Gama pojazdów Pure Excellence

 

Ciężarówka ta dołączyła do serii większych pojazdów najnowszej generacji Pure Excellence oraz dodał 11 konfiguracji wieloosiowych ciągników i podwozi do nowej serii CF i XF. Tym samym pojazdy holenderskiej marki dostępne są już w kompletnej ofercie Pure Excellence.

Z nowymi ciężarówkami mogliśmy zapoznać się podczas pokazu zorganizowanego pod koniec września br. w górzystych okolicach Barcelony (Hiszpania). Pojazdy ciężarowe CF i XF nowej generacji Pure Excellence, wprowadzone na rynek na początku lata tego roku, cechują się większą wydajnością i podwyższonym komfortem kierowcy. Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7 proc. zużycie paliwa. Zwiększono też ładowność oraz zmieniono design kabiny wewnątrz i na zewnątrz. Teraz do tego grona dołącza model LF.

 

Oszczędniejsze silniki LF

LF zyskał nowy 3,8-litrowy silnik Paccar PX-4, zaproponowano też wybór szybszych układów napędowych, zapewniających większą oszczędność paliwa. Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny dostosowano do nowych serii CF i XF.

Nowy silnik jest dostępny w 7,5-tonowej wersji LF w dwóch wariantach mocy: 156 KM i 172 KM, z maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 500 i 600 Nm, uzyskiwanym pomiędzy 1.200 i 2.000 obr./min. Nowa jednostka napędowa przeznaczona jest do pojazdów wykorzystywanych w dystrybucji miejskiej.

Do cięższych prac dostępne są silniki Paccar PX-5 4,5 l (184-213 KM) i PX-7 6,7 l (234-325 KM); moc większego diesla została zwiększona o 11 KM. Pod koniec 2016 r. silniki te zostały wzbogacone o nowe oprogramowanie,  zoptymalizowany układ wlotu powietrza oraz układ chłodzenia. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy obu jednostek jest wyższy o 5-12% i dostępny jest przy prędkości obrotowej niższej o 100-200 obr./min. Wynosi teraz w PX-5 850 Nm (przy 1.200-1.500 obr./min) i w PX-7 1.200 Nm (przy 1.100-1.700 obr./min).

Dzięki wykorzystaniu nowych szybszych przełożeń tylnej osi, wynoszących do 3.31:1, prędkość obrotowa silnika przy prędkości podróżnej jest niższa o 150-200 obr./min. W połączeniu z innowacjami silnika zapewnia to sześcioprocentową oszczędność paliwa i zmniejszony poziom hałasu.

 

Rozmnożone skrzynie biegów

Do nowej serii LF proponowane są manualne i zautomatyzowane przekładnie 5-, 6-, 9- i 12-biegowe oraz w pełni automatyczne skrzynie biegów, a do najmocniejszych wersji silnika PX-7 można teraz również wybrać automatyczną skrzynię biegów Allison dostosowaną do zadań specjalistycznych (pojazdy 18/19-tonowe). 

 

Większy zasięg, dłuższe zabudowy

Duży rozstaw osi (do 6,9 m) umożliwił zastosowanie zbiorników paliwa o pojemności do 1.240 l, a w efekcie zwiększenie zasięgu pojazdu i możliwość tankowania w miejscach z niższymi cenami paliwa.

Zwiększony rozstaw pozwala też na zwiększenie maksymalnej długości zabudowy do ponad 9 m i przewożenie większych ładunków.

Innowacje w konstrukcji ułatwiają pracę wytwórcom zabudów. Obejmują one nowe moduły mocowania zabudowy, które ułatwiają jej instalację wraz z wyposażeniem. Oprócz tego możliwe jest specjalne przygotowanie do mocowania furgonu z platformą załadowczą, cysterny z ramą pomocniczą lub wywrotki. W wersji z dużym rozstawem osi i krótszym zwisem tylnym ułatwiono montaż śmieciarki.

 

W stylu starszych braci

Design nowego modelu LF dostosowano do nowych pojazdów CF i XF. We wnętrzu odświeżono kolorystykę, nadając jej ciepłe odcienie, i tablicę wskaźników. Zmiany grafiki ułatwiają odczytywanie wiadomości, unowocześniono czcionkę zegarów.

Na  życzenie ciężarówka wyposażana jest w dolne okno drzwi pasażera, poprawiające widoczność po prawej stronie. Na pewno przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu miejskim.

Pojazdy z serii LF od dopuszczalnej masy całkowitej 8 t oraz z zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi są standardowo wyposażane w zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (AEBS), układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu (FCW), tempomat adaptacyjny (ACC) i system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS). W nowym modelu producent oferuje także system zarządzania flotą DAF Connect.

 

Wieloosiowe ciągniki i podwozia CF i XF

Nowe serie modeli CF i XF Pure Excellenece, od lata br. oferowane w wersjach do transportu długodystansowego, teraz zaproponowano także jako wieloosiowe ciągniki i podwozia pod zabudowę.

Jedenaście nowych konfiguracji osi ciągników i podwozi pozwoliło uzyskać pełną ofertę dostępnych wersji: jest to osiem rodzajów 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzy 3- i 4-osiowe ciągniki. Nowe pojazdy, podobnie jak wcześniej zaprezentowane, zużywają do 7% mniej paliwa i są lżejsze o ponad 100 kg od porównywalnych wersji poprzedniej generacji, co zwiększa ładowność. Są też wyposażone w zintegrowane moduły do montażu zabudów, co skraca czas montażu.

Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13 są standardowo łączone z zautomatyzowanymi skrzyniami biegów TraXon najnowszej generacji. Przekładnie te mają niższe straty spowodowane tarciem wewnętrznym i charakteryzują się niezwykle płynną zmianą biegów. Dostępne są specjalne strategie zmiany biegów do transportu standardowego, transportu cieczy, transportu ponadgabarytowego i zestawów Eco Combi. W modelach Construction serii DAF CF FAD, FAT (podwozia pod zabudowę) i FTT (ciągniki siodłowe) przekładnia TraXon jest wyposażona w dodatkowe oprogramowanie terenowe zapewniające optymalne przełączanie biegów i operowanie sprzęgłem. Po uruchomieniu trybu off-road w skrzyni TraXon zmiany biegów są bardzo szybkie i następują przy wyższych obrotach, aby zapewnić lepszą trakcję.

 

Lżejsze konstrukcje to wzrost ładowności

Nowe podwozia pod zabudowę serii CF i XF otrzymały bardziej zwarty moduł oczyszczania spalin EAS. Można go teraz zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią (w modelach 8x4 FAD). Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki, np. paliwa. Zapewnia to także większą swobodę w rozmieszczeniu komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność, dzięki masie własnej EAS pomniejszonej o 50 kg. Wraz z lżejszymi układami napędowymi uzyskano oszczędności masy (do 250 kg w modelach CF FAD 8x4 do zadań budowlanych).

 

Osiowa rewolucja

Nowa oś wleczona do ciągników i podwozi pod zabudowę w serii pojazdów CF i XF zapewnia lepszą manewrowość. Obejmuje ona nowo opracowany elektrohydrauliczny układ kierowniczy EHS, który jest o 30 kg lżejszy. Sterowanie jest bardziej dokładne, ponieważ układ EHS stale oblicza optymalny kąt skrętu dla kół osi tylnej, uwzględniając takie parametry jak prędkość pojazdu i rozstaw osi. Płynące z tego korzyści są najbardziej zauważalne podczas manewrów w obszarach miejskich. Zmniejszenie strat spowodowanych tarciem i to, że pompa układu kierowniczego jest włączana wyłącznie podczas kierowania, skutkują obniżeniem zużycia paliwa o dodatkowy 1%.

Przy prędkości powyżej 40 km/h oś blokuje się w położeniu jazdy do przodu i zapewnia większą stabilność pojazdu, a także oszczędność paliwa. Oprócz tego układ kierowniczy osi wleczonej składa się z mniejszej liczby elementów, co poprawia wytrzymałość i niezawodność.

Nową kierowaną oś wleczoną można zamontować w podwoziach pod zabudowę i ciągnikach 6x2, a także w podwoziach pod zabudowę 8x2.

Podwozia 6x2 serii CF oraz XF (FAN) też zostały wyposażone w układ EHS oraz w nowe zawieszenie pneumatyczne, które można łatwo obniżyć o 90 mm lub podnieść o 185 mm w celu umożliwienia szybkiego ładowania i rozładowywania kontenerów wymiennych.

10-tonowe osie wleczone do bliźniaczego montażu kół o obciążeniu statycznym sięgającym 34 ton są szczególnie przydatne podczas ładowania i rozładowywania ciężkich kontenerów przez urządzenie hakowe lub bramowe. Masa własna nowych osi została zmniejszona o 25 kg. Można je zamontować w ciągnikach i podwoziach pod zabudowę 6x2, a także w podwoziach 8x2.

Nową ofertą są także zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) do transportu terenowego. Ten zestaw osi jest wyposażony w nową żeliwną pochwę, która zmniejsza masę własną o dodatkowe 60 kg.

Aby zapewnić jak największą oszczędność paliwa, dostępne są jeszcze szybsze przełożenia przekładni głównej (3,46, 3,61, 3,76:1). Umożliwiają one pracę silnika z niższą prędkością obrotową. Aby zapewnić jak najniższe koszty eksploatacji, przerwy między wymianami oleju nowego zestawu tandemowych osi napędowych zostały zwiększone do 3 lat lub 450.000 km.

Nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicami są dostępne do ciągników i podwozi 6x4 i 8x4 do transportu ponadgabarytowego lub transportu w trudnym terenie. Gama pojazdów obejmuje podwozie pod zabudowę FAD 8x4 z dwiema kierowanymi osiami, które najczęściej znajduje zastosowanie w transporcie piasku i żwiru. W tym modelu moduł SCR nie jest już częścią pionowego układu wydechowego. Zamiast tego nowy moduł EAS, dzięki swoim niewielkim wymiarom, może zmieścić się w całości pomiędzy obiema przednimi osiami. Ta zmiana zapewnia zmniejszenie masy własnej o 115 kg i zwiększenie ilości miejsca na podwoziu na dodatkowe komponenty.

 

Lekkie podwozie 8x4 pod betonomieszarkę

Lekkie podwozie 8x4 do montażu betonomieszarki serii CF model FAD jest teraz dostępne z tandemowymi osiami napędowymi (19 t) z pojedynczą redukcją (SR1132T) i dwoma przednimi osiami o nośności 7,1 t. To tanie i wydajne podwozie popularne w Wielkiej Brytanii jest teraz dostępne w całej Europie. Na skutek optymalizacji układu kierowniczego i zawieszenia oraz zastosowania hamulców tarczowych i nowego kompaktowego modułu EAS z pionową rurą wydechową masa własna tego samochodu wynosi tylko 9.150 kg, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie pojazdów. Podwozie pod betonomieszarki jest wyposażane w nowy silnik Paccar MX-11 o mocy  370-450 KM.

 

Łatwiej zabudować podwozi serii CF i XF

Usprawnienia w podwoziach zapewniają lepsze warunki do szybkiego i bezproblemowego montażu zabudów. Nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu furgonu, ciężkiego dźwigu, wywrotki lub systemu hakowego. Nowy i rozszerzony układ otworów w tylnej części podwozia ułatwia montaż wind tylnych żurawi i furgonów, a także zmianę położenia komponentów, modyfikację zwisu tylnego lub montaż sprzęgu i zabezpieczenia przeciwnajazdowego. Dzięki temu nowy układ otworów zmniejsza koszty wytwórcy zabudowy, skracając czas kompletacji pojazdu.

Według Zbigniewa Kołodziejka, dyrektora marketingu DAF Trucks Polska, firma liczy na zwiększenie sprzedaży podwozi, zwłaszcza ciężkich. W transporcie międzynarodowym coraz chętniej wykorzystywane są podwozia 6x2, zwłaszcza jako pojazdy kubaturowe z 2-osiową przyczepą. DAF oczekuje także rozwoju sprzedaży w segmencie pojazdów komunalnych.

T&M nr 11/2017

Tekst: Antoni Gostyński