Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Precyzyjnie dobierane do zadań

Po ubiegłorocznym załamaniu sprzedaży koparkoładowarek w Polsce, w roku bieżącym rynek powoli odbudowuje się – twierdzą pytani przez nas przedstawiciele branży.

 

Według Krzysztofa Bilskiego, dyrektora handlowego w firmie EWPA, można mówić o 20-procentowym wzroście, który wiąże się na pewno z uruchomieniem inwestycji infrastrukturalnych. EWPA była dealerem koparkoładowarek Terex, ale na tym rynku doszło ostatnio do przetasowania.Mecalac przejął część firmy Terex, oferującą maszyny kompaktowe. Tak więc dawne koparkoładowarki Terex teraz mają występować w barwach Mecalaca.
Koncern CNH Industrial, właściciel marki Case Construction, powołał nowych dilerów w centralnej i wschodniej Polsce. Zmiany organizacyjne w sieci dilerskiej mają na celu podniesienie jakości obsługi posprzedażnej oraz
skrócenie czasu reakcji serwisu. Robert Wrona, menedżer do spraw operacji handlowych i marketingu Europy centralnej i wschodniej w CNH Industrial poinformował, że do firmy EWPA z Poznania dołączają teraz dwaj nowi dilerzy. Ma to przynieść nie tylko podniesienie jakości obsługi posprzedażnej, lecz również zwiększenie udziału marki Case w sprzedaży nowych maszyn.
Te raz ma szyny Case zakupić i serwisować będzie można, obok wspomnianej firmy EWPA, w katowickim ASbudzie i przedsiębiorstwie Tech-Ekspert ze Stalowej Woli, które obejmuje województwa świętokrzyskie, podkarpackie i lubelskie. ASbud działa wPolsce centralnej i pozostałych województwach wschodnich.
Producenci są na różnym etapie dostosowywania napędów maszyn do obowiązującej już w Europie i w Polsce normy Stage IV. Tomasz Rudny, szef marketingu i sprzedaży w Komatsu Poland powiedział nam, że firma wyprzedaje ostatnie sztuki maszyn Tier 3, a fabryka przygotowuje już model nowej generacji, który ma pojawić się na rynku w przyszłym roku.
Koparkoładowarki, które w Polsce od lat były numerem jeden wśród maszyn budowlanych, docelowo nie będą miały łatwo. Nasi rozmówcy z firm zajmujących się ich sprzedażą zgodnie potwierdzają, że w krajach rozwiniętych nabywcy chętniej wybierają maszyny bardziej wyspecjalizowane, a nie uniwersalne, czyli można spodziewać się stopniowego zwiększania sprzedaży ładowarek i koparek kosztem koparkoładowarek. Jednak producenci tych ostatnich nie odpuszczają, projektując maszyny coraz bardziej skrojone na miarę, z coraz większą liczbą wariantów do wyboru. Nabywcy mogą konfigurować je w zależności od specyfiki wykonywanych zadań. Widać też trend polegający na promowaniu mniejszych, kompaktowych maszyn, które radzą sobie w ciasnych przestrzeniach.
Opcje

 

„Szyte” na miarę

            Najnowsze koparkoładowarki CASE serii T (580ST, 590ST i 695ST)  napędzane są silnikiem 434 T/E  Tier 4 Final. To czterocylindrowa jednostka FTP common rail o pojemności 3,4 litra, z turbosprężarką, o mocy maksymalnej netto 120 KM.

Jak wyjaśnił nam Krzysztof Bilski z EWPA, w maszynach nowej generacji nie ma już filtrów cząstek stałych, w które wyposażane były wcześniej koparkoładowarki tej marki. W układzie oczyszczania spalin zastosowano  system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystujący płyn AdBlue.

Aby odróżnić maszyny nowej generacji od poprzedników, zmieniono kolorystykę– teraz mają ciemno szare felgi, podczas gdy wcześniej oferowano je w kolorze nadwozia. Nasz rozmówca zwrócił uwagę, że nabywca nowych koparko-ładowarek ma do wyboru więcej konfiguracji. Oferowane są zarówno pompy hydrauliczne zębate, jak i tłoczkowe. Przykładowo, jeśli maszyna ma pracować częściej jako koparka, to przyszły użytkownik może zdecydować się na pompą zębatą, a jeśli priorytetem będzie ładowanie to lepiej sprawdzi się pompa tłoczkowa, bardziej ekonomiczna.

Producent wzbogacił ofertę konfiguracji części koparkowych, wprowadzając nową konstrukcję wysięgnika i ramienia o geometrii typu In-Line, w której siłowniki umieszczone są w jednej linii, jeden za drugim, a wysuwana jest wewnętrzna części ramienia koparkowego. In-Line jest konstrukcją alternatywną wobec znanej geometrii CASE DNA, która charakteryzuje się zachodzącymi na siebie siłownikami oraz zewnętrzną częścią wysuwaną ramienia kopiącego. W In-Line siłowniki umieszczone w jednej linii zapewniają dobrą widoczność przez wysięgnik oraz redukują naprężenia poprzez dobry rozkład obciążeń. Jest to typowe rozwiązanie przyjęte w dużych koparkach, gdzie wydajność i niezawodność są cechami obowiązkowymi. Opcjonalny hydrauliczny przesuw boczny pozwala na łatwe i szybkie usytuowanie koparki w każdych warunkach pracy.

Nowe uniwersalne szybkozłącze umożliwia instalację na siłowniku obrotu nie tylko tradycyjnych łyżek CASE, lecz również najpowszechniejszych łyżek głównych producentów koparek. System amortyzacji ramion ładowarkowych Auto Ride Control zmniejsza efekt podskakiwania maszyny podczas jazdy po nierównym terenie, maksymalizując tym samym utrzymanie materiału w łyżce. Sprawdza się przy jeździe z większą prędkością, bo skraca czasy przejazdów jednocześnie pozwalając maszynie na efektywne przewiezienie maksymalnej ilości materiału. System oferuje do wyboru trzy ustawienia pasujące do różnych preferencji klientów lub do różnych warunków terenowych w danym zastosowaniu.

Zakrzywione ramiona ładowarkowe ułatwiają załadunek ciężarówki, a mechaniczny układ samopoziomujący dodatkowo wspiera operatora w jego pracy. Funkcja powrotu łyżki do pozycji ładowania znacznie zmniejsza wysiłek operatora przy powtarzalnych operacjach załadunku oraz przyspiesza każdy cykl załadunkowy. Wraz z dobrą widocznością na część ładowarkową czyni to np. załadunek i rozładunek palet operacją prostą i bezpieczną. Proste ramiona ładowarkowe są preferowanym rozwiązaniem przez profesjonalistów wymagających dużej wysokości wysypu lub przez osoby pracujące głównie na części koparkowej. Ta konstrukcja ramion czyni część ładowarkową mniej skomplikowaną, minimalizując ilość punktów smarnych i zapewniając lepszą widoczność z przodu maszyny. Proste i długie ramiona mają 8 cm wyżej sworzeń obrotu łyżki ładowarkowej w porównaniu do standardowych, zakrzywionych ramion, bez wpływu na siły zrywające czy inne parametry ładowania.

Hydraulika typu Load Sensing nawet przy niskich obrotach silnika zapewnia odpowiednią ilość przepływu i ciśnienia oleju w momencie, gdzie jest on aktualnie potrzebny. Dzięki temu oszczędza się paliwo i unika strat mocy. CASE jako jedyny producent, oferuje w koparkoładowarkach hydraulikę Load Sensing typu Closed Centre, bez względu na rodzaj wybranej przez klienta pompy. Taka konfiguracja niezależnie od obciążenia poszczególnych funkcji układu hydraulicznego umożliwia płynne ruchy jednoczesne osprzętu roboczego, stały poziom mocy hydraulicznej, lepsze sterowanie, pełną kontrolę nad maszyną oraz szybsze cykle pracy. Ładowarka o nośności 3.075 kg, z ramionami Tool Carier (równoległe prowadzenie wideł w pełnej operacji) zapewnia wysokość ładowania 3,52 m. Maksymalna głębokość kopania wynosi 5,81 m.

 

Inteligentne samosterowanie

Najnowsza koparkoładowarka CAT 432F2 to nieduża maszyna nowej generacji, spełniająca normę Stage IV, z napędem na wszystkie koła. Silnik Cat C4.4 ACERT oferowany jest w dwóch wersjach mocy – 101 i 112 KM. Jak cała seria F2, model 432F2 wyposażany jest w nowy zaawansowany system zarządzania mocą (APMS). Pozwala on operatorowi na ustawienie trybu ECO maszyny, który zapewnia oszczędność paliwa.

Opcjonalna, sześciobiegowa skrzynia Power Shift dopasowuje się do specyfiki wykonywanej pracy, dobierając odpowiednie przełożenie –czy to podczas przemieszczania się pomiędzy miejscami pracy, czy podczas korzystania z funkcji ładowarki. Przekładnia została poddana modyfikacjom. Biegi są teraz zmieniane płynniej, a najwyższe przełożenie jest dłuższe, co przekłada się na większą wydajność i komfort jazdy.

Przekładnia hydrokinetyczna z blokadą zapewnia bezpośrednie przełożenie między agregatem hydraulicznym i układem przeniesienia napędu podczas jazdy na biegach przeznaczonych do transportu drogowego. W ten sposób zmniejszono zużycie paliwa o 16% i zwiększono średnią prędkość o 11%. Przekładnia hydrokinetyczna z blokadą to nieocenione rozwiązanie w przypadku, gdy wymagane są przejazdy między miejscami pracy.

Inteligentny układ hydrauliczny nieustannie dba o odpowiedni dobór mocy. Jest to układ z zamkniętym przepływem w położeniu neutralnym i wykrywaniem obciążenia, który aktywnie reguluje wydatek i przepływ oleju, zapewniając dostęp do pełnej mocy niezależnie od prędkości obrotowej silnika.

Zawory podziału wydatku aktywnie sterują przepływem oleju dla poszczególnych funkcji maszyny. Maszyna w sposób płynny i szybki reaguje na wszelkie operacje wybrane przez operatora. Model 432F2 jest dostępny z ramieniem teleskopowym umożliwiającym uzyskanie większej głębokości kopania i większego zasięgu, co przekłada się na większą wszechstronność oraz łatwiejszą zmianę pozycji maszyny, a tym samym ograniczenie uszkodzeń nawierzchni w miejscu pracy. Przesuwna część wewnętrzna chroni nakładki cierne przed zanieczyszczeniem, co wydłuża okresy między kolejnymi regulacjami lub wymianami.

Rama przesuwu bocznego modeli serii F2 jest wyposażona w zewnętrzne zaciski blokujące, które umożliwiają prowadzenie obsługi technicznej bez konieczności demontowania. Konstrukcja ramy charakteryzuje się dużą wytrzymałością i została wyposażona w powłokę galwaniczną zapobiegającą gromadzeniu się materiału w jej wnętrzu, a także zmniejszającą ryzyko wystąpienia rdzy, co przyczynia się do wydłużenia okresu eksploatacji. Maszyna o masie eksploatacyjnej 8.479 kg, może kopać na głębokość maks. (wg SAE) 5.643 mm, wysokość ładowania sięga 5.309 mm.

 

Ładowarka burtowa i minikoparka w jednym

Interhandler promuje obecnie małą maszynę JCB typu 1CX, ze sterowaniem burtowym (niezależny napęd prawych i lewych kół), która jest innowacyjnym rozwiązaniem, zaprojektowanym, aby zapewnić oszczędność czasu i pieniędzy. Uniwersalna, zwrotna, kompaktowa maszyna łączy w sobie zalety ładowarki typu skid steer i minikoparki, co oznacza, że można wykonywać różne prace bez straty czasu na zamianę osprzętu i transportowanie dwóch maszyn.

​​1CX może obracać się o 360 stopni w miejscu. Maszyna polecana jest do pracy na placach budowy o ograniczonych przestrzeniach i w centrach miast, jej kompaktowe wymiary pozwalają pracować też w ciasnych pomieszczeniach.

W pełni zintegrowany przesuw boczny ramienia koparkowego z możliwością wyposażenia maszyny w wysuw teleskopowy koparki oznacza, że ​​można kopać dalej od maszyny i bliżej ściany, i to na szerokości całej maszyny.

W porównaniu do standardowej ładowarki o sterowaniu burtowym wyposażonej w przystawkę z ramieniem koparkowym, 1CX zapewnia większą głębokość kopania, zasięg i wysokość wysypu wraz z większą widocznością ramienia ładowarki. Ma też niższą kabinę, która będzie atutem w pracy np. w wielopoziomowych parkingach i piwnicach, krótszy rozstaw osi, co zwiększa szybkość skrętu oraz większy prześwit.

Według Krzysztofa Szypkowskiego, kierownika produktu w firmie Interhandler (przedstawiciel marki), JCB zainwestowało znaczne środki, aby poprawić komfort operatora, niezależnie od tego, czy wybierze się pełną kabinę, czy otwartą.

JCB 1CX EasyControl to maszyna o masie 3.158 kg, o długości 3,4 m, szerokości 1,58 m, a wysokość z kabiną wynosi 2,25 m. Napędzana jest silnikiem Perkins 404D-22 Stage IIIA o mocy 49 KM - napęd hydrostatyczny.

W układzie hydraulicznym - pompa zębata. Łyżka ładowarki - 0,28 m3; wysokość załadunku – 2,51 m; maksymalna głębokość kopania – 2,55 m.

 

Porywająco wyrywają

Wysoką produktywność oraz niskie zużycie paliwa w koparkoładowarkach MST serii 6, uzyskano dzięki zastosowaniu pompy hydraulicznej wielotłoczkowej i zaworu podziału przepływu. Ten ostatni umożliwia wykonywanie kilku operacji jednocześnie oraz pełną kontrolę niezależnie od umiejętności operatora. Gdy system nie wymaga większego przepływu do zasilania osprzętu koparkowego, dla zapewnienia minimalnej utraty mocy zapewnia wystarczającą ilość przepływu dla układu napędowego, zapewniając  przyczepność oraz niskie zużycie paliwa.

Producent zwraca uwagę na solidną i trwałą konstrukcję, maszyny te  sprawdzają się w najbardziej wymagających warunkach pracy. Zarówno przednie jak i tylne osie mają wysoką nośność co powoduje zwiększenie wydajności i trwałości nawet przy najcięższych ładunkach. MST serii 6 należy do maszyn o najwyższej w swojej klasie sile wyrywania.

Silnik Perkinsa 4,4 l Tier 4i o mocy 100 KM został zaprojektowany specjalnie dla koparkoładowarek. Wysokie wartości momentu obrotowego osiągane są przy niskich obrotach dzięki zastosowaniu turbosprężarki z chłodnicą powietrza.

Napęd przenoszony jest na cztery koła. Dzięki dopasowaniu pomiędzy automatyczną skrzynią biegów a silnikiem zmniejszono zużycie paliwa, przekładnia zapewnia łagodną zmianę biegów.

Na ostatnich targach Autostrada-Polska firma Amago zaprezentowała  koparkoładowarkę MST 642, o masie roboczej 8.840 kg, napędzaną silnikiem o mocy 100 KM, dysponującą łyżką ładowarki o pojemności 1,2 m sześc. oraz łyżką koparki 0,17 m3. Maksymalna głębokość kopania wg SAE wynosi 5.514 mm, a maks. wysokość załadunku 4.496 mm.

 

Wkrótce już tylko na rynku wtórnym

Zainteresowani sprawną w terenie koparkoładowarką Komatsu WB97S-5 Stage IIIA,  ze sterowaniem na cztery koła, wkrótce będą mogli jej szukać tylko na rynku wtórnym. Kończy się sprzedaż maszyn tej generacji, a na kolejną trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Maszyna napędzana jest silnikiem o mocy 99,2 KM, a jej masa w stanie gotowym do pracy wynosi 8.700 kg. Potrafi kopać na głębokość maks. 6,23 m, a pojemność  łyżki wnosi maks. 1,1 m3.

To maszyna ceniona za wysoką wydajność, dużą siłę odspajania i udźwig. Jej sercem jest układ hydrauliczny z zamkniętym przepływem w położeniu neutralnym i kompensacją ciśnienia zależnie od obciążenia CLSS (Closed Load Sensing System). Zmienne natężenie przepływu oleju umożliwia dostosowanie poboru mocy do aktualnego zapotrzebowania. Dzięki dwóm trybom pracy: Power i Economy, operator może łatwo wybierać pomiędzy maksymalną mocą lub minimalnym zużyciem paliwa.

Standardowym wyposażeniem ładowarki i koparki jest pilotowy układ sterujący (PPC). Skrzynia biegów Full Power Shift jest sterowana za pośrednictwem obrotowej dźwigni. Funkcja automatycznej zmiany biegów należała do wyposażenia standardowego. Funkcja kickdown, również dostępna w standardzie, umożliwia sekwencyjną zmianę biegów z drugiego na pierwszy jednym przyciskiem.

Mechanizm podnoszenia równoległego i rozbieżne ramiona ładowarki gwarantują dobrą widoczność i wysoką wydajność przy pracach załadunkowych. Koparka podsiębierna charakteryzuje się prostym, funkcjonalnym kształtem. Przewody hydrauliczne bezpiecznie poprowadzone są wzdłuż wysięgnika. Łukowy profil wysięgnika S-Boom zapewnia większy udźwig koparki i ułatwia omijanie przeszkód. Teleskopowe ramię zwiększa wszechstronność zastosowania maszyny.

Układ kierowniczy może pracować w jednym z trzech trybów: skręt 2 kół (typowe zastosowania), zależny skręt 4 kół (przednie i tylne w przeciwnym kierunku) (większa zwrotność i szybkość) lub skręt 4 kół w tym samym kierunku - tzw. tryb kraba (praca na ograniczonej przestrzeni). Niektóre maszyny wyposażane były m.in. w hydrauliczny przesuw boczny koparki, układ stabilizacji ładunku LSS (Load Stabilizer System), opony radialne, wysięgnik przestawny, szybkozłącza i Komtrax - systemem śledzenia maszyny.

T&M nr 10/2017

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE