Po prostu Walking Floor

 

Umożliwiają przewóz zarówno materiałów sypkich: zboża, trocin, piasku, jak i ładunków na paletach, bądź w workach. Głównym walorem jest możliwość szybkiego i łatwego rozładunku. Podstawowa konstrukcja pozostaje od lat niezmienna. Ruchoma podłoga to horyzontalny system załadunku/rozładunku naczep. Hydrauliczna podłoga naczepy wykorzystuje zjawisko tarcia. Poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Podłoga (zazwyczaj o szerokości 2,5 m) jest zwykle podzielona na 21 profili aluminiowych. Profile (w kształcie listew) z kolei są podzielone na trzy grupy, każda po siedem listew. Kiedy wszystkie trzy grupy poruszają się w tym samym czasie, ładunek się przesuwa. Następnie jedna z grup cofa się, a ładunek pozostaje w miejscu do czasu aż wszystkie trzy grupy wykonały ten sam ruch do tyłu. W tym momencie podłoga wykonała pełny ruch i cały cykl może zacząć się od nowa. Wszystko dzieje się szybko, proces rozładunku naczepy trwa nie więcej niż kwadrans. Producenci zazwyczaj oferują specjalnie dostosowane rodzaje ruchomej podłogi i naczep dla określonego rodzaju towarów, np. takie o wzmocnionych profilach przesuwnych.

 

Doświadczenie i nowoczesność

Dostawcy naczep podkreślają, że tzw. ruchome podłogi to pojazdy praktycznie „szyte na miarę”, ściśle dostosowane do potrzeb konkretnego odbiorcy. Klient może zarówno wybrać grubość listew czy typ felg, opon lub oświetlenia, jak i określić wymagania dotyczące transportu tzw. agresywnych ładunków, takich jak złom (np. wzmocnienia ścian bocznych, czy grubsza ścianka wewnętrzna burty). Naczepy z ruchomymi podłogami przez lata bazowały na stali, obecnie coraz częściej budowane są z aluminium. Z racji aluminiowej konstrukcji, już „na starcie” naczepy tego rodzaju są nieco droższe od stalowych, jednak mają niższą masę własną, a tym samym oferują użytkownikom większa ładowność. Tego rodzaju, aluminiowa konstrukcja to m.in. domena marki Benalu. Najpopularniejsza z naczep tej marki,  Jumboliner przy pełnej kubaturze waży nominalnie niecałe 7 t (z aluminium wykonano m.in. ramę pomocniczą i korpus samonośny).

Benalu to marka francuska, z kolei Knapen ma holenderski rodowód. Firma z  Deurne z sukcesem stosując unikatowe patenty, roboty spawalnicze, niezmiennie spawaną konstrukcję zabudowy oraz oferuje kompletne wyposażenie fabryczne. Również w tym przypadku co rusz pojawiają się nowości (np. naczepa z otwieranym bokiem). MA TRAIL (dystrybutor naczep Knapen) ma naczepy na ramie aluminiowej K200 (przy pełnej kubaturze 92 m.sześc. waży ok. 6,9 t), na ramie stalowej K100 oraz właśnie naczepę z ruchomą podłogą i otwieranym bokiem K502. Wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu oraz produkcji pozwala na uzyskanie niskiej masy własnej naczepy z otwieranym bokiem (ok. 8,2 t), co stanowi bardzo dobry wynik dla tak elastycznego na załadunki pojazdu. W jedną stronę wioząc długie elementy ładowane bokiem, a w drodze powrotnej materiały luzem przewoźnik minimalizuje czasy oczekiwania na załadunek.

Feber-Legras proponuje mierzącą 13,5 m naczepę, ważącą nieco ponad 7,5 t, której podwozie bazuje na tradycyjnym rozwiązaniu: ramie pełnej - konstrukcji spawanej ze stali wysokogatunkowej (zwiększona elastyczność oraz żywotność pojazdu). Zawieszenie jest pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie. Z aluminium wykonano skrzynię ładunkową (ścianka wewnątrz oraz ścianka zewnętrzna mają po 2 mm grubości). W odległości 300 mm od końca pojazdu na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się blacha Hardox po której poruszają się panele (także podbite tego rodzaju blachą). Zastosowano pneumatyczny zamek zwalniający drzwi podczas wyładunku, aby nie zasypać kierowcy podczas otwierania drzwi, umieszczony po lewej stronie pojazdu, przed pierwszą osią. Profile aluminiowe marki Legras są poruszane za pomocą systemu hydraulicznego Cargo Floor. Rozładunek trwa 8-12 minut.

Schwarzmüller zapewnia, że najnowsza (debiut jesienią br.) naczepa z ruchomą podłogą jest wygodniejsza w obsłudze i zapewnia większe bezpieczeństwo. Ułatwia też wykonywanie czynności serwisowych, czy ewentualnych napraw. Po raz pierwszy wyposażono ją w podest obsługowy z bezpiecznym zamknięciem. - Oprócz dotychczasowego, hydraulicznie sterowanego dachu, istnieje od tej chwili również rozwiązanie elektryczne, które ma na celu optymalizację wagi i bezpieczeństwo pracy. Do tego dochodzą adaptacje konstrukcyjne i jakościowe, które umożliwiają jeszcze lepszą obsługę i prostsze naprawy - informuje Roland Hartwig (Schwarzmüller). Wśród  innowacji, naczepa zawiera również te, które wydają się niepozorne, ale w  znaczący sposób przekładają się na funkcjonalność. Chodzi np. o zoptymalizowaną górną belkę poprzeczną, która dzięki profilowej konstrukcji, umożliwia na zawieszeniu prostą regulację trudno zamykających się drzwi, co minimalizuje ryzyko awarii. Podobne zalety oferuje przykręcany śrubami zderzak przeciwnajazdowy, który po uszkodzeniu można szybko wymienić kilkoma ruchami.

NR3A90FM, NR3A92FM, NR3A94FM to wersje naczep z ruchomymi podłogami marki Wielton. W pierwszej z nich zastosowano zawieszenie standardowe, w pozostałych tzw. zawieszenie niskie. Zawieszenie jest pneumatyczne, a pierwsza oś podnoszona w cyklu automatycznym z możliwością ręcznego sterowania. Podwozie bazuje na konstrukcji stalowej, spawanej wykonanej z wysokowytrzymałej stali S700. System ruchomej podłogi stanowią 6-milimetrowe profile aluminiowe (system hydrauliczny Cargo Floor). Istnieje możliwość rozładunku ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu (w przypadku awarii zasilania elektrycznego). Zabudowa jest aluminiowa, tylne drzwi zamykane są w proporcji 50/50. Elementem wyposażenia mogą być: aluminiowa przesuwna ściana przednia wewnątrz skrzyni (w celu oczyszczania skrzyni podczas rozładunku), balkon na ścianie przedniej pojazdu, a także trzy poprzeczki spinające wewnątrz skrzyni.

 

Chodzi o detale

Kraker Trailers zachęca do zainteresowania naczepą CF Best Advance, przekonując, że to najbardziej innowacyjny pojazd z ruchomą podłogą. Jej wyróżnikiem jest maksymalne zastąpienie spawania przez skręcanie. To możliwe  dzięki nowej technologii precyzyjnego przygotowania elementów przy użyciu specjalistycznych robotów. Wyniki badań i testów wskazują, że połączenia śrubowe wytrzymują większe obciążenia niż elementy spawane. Ramę wykonano z dwuteownika. Podstawowa masa pojazdu wynosi 7,35 t. W podłodze zastosowano  41 belek poprzecznych, (rozstaw między profilami - 28 cm). Wzmocnienie krzyżowe przedniej części skrzyni redukuje naprężenia. Zastosowano też płyty wzmacniające nad kołami. W ścianach, wewnątrz skrzyni stosowane są spawy ciągłe (następnie  przykręcane do ramy - połączenia śrubowe). Słup tylny zintegrowano z panelami bocznymi. Konstrukcję tworzą ponadto: przykręcone stalowe narożniki ściany przedniej, zintegrowany portal tylny z płytą INOX, belki podłogowe mocowane do ścian bocznych.

W przypadku nowej naczepy Schwarzmüllera, oprócz dotychczasowego hydraulicznie sterowanego dachu, istnieje od tej chwili również rozwiązanie elektryczne, które ma na celu optymalizację wagi i bezpieczeństwo pracy. Do tego dochodzą adaptacje konstrukcyjne i jakościowe, które umożliwiają łatwiejszą  obsługę i prostsze naprawy.  Elektrycznie sterowany zwijany dach jest otwierany i zamykany za pomocą pilota zdalnego sterowania. Załadunek i rozładunek odbywa się dzięki temu szybko i wygodnie (naciśnięcie przycisku). Dach może być otwierany i zamykany z kabiny kierowcy. Premierę w naczepie ma podest obsługowy z bezpiecznym zamknięciem (dla tych którzy chcą pozostać przy ręcznej obsłudze składanego dachu). - Schwarzmüller jest jedynym producentem, który oferuje podest obsługowy z drzwiami zabezpieczającymi kierowcę. Nowe rozwiązanie oparte jest na mechanizmie samozamykania - wyjaśnia dostawca naczepy. Wystarczy lekkie naciśnięcie, aby otworzyć drzwi. Drzwi zamykają się automatycznie, zapobiegając wypadnięciu. Podest obsługowy jest przykręcany śrubami, jego naprawa jest prostsza i łatwiejsza do czyszczenia.

Feber-Legras oferuje m.in. sterowanie elektroniczne rozładunkiem Start/Stop, umieszczone na 10-metrowym kablu po lewej stronie pojazdu (zamykane w wodoodpornej skrzynce). W przypadku awarii zasilania elektrycznego istnieje możliwość rozładunku przy pomocy ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu. Zastosowano panel podłogowy TYP 10 o grubości: 7 mm górny, 3 mm dolny (możliwość poruszania się wózkiem widłowym o masie do 9 t). Relatywnie grube panele z pionowymi wzmocnieniami wewnętrznymi oznaczają  dłuższą żywotność podłogi, jednocześnie umożliwiają większe naciski (o 2 t). Podłoga z nachodzącymi panelami daje możliwość transportu m.in. rzepaku. Dodatkowa, aluminiowa przesuwna ściana przednia pomaga w oczyszczaniu skrzyni podczas rozładunku.

 

 CHARAKTERYSTYKI WYBRANYCH NACZEP

BENALU

         Benalu to francuski producent (w Polsce posiada zakład montażowy), oferujący serie naczep z ruchomymi podłogami: Jumboliner, Jumborunner i Jumbotrack. To naczepy budowane z aluminium, a ich  odbiorcami są głównie firmy zajmujące się transportem biomasy, odpadów, ale też np. wiórków czy złomu aluminiowego. Coraz częściej naczepy Benalu stosowane są również do przewozu towarów pakowanych na paletach lub w „bigbagach”. Najpopularniejszym modelem jest Jumboliner o poj. sięgającej 100 m sześc. Aluminiowa konstrukcja powoduje, że masa naczep w wersji bazowej nie przekracza 7 t. do dyspozycji jest wiele opcji konfiguracji, od najbardziej „standardowych” jak wybór grubości listew czy typu felg, opon lub oświetlenia poprzez bardziej zaawansowane dla klienta transportującego agresywne ładunki, np. złom (m.in. wzmocnienia ścian bocznych).

 

FEBER – LEGRAS

Naczepa NPR marki Feber-Legras ma skrzynię o poj. 91 m sześc. a waży nieco ponad 7,5 t. System za- i rozładunku bazuje na profilach aluminiowych marki Legras, poruszanych za pomocą systemu hydraulicznego Cargo Floor – 21 paneli (3x7). Rozładunek trwa 8-12 minut. Sterowanie elektroniczne rozładunkiem umieszczono na 10-metrowym kablu po lewej stronie pojazdu. W przypadku ewentualnej awarii zasilania elektrycznego istnieje możliwość rozładunku naczepy z wykorzystaniem  ruchomej podłogi manualnie (poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu). Podwozie stanowi rama pełna- konstrukcja spawana ze stali wysokogatunkowej, co skutkuje zwiększoną elastycznością oraz wydłużoną żywotnością pojazdu.

 

FLIEGL 

W budowie swych naczep z ruchomymi podłogami Fliegl bazuje na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej. Masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7,3 t. Skrzynia jest produkowana z najwyższego jakościowo i najtwardszego aluminium (110 w skali Brinella). Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 mm, 10 mm, stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi, do wyboru spośród: SAF lub BPW (z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy). 

 

KNAPEN

Fima z holenderskiego Deurne z sukcesem produkuje i nieustannie ulepsza swoje produkty. Knapen stosując unikatowe patenty produkcyjne, roboty spawalnicze, niezmiennie spawaną konstrukcję zabudowy oraz w pełni
kompletne wyposażenie naczepy wyjeżdżającej z fabryki, potwierdza dbałość o wysoką jakość i trwałość swoich produktów. Naczepy sprzedawane przez Autoryzowanego Dealera Knapen Trailers firmę MA TRAIL z Chojnic to produkty ponadstandardowe. Klienci coraz częściej wybierają wyposażenie premium. Najczęściej są to wzmocnione listwy podłogi oraz radiowy bezprzewodowy pilot obsługujący system Cargo Floor, podnoszenie osi oraz inne funkcje, np. światła robocze. Przeważają również pojazdy wyposażone w felgi aluminiowe oraz specjalny tył Luxury z potrójnymi okrągłymi lampami LED. W ofercie jest m.in. naczepa K502 – z otwieranym bokiem.

 

KRAKER

Kraker Trailers ma w ofercie naczepę Best Advance. Jej wyróżnikiem jest maksymalne zastąpienie spawania przez skręcanie. Rozwiązanie stało się możliwe dzięki technologii precyzyjnego przygotowania elementów przy użyciu specjalistycznych robotów (stosowane są spawy ciągłe wewnątrz skrzyni i następnie są przykręcane do ramy). Naczepa przeszła wiele prób na różnych trasach. Wyniki wskazują, że połączenia śrubowe wytrzymują większe obciążenia niż elementy spawane. Naczepa CF Best Advance, osadzana na spawanej ramie, w bazowej wersji waży ok. 7,35 t. Ramę wykonano z dwuteownika, konstrukcja podłogi bazuje na z 41 belkach poprzecznych, (rozstaw między profilami – 28 cm). Zastosowano płyty wzmacniające nad kołami. Słup tylny zintegrowano z panelami bocznymi. Demontowalny balkon przedni złożony jest z elementów (rura 40 mm).

 

SCHWARZMULLER

Jesienią 2019 r. Schwarzmüller wprowadza na rynek zmodyfikowaną naczepę z ruchomą podłogą. Nowum stanowi podest obsługowy z bezpiecznym zamknięciem. Oprócz dotychczasowego, hydraulicznie sterowanego dachu, istnieje również rozwiązanie elektryczne, które ma na celu optymalizację wagi i bezpieczeństwo pracy. Do tego dochodzą adaptacje konstrukcyjne i jakościowe, które umożliwiają jeszcze lepszą obsługę i prostsze naprawy. Elektrycznie sterowany zwijany dach jest otwierany i zamykany za pomocą pilota zdalnego sterowania (z kabiny kierowcy). Załadunek i rozładunek odbywa się szybko i wygodnie przez naciśnięcie przycisku. Wśród innowacji, jest też np. zoptymalizowana górna belka poprzeczna (dzięki profilowej konstrukcji, umożliwia na zawieszeniu prostą regulację trudno zamykających się drzwi, co sprawia, że czasochłonne interwencje w warsztacie stają się zbędne).

 

STAS

Naczepy STAS oferuje w Polsce PTM. Model MF produkowany jest w wielu wersjach, z ładownią o kubaturze od 55 do 92 m.sześc. Dostępnych jest kilkanaście wariantów, podzielonych na trzy główne kategorie: lekkie, mocne i specjalne. W zależności od pojemności, grubości podłogi (6,8,10 mm lub inne profile aluminiowe i stalowe) oraz wyposażenia dodatkowego (np. hydraulicznie otwierany dach, otwierany bok) naczepy mają szerokie i uniwersalne zastosowanie. Wykorzystywane są do transportu towarów sypkich, luzem, np. transport zboża, biomasy, transportu odpadów komunalnych, ale także do przewozu towarów paletyzowanych. Po to, aby precyzyjnie dopasować konkretną naczepę do własnych potrzeb, klienci mają możliwość skorzystania z dziesiątek opcji doposażenia.

 

TMT

Włoska firma TMT oferuje wachlarz ruchomych podłóg: z otwieraniem bocznym, z opcją wodoszczelności, z podłogą typu „V” oraz nowość, ruchomą podłogę z chłodnią 2w1. Dzięki specjalnemu systemowi załadunku i rozładunku można rozładować materiał sypki bez podnoszenia. Przestrzeń ładunkowa dla ładunków na paletach jest miejscem zarówno dla ładunków o dużej objętości i drobnicowych wliczając w to również produkty mieszane. Transport materiałów sypkich na paletach, drobnicowych lub mieszanych i częściowym załadunku jest jedną z zalet naczepy Walking Floor. Niezależnie od rodzaju załadowanych towarów, firma TMT oferuje rozwiązania do pełnego wykorzystania potencjału pojazdu, a tym samym maksymalizacji zysku.

 

WIELTON

Naczepy typu ruchoma podłoga: NR3A90FM, NR3A92FM, NR3A94FM różnią się od siebie m.in. wysokością wewnętrzną (od 2,68 do 2,8 m), a także wysokością platformy (od 1,32 do 1,2 m). Poj. ładunkowa skrzyni wynosi odpowiednio 90, 92 i 94 m.sześc. Stalowa konstrukcja podwozia bazuje na wysokogatunkowej stali S700, zawieszenie jest pneumatyczne.  W aluminiowej zabudowie/ skrzyni ładunkowej zastosowano system ruchomej podłogi Cargo Floor. Istnieje możliwość rozładunku ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu  (w przypadku awarii zasilania elektrycznego). Zastosowano tylne zamknięcie, drzwi (w proporcji 50/50), każda strona zamykana jest na dwa zamki, czyli cztery rygle.  

T&M nr 11/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

T&M okładki

.             Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE