Prezentacja innowacyjnej technologii Liebherr Powerbloc miała miejsce na targach Bauma 2019. Od tego czasu wielu kolejnych użytkowników przekonało się do jej zalet, a pompa do betonu 42 XXT z zespołem pompowym Powerbloc mogła  kilkakrotnie zademonstrować swoje możliwości. Wyposażona w pięcioczęściowy składany maszt swobodnie mieści się w ciasnych przestrzeniach ulic, dysponując jednocześnie długim zasięgiem na placu budowy. Mała wysokość rozkładania 42 M5 XXT w połączeniu z jej dużą mobilnością ułatwia pracę w budynkach. Całkowity ciężar roboczy zwrotnego i kompaktowego urządzenia wynosi niecałe 32 t.  

         Montowana na ciężarówce, 42 M5 XXT jest od dwóch lat w ciągłym użyciu w firmie Betonpumpen - Union (BPU) w Ulm. Ostatnio miała okazję sprawdzić się podczas betonowania bardzo masywnej płyty - podstawy w fabryce Liebherr w Ehingen, gdzie produkowane są żurawie samojezdne i gąsienicowe. Za pomocą tej mobilnej maszyny przetransportowano beton o objętości ok. 750 m. sześc. Pełne betonowanie wykonano w ciągu zaledwie jednego dnia roboczego, a na miejscu była też kolejna, montowana na ciężarówce pompa do betonu Liebherr, model 37 XXT.

         Wśród głównych walorów pompy 42 M5 XXT jest nowo opracowana jednostka napędowa. Przede wszystkim, w pełni integruje wszystkie hydrauliczne elementy przełączające i pomiarowe. Eliminuje to potrzebę stosowania wielu przewodów hydraulicznych i innych wcześniej wymaganych elementów. Christian Klafszky, Dyrektor Zarządzający BPU Ulm, w pełni dostrzega walory jednostki po niemal dwuletniej eksploatacji. - W tej maszynie szczególnie podoba mi się cicha, płynna i wydajna praca zespołu pompowego. Ważna jest też wytrzymałość – podkreśla.

         Uzupełnienie innowacyjnej jednostki napędowej stanowi specjalnie  zaprojektowany, wysokowydajny półzamknięty obieg oleju. Gwarantuje, że wszystkie mechanizmy są stale „obsługiwane” przez wydajną hydraulikę. W istocie, system specjalnie opracowany przez Liebherr łączy zalety obwodów otwartych i zamkniętych, a jednocześnie eliminuje ich wady. W rezultacie można również znacząco zmniejszyć objętość oleju.

         Obecnie Powerbloc jest dostępny tylko w połączeniu z zamontowaną na ciężarówce pompą do betonu 42 M5 XXT. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce będzie można zaoferować ten innowacyjny system również dla innych typów pomp. Prace trwają.

 

T&M nr 3/2021

Tekst: Michał Jurczk

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE