rozwiązania transportowego był prom Nobiskrug. Promy muszą być regularnie serwisowane. A to wymaga transportu do stoczni. Wiedzą to doskonale gospodarze Kanału Kilońskiego. Do niedawna jednostki pływające o masie do 130 t były manewrowane na urządzeniu podnoszącym statek, na tzw. pochylni podłużnej. Były wyciągane na brzeg za pomocą wyciągarki przez system szyn i dalej do hali stoczniowej. To dość skomplikowane zadanie. Jeszcze bardziej problem dotyczy jednostek większych.

Nowy projekt polega na wykorzystaniu ciężkiego pojazdu transportowego do wyciągnięcia jednostki pływającej na brzeg, podniesienia jej i przetransportowania między stacją podnoszenia statku, myjnię, aż do postawienia w hali stoczniowej. Po wszechstronnych badaniach, Zarząd ds. Dróg Wodnych i Żeglugi zdecydował się na wykorzystanie do tego celu 8-osiowego samojezdnego moduł o dużej ładowności firmy Goldhofer. Samobieżny pojazd posiada m.in. elektroniczny, wielokierunkowy układ kierowniczy, który umożliwia manewrowanie jednostką pływającą na dość ciasnym terenie stoczni, a następnie precyzyjne ustawienie jej.

Pierwszą jednostką przemieszczoną na nowym rozwiązaniu transportowym był prom Nobiskrug. Ma całkowitą długość 32 m, całkowitą szerokość 9,8 m i masę ok. 130 t. Prom, który może przewozić do 45 t, został „obsłużony” przez urządzenie podnoszące statek w stoczni Rendsburg. Za pomocą samojezdnego pojazdu Goldhofer PST/SL-E prom wyciągnięto na brzeg na urządzeniu podnoszącym, wykorzystując pochylnię wzdłużną (pojazd samobieżny pełnił funkcję holownika i za pomocą liny wyciągnął prom na brzeg). Następnie pojazd ustawił się pod dwiema nadbudówkami i podniósł całą konstrukcję wraz z promem przez hydrauliczną kompensację osi i przetransportował prom do hali stoczniowej w celu przeprowadzenia inspekcji i prac konserwacyjnych.

 

T&M nr 2/2023

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE