Na kołach, z łyżkami
Współczesne ładowarki kołowe są w istocie nośnikami osprzętu.
Mogą bowiem obsługiwać nie tylko typowe łyżki ładowarkowe, ale również różnego rodzaju chwytaki, widły czy ramiona pozwalające na przenoszenie ładunków wielkogabarytowych. To wszystko zdecydowanie poszerza zakres możliwości wykorzystania maszyn.
Często pojawia się pytanie o to jaką ładowarkę wybrać, kołową czy gąsienicową? – Jako producent maszyn, szanujemy zróżnicowane potrzeby i preferencje naszych klientów. dlatego nie chcemy narzucać konkretnego wyboru pomiędzy ładowarkami kołowymi a gąsienicowymi. każdy rodzaj maszyny ma swoje zalety i zastosowania, które zależą od specyficznych wymagań projektu oraz warunków pracy. nasi specjaliści są zawsze gotowi doradzić i pomóc w dokonaniu najlepszego wyboru na podstawie indywidualnych potrzeb – zastrzegają dostawcy maszyn LiuGong. Całkiem długą listę argumentów przemawiających za wyborem ładowarki kołowej podaje natomiast Marceli Bednarek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Liebherr-Polska. – Maszyny kołowe są bardziej mobilne i mogą poruszać się szybciej po placu budowy oraz po drogach publicznych. To sprawia, że są idealne do prac wymagających częstych zmian lokalizacji. Sprawdzają się lepiej na twardych, utwardzonych powierzchniach, takich jak beton, asfalt czy utwardzona ziemia. Są także mniej inwazyjne dla nawierzchni, co jest istotne w miejscach, gdzie minimalizowanie uszkodzeń podłoża jest kluczowe – mówi M. Bednarek, wspominając również o kosztach operacyjnych (kołowe maszyny zazwyczaj mają niższe koszty eksploatacji związane z mniejszym zużyciem paliwa i niższymi kosztami konserwacji ogumienia w porównaniu do gąsienic), jak również wielkości i rodzaju projektu (projekty miejskie i drogowe często korzystają z maszyn kołowych ze względu na ich lepszą mobilność i mniejszy wpływ na nawierzchnię).
Dla użytkowników ładowarek ważne jest też to, że maszyny potrafią pracować nawet na niewielkich przestrzeniach. Dodatkowym atutem może być ich dostosowanie do pracy na zróżnicowanych terenach. Dobrze jeśli maszyny łączą w sobie bezpieczeństwo oraz intuicyjną obsługę, co sprawia, że są przyjazne dla operatorów. Dla użytkowników ważny jest też dostęp do możliwie szerokiej palety wyposażenia, zapewniającego odpowiednie dopasowanie maszyn do różnych zastosowań. W ofertach dostawców ładowarek są zarówno stosunkowo niewielkie modele, jak również takie, których masa osiąga dziesiątki ton. My przyglądamy się dziś głównie tym najpopularniejszym, z zakresu 20-25 t.
CAT
Średniej wielkości maszyny Caterpillar 972 XE mają przekładnię bezstopniową (płynne i dynamiczne przyspieszanie oraz szybkie przemieszczanie się na pochyłościach). Zaawansowane sterowanie siłą napędową zwiększa efektywność załadunku z pryzm, minimalizując przy tym zużycie opon. Funkcja Autodig z automatycznym ustawianiem opon pomaga maksymalnie napełniać łyżkę, natomiast funkcja Profile pozwala jednym naciśnięciem przycisku zoptymalizować ustawienia maszyny dla różnych zastosowań. W łyżkach o zwiększonej wydajności (z serii Performance) zastosowano rozwiązanie pozwalające optymalnie dopasować kształt łyżki do parametrów roboczych układu zawieszenia osprzętu (dokładniejsze napełnianie i lepsze utrzymywanie materiału). Opcjonalnie można dodać automatyczne blokady mechanizmów różnicowych z przodu i z tyłu. Oszczędności paliwa (średnio o ok. jedną trzecią w stosunku do maszyny poprzedniej generacji) sprzyja ścisłe zintegrowanie przekładni bezstopniowej Cat, silnika oraz układów: hydraulicznego i chłodzenia. Istnieje możliwość osobnego sterowania prędkością obrotową silnika i prędkością maszyny, co poprawia efektywność pracy, precyzję sterowania i łatwość obsługi. Obniżenie znamionowej prędkości obrotowej silnika zmniejsza ponadto zużycie podzespołów i emitowany hałas.
Dostawca maszyn Cat 972 XE zwraca uwagę m.in. na łatwo regulowany, amortyzowany fotel zwiększa komfort pracy operatora. Występuje w dwóch klasach jakości wykończenia oraz może być wyposażony w 4-punktowy pas bezpieczeństwa (zestaw). Większa ilość miejsca na nogi oraz regulowane elementy sterowania fotelem poprawiają komfort i sprawność wykonywania różnych czynności. Nowa jest deska rozdzielcza i dotykowe ekrany o wysokiej rozdzielczości. Pakiet wyciszający, uszczelnienia i elastyczne mocowania kabiny minimalizują hałas i drgania zwiększając komfort pracy operatora. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy z dżojstikiem zamontowanym przy fotelu umożliwia precyzyjne sterowanie i zmniejsza zmęczenie ramion. Na komfort eksploatacji wpływa ją też wydłużone okresy wymiany płynów i filtrów, pozwalające zmniejszyć koszty konserwacji (nawet o 25 proc.) oraz zapewniające wygodny dostęp do węzłów serwisowych układów: hydraulicznego i elektrycznego. Aplikacja Cat pomaga zarządzać lokalizacją floty, godzinami pracy i harmonogramami konserwacji; informuje ona też o konieczności przeprowadzenia konserwacji i pozwala zamawiać usługi u lokalnego dealera.
Develon
Develon DL420-7 to maszyna o masie roboczej 23,4 t, wszechstronne rozwiązanie do załadunku i transportu materiałów, dla branży budowlanej, rozbiórkowej, recyklingowej oraz górniczej. Ładowarka posiada płynny i szybki układ hydrauliczny. Dzięki relatywnie dużej, standardowej łyżce maszyna zapewnia – co podkreśla producent – o 7 proc. wyższą wydajność w porównaniu do wcześniej oferowanego modelu. Ładowarkę DL420-7 napędza silnik Scania DC13 spełniający wymogi normy Stage V w zakresie emisji spalin. Zastosowano wysokociśnieniowe wtryskiwacze. Układ oczyszczania spalin obejmuje moduły selektywnej redukcji katalitycznej i utleniania katalitycznego oraz trwały filtr cząstek umożliwiające oczyszczanie spalin bez zaworu EGR (recyrkulacji spalin). Dostępne są trzy tryby pracy – SAT, Standard oraz Power – a funkcja dodatkowego wspomagania „Power-up” umożliwia korzystanie z trybu bardziej intensywnej pracy poprzez skrócenie czasu zmiany biegu po pełnym naciśnięciu pedału przyspieszenia. Technologia automatycznej kontroli mocy odpowiada za monitorowanie pracy maszyny i dostosowuje moc silnika na podstawie wyników analizy przeprowadzanej w czasie rzeczywistym.
Dostępna w standardzie funkcja automatycznej redukcji obrotów zmniejsza obroty silnika do jałowych w zaledwie kilka sekund po zwolnieniu kierownicy, dźwigni zmiany biegów czy pedału gazu. Pozwala to zredukować hałas, usprawnić komunikację w miejscu pracy i oszczędzić paliwo. Aktywacja któregokolwiek z elementów sterujących powoduje automatyczny powrót do trybu roboczego. Funkcja automatycznego wyłączania silnika unieruchamia motor po określonym czasie bezczynności (3 do 60 minut). Skrzynia Develon ma 5 biegów, które dzięki specjalnej blokadzie poprawiają przyspieszenie, szczególnie podczas jazdy na wzniesieniach. Wśród elementów wspomagających jazdę są również: automatyczny układ odłączania obciążenia (LIS – Load Isolation System); automatyczny wypychacz ramienia podnoszącego, jak również automatyczny powrót do położenia kopania.
Wytrzymała oś umożliwia przewożenie ciężkich ładunków. Zastosowano hydrauliczną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi, aktywowaną automatycznie. Operatorzy mogą sterować maszyną na miękkim i śliskim podłożu, używając odpowiedniego pedału. Funkcje te zmniejszają też ryzyko poślizgu i zapobiegają nadmiernemu zużyciu opon. Każda oś posiada w pełni niezależny układ chłodzenia z filtrami.
– Cała rodzina ładowarek kołowych Develon została zaprojektowana z myślą o równowadze między prędkością a sterownością, dzięki czemu może pracować z optymalną wydajnością. Pompy tłokowe o zmiennej objętości skokowej stosowane we wszystkich modelach umożliwiają ładowarkom wykonywanie nawet najbardziej wymagających zadań z użyciem ramienia podnoszącego i łyżki przy minimalnym zużyciu paliwa – podkreśla dostawca.
Hidromek
Ładowarka oznaczona symbolem 635 WL to nowość w gamie marki Hidromek. Do jej napędu służy 7,7-litrowy silnik Mercedes-Benz MTU6R1000 generujący moc maksymalną 282 KM (208 kW) przy 1.800 obr./min. (maksymalny moment obrotowy to 1.200 Nm przy 1.200-1.600 obr./min). Turbodoładowany, chłodzony cieczą Diesel spełnia wymagania normy proekologicznej EU Stage V. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów z ośmioma przełożeniami (5 do przodu i 3 do tyłu), a napęd przenoszony jest na cztery koła. Elementem wyposażenia jest m.in. system umożliwiający uruchomienie silnika tylko w położeniu neutralnym skrzyni biegów. Masa operacyjna maszyny to 20,6 t.
Układ hydrauliczny jest zamknięty, posiada pompy wielotłoczkowe o zmiennym wydatku typu LS. Wydatek to 283 l/min. Ciśnienie robocze wynosi 300 bar. Pojazd bazuje na osiach o podwyższonej wytrzymałości. Zastosowano zwolnice planetarne, a całkowita oscylacja na tylnej osi to 26 st.
Producent rekomenduje również walory kabiny. Operator posiada z niej rozszerzony kąt widzenia, a sterowanie ułatwia panel z 8-calowym, wyświetlaczem. Dźwignie sterujące są elektrohydrauliczne. Elementami wyposażenia kabiny są elektrycznie sterowane lusterka boczne z podgrzewaniem, jak również kamera cofania.
W ofercie jest również nieco większa ładowarka HMK 640 WL. Także w tym przypadku, automatyczna przekładnia ma 5 biegów do przodu i 3 do tyłu, a napęd przenoszony jest na cztery koła. Sześciocylindrowy, 10,7-litrowy silnik Mercedes-Benz 6R1100 generuje moc maksymalną na poziomie 321 KM (240 kW) przy 1.600 obr./min (maksymalny moment: 1.700 Nm/1300 obr./min). W układzie hydraulicznym są trzy pompy o wydatku – odpowiednio: 203; 190 oraz 96 l/min.
Hyundai
Ładowarka kołowa HL970A to maszyna napędzana silnikiem Cummins L9 (Stage V). Wsparto go szeregiem technologii, które – o czym zapewnia producent – dodatkowo ograniczają zużycie paliwa i minimalizują szkodliwe emisje. Precyzyjne systemy obsługi odpowiadają za maksymalne wykorzystanie maszyny, w tym zoptymalizowany dobór mocy pozwalający na wyważenie momentu obrotowego z RPM. Tryb mocy smart umożliwia oszczędność paliwa do 5 proc., a także zapewnia płynność podczas prac pod dużym obciążeniem takich jak kopanie. Standardem jest fabryczny system ważenia.
Dodatkowe funkcje sterowania, monitorowania i serwisowania pozwalają zoptymalizować wydajność i produktywność. W utrzymaniu korpusu maszyny i łyżki na stałym poziomie pomóc ma system amortyzacji jazdy z akumulatorem tłokowym. Dodatkowo minimalizuje wysypywanie się materiału z łyżki.
Pozytywne opinie zbiera kabina ładowarki. Charakteryzuje się wygodą i przestronnością, ponadto zastosowano w niej najnowszą technologię redukcji poziomu hałasu i drgań (relatywnie niski poziom hałasu, ok. 70 dB). Zoptymalizowany panel obsługi ma zapewniać szybki i łatwy dostęp do informacji o stanie pracy maszyny. Obejmuje on 7-calowy ekran dotykowy. Hydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego zapobiega ślizganiu się opon, tym samym zapewniając bezpieczniejszą obsługę, wyższą produktywność i większą oszczędność paliwa.
JCB
Ładowarki kołowe z napędem na cztery koła łączą dużą siłę skrawania z uniwersalnością operacyjną. W istocie jest to grupa kilkunastu maszyn, obejmująca zarówno modele kompaktowe jak i większe, o maksymalnej masie do 20 ton. Model 457 występuje w wersji z ramieniem HT/HL/SHL. Zaprojektowany został do ciężkiej pracy oraz w celu zwiększenia wydajności i oszczędności. Zbiornik paliwa: 300 l. Maszynę napędza znana, sześciocylindrowa jednostka Cummins o poj. 6,7 l (Stage V). Sześciocylindrowy motor z turbodoładowaniem generuje moc maksymalną na poziomie 210 kW (282 KM), a maksymalny moment obrotowy to 1.350 Nm. Skrzynia PowerShift daje możliwość zmiany biegów pod pełnym obciążaniem oraz wybór zmiany przełożeń (ręczna/automatyczna). Osie ZF dają możliwość eksploatacji maszyny w każdych warunkach terenowych. Tylna oś jest wahliwa w zakresie 12,5 st. Hydrauliczne wielotarczowe hamulce zanurzono w oleju, działają na wszystkie koła. Elektryczny hamulec postojowy działa na wyjściowy wał napędowy.
Producent zaznacza, że kinematyka ramion charakteryzuje się ogromną siłą podnoszenia w całym zakresie wysokości dlatego maszyna może być wykorzystywana praktycznie w każdej aplikacji. Zwraca też uwagę na przestronność kabiny CommandPlus (kubatura 3,4 m sześc.), która ma dawać doskonałą widoczność. Istotnym i standardowym wyposażeniem maszyny jest certyfikowany łapacz iskier zamontowany w końcowej części układu wydechowego.
W układzie hydraulicznym zastosowano dwie pompy wielotłoczkowe o wydajności 2 x 153 l/min i maksymalnym ciśnieniu roboczym 220 bar. Sterowanie przegubowe ma zapewniać maszynie odpowiednią zwrotność i manewrowość, a układ odłączania sterowania ładowarką ma zwiększać bezpieczeństwo podczas przejazdów maszyną. Producent zwraca uwagę na czasy cykli pracy prze pełnych obrotach silnika. Podnoszenie ramion (pełna łyżka) trwa 5,8 sek., wyładunek łyżki 1,2 sek., a opuszczanie ramion (pusta łyżka) 4,1 sek.
LiuGong
LiuGong 877H to ładowarka kołowa o masie eksploatacyjnej 24,5 t. Sercem jej układu napędowego jest silnik Cummins L9. Dysponuje znamionową mocą netto wynoszącą 290 KM (213 kW) przy 2.000 obr./min. Silnik spełnia normy emisji UE Stage V i współpracuje z pięciobiegową, płynnie pracującą skrzynią biegów ZF z blokadą przemiennika momentu obrotowego w standardzie. Zbiornik paliwa ma 420 l pojemności. Chłodzenie oleju napędowego redukuje opary, obniża temperaturę i zwiększa ogólną oszczędność paliwa.
Producent zwraca również uwagę na osie o relatywnie dużym udźwigu, które ułatwiają pracę w najtrudniejszym terenie, a także na inteligentny układ hydrauliczny odpowiadający za wydajność przy niskich prędkościach obrotowych silnika, szybką reakcję układu kierowniczego i duże prędkości rozwijania wysięgnika. Są to nowe osie ZF z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Radzą sobie z ładunkami do 44 t (statyczne) i 25 t (dynamiczne), w trudnym terenie. Wzmocniono sworznie zawiasów i płyty ramion podnoszących, a zoptymalizowana geometria Z-Bar poprawia siłę odspajania łyżki, widoczność operatora i stabilność załadunku.
Oferta obejmuje też ładowarkę LiuGong 856HE. To elektrycznie zasilana maszyna o masie 21 t. Producent podkreśla, że walorami eksploatacyjnymi nie ustępuje tradycyjnym ładowarkom z silnikami spalinowymi. Zastosowano tzw. inteligentną hydraulikę, reagującą na obciążenie. Za przenoszenie napędu odpowiada przekładnia EAT700 z elektrozaworem proporcjonalnym. Współpracując z producentem akumulatorów CATL, model 856HE MAX zaopatrzono w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy o relatywnie dużej pojemności (423 kWh). Pozwala pracować niemal 12 godz. (lekkie zastosowania) i ok. 8,5 godz. (ciężkie zastosowania). Istnieje możliwość szybkiego ładowania.
Liebherr
Rodzina Liebherr L 550-L 586 XPower to kolejne z innowacyjnych maszyn tej marki. Elementy napędowe zamontowano w tylnej części kół, ładowarka działa jak naturalna przeciwwaga i jest jej częścią. Dostawca zwraca uwagę na optymalne rozłożenie ciężaru skutkujące wyższymi obciążeniami destabilizującymi, a co za tym idzie większą produktywnością. O wysokim momencie obrotowym w dolnym zakresie ramienia podnoszącego decyduje kinematyka typu Z. Napęd jezdny Liebherr-XPower łączy hydrostatykę z mechaniką. Interakcja dwóch typów napędów odbywa się automatycznie i dostosowywana jest do danej operacji. Modułowa konstrukcja łyżki (dla niektórych wersji) umożliwia indywidualną konfigurację, odpowiednią dla każdego zastosowania. Za efektywne zarządzanie maszyną odpowiada m.in. LiDAT – autorski system transmisji danych i pozycjonowania firmy Liebherr.
Liebherr oferuje w swych maszynach system Likufix. To opcjonalnie dostępne, hydrauliczne szybkozłącze ze zintegrowanym automatycznym układem hydraulicznym. Hydrauliczne narzędzia robocze wymieniane są bezpośrednio w ciągu kilku sekund z kabiny. Zmiana jest w pełni bezpieczna i szczelna.
Maszyny Liebherr mają adaptacyjne oświetlenie robocze. To inteligentny system sterowania oświetleniem, który dostosowuje jasność reflektorów do zastosowania. Kamera dachowa do monitorowania obszaru przedniego zapewnia rozszerzone pole widzenia i widoczność przedniego obszaru roboczego ładowarki. Aktywna detekcja personelu monitoruje tylną część ładowarki i automatycznie ostrzega o zagrożeniach (na wyświetlaczu i za pomocą sygnałów dźwiękowych). Kolejną pomocą w unikaniu kolizji jest asystent hamowania. W maszynie dostępna jest m.in. kabina bez kierownicy (sterowanie odbywa się tylko dżojstikiem).
Wśród najpopularniejszych wersji są: L 556 XPower o masie operacyjnej 19,6-21,6 t. Do napędu służy motor o mocy 183 kW (249 KM). Nieco większa jest maszyna L 566 XPower o masie operacyjnej 23,9-26,9 t, z fabrycznym silnikiem generującym moc 203kW (276 KM).
T&M nr 7-8/2024
Tekst: Michał Jurczak
Add comment