Oleje przekładniowe
Wybierając olej przekładniowy trzeba kierować się przede wszystkim informacjami w instrukcji obsługi samochodu, czyli tak samo jak w przypadku olejów silnikowych – radzi Paweł Wiktor, kierownik produktu w Orlen Oil w Krakowie. Zwracamy więc uwagę na klasyfikację lepkościową SAE, przykładowo 75W-90, klasyfikację jakościową API, np. GL-5, oraz na specyfikacje producentów przekładni, takich jak MAN, MB (Mercedes-Benz), Voith, czy ZF.
– Wiele skrzyń biegów i osi wymaga różnych środków smarnych – podkreśla Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska. – Ten sam olej stosowany dla różnych elementów może znacznie obniżyć poziom ochrony i wydajność pracy. Nowoczesne mechanizmy są niezwykle skomplikowane, dlatego wymagają uważnego doboru środka smarnego. Gwarantem bezawaryjnej, długiej pracy zawsze jest wybór oleju najwyższej jakości.
Wymiana według książki
Kiedy zmienić olej w przekładni? I znowu podobnie jak przy silnikowych, decydujące są zalecenia producenta pojazdu bądź producenta skrzyni biegów. Czyli – zerkamy do papierów auta, do książki serwisowej i instrukcji obsługi. Generalnie olej w przekładni „żyje” dłużej niż w jednostce napędowej, nawet do 500 tys. km.
– Występują także przekładnie, do których przeznaczone są specjalne oleje tzw. fill for life. Czyli jeden olej na cały okres użytkowania przekładni – dodaje Paweł Wiktor z Orlen Oil.
Duże wymagania
Park samochodów ciężarowych ulega dynamicznym zmianom, co do tego nie ma wątpliwości. Nowe wymagania środowiskowe, takie jak norma Euro 6, zmniejszanie zużycia paliwa, oraz zwiększania żywotności poszczególnych elementów maszyn narzuca na producentów stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Powoduje to oczywiście rosnące oczekiwania dotyczące olejów, w tym przekładniowych.
Jak zaznacza Paweł Wiktor (Orlen Oil), dla nowych pojazdów niemalże powszechnym już jest stosowanie syntetycznych produktów w klasach lepkości 75W-80 i 75W-90. Wyraźnym drugim kierunkiem zmian jest rosnącą popularność przekładni automatycznych.
– Jednym z trendów, który możemy obecnie obserwować jest dążenie
do wydłużenia czasu między wymianami oleju i zwiększenia oszczędności z tytułu mniejszej liczby przestojów – mówi Cezary Wyszecki (Shell Polska). – Rynek oczekuje też bezawaryjnej pracy i zapewnienia trwałości skrzyni biegów. Te przeciwstawne wymagania powodują, że zmienia się charakterystyka olejów i ich skład chemiczny. Ogólny kierunek rozwoju olejów przekładniowych jest podobny do tego, jaki obserwujemy w olejach silnikowych. Długie przebiegi determinują większe wykorzystanie olejów na bazie syntetycznej.
Ponad 5 procent
Ostatni raport Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), czyli za 2013, podaje udział przekładniowych w polskim rynku olejów smarowych określanym na 224.500 ton. Motoryzacyjne oleje przekładniowe tworzyły 4,58 proc. tego rynku, natomiast motoryzacyjne ATF, do automatycznych przekładni 0,99 proc. Gdy zsumujemy, otrzymamy 5,57 proc. To ponad dwukrotne więcej niż przemysłowe oleje przekładniowe (2,48 proc.). Dla porównania, największy udział miały środki smarne do aut osobowych, dokładnie 21,49 proc.
Jakie to są oleje?
Oleje przekładniowe możemy podzielić według kilku kryteriów:
– sezonowość: wielosezonowe lub jednosezonowe,
– rodzaj: syntetyczne, półsynetyczne, mineralne,
– przeznaczenie: do skrzyń biegów, do automatycznych skrzyń biegów, do mostów napędowych,
– klasyfikacji lepkościowa SAE, lub jakościowa API.
Charakterystyki popularnych olejów przekładniowych
BP
Energear SHX-M 75W-90 jest olejem syntetycznym, do układów przeniesienia napędu pracujących pod dużym obciążeniem, w których wymaga się zastosowania środków klasy API GL-4 lub GL-5. Odznacza się niską temperaturą płynięcia, co zapewnia płynne przenoszenie momentu obrotowego nawet w bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Normy i aprobaty: API GL 4/5 i MT-1; MAN 341 typ E3, Z2, MAN 341 typ M3; Scania STO 1:0; Eaton 300,000; ZF TE-ML- 02B,05B,12B,16F,17B,19C,21B; MB 235.8 ; MIL-PRF-2105E(SAE J2360)
Energear Lim Slip 90 przeznaczony jest do mostów i dyferencjałów napędowych, wyposażonych w mechanizmy różnicowe o zwiększonym wewnętrznym tarciu (LSD), w samochodach ciężarowych i osobowych. Specjalna formulacja, zawierająca dodatki EP, zapewnia najwyższe parametry pracy przekładni hipoidalnych. API GL-5.(LS), ZF TE-ML 05C, 12C, 16E, 21C.
Castrol
Syntrans Z Longlife 75W-80 – olej syntetyczny stworzony, aby spełniać wymagania ZF w manualnych i automatycznych skrzyniach samochodów ciężarowych. Zapewnia bardzo dobre właściwości tarcia w synchronizatorach z powłoką węglową, spiekami brązu i molibdenu, a więc lepszą jakość zmiany biegów i żywotność współpracujących elementów. API GL-4, ZF TE-ML 01E, 02E, 16P; MAN 341 typ Z-5; MB Approval 235.41.
Axle EPX 80W-90. Nowoczesny olej mineralny. Zalecany m.in. do przekładni stożkowych, uszlachetniony dodatkami uodporniającymi na duże naciski EP, dzięki czemu daje bardzo dobrą ochronę przed zużyciem. Może być stosowany we wszystkich mechanicznych skrzyniach lub przekładniach głównych, które wymagają oleju klasy API GL-5. ZF TE-ML 16B, 17B, 19B, 21A.
CEPSA
CEPSA ATF 3000 S to olej syntetyczny przeznaczony do stosowania w automatycznych przekładniach przy bardzo trudnych warunkach eksploatacji. Jego zadaniem jest zapewnienie utleniania oraz odporności na rozkład termiczny. Odpowiedni również do stosowania w przekładniach servo oraz przemysłowych układach hydraulicznych. ATF 3000 S zalecany jest w szczególności w sektorze transportu profesjonalnego. Umożliwia znaczące wydłużenie czasu pomiędzy wymianą oleju.
CEPSA Transmisiones EP FE+LD 75W90 to syntetyczny, uniwersalny olej smarny odporny na wysokie obciążenia (EP) do stosowania w ręcznych skrzyniach biegów, przekładniach głównych i mostach tylnych, które wymagają zapewnienia dłuższego czasu użytkowania oraz lepszego tarcia niż w przypadku tradycyjnych olejów. Ze względu na lepsze działanie w szerokim zakresie temperatur, długi okres eksploatacji oraz oszczędność paliwa, zalecany w szczególności w celu zapewniania lepszego działania olejów EP SAE 80W-90.
Fuchs
Titan Cytrac MAN Synth SAE 75W-80 – środek stworzony na bazie olejów syntetycznych do manualnych skrzyń w pojazdach użytkowych. Opracowany specjalnie dla przekładni ZF, również automatycznych. Redukuje zużycie paliwa, kompatybilny z grafitowymi synchronizatorami. Specyfikacje i dopuszczenia: API GL-4, MAN 341 typ Z4, ZF TE-ML 01L, 02L, 16K.
Titan Supergear MC SAE 80W-90. Uniwersalny, wielosezonowy olej do manualnych przekładni i przekładni głównych tylnych mostów. Zapewnia dobrą płynność w niskich temperaturach, co daje łatwy rozruch zimnej przekładni oraz bezproblemową zmianę biegów. Utrzymuje klasę lepkości nawet po długim użytkowaniu. API GL-4/5, MAN M 342 typ M2, ZF TE-ML 05A, 12E, 17B, 19B, 21A.
Titan ATF 4000 to olej najwyższej jakości do automatycznych skrzyń biegów oraz innych zastosowań, gdzie jest wymagany produkt typu ATF. Gwarantuje płynniejszą zmianę przełożeń w niskich temperaturach, w porównaniu z olejem spełniającym normę Dexron II. Dopuszczenia: Allison C-4/TES 389, GM Dexron III (H), MAN 339 typ V1/Z1, MB 236.1/236.9, Voith H55.6335.xx, Volvo 97341, ZF TE-ML 04D, 14A.
Titan ATF 5005, do automatów, wyjątkowy olej bazowy zapewnia optymalne parametry w niskich temperaturach i wysoką odporność na starzenie. Dzięki odpowiedniej charakterystyce ciernej gwarantuje doskonałą pracę tzw. mokrych sprzęgieł. Dopuszczenia: MAN 339 typ V2/Z2, MB 236.6, Voith 55.6336.xx, ZF TE-ML 04D, 14B, 16L, 17C.
Gulf
Gear TDL 80W-90 jest produktem o dużej stabilności termicznej, opracowanym zgodnie z założeniami polityki TDL (Total Drive Line) i zaprojektowanym w celu spełnienia ostrych wymagań określonych dla układów przeniesienia napędu w lekkich i wysokoobciążonych pojazdach użytkowych. Nadaje się do skrzyń manualnych, również niesynchronizowanych. Normy: API GL-4/5/MT-1, ZF TE-ML 07A, 08, 16C, 16D.
Gear LD 80W-90 został opracowany specjalnie dla osi Mercedes-Benz HL-6 a także do zastosowań wymagających oleju do osi spełniającego specyfikację MB 235.0 oraz MB 235.6 w zakresie zaawansowanych osiągów. Jest również odpowiedni dla silnie obciążonych pojazdów drogowych. Normy: API GL-5/MT-1, Mack GO-J, SAE J2360, Scania STO 1:0, US Army MIL-PRF-2105E ZF TE-ML 07A, 16C, 16D.
Multi Vehicle ATF. Olej syntetyczny, do bardzo wielu typów automatów.\ Wyróżnia się stabilnością termooksydacyjną, ochroną przeciwzużyciową oraz odpornością na chemiczny rozkład, przez co uzyskuje się znacząco dłuższe okresy miedzy wymianami oleju, oraz istotnie zwiększoną żywotność przekładni. Bardzo dobra ciekłość w niskich temperaturach. Aprobata Voith H55.6335.3x.
ATF DX III H to bardzo zaawansowana technologicznie ciecz do automatycznych przekładni General Motors i Forda spełniająca specyfikacje, odpowiednio Dexron III H i Mercon. Pozwala na długą, płynną i niezakłóconą pracę smarowanych automatów, bez ryzyka ich uszkodzenia, wycieków, korozji itp. Aprobaty: Volvo Transmission Oil 97341, ZF TE-ML 04D, 14A.
IBERIA
Iberia Ultra Gear Oil Synthetic 75W90 jest syntetycznym olejem przekładniowym, zalecanym do stosowania w ręcznych skrzyniach biegów, przekładniach głównych, tylnych mostach wymagających olejów przekładniowych GL-4/GL-5. Produkt stworzony do smarowania przekładni w warunkach zróżnicowanych temperatur otoczenia i znacznie wydłuża przebiegi pomiędzy wymianami oleju przekładniowego.
Iberia Ultra Matic III jest olejem przekładniowym, produkt zalecany do stosowania w silnie obciążonych automatycznych skrzyniach biegów ciężkich pojazdów samochodowych oraz lekkich pojazdów dostawczych. Może być również wykorzystywany w hydraulicznych układach samochodowych i automatycznych skrzyniach biegów samochodów osobowych, w których zalecane jest stosowanie olejów Dextron III oraz Ford Mercon.
Lotos
Titanis Super GL-5 75W-90 jest przeznaczony do przekładni, w tym hipoidalnych, samochodów i innych pojazdów pracujących w skrajnie trudnych warunkach, w szerokim zakresie temperatur otoczenia, gdzie są wymagane środki klasy API GL-4 lub GL-5 i lepkości 75W-90. Aprobaty: MAN 341 E3/M3/Z2, 3343 S, MB 235, ZF TE-ML 02B, 05B, 12B, 16F, 17B, 19C, 21B.
Titanis Super GL-5 80W-90 przeznaczony jest do przekładni, w tym hipoidalnych, aut osobowych i innych pojazdów mechanicznych pracujących w skrajnie trudnych warunkach, to znaczy przy dużych prędkościach i skokowych obciążeniach. Aprobowany przez: MAN 341 E2/Z2, 342 M2, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12M, 16B, 17B, 19B, 21A.
ATF IIIG. Olej do automatycznych przekładni samochodów, maszyn użytkowych i innych pojazdów, w których producent zaleca stosowanie środka spełniającego specyfikę Dexron III G. Polecany również do układów wspomagania kierownicy, układów hydraulicznych, przekładniowych. Aprobowany przez: MAN 339 typ V1/Z1, Voith H55.6335.3x, ZF TE-ML 04D, 14A, 17C.
Super ATF IIIG – do automatycznych przekładni power shift w pojazdach użytkowych i maszynach rolniczych, których producenci zalecają spełnienie specyfikacji Dexron III G. Może być stosowany w układach wspomagania kierownicy, układach hydraulicznych i innych, a także jako olej hydrauliczny. Aprobaty: Voith H55.6336.3x, ZF 02F, 03D, 04D, 14B, 16L, 17C.
MIDLAND
Midland ATF XD-Z to syntetyczny olej przeznaczony do stosowania w przekładniach automatycznych, specjalnie przygotowany do przedłużonych wymian w samochodach ciężarowych. Wykonany wg najnowszej technologii extender drain spełnia wymagania wszystkich skrzyń automatycznych ZF Ecomat stosowanych w ciężarówkach, autobusach i samochodach dostawczych.
Midland SENSOGEAR SAE 75W-90 jest w pełni syntetycznym olejem przeznaczonym do stosowania w skrzyniach biegów i mostach, charakteryzującym się wysoką stabilnością termiczną i odpornością na wysokie przeciążenia. Dzięki syntetycznym bazom zachowuje on należytą płynność w niskich temperaturach oraz pozostawia grubszy film olejowy w wysokich temperaturach. Spełnia m.in. normy jakościowe MAN-a; Scanii; Renault i Iveco.
Millers
Syntran EE 75W-90. Produkt półsyntetyczny do stosowania w mocno obciążonych przekładniach hipoidalnych (dyferencjałach) i zwolnicach pojazdów użytkowych, które pracują w ciężkich warunkach. Technologia Nanodrive przynosi obniżony współczynnik tarcia i dodatkowe korzyści w postaci niższego zużycia paliwa. API GL-4/5/MT-1, ZF TE-ML 05B, 07A, 08.
Syntran EE SAE 50 – syntetyk stworzony w technologii Nanodrive z myślą o nowoczesnych przekładniach i dyferencjałach. Cechuje go niższy współczynnik tarcia, który wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Oznacza to również zredukowane obciążenie mechanizmów i łatwiejszą zmianę biegów. Charakterystyka: API GL-5/MT-1, Arvin Meritor, Mack GO-J, SAE J2360, US Army MIL-PRF-2105E.
Millermatic ATF DM Extra, najwyższej jakości olej do automatycznych skrzyń biegów aut ciężarowych, osobowych, autobusów, pojazdów specjalnych. Bardzo dobra odporność na utlenianie oznacza wydłużone interwały wymiany. Płynność w niskich temperaturach zapewnia znakomite właściwości nawet przy nierozgrzanej skrzyni. Allison C4, GM Dexron III H, MAN M339 typ V2/ Z2, MB 236.9, ZF TE-ML 14A, 14B, 14C.
Mobil
Mobilube 1 SHC 75W-90 opracowano w oparciu o syntetyczne oleje bazowe i nowoczesne dodatki uszlachetniające. Przystosowany do manualnych skrzyń biegów i mostów pracujących pod wysokimi obciążeniami, w szerokim zakresie temperatur otoczenia, także w warunkach przeciążeń lub obciążeń udarowych. Wymagania: API GL-5/MT-1, Scania STO 1.0, ZF TE-ML 07A. Przykładowe dopuszczenia: MAN 341 Typ E3 i Z2, MAN 342 Typ M3, MB-Approval 235.8, ZF TE-ML 02B/05B/12B/16F/ 17B/19C/21B, SAE J2360.
Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90 jest w pełni syntetycznym środkiem smarnym do układów przeniesienia napędu zaprojektowanym w celu spełnienia bardzo surowych wymagań co do częstotliwości wymiany oleju i warunków gwarancji. Nadaje się m.in. do ręcznych, niesynchronizowanych skrzyń, mostów i napędów głównych. Wymagania: API GL-5/MT-1, Scania STO 1.0, ZF TE-ML 07A, 08. Przykładowe dopuszczenia: Volvo 97312, SAE J2360, MAN 342 Typ M2, MB-Approval 235.8, SCANIA STO 2:O A.
Neste
Hypoidi TDL S 75W-90 jest olejem w pełni syntetycznym. Bardzo dobra ochrona przed zniszczeniem i silny film olejowy obniża zużycie części manualnej przekładni oraz koszty ewentualnych napraw. Dobre właściwości trące zapewniają lepszą ekonomię paliwową i łagodniejszą synchronizację skrzyni biegów przy przedłużonym okresie między wymianami oleju. API GL-4/5/MT-1.
Hypoidi MP 80W-90. Wielosezonowy, do przekładni napędowych i układów przeniesienia mocy. Zawiera dodatki EP, zapewniające prawidłowe smarowanie przekładni różnicowych samochodów ciężarowych, osobowych, autobusów oraz skrzyń biegów maszyn ziemnych i leśnych. Może być także stosowany w tych ręcznych skrzyniach biegów, gdzie są aprobowane oleje klasy API GL-5.
ATF-X. Syntetyczny olej dla przekładni automatycznych, odpowiada specyfikacjom General Motors i najnowszym specyfikacjom Forda. Może być używany we wszystkich środkach transportowych General Motors oraz nowych modelach Forda. Temperatura zapłonu wynosi 200 st. C, temperatura płynięcia minus 51 st. C. Zabarwiony na kolor czerwony.
ORLEN Oil
Platinum Gear SX 75W-90 jest wysokiej jakości produktem syntetycznym dla pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych i rolniczych. Nowoczesna technologia syntetycznych olejów bazowych zapewnia stabilność właściwości i ochronę elementów przeniesienia napędu podczas całej eksploatacji. Spełnia wymagania: MAN 342 M1/M2, NATO O-226, ZF TE-ML 7A, 12E, 16B, 16C, 16D, 17B, 19B, 21A.
Hipol ATF IID to mineralny olej do automatycznych przekładni samochodowych. Nadaje się do aut ciężarowych, osobowych, autobusów, w których producent zaleca środek typu Dexron II D. Zalecany także do wspomagania kierownicy, sprzęgieł hydraulicznych, układów hydraulicznych wymagających olejów ATF. Spełnia wymagania Allison C-4 i GM Dexron II D.
Hipol posiada także aprobaty: MAN 339 Typ Z1, MAN 339 Typ V1, ZF TE-ML 04D, 11A, 14A, Voith H55.6335xx (G 607).
Panolin
Super Duty 85W-140 jest mineralnym środkiem przede wszystkim do mocno obciążonych skrzyń biegów i tylnych mostów z uzębieniem hipoidalnym. Olej typu EP, odporny na ekstremalne naciski. Zawiera dodatki obniżające zużycie współpracujących elementów. Normy i specyfikacje: API GL-5, MAN 342, MB 235.0, MIL-L-2105 D, zatwierdzenia: ZF TE-ML 01, 05, 07, 08, 13.
Topgear 80W-90. Uniwersalny olej nadający się do ręcznych skrzyń biegów i tylnych mostów samochód dostawczych, ciężarowych i maszyn budowlanych. Charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na przeciążenia termiczne, nie traci swoich pierwotnych właściwości. Daje to w rezultacie bezawaryjną pracę i wydłużoną żywotność podzespołów. API GL-4 i GL-5.
Petro-Canada
TRAXON XL Synthetic Blend 75W-90 jest najwyższej jakości wielosezonowym, półsyntetycznym olejem przekładniowym, zaprojektowanym by zapewniać wydłużoną ochronę przed zużyciem i dłuższą bezawaryjną eksploatację, zapewniając tym samym ograniczenie kosztów. Zapewnia lepszą ochronę w niskich temperaturach i bardziej wydajne osiągi eksploatacyjne dla niższego zużycia paliwa niż konwencjonalny olej przekładniowy. TRAXON XL Synthetic Blend 75W-90 przewyższa wymagania światowej normy SAE J2360, spełnia wymagania Dana, Meritor, ZF, Navistar oraz Eaton GL-5/MIL-PRF-2105E, posiada aprobatę Mack Truck dla dyferencjałów, gdzie wymagany jest olej Mack GO-J lub MILPRF-2105E; przewyższa wymagania API GL-5, spełnia warunki specyfikacji API MT-1.
Traxon-E Synthetic 75W-90 może być stosowany przez cały rok w ręcznych skrzyniach biegów w większości pojazdów ciężarowych, rolniczych, leśnych oraz używanych w pracach górniczych. Spełnia specyfikacje producentów: Dana, Meritor, Navistar, ZF i wymagania Eaton GL-5/MIL-PRF-2105E. Produkt rekomendowany dla specyfikacji Mack Truck i GO-J, MIL-PRF-2105E.
Heavy Duty Synthetic Blend ATF specjalnie zaprojektowano do szczególnie obciążonych systemów przekładniowych, eksploatowanych w ciężkich warunkach. Jest odpowiedni do zastosowania w ciężarówkach, gdzie są wymagane specyfikacje Allison TES-295 dla płynów pracujących w trudnych warunkach oraz przy wydłużonych okresach między wymianami.
Aut.: Jacek Dobkowski
Orlen
Platinum Gear SX 75W-90 jest wysokiej jakości produktem syntetycznym dla pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych i rolniczych. Nowoczesna technologia syntetycznych olejów bazowych zapewnia stabilność właściwości i ochronę elementów przeniesienia napędu podczas całej eksploatacji. Spełnia wymagania: MAN 342 M1/M2, NATO O-226, ZF TE-ML 7A, 12E, 16B, 16C, 16D, 17B, 19B, 21A.
Hipol ATF IID to mineralny olej do automatycznych przekładni samochodowych. Nadaje się do aut ciężarowych, osobowych, autobusów, w których producent zaleca środek typu Dexron II D. Zalecany także do wspomagania kierownicy, sprzęgieł hydraulicznych, układów hydraulicznych wymagających olejów ATF. Spełnia wymagania Allison C-4 i GM Dexron II D.
Shell
Shell Spirax S3 G 80W to wysokiej klasy mineralny olej do nowoczesnych układów przekładniowych, do wszystkich manualnych skrzyń biegów. Zapewnia długie przebiegi bez konieczności wymiany oraz niezawodność działania skrzyni w dużym zakresie temperatur otoczenia. Specyfikacje API GL-4, MAN 341 E2/ Z2, MB 235.5, ZF TE-ML 02B, 17A.
Spirax S6 GXME 75W-80, syntetyczny, zalecany do ręcznych, zautomatyzowanych i automatycznych skrzyń biegów, w których jest wymagany olej tej kasy jakościowej. Przeznaczony także do wszystkich skrzyń z intertarderami. Zapewnia bardzo wysokie przebiegi. Specyfikacje: API GL-4/MT-1, MAN 341 typ Z5, Volvo 97307 (spełnia wymagania), ZF TE-ML 01L, 02D, 16K.
Statoil
Gearway S4 75W-80. W pełni syntetyczny olej do osi i przekładni ręcznych pracujących pod dużym obciążeniem, w wymagających warunkach lub przy wydłużonych okresach między wymianami. Można go wlać, gdy rezultaty działania typowego oleju przekładniowego nie są satysfakcjonujące. API GL-4, MAN 341 E3/Z4, MB 235.4, Volvo 97305, ZF TE-ML 01L, 02L.
Gearway LS5 80W-90 to olej przekładniowy z dodatkiem LS (Limited Slip – ograniczony poślizg) do osi kół z hamulcami różnicowymi we wszystkich typach pojazdów. Może być stosowany również w przekładniach manualnych. Specyfikacje: API GL-5, US Army MIL-PRF-2105D, ZF TE-ML 05C, 12C, 16E, 21C.
TransWay DX II. Olej na bazie mineralnej do przekładni typu ATF Dexron. Przystosowany do przekładni automatycznych i systemów wspomagania kierownicy, do których jest zalecany olej typu ATF.API GL-4, Allison C-4, Cat TO-2, Ford M, GM Dexron IID, GM TASA, MAN 339 typ V1/Z1, MB 236.1/236.9, Voith 55.6335 (Former G 607), ZF TE-ML 04D, 14A.
TransWay ATF Ultra – w pełni syntetyczny, do przekładni typu ATF Dexron charakteryzujących się wysokimi temperaturami roboczymi. Zachowuje bardzo dobre właściwości w niskich temperaturach i zapewnia skuteczną ochronę przed zużyciem mechanizmu. Sprawdzi się również w przekładniach hydraulicznych, serwomechanizmach i systemach hydraulicznych. ZF TE-ML 02F, 04D, 11A, 11B, 14C, 16M, 17C, 20C.
Add comment