Przewozy „specjalnej troski”

 

Nowoczesne technologie sprzyjają temu, by zwiększała się nie tylko oferta środków transportu, ale też rozwiązań do monitorowania przewozu tego rodzaju towarów, a głównie artykułów spożywczych czy farmaceutyków.

Łańcuch chłodniczy obejmuje producentów, hurtowników, dystrybutorów, detalistów i konsumentów, ale przede wszystkim przewoźników. To oni odpowiadają za transport produktów pomiędzy tymi podmiotami. Środki transportujące produkty w kontrolowanej temperaturze, a także opakowania muszą być w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym, nie mogą wpływać negatywnie na produkt. Ważne jest nie tylko to, by samochody były chłodzone i zapewniały odpowiednią temperaturę, ale też to by stworzyć warunki dla odpowiedniej cyrkulacji powietrza i zapewnić należyty nadzór nad przewozem. 

 

Zmierzą temperaturę, zmierzą ciśnienie 

W przypadku transportu produktów wrażliwych ważny jest pełny monitoring temperatury, wilgotności czy światła praktycznie podczas całej drogi, od producenta do konsumenta. Rozwiązania są do siebie podobne, bazują na zestawach czujników, rozmieszczonych równomiernie w przestrzeni ładunkowej. Przesyłają informacje o temperaturze w ładowni bezpośrednio do systemu centralnego. Informacje, w formie zbiorczej docierają do serwera, a dzieje się to w ściśle określonych odstępach czasu. 

Przykładem takich rozwiązań jest znany od lat, ale systematycznie modernizowany, radiowy rejestrator do monitorowania temperatur i wilgotności Loggicar, z bezprzewodowym podłączeniem czujników: temperatura- wilgotność (np. chłodnia, wlot i wylot powietrza z parownika, temperatura produktu) oraz kilkoma sygnałami dwustanowymi (otwarcie drzwi bocznych, tylnych, rozmrażanie, praca agregatu). Po zgaszeniu silnika pojazdu rejestracja trwa, dzięki wbudowanej baterii. 

Na rynku są też np. rejestratory temperatury i wilgotności Blulog. Potrafią w czasie rzeczywistym generować alerty (powiadomienia SMS lub e-mail gdy tylko zostały przekroczone „zadane” limity). Rejestrator tego rodzaju wykorzystano m.in. w Coolbox 4.0 (Utz), pierwszym na rynku pojemniku do transportu i magazynowania, a zaopatrzonym z układ elektroniczny, pozwalający na uzyskiwanie informacji o temperaturze i geolokalizacji ładunku, bez konieczności zapewnienia zewnętrznego źródła zasilania. Dioda natychmiast wskazuje czy łańcuch chłodniczy został naruszony podczas transportu. Dostęp do danych prezentujących geolokalizację następuje poprzez sieć telefonii komórkowej bez konieczności ładowania baterii.    

 

Agregatowa inteligencja

Rozwojowi podlegają też agregaty chłodnicze, np. Thermo King SLXi, do zastosowań jedno-, lub wielokomorowych. Opracowano go ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych systemów, funkcji komunikacyjnych, poziomu zużycia paliwa oraz zarządzania temperaturą. Producent podkreśla, że SLXi zużywa o 10-20 proc. mniej paliwa niż modele wcześniejsze (to m.in. zasługa większej o ponad jedną czwartą powierzchni skraplacza). SLXi to pierwszy w branży agregat naczepowy obsługujący wszystkie funkcje telematyki, oferując obraz pracy agregatu oraz stanu ładunku za pomocą urządzenia komunikacyjnego Thermo King TK BlueBox oraz łącza Bluetooth. Jako fragment systemu telematyki TracKing, BlueBox gromadzi i przechowuje dane agregatu, do których jest dostęp za pomocą bezpłatnej aplikacji na smartfony lub inne urządzenia z łączem Bluetooth. Zapewnia  dwukierunkową komunikację, która umożliwia zarządzanie agregatem w czasie rzeczywistym oraz dostęp do danych krytycznych. Użytkownik może zdalnie zarządzać funkcjami odszraniania, sprawdzenia agregatu przed trasą, nastawami temperatury itp.  

 

Chłód na siodle  

Sporo ciekawych produktów mają wytwórcy naczep. Na IAA 2018 w Hanowerze Kögel prezentował zmodernizowaną  naczepę Cool – PurFerro quality. Cicha, aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje hałas powstający podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek), koryto zespawane z aluminium zapewniać ma lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi. Jego zastosowanie zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych. Nadwozie wypełniono bezfreonową pianką. Dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne (LED) włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu, podobnie jak ma to miejsce w lodówkach. Wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, montowane w ścianach, szyny piętrowe i kotwowe. Jeśli chodzi o podwozie/ ramę producent zwraca uwagę np. na wysoki dźwigar tylny przejmujący obciążenia przy kolizji, ochronę antykorozyjną dzięki nanoszonej elektroforetycznie powłoce Nano-Ceramic plus, a także ochronną powłokę lakierniczą na całej powierzchni ramy/podwozia. Drzwi portalowe wykonano ze stali nierdzewnej z drążkami obrotowymi i łatwymi w wymianie zawiasami. Warstwa wierzchnia na zewnątrz to 0,6-milimetrowa blacha stalowa z powłoką końcową, warstwę wewnętrzną stanowi 0,6-milimetrowa blacha stalowa z powłoką z twardej folii PVC. Kanał powietrzny poszerzony i przedłużony do 90 proc. przy suficie optymalizuje dystrybucję powietrza i rozdziela powietrze chłodzące równomiernie we wnętrzu naczepy.

Nowy tabor to w wielu przypadkach wnętrza wielotemperaturowe. W Krone Cool Liner Duoplex Steel stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części, dodatkowy moduł chłodzący, ma gwarantować precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych, nawet w najcięższych warunkach. W Cool Liner transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp. Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody (łatwość otwierania i zamykania). Pozycjonowanie systemu blokującego ma miejsce w górnej części ściany (łatwe sterowanie przez kierowcę). Montaż i demontaż ściany nie wymaga użycia specjalnych narzędzi.

Kässbohrer, K.SRI C to z kolei naczepa chłodnia, z 73-milimetrowym panelem przednim (przystosowany do montażu agregatu chłodniczego, posiada właz wentylacyjny i drabinkę), 84-milimetrowym panelem dachowym (z 4 specjalnymi wbudowanymi oprawami oświetleniowymi), a także izolowanym, aluminiowym panelem bocznym o grubości 61mm. Technologia płyt warstwowych GRP użytych w K. SRI C umożliwia transport wielotemperaturowy, aby zachować świeżość przewożonych produktów, a kanał wentylacyjny umożliwia równomierną dystrybucję chłodzenia po całym nadwoziu. Zaawansowana technologicznie chłodnia Kässbohrer wyposażona jest w telematykę, która umożliwia diagnostykę różnych danych operacyjnych pojazdu, a także śledzenie naczepy oraz monitorowanie zużycia hamulców, przebiegu, ciśnienia powietrza w oponach, nacisku na oś oraz elektronicznego układ hamulcowego przyczepy (EBS) i zmian temperatury wewnątrz naczepy. Podwozie wykonano ze stali S700 MC.    

 

Mają naczepy, mają systemy

         Transfer danych w czasie rzeczywistym zrewolucjonizował rozwiązania w zakresie kompleksowego nadzorowania agregatów chłodniczych. Fabryczny system telematyczny, zapewniający ciągły i wygodny dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu lub temperatury przewożonego ładunku oferuje m.in. Krone (Telematics). Korzystanie z rejestratora temperatury za pośrednictwem systemu Telematics pozwala zrezygnować z typowego rejestratora temperatury zamontowanego przy ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu Telematics w pliku PDF na adres e-mail lub faksem – zanim jeszcze ładunek dotrze do klienta (kierowca nie musi czekać, dokument można sprawdzić wcześniej). 

         Kögel stworzył własny system telematyczny przeznaczony specjalnie do naczep tej firmy. Klienci mają dostęp w czasie rzeczywistym do danych lokalizacyjnych, chłodzenia oraz układów EBS przyczep lub naczep dzięki portalowi internetowemu. Nowością jest możliwość wglądu do tych danych przez aplikację Kögel Telematics dostępną dla telefonów i tabletów z systemem iOS.

 Schmitz Cargobull oferuje natomiast fabryczną  telematykę pod nazwą TrailerConnect. Monitorowanie, przechowywanie i analiza danych temperaturowych z naczepy chłodni odbywa się bezpośrednio przez telematykę, bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora temperatury. Koncepcja SmartTrailer, której podstawą na poziomie sprzętowym jest CTU-3, zakłada wyposażanie każdej naczepy w rejestrator temperatury. Funkcja rejestratora monitoruje i zapisuje wszystkie dane z wnętrza chłodni poprzez jednoprzewodowe czujniki stanowiące wyposażenie standardowe naczepy. Drukarka SCB umożliwia bezpośrednie wydrukowanie raportów temperaturowych. Dane temperaturowe zapisywane są w danych klienta na portalu TrailerConnect dla S.KO Cool Smart (V7). Dane te dostępne są poprzez portal lub interfejs. Dodatkowo, CTU-3 przechowuje dane temperaturowe lokalnie (na urządzeniu) przez 12 miesięcy (nawet bez ważnej umowy na telematykę czy w przypadku naczepy z drugiej ręki dane te będą dostępne i mogą zostać pobrane za pomocą oprogramowania diagnostycznego). System stanowi też profesjonalne zabezpieczenie przed kradzieżą (czujnik zamknięcia i system blokowania drzwi TL3). Czujnik magnetyczny wykrywa, czy tylne drzwi przyczepy są zamknięte, czy otwarte, a system umożliwia zdalne blokowanie i odblokowanie drzwi za pomocą siłownika elektromagnetycznego poruszającego rygiel uniemożlwiający otwarcie drzwi. Mechanizmem blokady drzwi można sterować z portalu TrailerConnect i aplikacji beSmart. Po zainstalowaniu SCB S.CU systemem można także sterować z panelu sterowania mroźni.

 

Ruchome podłogi dla mrożonych

O ile typowe naczepy izotermiczne i chłodnicze są bardzo popularne na rynku, o tyle ich wersje z ruchomymi podłogami to na razie rzadkość. Ruchoma podłoga to horyzontalny system załadunku/rozładunku. Wykorzystuje zjawisko tarcia, poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Taka naczepę ma w ofercie m.in. TMT. Typowa naczepa TMT z ruchomą podłogą ma wymiary (dł.x szer.x wys.):13.600 x 2.470 x 4000 mm. Wysokość wewnętrzna to 2.670 mm. Kubatura sięga 92 m sześc. ładownia mieści 33 europalety. Kraker Trailers ma natomiast naczepę CF-ISO, z izolowaną, ruchomą podłogą i ścianami bocznymi o grubości min. 45 mm.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH TRANSPORTÓW CHŁODNICZYCH

D.A.C.

D.A.C. produkuje zabudowy samochodowe i przyczepy od dwudziestu lat. Oferuje m.in. zabudowy  samochodowe izotermiczne 0'C i chłodnicze -20'C na wersje ramowe, wkłady do ,,blaszaków'' oraz analogiczne nadwozia na przyczepach  . Konstrukcję tworzą ściany jednoelementowe (BEZ MOSTKÓW CIEPLNYCH) z płyt wielowarstwowych pokrytych dwustronnie laminaem lustrzanm zapewniające najlepsze parametry izolacyjne (przenikalność cieplna Izoterma 0,7 kw/m2 ,Chłodnia 0,4 kw/m2 wg.normy ATP) i mechaniczne. Zależnie od stałej pożądanej temperatury wewnętrznej nadwozia dobierana jest różna grubość ścian, podłogi, dachu i drzwi. Podłoga jest izolowana, dodatkowo pokryta wylewką epoksydową z odciskiem struktury antypoślizgowej lub aluminiową blachę ryflowaną. Element wyposażenia stanowi listwa transportowa, dzięki której z łatwością można zabezpieczyć ładunek pasami transportowymi lub drążkiem rozporowym. D.A.C. posiada również w swej ofercie Zabudowy specjalistyczne typu hakówka z systemem  haków podsufitowych do przewozu mięsa, półtusz, drobiu.  Zabudowy charakteryzują się niską masą własną co przekłada się na wysoką ładowność kpl. pojazdu. Posiadają atesty PZH ,ATP ,ADR zależnie od potrzeb Użytkownika

 

KäSSBOHRER

Naczepa K.SRI C ma standardowo wewnętrzną wysokość 2650 mm i  szerokość 2460 mm. Technologia paneli kompozytowych gwarantuje trwałość oraz  izolację zmniejszającą zużycie paliwa, co przyczynia się do obniżenia całkowitego kosztu posiadania. Technologia płyt warstwowych GRP użytych w K.SRI C umożliwia transport wielotemperaturowy, a kanał wentylacyjny umożliwia równomierną dystrybucję chłodzenia po całym nadwoziu. Chłodnię Kässbohrer wyposażono w telematykę, która umożliwia diagnostykę różnych danych operacyjnych pojazdu, a także śledzenie naczepy oraz monitorowanie zużycia hamulców, przebiegu, ciśnienia powietrza w oponach, nacisku na oś oraz elektronicznego układ hamulcowego przyczepy (EBS) i zmian temperatury wewnątrz naczepy. K.SRI C wyposażono w ścianę działową, która zapewnia transport wielotemperaturowy i opcję podwójnego pokładu z belkami o nośności 1000 kg.

 

KöGEL

Chłodnicza naczepa furgonowa premium: Kögel Cool – PurFerro quality dostępna jest z nowymi opcjami i specjalnymi zestawami wyposażenia dostosowanymi do wymogów danego kraju. Zaliczają się do nich m.in. urządzenie do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, przegubowa tylna oś skrętna czy sprzęg siodłowy o ładowności do 15 t. Cicha, aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku. Lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi zapewnia zespawana wanna z aluminium. Nadwozie furgonowe naczepy Kögel Cool – PurFerro quality składa się z wysokiej jakości, całkowicie bezfreonowej pianki specjalnej o właściwościach izolacyjnych. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm (produkcja własna) polepszają współczynnik przenikania ciepła.

 

KRONE

Krone Cool Liner ma wersje: standardową, wielotemperaturową, dwupiętrową oraz wyposażoną w rury z hakami do przewozu mięsa na wisząco (w ostatnim z wymienionych rozwiązań panel dachowy jest o 50 mm grubszy). Rama naczepy ma z przodu wzmocnienie biegnące ku górze. Stabilizuje to ścianę czołową i chroni przed uszkodzeniami podczas łączenia z siodłem ciągnika. Dach zaopatrzono w fartuch powietrzny do równomiernego rozdzielania zimnego powietrza w całej naczepie. Opcjonalnie oferowane są wersje kilkukomorowe. Wewnątrz pojazdu stosuje się profile z metali lekkich o zwiększonym przekroju na ścianie czołowej. Wodoszczelna, wanna podłogowa jest zespawana bezpośrednio z listwami odbojowymi, a w tylnej części dodatkowo wzmocniona (przejmowanie dużych obciążeń z wózka widłowego). Transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ściana działowa KRONE Isowall MultiTemp.

 

LECITRAILER

Vany chłodnicze od hiszpańskiej firmy Lecitrailer cechują się solidnością i innowacyjną strukturą. Zainstalowane w nich systemy chłodnicze Carrier Vector 1550 oraz Thermo King doskonale  regulują temperaturę i parametry chłodzenia naczepy w zależności od przewożonego typu produktu. Innowacyjne chłodnie  cechuje też relatywnie cienka konstrukcja ścian, co redukuje masę pojazdu, zewnętrzne wykonanie w poliestrze i wewnętrzne lakierowanie (do przewozu art. spożywczych). Nową opcją chłodni  Lecitrailer jest pojazd z podwoziem typu „łąbędzia szyja” 10 mm, dostępna jako wersja premium przy standardowej grubości 35 mm. Obie z tych nowych produktów są wynikiem prac badawczo-rozwojowych firmy.

 

SCHMITZ CARGOBULL

Schmitz Cargobull opracował i wykorzystuje technologię sklejania nadwozia bez zastosowania połączeń śrubowych.  Nadwozie chłodnicze zbudowane jest z paneli Ferroplast,  składających z podwójnej warstwy metalu  i wypełnionych pianką izolacyjną, odporną na dyfuzję pary wodnej i uszkodzenia mechaniczne. Wspawana podłoga aluminiowa jest praktyczna i odporna na ścieranie. Schmitz Cargobull dostarcza naczepy i zabudowy chłodnicze oraz izotermiczne, w tym także w wersji dwupoziomowej. Fabryczna telematyka- Trailer Connect  wspomaga monitorowanie, przechowywanie i analizę wielu podstawowych danych naczepy, m.in. informacje o temperaturze w ładowni naczepy, bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora temperatury. 

 

THERMO KING

W ofercie jest seria agregatów naczepowych SLXi, do zastosowań jedno- lub wielotemperaturowych. Charakteryzują się m.in. mniejszym o 10-20 proc. od poprzednich modeli zużyciem paliwa w rzeczywistych warunkach pracy; całodobową łącznością układów telematyki, z funkcją zdalnego zarządzania i dostępu do danych agregatów za pomocą bezpłatnej aplikacji na smartfony lub inne urządzenia z funkcją Bluetooth, a także usprawnioną kontrolą temperatury. SLXi to pierwszy w branży agregat naczepowy obsługujący wszystkie funkcje telematyki, oferując pełny obraz pracy agregatu oraz stanu ładunku za pomocą nowego, dostępnego w standardzie urządzenia komunikacyjnego Thermo King TK BlueBox oraz łącza Bluetooth. Użytkownicy mogą zdalnie zarządzać funkcjami odszraniania, sprawdzenia agregatu przed trasą, nastawami temperatury oraz innymi istotnymi parametrami bez zawierania umowy lub subskrypcji. Czynnikiem chłodniczym jest R-452A o niższym potencjale tworzenia efektu cieplarnianego (GWP).

 

TMT

Ruchoma podłoga z chłodnią włoskiej marki TMT Costruzioni to rozwiązanie zaprojektowane i produkowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb producentów i dystrybutorów żywności lub świeżych produktów, w szczególności do transportu, dla produktów przewożonych, towarów spożywczych luźnych i / lub produktów gdzie niezbędna jest regulacja temperatury. Dostarczany produkt może być zabrany z miejsca odbioru, załadowany na naczepę ruchomą podłogę z chłodnią, przetransportowany do miejsca przeznaczenia w kontrolowanej temperaturze i ostatecznie przechowywany w chłodniach lub bezpośrednio przetwarzany i wykorzystywany. W ten sposób, podczas etapów transportu, produkt przechowywany jest pod optymalnym zakresem temperatur, i warunkach służących zachowaniu cech charakterystycznych produktu.

T&M nr 4/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE