MAN Lion’s City E w Europie

 

Każdego dnia potwierdza swój potencjał i w równym stopniu zachwyca właścicieli przedsiębiorstw autobusowych, kierowców i ekspertów. Tour po Europie. Elektromobilność rusza w drogę. Pod koniec 2019 r. firma MAN Truck & Bus dostarczyła do Hamburga dwa pierwsze autobusy miejskie MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym. Od tego momentu minęło zaledwie kilka miesięcy, a autobus elektryczny jeździ już w wielu krajach Europy. „Najbardziej cieszy nas pozytywny odbiór tego pojazdu. Przedstawiciele przedsiębiorstw autobusowych, kierowcy, eksperci a także pasażerowie są zachwyceni naszym autobusem elektrycznym

i komfortem jazdy”, mówi Rudi Kuchta, Head Business Unit Bus w firmie MAN Truck & Bus. W ramach przyjętej w MAN eMobility-Roadmap w praktycznych testach będzie łącznie uczestniczyć 15 pojazdów demonstracyjnych. Pojazdy z floty demonstracyjnej są aktualnie eksploatowane, między innymi, w Niemczech, Hiszpanii, Luxemburgu, Belgii, Francji, Austrii i Szwajcarii. W celu zebrania szerokich doświadczeń firma MAN Truck & Bus przekazała ponadto operatorowi autobusów miejskich Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) w Kolonii i hiszpańskiemu operatorowi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) autobus elektryczny o długości 18 metrów do testów w ruchu miejskim. „Podjęcie dziś kroków umożliwiających wprowadzenie komunikacji bezemisyjnej w przyszłości stanowi dla wielu gmin nie lada wyzwanie. Temat ten jest bowiem w wielu przypadkach całkowicie nowy. Z myślą o rozwiązaniu tego problemu podjęliśmy decyzję, aby wspólnie z klientami testować na drogach autobusy floty demonstracyjnej i dzielić się zebranymi w ten sposób doświadczeniami”, uzupełnia Kuchta.

 

Na ulicach Hamburga, Monachium i Wolfsburga

Całkowicie elektryczny autobus miejski MAN Lion’s City E uzupełnia portfolio nowe generacji autobusów miejskich MAN o wariant bezemisyjny. W połowie grudnia 2019 r. spółka MAN Truck & Bus przekazała pierwsze dwa autobusy MAN Lion’s City E operatorowi Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) i zakładom komunikacji Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH). Operatorzy ci eksploatują autobusy elektryczne w normalnych warunkach pracy. „Chcemy do 2030 r. zastąpić naszą flotę pojazdami całkowicie bezemisyjnymi. Dlatego cieszymy się, że MAN jest kolejnym oferentem autobusów bezemisyjnych na rynku w Hamburgu”, powiedział Henrik Falk, prezes zarządu operatora Hamburger Hochbahn AG podczas ubiegłorocznej uroczystości przekazania autobusów. Autobus elektryczny MAN zainteresował spółkę Hamburger Hochbahn AG, o czym najlepiej świadczy podpisana przez nią z MAN Truck & Bus umowa ramowa na dostawę autobusu MAN Lion’s City 12 E i nowego autobusu przegubowego Lion’s City 18 E. Umowa ta stanowi element rekordowego zlecenia obejmującego dostawę do HOCHBAHN w latach 2021-2025 nawet 530 miejskich autobusów bezemisyjnych. Dokładna ilość sztuk i wielkość poszczególnych dostaw zostaną ustalone w okresie obowiązywania umowy.

Od kilku tygodni autobus MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej jeździ także po ulicach Monachium. Na obsługiwanej przez MVG linii muzealnej nr 100 przewozi pasażerów na trasie między dworcem głównym a dworcem wschodnim. „Jest to premiera w stolicy Bawarii – jeden z pierwszych nowych autobusów elektrycznych MAN obsługuje połączenia liniowe w mieście”, mówi Rudi Kuchta. Podobnie jak HOCHBAHN i VHH w Hamburgu, także operator monachijskiej firmy transportowej Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) zwraca w ramach praktycznych testów szczególną uwagę na kwestię zasięgu. „Cieszymy się, że MAN wspólnie z nami – przedsiębiorstwem transportowym – testuje w naszej sieci jeden ze swoich pierwszych autobusów elektrycznych i z niecierpliwością czekamy na wyniki“, mówi szef MVG, Ingo Wortmann, dodając: „Nasz cel na najbliższe dziesięć lat jest jasno określony. Jest nim odejście od oleju napędowego w kierunku napędów bezemisyjnych. Potrzebujemy zatem niezawodnych autobusów elektrycznych o dużym zasięgu”. Poza Hamburgiem i Monachium kolejny autobus elektryczny MAN Lion’s City E rozpocznie wkrótce testy w Wolfsburgu.

 

Od Hiszpanii przez Austrię aż do Szwajcarii

W hiszpańskim mieście Badajoz autobus MAN Lion's City E 12 zrobił prawdziwą furorę. Niedawno krążył po ulicach tego uniwersyteckiego miasta, zachwycając efektami testów. „Wyniki testów dają powód do zadowolenia zarówno nam, jak i operatorowi”, mówi Manuel Fraile, Head of Sales Bus w spółce MAN Truck & Bus Iberia. W temperaturze powyżej 35 stopni Lion's City E przetrwał całą 16-godzinną zmianę, pokonując trasę o długości 284 km. „Na koniec dnia autobus był jeszcze wystarczająco naładowany. Oznacza to, że nasz autobus elektryczny może być eksploatowany na trasach, które dotąd wydawały się niemożliwe do obsługi przez pojazdy elektryczne”, podsumowuje Fraile.

W połowie maja elektryczny autobus MAN przez cztery dni prezentował swój potencjał w Linzu. Zakłady komunikacyjne LINZ AG LINIEN były pierwszym w Austrii operatorem transportowym, który testował ten pojazd, wyciskając z niego siódme poty. MAN Lion’s City E poruszał się w Linzu zarówno w centrum miasta, jak i po ulicach o stromym nachyleniu. „Wysłaliśmy autobus elektryczny na wymagającą trasę testową, aby sprawdzić, jak radzi sobie z pokonywaniem wzniesień, jakie ma przyspieszenie, jaki oferuje komfort i oczywiście jaki jest jego zasięg. Wszyscy uczestnicy pierwszego w Linzu testu autobusu Lion‘s City E są pod wrażeniem jego możliwości. Pojazd potwierdził swoje zalety i brawurowo sprostał wyzwaniom testu“, mówi Lars Heydecke, kierownik działu Sales & Product Bus w spółce MAN Truck & Bus Vertrieb Österreich GesmbH.

15 stacji, 17 klientów, duże zainteresowanie. W ramach organizowanego przez MAN eBus-Roadshow autobus Lion’s City E przez trzy tygodnie jeździł po Szwajcarii, budząc powszechne zainteresowanie. Pierwszym przystankiem na trasie w dniu 16 czerwca 2020 były zakłady komunikacyjne Verkehrsbetriebe St. Gallen (VBSG). Liczni przedstawiciele zakładów komunikacyjnych i miasta skorzystali z okazji poznania na żywo autobusu elektrycznego, podobnie jak w przypadku pozostałych postojów.

 

MAN Lion’s City E z licznymi nagrodami

Autobus elektryczny MAN Lion’s City E przekonał do siebie także ekspertów i dziennikarzy. Świadczą o tym liczne wyróżnienia, które dotychczas otrzymali pojazd i jego projektanci. Jedna z nagród została przyznana przez jurorów iF International Forum Design: 78 międzynarodowych ekspertów w dziedzinie designu reprezentujących 20 krajów wybrało zwycięzców spośród 7.298 zgłoszeń nadesłanych z 56 krajów i przyznało autobusowi Lion’s City E prestiżową nagrodę iF Gold Award w kategorii „Automobiles/Vehicle/Bikes”. Autobus elektryczny MAN został także zwycięzcą w konkursie Automotive Brand Contests, zdobywając w kategorii „Commercial Vehicle” renomowaną międzynarodową nagrodę za wzornictwo. „Nagrody te świadczą o jakości designu naszego autobusu elektrycznego. Zawdzięczamy go wspaniałemu zespołowi, który w ostatnich latach wykonał niesamowitą pracę. Możemy być z niego dumni”, podkreśla Rudi Kuchta. Kolejne wyróżnienie nowy MAN Lion’s City E otrzymał w styczniu w ramach tegorocznej edycji National Transport Awards w Madrycie, zdobywając tytuł „Autobusu Miejskiego Roku w Hiszpanii”.

 

Zlecenia z Niemiec i Szwecji

„Jest nam bardzo miło, że autobus elektryczny Lion’s City E spotyka się z tak dobrym przyjęciem ekspertów na całym świecie. W szczególności cieszymy się jednak, że już teraz pierwsi klienci obdarzyli nas zaufaniem i cenią naszą kompetencję w dziedzinie eMobility”, mówi Kuchta. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku zakłady komunikacyjne Hamburg-Holstein (VHH) zamówiły 17 autobusów Lion’s City E. „Będzie to nasza pierwsza duża dostawa autobusów elektrycznych do klienta w ramach przetargu i tym samym ważny krok nanaszej  eMobility-Roadmap.”

Kolejne zlecenie nadeszło, między innymi, z Malmö w Szwecji: największy skandynawski operator autobusowy Nobina Sverige AB zamówił w MAN Truck & Bus 22 autobusy elektryczne MAN Lion’s City E. Będą one komfortowo i bezpiecznie przewozić mieszkańców i turystów w Malmö. „Zlecenia te wyraźnie świadczą o dużym zainteresowaniu innowacyjnymi i przyszłościowymi technologiami napędowymi na rynku międzynarodowym”, mówi Kuchta.

Pierwsze pojazdy z seryjnej produkcji pojedynczych autobusów MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej powinny być dostarczone klientom w czwartym kwartale 2020. Autobus Lion’s City E w wersji przegubowej pojawi się pół roku później i trafi do produkcji seryjnej przypuszczalnie w pierwszym półroczu 2021. „Rozpoczęliśmy kampanię internetową poświęconą tematowi elektromobilności pod hasztagiem #ElectrifyingEurope. Tą drogą informujemy o nowościach, testach i doświadczeniach, jakie stają się udziałem MAN, operatorów, kierowców i pasażerów”, mówi Rudi Kuchta, dodając: „Temat elektromobilności znajduje się absolutnie w centrum naszego zainteresowania i z pełnym zaangażowaniem go zgłębiamy.”

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE