Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Elita z łyżkami

Rynek nie znosi próżni, także w segmencie koparek gąsienicowych średniej wielkości, a zatem maszyn bardzo ważnych dla całego sektora budowlanego.

 

Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki co np. w Niemczech, we Francji czy we Włoszech.

Średniej wielkości koparki gąsienicowe to podstawowe maszyny na wielu placach budów. Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywającymi mniej paliwa, mniej zanieczyszczającymi środowisko i zapewniającymi wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji. Według zapewnień producentów, mają być też bardziej trwałe.

 

Efektywność w roli głównej

Maszyny są, zdaniem ich konstruktorów coraz wydajniejsze, co wynika z zastosowanych jednostek napędowych, ale nie tylko… W przypadku Volvo serii E, serce stanowią fabryczne motory Stage IV. Efektywności sprzyja wybór odpowiedniej jednostki (4, 6 i 8-litrowe), jak również zaawansowany układ elektrohydrauliczny. Funkcja pływającego wysięgnika skraca cykle, oszczędza energię pompy podczas pracy osprzętu. Solidność konstrukcji to rezultat zastosowania żeliwnej przeciwwagi oraz podwozia w kształcie litery X,  z bardzo wytrzymałej stali. Dodatkowe płyty osłonowe mają natomiast zapobiegać uszkodzeniu spodu maszyny przez kamienie i gruz. Ważne podzespoły są zabezpieczone przed uszkodzeniem w wyniku przegrzania (napędzany hydraulicznie i sterowany elektrycznie wentylator chłodzący, włączający się gdy jest to konieczne).

Umożliwienie wykonania jak największej ilości zadań w relatywnie krótkim czasie to idea przyświecająca również konstruktorom maszyn LiuGong 922E oraz 925E. Koparki mają podołać każdemu zadaniu w terenie, m.in. dzięki mocnemu wysięgnikowi i dużej sile odspajania oraz podnoszenia łyżki, a także relatywnie dużemu przepływowi hydraulicznemu, prędkości obrotu i poprawionym czasom realizacji cyklu. Podobne argumenty akcentują też twórcy najnowszych maszyn Case, serii D. Chwalą się m.in. nowymi pompami o sterowaniu elektronicznym i większym głównym zaworem sterującym, co ma zapewnić krótsze czasy cykli. Dodatkowo, przepływ oleju można dostosować do potrzeb roboczych lub łagodnie zwiększyć podczas rozpoczynania jazdy i opuszczania wysięgnika.  

Wydajność i efektywność  to także walory akcentowane przez producenta  koparek XCMG XE250C, o masie niemal 24,7 t, wyposażanych w 6,7-litrowy silnik Cumminsa. W układzie hydraulicznym wykorzystano dwusekcyjną pompę główną o zmiennym wydatku (w zależności od obciążenia). Mechanizm obrotu bazuje na wielofunkcyjnym silniku hydraulicznym (sprzężony z dwustopniową przekładnią planetarną). Wielotarczowy, mokry hamulec, wbudowany w silnik obrotu załącza się automatycznie. 

 

Zużycie pod kontrolą

Na wyobraźnię kupujących maszyny działają informacje nt. kosztów eksploatacji, w tym zużycia paliwa. W przypadku maszyn Case, zaawansowane zarządzanie energią, a tym samym oszczędzanie paliwa wynika z pięciu kluczowych funkcji: regulacji momentu obrotowego, regulacji ciśnienia w obwodzie podnoszenia wysięgnika, regulacji ciśnienia obrotu, regulacji skoku szpuli, jak również systemu  „Idle” (automat obniżający obroty silnika po 5 sekundach bezruchu dżojstików). 

W koparkach Volvo do poprawy wydajności paliwowej (sięga – zdaniem producenta nawet 10 proc.) przyczynia się natomiast tryb ECO. Oprócz obniżenia zużycia paliwa pozwala on poprawić kontrolę nad maszyną. Zintegrowany system trybów pracy oferuje operatorowi dziewięć programów w pięciu zakresach pracy,  zależnie od wykonywanego zadania: I (bieg jałowy), F (precyzyjny), G (ekonomiczny), H (duża wydajność i obciążenie) oraz P (maksymalna moc). Koparkę można zaprogramować w taki sposób, by po określonym czasie braku aktywności elementów sterowania następowała automatyczna redukcja prędkości obrotowej silnika albo nawet jego wyłączenie (obniżanie zużycia paliwa). Operator może śledzić zarówno bieżące, jak i średnie zużycia paliwa za pomocą  wskaźnika w kabinie.

Również w Doosan DX180LC-5 zastosowano zaawansowane rozwiązania w zakresie optymalnego wykorzystania mocy. Jest wśród nich elektroniczny system optymalizacji wykorzystania energii e-EPOS (Electronic Power Optimising System). Zapewniać ma perfekcyjną synchronizację komunikacji między elektroniczną jednostką sterującą ECU (Electronic Control Unit) oraz układem hydraulicznym. System sieciowy CAN (Controller Area Network) umożliwia ciągły przepływ informacji między silnikiem a układem hydraulicznym. Do relatywnie niskiego zużycia paliwa przyczyniają się: automatyczna redukcja obrotów silnika ograniczająca spalanie paliwa (z 1000 do 800 obr./min),  elektroniczne sprzęgło wentylatora optymalizujące pracę układu chłodzenia, wskaźnik ECO,  monitorowanie zużycia paliwa, ulepszony główny zawór sterujący (MCV ) zmniejszający straty mocy, dodatkowy czujnik pozwalający na wybór przepływu/ciśnienia/prędkości obrotowej odpowiednich dla danych wymagań wynikających z obciążenia.

 

Bezpieczeństwo i łatwa obsługa

Efektywności sprzyjać ma łatwa konserwacja (codzienne czynności kontrolne można wykonać dzięki pogrupowanym punktom serwisowym), jak również solidność maszyn. Wśród atutów koparek Cat (320GC; 323) producent wymienia m.in. hermetyczną kabinę o dużym przeszkleniu (dostępna z fotelami z amortyzacją pneumatyczną, ogrzewaniem i chłodzeniem). Posiada wymuszoną filtrację powietrza, konsole dżojstików z regulacją wysokości i duży monitor. Funkcje z zakresu bezpieczeństwa obejmują m.in: zintegrowana konstrukcja chroniąca przed skutkami przewrócenia się maszyny (ROPS), powierzchnie antypoślizgowe, programowalne halogenowe światła robocze oraz kamerę pokazującą widok z tyłu maszyny. Funkcje z zakresu obsługi technicznej to natomiast: dostęp z poziomu podłoża do głównych punktów obsługowych, elektrycznej pompy zasilającej układ paliwowy, zewnętrznego spustu zbiornika paliwa oraz wskaźnika poziomu paliwa zapobiegającego przepełnieniu. Prace ułatwia też układ kontroli głębokości i nachylenia Cat Grade Control Depth and Slope dostępny w ramach technologii Cat Connect (standardowy zintegrowany fabrycznie układ, który umożliwia operatorom szybkie profilowanie).

Również DX235LC-5 (Doosan) została zaprojektowana z myślą o optymalnych warunkach roboczych – kabina ciśnieniowa z certyfikatem ISO, przestronnym wnętrzem oraz fotelem pneumatycznym ma zapewniać komfort i bezpieczeństwo obsługi, a 7-calowy wyświetlacz LCD emituje dane na temat najważniejszych parametrów maszyny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, maszyny są standardowo wyposażone w kamerę cofania, opcjonalnie można zaopatrzyć koparki w kamerę widoku bocznego. Kabina maszyn LiuGong serii E została zaprojektowana m.in. pod kątem zmniejszenia hałasu i wibracji, zachowując jednocześnie odpowiednią widoczność we wszystkich kierunkach. Automatyczny system smarowania upraszcza i skraca codzienną obsługę.

 

Elektronika i dodatki

Trudno wyobrazić sobie  współczesne maszyny bez elektroniki. Liczy się przyjazny dla użytkownika interfejs. Koparki Volvo zostały również zaprojektowane z myślą o łatwej i prostej obsłudze. Dotyczy to wszystkich elementów interfejsu człowiek-maszyna, w tym elementów sterowania (dżojstiki, dźwignie jazdy), klawiatury i monitora. W porównaniu z wcześniejszymi modelami zmniejszono liczbę przełączników, zastosowano ośmiocalowy ekran LCD, wyświetlający informacje o statusie maszyny. Większa dyspozycyjność jest także rezultatem samej wszechstronności modeli ECR, który można dostosować do wielu zadań dzięki szerokiej gamie dostępnych osprzętów. Bogate wyposażenie do zasilania narzędzi roboczych zaczyna się od różnego typu szybkozłączy, poprzez gamę instalacji hydraulicznych z możliwością programowania przepływu i ciśnienia oleju dla 20 różnych narzędzi roboczych, aż po lemiesz do spychania różnego typu wysięgniki i ramiona.  

Komatsu oferuje natomiast Komtrax, rozwiązanie z zakresu bezprzewodowego monitorowania, kompatybilne z komputerami, smartfonami lub tabletami. Dostarcza szczegółowych informacji o maszynach i całej ich flocie, umożliwiając redukowanie kosztów i maksymalizowanie wydajności pracy. System zintegrowano z siecią serwisową. Udziela szybkich odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące maszyn: co się z nimi teraz dzieje, kiedy wykonały daną prace, gdzie się znajdują, jak można zwiększyć ich wydajność i kiedy należy wykonać przegląd okresowy? Dane z maszyny są przekazywane poprzez technologię bezprzewodowej komunikacji (satelita, GPRS lub 3G, zależnie od modelu) do komputera i do lokalnego dystrybutora Komatsu. Są grupowane i przetwarzane, w celu łatwego ich odczytu w formie map, list, wykresów i tabel.  

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK GĄSIENICOWYCH

 

CASE

CASE 180D to jedna z serii nowych koparek, napędzana silnikiem Stage IV (4-cylindrowa jednostka wysokoprężna Isuzu z doładowaniem). Zastosowano bezobsługowe rozwiązanie SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna), które nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Zbiornik AdBlue wymaga napełniania co piąte tankowanie paliwa. W układzie hydraulicznym wykorzystano  elektronicznie sterowane pompy, a także system automatycznego zwiększania mocy. Standardowo stosowany jest wysięgnik pojedynczy (5,15 m), ramię ma 2,6 m długości. Podwozie bazuje na 600-milometrowych gąsienicach.

CASE 210D to koparka o masie 22,4 t, napędzana Dieslem o mocy 160 KM. Zasięg ramienia wynosi 9,9 m, głębokość kopania 6,65 m. Maszyna posiada tzw. inteligentny system hydrauliczny. Zawiera pięć funkcji oszczędzania energii. Elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne oraz większy rozdzielacz  zwiększają produktywność koparek: poprawiają szybkość reakcji maszyn – czasy cykli roboczych są do 12 proc. krótsze w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji; zwiększają do 6 proc. siłę zrywającą; zwiększają udźwig. Maszyna posiada  system telematyczny SiteWatch, pozwalający kierownikowi floty śledzić i optymalizować jej wykorzystanie. Kod zabezpieczający chroni przed kradzieżą.

 

CATERPILLAR

CAT 320 GC jest koparką stworzoną z myślą o klientach wymagających niezawodnej eksploatacji przy wyjątkowo niskich kosztach w przeliczeniu na godzinę pracy. Masa eksploatacyjna maszyny to 21,3 t. Koparkę wyposażono w silnik C4.4 ACERT, generujący moc maksymalną 120 KM.  Producent zwraca uwagę także na solidne elementy konstrukcyjne, mocne i stabilne podwozie, cichą i wygodą kabinę (wyposażona w konstrukcję chroniącą przed skutkami przewrócenia się maszyny - ROPS), a także na łatwo dostępne punkty obsługowe. Wydłużone i bardziej zsynchronizowane interwały pozwalają ograniczyć czas przestojów. Dodatkowe oszczędności daje również: podwojoną żywotność nowego filtra powietrza, zwiększona wydajność filtra hydraulicznego, zmniejszenie (o ok. 20 proc.) ilości oleju hydraulicznego. 

CAT 323 ma wzmocnioną konstrukcję. Masa eksploatacyjna maszyny, w zależności od wersji wynosi 22,6-25,7 t, maksymalna głębokość kopania 6,7-11,7 m, a zasięg 9,8-15,7 m. Do napędu służy 162-konny o silnik C7.1 ACERT, spełniający normy emisji Stage IV. Komponenty układu elektronicznego, paliwowego, powietrza i oczyszczania spalin (włącznie z bezobsługowym filtrem cząstek stałych) mają zapewniać kontrolę emisji bez przerywania cykli pracy oraz bez obniżania produktywności. Oszczędność paliwa podwyższono za pomocą funkcji automatycznego sterowania prędkością obrotową silnika, a także za pomocą układu regulatora czasu pracy na biegu jałowym oraz standardowym trybom ECO lub HP, umożliwiającym dostosowywanie możliwości maszyny do danego zastosowania.

Cat Grade 2D pomaga operatorom szybciej osiągnąć pożądaną głębokość i kąt nachylenia wykopu.  Operator podczas wykonywania wykopu unika przegłębień. Ruchy wysięgnika zautomatyzowano, operator po prostu ustawia głębokość i kąt nachylenia na monitorze i steruje kopaniem za pomocą jednej dźwigni. Technologia wagi pozwala precyzyjnie osiągnąć optymalny załadunek dzięki dynamicznemu, statycznemu ważeniu zawartości łyżki.

 

DOOSAN

Doosan DX180LC-5 to maszyna z zaawansowanym rozwiązaniem w zakresie optymalnego wykorzystania mocy (elektroniczny system wykorzystania energii e-EPOS). Zapewnia synchronizację komunikacji między elektroniczną jednostką sterującą ECU (Electronic Control Unit) oraz układem hydraulicznym. System sieciowy CAN (Controller Area Network) umożliwia ciągły przepływ informacji między silnikiem a układem hydraulicznym. Do relatywnie niskiego zużycia paliwa przyczyniają się: automatyczna redukcja obrotów silnika ograniczająca spalanie paliwa (z 1000 do 800 obr./min), nowe elektroniczne sprzęgło wentylatora optymalizujące pracę układu chłodzenia dla jeszcze większej oszczędności paliwa, wskaźnik ECO,  dodatkowy czujnik pozwalający na wybór przepływu/ ciśnienia/ prędkości obrotowej odpowiednich dla danych wymagań wynikających z obciążenia.

Doosan DX235LC-5 to koparka z sześciocylindrowym silnikiem fabrycznym DL06P. Wszystkie koparki Doosan serii piątej posiadają funkcje wydłużające czas pracy oraz zwiększające ekonomię użytkowania, np: system SPC (Smart Power Control), redukujący obroty silnika podczas pracy o niskim zapotrzebowaniu na moc; elektroniczną kontrolę zużycia paliwa; 4 predefiniowane tryby pracy. Ponadto, wszystkie maszyny tej serii wyposażono w 7-calowy wyświetlacz LCD, emitujący dokładne dane na temat najważniejszych parametrów maszyny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, koparki są standardowo wyposażone w kamerę cofania, opcjonalnie można dołożyć kamerę widoku bocznego.

 

HYUNDAI

Hyundai HX180 L ma zapewniać odpowiednią wydajność m.in. dzięki wysokociśnieniowemu układowi paliwowemu common rail na silniku i elektronicznemu systemowi optymalizacji (EPOS). EPOS łączy się z elektroniczną jednostką sterującą silnika, elektronicznie synchronizując silnik i układ hydrauliczny. System umożliwia elektroniczną kontrolę zużycia paliwa, automatyczną pracę jałową, regulację i kontrolę przepływu oleju hydraulicznego oraz diagnostykę maszyny. Poprawia również kontrolę, umożliwiając precyzyjne umieszczenie materiału i łatwe wyrównywanie podłoża. Masa robocza to 18,6 t, moc silnika 137 KM, poj. łyżki 0,39 – 1,05 m.sześc. Głębokość kopania przekracza 6,5 m, wysokość rozładunku sięga 6,4 m.

HYUNDAI HX220L zwiększa wydajność dzięki mocnym silnikom i układom hydraulicznym. Przestronna kabina zapewnia odpowiednią widoczność i proste sterowanie. Producent HX220L zwraca uwagę na trwałą i niezawodną konstrukcję. Koło zamachowe jest solidne i stabilne, a tuleje i bardzo twarde tarcze ścierne są przeznaczone do dłuższych okresów międzyobsługowych. Proste sterowanie dżojstikiem ułatwia ruchy maszyny, a przyciski umożliwiają dodatkowe wyposażenie, takie jak zaciski hydrauliczne. Kabina z tłumieniem dźwięku utrzymuje niski poziom hałasu maszyny. Scentralizowano punkty smarowania, dostęp do nich jest łatwy. Silnik dysponuje mocą 183 KM. . Łyżka tej 22-tonowej maszyny może mieć poj. 0,5-1,85 m.sześc. 

 

JCB

JCB JS 180 LC zwraca uwagę siłą skrawania i udźwigiem, dużym stabilnym podwoziem i kompaktowym nadwoziem. Maszynę wyposażono w Układ Zaawansowanego Sterowania. Funkcja podbicia mocy zapewnia jej wzrost o 10 proc. co zapewnia maszynie większą siłę skrawania, a układ sterowania zależny od obciążenia zapewnia utrzymanie stałej, wymaganej mocy. Silne i wytrzymałe podwozie o konstrukcji „X” pozwala na zachowanie dobrego prześwitu pod maszyną. Osłona podwozia, mocowana w standardzie, zapewnia ochronę dla instalacji hydraulicznej. Do napędu służy jednostka JCB Dieselmax 444 o mocy 130KM.  Podwójny układ filtrowania oleju silnikowego pozwala na wydłużenie okresu między jego wymianami.

JCB JS 200 to średniej wielkości koparka o maksymalnej masie operacyjnej 21,2 t. Napędzana silnikiem o mocy 172 KM maszyna, wyposażona jest Układ Zaawansowanego Sterowania monitorujący jej funkcje. Układ sterowania zależny od obciążenia zapewnia utrzymanie stałej wymaganej mocy z silnika. Podwozie o konstrukcji X pozwala na zachowanie odpowiedniego prześwitu pod maszyną. Osłona podwozia, mocowana w standardzie, chroni  instalację hydrauliczną. Układ filtracji z filtrem „Plexus” zwiększa żywotność podzespołów hydraulicznych. Układ autodiagnostyki z komputerem pokładowym, zapewnia dostęp do istotnych dla serwisu parametrów pracy maszyny.

 

LIUGONG

LiuGong 922E jest maszyną o masie eksploatacyjnej 22,8 t, napędzaną silnikiem wysokoprężnym o mocy 159 KM. Pojemność łyżki 0,9 - 1,2 m.sześc.  Wszystkie maszyny serii E wyposażone są w silnik marki Cummins spełniający wymogi normy Tier4F/EU Stage 4. Silnik wykorzystuje chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) i technologię AdBlue, czego dopełnienie stanowi opatentowana przez Cummins turbosprężarka VGTTM. Wzmocnione podwozie klasy X, wyposażone w osiem rolek dolnych i dwie rolki górne z każdej strony ma gwarantować płynny ruch koparki nawet na najbardziej niestabilnym podłożu. Zaawansowany system kontroli elektronicznej IPC (Integrated Power Center) pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie funkcjami maszyny oraz oszczędność energii. Koparka pracuje z łyżką o poj. standardowej 1 m sześc. Długość ramienia przekracza 2,9 m, długość wysięgnika 5,7 m, a maksymalna głębokość kopania to prawie 6,6 m.

LiuGong 925E to napędzana 173-konnym silnikiem maszyna o masie eksploatacyjnej 25 t. Stosowane sa łyżki o poj. 0,5 – 1,4 m.sześc. Zawansowana hydraulika Kawasaki optymalizuje pracę głównego zaworu sterującego i poprawia   cykle cylindrów. Układ hydrauliczny sprawnie przekazuje moc silnika do podłoża, odpowiadając za wszechstronną kontrolę i precyzję. Model zaprojektowano tak, aby umożliwić wykonanie jak najwięcej pracy w krótkim czasie. Realizacji tego zadania sprzyja m.in. mocniejszy wysięgnik i większa siła odspajania oraz podnoszenia łyżki, jak również relatywnie duży przepływ w układzie hydraulicznym. Zastosowanie grubych elementów ze stali o wysokiej odporności na rozciąganie, przegród wewnętrznych i płyt odpuszczanych ma zapewniać wytrzymałość oraz niezawodność konstrukcji.

 

VOLVO

Volvo EC160E to koparka, w której zastosowano szereg nowych funkcji, sprzyjającym m.in. zapewnieniu odpowiedniej wydajności. Dzięki starannemu przeanalizowaniu wszystkich zastosowań i podzespołów wyprodukowano maszynę odznaczającą się maksymalną dyspozycyjnością, a przy tym mniejszym zużyciem paliwa i krótszymi cyklami roboczymi, a wszystko to przy zachowaniu odpowiednich osiągów. Masa eksploatacyjna maszyny wynosi 16,4 - 20,9 t. Moc maksymalna fabrycznej jednostki napędowej Volvo to 150 KM. Łyżka może mieć poj. 0,3 - 0,96 m.sześc.

Volvo ECR235E to jedna z maszyn serii (ECR), której cechą jest kompaktowa budowa, sprawiająca że promień obrotu nadwozia mieści się praktycznie w szerokości podwozia maszyny (promień zataczania przeciwwagi wynosi 1810 mm).  Zastosowane w modelach ECR nadwozie, wyposażone w żeliwną przeciwwagę oraz podwozie w kształcie litery X z bardzo wytrzymałej stali zostały wzmocnione, a dodatkowe płyty osłonowe zapobiegają uszkodzeniu spodu maszyny. Bogate wyposażenie do zasilania różnych narzędzi roboczych zaczyna się od różnego typu szybkozłączy poprzez szeroką gamę instalacji hydraulicznych z możliwością programowania przepływu i ciśnienia oleju dla dwudziestu typów narzędzi roboczych, aż po lemiesz do spychania, jak również wysięgniki. Masa robocza maszyny to 24-26 t.

T&M nr 9

Tekst: Michal

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE