NACZEPY RUCHOME PODŁOGI

 

Jednak spotkaliśmy się też z opiniami, że popyt na samowyładowcze pojazdy zmalał w tym roku, w efekcie działań rządu, zmierzających do stworzenia lepszych warunków działalności kopalń węgla. Jeśli  dla przykładu elektrociepłownie zaczynają znowu więcej palić węglem niż trocinami czy wiórkami z drewna to generuje to większe zapotrzebowanie na wywrotki niż na ruchome podłogi do transportu opału, a to uderza w nasza branżę - powiedział nam przedstawiciel jednego z wiodących producentów takich pojazdów. Natomiast według szacunków firmy STAS, sprzedaż w tym roku będzie zbliżona do poziomu ubiegłorocznego. Przewoźnicy kupują teraz więcej naczep z ruchomą podłogą do transportu międzynarodowego – wożą na długie dystanse m.in. palety, zboże, odpady, złom...

Zauważalny jest wzrost popularności pojazdów całkowicie aluminiowych, które są lżejsze od konstrukcji z ramą stalową, a równie wytrzymałe. Jak ujawnił Piotr Iwański, Dyrektor Handlowy Schwarzmüller Polska, obecnie firma sprzedaje już więcej naczep z ruchomą podłogą aluminiowych niż tych ze stalowa ramą. Sporo jest też ostatnio zapytań o naczepy w wersji do transportu papieru.

Popyt na naczepy samowyładowcze generują m.in. firmy przewożące odpady i śmieci. Nabywcy tego rodzaju pojazdów to m.in. firmy z branży utylizacji odpadów, przewożące biomasę na większe odległości, także branża zbożowa, gdzie tzw. ruchome podłogi służą najczęściej do przewozu lekkich ładunków, takich jak soja, otręby... Sporo takich naczep trafia też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków.

W celu zwiększenia wszechstronności użytkowania naczep z ruchomą podłogą coraz częściej producenci oferują nabywcom wyposażenie w postaci drzwi bocznych, które ułatwiają załadunek długich przedmiotów (wózkiem widłowym) bez konieczności załadunku dźwigiem lub suwnicą od góry naczepy, co skraca czas załadunku i obniża jego koszty.

 

CMT – każdy pojazd może być inny

Chojnicki producent wyspecjalizował się w produkcji eksportowej, ale akurat w przypadku ruchomych podłóg większość pojazdów trafia do polskich odbiorców, choć zamawiają je też nabywcy z zagranicy, np. z Danii, Anglii, Holandii, Niemiec. Jak powiedział nam Łukasz Powroźniak, kierownik działu sprzedaży, produkcję w Chojnicach wyróżnia to, że naczepy są projektowane na indywidualne zamówienia nabywców. Sterowanie ruchomą podłogą (panele 6-12 mm) odbywa się przewodowym pilotem lub na życzenie nabywcy stosowane jest bezprzewodowe. Rama jest stalowa, skrzynia aluminiowa z profili o dużej odporności na ścieranie. Naczepa bazuje na osiach z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Standardowa kubatura pojazdu to ok. 92 m, ale możliwe są inne pojemności. W Chojnicach produkuje się pojazdy na różnych podwoziach, nie tylko 3-osiowe, także 2-, a nawet 4-osiowe. Zaprojektowano również naczepy specjalnie do przewożenia tzw. okrywy, kompostu pod pieczarki - zamiast standardowych drzwi mają one z tyłu zamontowany podajnik, który transportuje przewożony ładunek wprost na taśmę. System ogrzewania pozwala na transport takiego ładunku zimą. Popularne są zamówienia na naczepy do przewozu palet, zrębków i trocin, ale przygotowywano też pojazdy do przewozu kompostu, szkła, kamieni, a także złomu.

Naczepa może być wyposażona w wiele dodatków rozszerzających jej zastosowanie i ułatwiających jej użytkowanie, np. pneumatycznie lub elektrycznie otwierany dach, pneumatycznie blokowana klapa, izolacja, dostosowanie pod załadunek widlakiem, osie skrętne itp.

 

FLIEGL – stal drobnoziarnista najlżejsza

Masa własna naczepy Fliegl, na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej wraz z kołem zapasowym wynosi tylko 7.300 kg. Skrzynia jest produkowana z najwyższego jakościowo i najtwardszego aluminium, 110 w skali Brinella. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 lub 10 mm. W różnych wersjach stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych i śniegu. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi do wyboru spośród: SAF lub BPW z  hamulcami  tarczowymi o dużej średnicy. 

Producent stosuje w naczepach z ruchomą podłogą tylko ramy stalowe, ale produkowane są one ze stali drobnoziarnistej, która jest znacznie lżejsza od zwykłej. Niewiele ustępuje pod względem masy konstrukcji aluminiowej, natomiast łatwiej poddaje się naprawie.

Spośród produkowanych przez Fliegla naczep ruchomych podłóg o pojemności od 82 do 96 m sześć, największym popytem w Polsce cieszą się pojazdy o około 90-metrowej pojemności.

 

INTER CARS – z ruchomą podłogą LEGRAS

Firma Feber sp. z o.o. należąca do grupy Inter Cars montuje w Sieradzu naczepy  Inter Cars z ruchomą podłogą znanej marki Legras. Jak wyjaśnił nam Łukasz Toboła, kierownik ds. rynku w Feberze, z Francji przywożone są skrzynie w kawałkach, w całości jest tylko podłoga. Na miejscu wszystko jest składane w całość i osadzane na podwoziu Febera.

Dostępne są dwa typy paneli podłogowych (Cargo Floor): typ 7 (5 mm górny, 2 mm dolny) oraz typ 10 (7 mm górny, 3 mm dolny) – który przez sieradzkiego producenta jest traktowany jako podstawowy (pozwala poruszać się w naczepie 9-tonowymi wózkami). Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnątrz, która wzmacnia podłogę. Rozwiązanie to poprawia wytrzymałość paneli oraz wydłuża ich żywotność. Na długości 300 mm od końca pojazdu na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się stalowa blacha Hardox, po której poruszają się panele, także podbite Hardoxem. Dzięki takiemu rozwiązaniu miejsca najbardziej narażone na wycieranie są dodatkowo wzmocnione.

Naczepa wyposażana jest standardowo w osie Jost – Mercedes. Rozładunek naczepy trwa tylko ok. 15 minut; można nim sterować za pomocą pilota, który jest umieszczony na kablu. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku.

Rama naczepy to konstrukcja spawana ze stali wysokogatunkowej. Pojemność aluminiowej skrzyni ładunkowej wynosi 91 m sześc. Waga pojazdu 7.690 kg +/- 3%.

 

TISVOL – lekkie, aluminiowe konstrukcje  

Oferowane przez firmę Krumar naczepy Tisvol proponowane są jako konstrukcje o w pełni aluminiowej zabudowie, z płaską strukturą boczną, z panelem E-30. Model ten przeznaczony jest do przewozu rożnych rodzajów ładunków – odpadów, komunalnych, śmieci, towarów łatwo psujących się, drzewa, papieru itp.

Naczepa dostępna jest w dwóch wariantach:

Model Argos jest wszechstronnym rozwiązaniem do transportu materiałów sypkich o niskiej gęstości oraz na paletach. Pojazd w całości z aluminium, o masie własnej od 7.200 kg, produkowany jest w objętości aż 94 m sześc.

Z kolei model Eco-T, zaprojektowany do transportu odpadów, zapewnia dużą pojemność (też do 94 m), 100-proc. szczelność (lub posiada konfigurację częściowej wodoszczelności. Konfiguracja jazdy „off road" ułatwia wjazd na wysypiska i drogi leśne.

 

TMT – wyjątkowo szeroki wybór

Włoska firma TMT oferuje wyjątkowo szeroki wachlarz ruchomych podłóg: z otwieraniem bocznym, z opcją wodoszczelności, czy z podłogą typu „V”. Jak wyjaśniła nam Karolina Lipnickaz firmy Krumar, która zajmuje się sprzedażą tych naczep, pojazd z podłogą ukształtowaną na wzór litery V, z  aluminiowymi panelami, polecany jest do przewozu ciężkich ładunków, np. kruszyw, gruzu z wyburzeń, złomu.

Rama wykonywana jest ze stali Domex S700, pojemność ładunkowa - do 92 m3. Dopuszczalna masa całkowita - 39-45 ton.

Nowością jest naczepa chłodnia z ruchomą podłogą, przystosowana do transportu łatwo psujących się towarów, np. kwiatów czy mrożonek. Pojazd ma ramę stalową, wysoko wytrzymałą (Domex S700). Izolowana termicznie i wyposażana w agregat chłodniczy naczepa, z plandeką PVC, może być wyposażona w otwierane ściany boczne. Masa całkowita - 39-45 t, pojemność do 92 m3.

 

SCHWARZMÜLLER - aluminiowe przed stalowymi

Schwarzmüller proponuje naczepy z ruchomą podłogą osadzane na ramie stalowej lub aluminiowej, która jest konstrukcją spawaną na całej długości. Piotr Iwański, Dyrektor Handlowy Schwarzmüller Polska zwrócił uwagę, że panele zabudowy w przypadku naczep tej marki są grubsze niż powszechnie stosowane, dzięki czemu skrzynia jest mocniejsza, stabilniejsza, co użytkownicy odczuwają szczególnie po kilku czy kilkunastu latach eksploatacji, zwłaszcza jeśli wożą ciężkie ładunki, jak np. złom. Cały czas ich konstrukcje są udoskonalane. Więcej nabywców wybiera naczepy w pełni aluminiowe, ale  ci, którzy chcą mieć je otwierane z boku, muszą zaakceptować ramę stalową, która jest konieczna w przypadku takich rozwiązań. Klienci mogą też wybierać panele podłogowe płaskie, lepsze np. w przypadku przewozu palet, lub z ząbkami, które ułatwiają rozładunek trocin, śmieci, torfu czy popiołu. Dzięki uchylnej belce tylnej dachu można ładować towar suwnicą. Nasz rozmówca zwrócił też uwagę na stosowany w naczepach tej marki oddzielny tylny zderzak, który, w razie szkody, łatwo odłączyć, co upraszcza naprawę. Dość często stosowane zderzaki zintegrowane z całą konstrukcją w takich sytuacjach są utrapieniem.

Do nowości należy naczepa ULTRALIGHT, pierwsza z ruchomą podłogą o masie własnej poniżej 7 ton.

Austriacki producent oferuje dwa warianty modeli: całe z aluminium  i z podwoziem stalowym (po lewej stronie drzwi – skrócony czas załadunku i rozładunku palet). Oba warianty dostępne są w wersji standardowej i gabarytowej.  W przypadku wersji standardowej z aluminium pojemność użytkowa wynosi 91 m sześc., a masa własna od 7 ton. Wersja tzw. gabarytowa z aluminium to pojemność 98 m3 i masa od 7,3 t. Wersja standardowa ze stali ma pojemność 90 m3 i masę od 8 ton, a gabarytowa ze stali - 95 m3 i masę od 8,3 t.

Ściana przesuwna w środku naczepy umożliwia dostęp do przedniej części ładunkowej w trakcie rozładunku, ułatwia czyszczenie wnętrza pojazdu.

Profile podłogowe z aluminium, oferowane są z powierzchnią gładką lub profilowaną (grubość 6, 8 lub 10 mm). Dostępne są też profile podłogowe ze stali. Dzięki zwiększonej wytrzymałości 4 mm gładkie profile nadają się przede wszystkim do pojazdów przewożących np. złom ze stali. Ściany boczne wykonane są z profili aluminiowych, spawanych punktowo po wewnętrznej stronie. Dzięki temu zabudowa jest stabilna. Plandeka zwijana z poziomu podestu (korbka) zabezpieczenia ładunek przed utratą i czynnikami atmosferycznymi. Usztywnienia poprzeczne zapobiegają odkształcaniu się bocznych ścian i zwiększają stabilność zabudowy. Ściana działowa ułożyskowana oddzielnie na rolkach z plandeką wleczoną przesuwa się w trakcie rozładunku do tyłu. Gwarantuje to całkowite rozładowanie towaru. Dzięki bocznej skrzynce sterującej i zdalnemu pilotowi z 10 m kablem kierowca może kontrolować załadunek i rozładunek z tylnej części pojazdu.

Montowana z tyłu osłona chroni zabudowę przed uszkodzeniem w razie  uderzenia o rampę przy rozładunku i załadunku. Stosowany jest pneumatyczny zamek bezpieczeństwa - drzwi tylne otwierają się po odblokowaniu bocznego zamknięcia.

        Hydraulicznie przesuwany dach pozwala w łatwy sposób przykrywać i odkrywać ładunek z ziemi, a nie z podestu. Zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i ładunku. Przesuwana ścianka działowa dostępna jest w wersji zwijanej, z korbką. Dzięki temu wewnątrz jest więcej miejsca na dodatkowe palety. W naczepach z bocznymi drzwiami dostępny jest dach podnoszony. Służy do wykorzystania wewnętrznej wysokości w trakcie załadunku. Przede wszystkim do wysokich towarów. Hydrauliczną klapę w tylnej części pojazdu można otwierać i zamykać za pomocą pilota z kabiny kierowcy. Obsługę ruchomej podłogi ułatwia bezprzewodowy pilot radiowy. System LaSi umożliwia bezpieczny transport bel papieru. Wbudowane szyny Joloda umożliwiają prosty załadunek i rozładunek bel, jak również jego zabezpieczenie zgodnie z coraz ostrzejszymi normami bezpieczeństwa przewożonego ładunku.

 

KRAKER TRAILERS - wytrzymała, a również lekka

Przedstawiciele firmy Kraker Trailers zapewniają, że jako specjaliści w budowie naczep z ruchomą podłogą zawsze dążą do równowagi pomiędzy niską wagą i trwałością. Nie jest przypadkiem, że firma zapewnia pięcioletnią pełną gwarancję na lakier i konstrukcję.

Panele podłogowe systemu ruchomej podłogi naczepy są częścią najbardziej narażoną na zużycie. W najnowszej naczepie, K-Force, została zwiększona liczba profili wspierających w kształcie litery H. Taka konstrukcja sprawia, że wsparcie ruchomej podłogi jest niezwykle silne. Tym samym ładowanie z użyciem wózka widłowego nie stanowi żadnego problemu. Sztywna konstrukcja „anty-podnoszenia” zapewnia dodatkowe wsparcie w tylnej części ruchomej podłogi, zmniejszając zużycie i czyniąc ją bardziej odporną na uderzenia spowodowane spadającym na nią ładunkiem. Naczepy z ruchomą podłogą są wykorzystywane do transportu masowych wilgotnych ładunków, ponadto system może pracować z materiałami kwaśnymi. Pojazdy K-force wyposażane są w unikalny system elektryczny, gdzie przewody łączące wodoodporne skrzynki elektryczne umieszczone są w zamkniętych „kanałach tranzytowych”.

Ze względu na charakter ładunku (wilgotność, substancje żrące) lakier naczepy też musi być bardzo wytrzymały. W lakierni zastosowano zautomatyzowany proces, począwszy od szlifowania i spawania różnych części, poprzez chemiczną obróbkę wstępną, aż do nakładania podkładu i farby. Specjalna głowica rozpyla kolejne powłoki na ścianach za pomocą procesu elektrostatycznego, zapewniając minimum odpadów oraz doskonałą przyczepność. Wszystkie elementy stalowe są cynkowane i malowane, a wiele części jest wykonanych z RVS.

 

STAS – z samonośną skrzynią

Naczepa STAS model MF produkowana jest w kilku wariantach  pojemności (od 55 do 92 m3). Dostępnych jest 17 wersji, które podzielone są na trzy kategorie: lekkie, mocne i specjalne. W zależności od pojemności, grubości podłogi (6, 8, 10 mm lub inne profile aluminiowe i stalowe) oraz możliwości wyposażenia niestandardowego (np. hydraulicznie otwierany dach, otwierany bok) naczepy mają szerokie zastosowanie. Producent oferuje ramy stalowe i aluminiowe (masa własna naczepy od 6.900 kg).

STAS stosuje samonośną konstrukcję skrzyni ładunkowej, podczas gdy w większości marek elementem nośnym jest klasyczna rama. Jak wyjaśnił Kamil Stefaniak, Dyrektor Handlowy PTM Polska (autoryzowany dystrybutor), samonośna kratownica pod podłogą budowana jest z aluminiowych rurek o przekroju kwadratowym, które są spawane naprzemiennie do poprzecznic, aby mogły pracować na nierównym podłożu. Elementy nośne są produkowane z aluminium magnezowo-krzemowego. To materiał wysokiej jakości, bardziej sprężysty i plastyczny od zwykłego aluminium, nie pęka przy przeciążeniach. Frontowa ściana naczepy jest przedłużeniem samonośnej podłogi.

Nasz rozmówca zwrócił też uwagę, że dość często duże naczepy pękają w górnych rogach – są to ich newralgiczne punkty. Belgijski producent stosuje specjalne wzmocnienia – stalowe kątowniki, które zapobiegają takim pęknięciom. Stefaniak potwierdził, że STAS jest liderem w sprzedaży naczep z ruchomą podłogą w Polsce. – Na 280-300 sprzedanych w tym roku takich nowych naczep w Polsce my sprzedamy około 150 – ujawnił.

Przedstawiciel PTM nie ukrywał, że naczepy STAS nie należą do tanich, ale według niego nabywcy takich pojazdów nie kierują się ceną, lecz przede wszystkim wybierają lekkie, ale wytrzymałe, o wysokiej jakości wykonania i  funkcjonalne. Liczy się też porządny serwis.

 

WIELTON – ze stalową ramą szczątkową też lekkie

Wieluński producent poleca swoją naczepę samowyładowczą NS3R-M2  m.in. do transportu materiałów sypkich luzem o dużej objętości i do transportu materiałów na paletach.

Najnowsza naczepa furgonowa z ruchomą podłogą posiada ściany boczne zbudowane z profili aluminiowych o grubości 30 mm. Panele o szerokości 600 mm mogą być spawane na całej długości. Profile skrzyni wykonywane są z twardych stopów aluminiowych, co zapewnia im większą wytrzymałość na ścieranie. Ruchem podłogi można sterować pilotem. Wewnętrzna ściana przesuwana ułatwia wyładunek. Praktycznym uzupełnieniem jest balkon roboczy, plandeka składana na bok oraz składane elementy podtrzymujące plandekę. Producent oferuje także plandekę pokrywającą podłogę.

Jak nam powiedział Norbert Staniszewski, dyrektor oddziału Gdańsk firmy Wielton, Stal S700, o podwyższonej wytrzymałości, w elementach metalowych konstrukcji ramy przekłada się na niską masę własną naczepy. Szczątkowa rama i konstrukcja samonośna skrzyni też przyczyniają się do obniżenia masy pojazdu. W przypadku pojazdu z 6 mm panelami podłogowymi wynosi ona tylko 7,8 t. Dodatkowe zabezpieczenie drzwi tylnych sterowane jest pneumatycznie.

W wyposażeniu opcjonalnym przewidziano m.in. trzecią oś skrętną, plandekę chroniącą panele podłogowe, sterowanie za pomocą  pilota bezprzewodowego,  uchwyty mocowania ładunku wewnątrz skrzyni, oświetlenie LED, systemy telematyczne.

Tekst: Zbigniew Majerowski

T&M nr 11/2016

 

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE