Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

negometal wrzesień

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Hengst maj

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

W głąb i w dal

Średniej wielkości koparki gąsienicowe od lat pełnią kluczową rolę na wielu placach budów.

Najnowsze modele są w istocie uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywają mniej paliwa, mniej zanieczyszczą środowisko i zapewniają wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji. Według zapewnień producentów, mają być też bardziej trwałe.

Rynek nie znosi próżni. Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki, co np. w Niemczech, we Francji czy we Włoszech.

 

Kwestia wyboru

Zdaniem Marcelego Bednarka, Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu, Liebherr-Polska rynek koparek kołowych w Polsce dynamicznie się rozwija, a popyt na tego typu maszyny jest obecnie wysoki. Kilka czynników wpływa na tę sytuację, w tym inwestycje w infrastrukturę - zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, które napędzają zapotrzebowanie na nowoczesne maszyny budowlane. Projekty drogowe, budowy mieszkaniowe i przemysłowe wymagają efektywnego sprzętu, który zapewniają właśnie m.in. koparki. - Istotnym elementem są modernicacje flot. Firmy budowlane i wynajmu maszyn coraz częściej inwestują w nowsze, bardziej zaawansowane technologicznie maszyny. Kołowe maszyny Liebherr wyróżniają się wysoką jakością, niezawodnością oraz nowoczesnymi rozwiązaniami, co czyni je atrakcyjnym wyborem na polskim rynku –zapewnia M. Bednarek wspominając również ekologii i efektywności paliwowej maszyn oraz wsparcieu serwisowym i dostępności części. - Dostępność serwisu i części jest kluczowa dla firm budowlanych, które nie mogą sobie pozwolić na długie przestoje – konkluduje M. Bednarek.

Andrzej Getler, Dyrektor Operacyjny, Mecalac Polska potwierdza, że rynek polski wciąż jest chłonny zauważalny jest trend w przechodzeniu z koparko - ładowarek na maszyny obrotowe. Inwestycje miejskie wymuszają niejako posiadanie przez wykonawców maszyn kopaktowych do 15 t masy własnej. - Niemiecki wzorzec tendemu koparki i ładowarki na budowie, jako maszyn oddzielnych, ale uzupełniających się jest z pewnością coraz bliższy naszej rzeczywistości i krajobrazu polskich budów – konkluduje A.Getler podając jako przykład maszyny serii 7/9/11/15 MWR & 12 MTX.

Stephane Dieu, Menedżer Produktu UE ds. koparek, Develon podkreśla, że koparki kołowe wybiera się głównie z racji ich mobilności, szybkości i uniwersalnego zastosowania. Typowym przykładem są roboty drogowe. - Kołowe koparki to wszechstronne maszyny, sprawdzające się podczas prac związanych z budownictwem lądowym, kształtowaniem krajobrazu oraz na miejskich budowach. Ich walorem jest to, że można je przemieszczać z jednego miejsca pracy do drugiego bez dodatkowej jednostki transportowej, a tym samym są praktycznie natychmiast przygotowane do wykonania prac. Nie niszczą nawierzchni bitumicznych, kostki, bruku czy innych utwardzonych rodzajów nawierzchni – mówi S.Dieu zaznaczając, że „kołówki” są jednak bardziej wrażliwe na rodzaj i stan gruntu, po którym się przemieszczają i w bardzo trudnym grząskim terenie wypierane są przez koparki na podwoziu gąsienicowym, zapewniające większą stabilność oraz trakcję przy mniejszym nacisku na grunt.

Zaglądamy do ofert firm posiadających koparki kołowe z zakresu 15-20 t.

koparka1

CAT

Cat M318 to koparka o maksymalnej masie eksploatacyjnej wynoszącej 19,95 t. Producent podkreśla, że maszyna odznacza się wszechstronnością, dzięki pełnej zintegrowanej głowicy obrotowo-uchylnej oraz zaawansowanej hydraulice. Pozwala oszczędzić użytkownikowi do 10 proc. czasu i pieniędzy, dzięki niższym kosztom konserwacji, dłuższym okresom międzyobsługowym i wykonywaniu codziennych zabiegów serwisowych z poziomu podłoża. Aby skrócić czas przestojów, standardowy zintegrowany układ monitorujący stan maszyny ostrzega operatora, wyświetlając wskazówki dotyczące serwisowania i potrzebnych części. M318 ma gwarantować o kilkanaście proc. zwiększony moment obrotowy, co pozwala skracać cykl załadowczy (ruchy robocze ramienia i osprzętu są szybsze i bardziej precyzyjne).​ Fabryczna integracja z głowicą uchylno-obrotową odpowiada za wszechstronność, do podłączenia głowicy wystarczy tylko linia wysokiego przepływu, zaś elektrohydraulika daje dostęp np. do funkcji wytrząsania.

Sterowanie odbywa się zapomocą dżojstików, umożliwiających kierowanie maszyną bez odrywania rąk od kierownicy.​ Wygodzie obsługi sprzyja ergonomiczny układ przyrządów sterowania i opcje aranżacji kabiny. Lepszą widoczność zapewniać ma m.in. kamera widoku wstecznego i bocznego wraz z opcjonalnym systemem widoczności w zakresie 360 st. Nowe centrum powiadomień ma gwarantować operatorowi należytą widoczność ważnych informacji oraz pozwala na wyświetlanie komunikatów bez ograniczania widoku z kamery.

Koparki kołowe Cat są wyposażone w innowacyjne, zaawansowane silniki zgodne z normą Stage V. W przypadku modelu M318 jest to jednostka o mocy 129 kW (176 KM). To czterocylindrowy Diesel o poj. 4,4 l. Średnie spalanie dla Cat M318 to, wg. producenta 9,2 l/h (w przypadku nieco mniejszego modelu Cat M316 to 8,1 l/h).

 

DEVELON

Koparka Develon DX160W-7 to maszyna o masie roboczej 17 t. Wyposażono ją w fabryczny, zgodny z normą Stage V, 6-cylindrowy motor generujący moc 137 KM (przy 2000 obr./min.). Dostawca podkreśla, że jednostka DL06V zapewnia spore oszczędności paliwa dzięki trybowi jazdy wykorzystującemu przepływ z dwóch pomp i automatycznie dostosowuje wymaganą moc silnika i jego obroty, tak aby uniknąć strat energii.

Dostępne są cztery tryby zasilania (Eco - Standard - Power - Power Plus) oraz automatyczny układ Smart Power Control (SPC). Również to optymalizuje zużycie paliwa w każdych warunkach. Istotnym elementem jest funkcja automatycznego wyłączania silnika, po określonym czasie bezczynności. Operator może wyznaczyć czas do wyłączenia za pomocą 8-calowego ekranu Develon Smart Touch. Automatyczny hamulec kopania, sterowanie za pomocą dżojstika elektrycznego i układ odłączania obciążenia (LIS – Load Isolation System) poprawiają kontrolę nad prowadzoną maszyną.

W stosunku do maszyn poprzednich generacji zmieniono rozkład masy, zastosowano odlewaną przeciwwagę oraz poszerzono rozstaw osi, co ma zapewniać odpowiednią stabilność, szczególnie podczas pracy z cięższymi osprzętami, np. tiltrotatorem. Wydajność układu hydraulicznego określa przepływ rzędu 2 x 167 l/m. Do uruchomienia automatycznego hamulca kopania wystarcza naciśnięcie przycisku na przełączniku sterowania. Funkcja ta automatycznie załącza hamulec główny po zatrzymaniu się maszyny (do prędkości zerowej) bez naciskania hamulca przez operatora. Hamulec jest automatycznie zwalniany po naciśnięciu pedału skrzyni biegów.

Dzięki elektrycznemu układowi kierowniczemu maszyną sterować można za pomocą pokrętła, bez konieczności zdejmowania dłoni z dżojstika. Przełączany układ odłączania obciążenia chroni kabinę przed skutkami jazdy po nierównym terenie. Znacząco mniejszy jest tym samym poziom drgań i lepsza wydajność podczas przenoszenia ładunków. Przełączana funkcja precyzyjnego obrotu pozwala unikać wstrząsów na początku i na końcu każdego ruchu wysięgnika (jej użycie jest zalecane tylko na płaskich nawierzchniach). Dla zwiększenia dokładności zaleca się uruchomienie trybu rotatora odchylanego, który rozkłada przepływ hydrauliczny, eliminując ciśnienie wsteczne.

Elementem wyposażenia są kamery z tyłu i z prawej strony, antypoślizgowe stopnie i platformy, a także poręcze zabezpieczające na nadwoziu. Wyposażenie opcjonalne stanowi m.in. kamera 360 st. (widok dookoła maszyny), którą można połączyć z wykrywaniem ultradźwiękowym, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas pracy innych osób w pobliżu pojazdu.

koparka2

HIDROMEK

HMK 150 WR to koparka kołowa nowej serii H4, produkowana przez firmę Hidromek. - Dzięki krótkiemu promieniowi obrotu, umożliwia komfortowe działanie w wąskich przestrzeniach, zarówno w obszarach miejskich, jak i terenach pozamiejskich. Jej wytrzymała i zrównoważona konstrukcja, łatwość obsługi, komfort operatora oraz bezpieczne środowisko pracy stanowią dodatkowe atuty – rekomenduje dostawca. HMK 150 WR to maszyna napędzana czterolitrowym, turbodoładowanym dieslem marki Deutz o mocy 141 KM. Gotowa do pracy koparka waży ok. 18 t. Napęd jest w pełni hydrostatyczny.

Kabinę serii H4 zaprojektowano z myślą o łatwości obsługi. Operator ma do dyspozycji dziewięć ustawień fotela. Konsola dżojstika i siedzenie mogą poruszać się niezależnie, co pozwala ułatwia operatorowi znalezienie najbardziej odpowiedniej pozycji za sterem. Kabina bazuje na sześciu silikonowych wspornikach, których zadaniem jest tłumienie hałasu, wstrząsów i wibracji niezależnie od warunków pracy maszyny i jej opcjonalnych akcesoriów. Otwieraną, przednią szybę zaprojektowano tak, aby zapewnić operatorowi należyty kąt widzenia. Szybę można otworzyć przesuwając ją w stronę dachu. Tylną szybę można zdjąć i umieścić pod siedzeniem kierowcy. Elementem standardowego wyposażenia jest klimatyzacja.

Istotnym argumentem ma być łatwość sterowania, H4 jako pierwsza w swojej klasie posiada system OPERA (interfejs operatora). Dostawca zwraca uwagę na łatwe w użyciu menu i panel sterowania, ale też m.in. na system automatycznego przejścia na bieg jałowy, czy zmaksymalizowanie wydajności dzięki wykorzystaniu trybu zwiększania mocy. Kontrola parametrów roboczych (ciśnienie, temperatura, obciążenie silnika itp.) następuje w czasie rzeczywistym. Zastosowano też zabezpieczenie przed przegrzaniem (bez konieczności przerywania pracy), jak również system rejestracji błędów i ostrzeżeń. Istotnym elementem z zakresu bezpieczeństwa jest automatyczny wyłącznik zasilania głównego, a także system antywłamaniowy chroniony indywidualnymi kodami dostępu. Dzięki elektronicznemu sterowaniu oraz różnym trybom pracy pompy hydraulicznej (Kawasaki) optymalizowana jest wydajność koparki, jak również ograniczany jej „apetyt” na paliwo. Uklad hyrauliczny stanowi podwójna pompa wielotłoczkowa o zmiennym wydatku. Maksymalny przepływ to 2 x 160 l/min. Pompa sterowania dysponuje przepływem 20 l/min. Układ kierowniczy jest rozwiązaniem typu „orbitrol”. Steruje siłownikami skrętu na przedniej osi. Minimalny promień skrętu wynosi nieco ponad 6 m.

koparka3

HYUNDAI

HW150A CR oraz HW170A CR to maszyny napędzane silnik spełniającym wymogi normy emisji spalin Stage V. Jednostkę Cummins B4.5 charakteryzuje brak EGR, co – zdaniem producenta umożliwia jeszcze większą oszczędność paliwa, dłuższe okresy międzyserwisowe i idące za tym wszystkim zmniejszenie kosztów operacyjnych. Masa operacyjna mniejszej z maszyn to 17,2 t, a standardowe łyżki mają poj. 0,58-0,71 m.sześc. W przypadku HW170A CR parametry te wynosą odpowiednio: 18,8 t oraz 0,7-1,05 m.sześc. Silnik w obu przypadkach dysponuje mocą 129 kW.

Producent podkreśla, że prawdziwa wartość maszyn HW serii A leży w ich wytrzymałości i wysokiej produktywności. Górna i dolna rama są odporne na wstrząsy zewnętrzne i duże obciążenie robocze, co ma procentować głównie podczas pracy w trudnych warunkach. Wzmocniono sworznie, tuleje i podkładki polimerowe. Zastosowano wydajniejszy system smarowania części łączących wyposażenie robocze z osprzętem (przestrzeń między nimi zminimalizowano). Układ hydrauliczny z zaawansowanym systemem wykrywania obciążenia połączony z systemem zarządzania osprzętem, wskaźnikiem eko oraz proporcjonalnymi dżojstikami i sterowaniem pedałami umożliwiają maszynom dostarczenie wymaganej wydajności dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne. Producent akcentuje m.in. uniwersalność podwozia. Zarówno lemiesz, jak i podpory mogą być montowane z przodu i z tyłu. Jest też zaczep do holowania przyczepy. Maszyny HW serii A umożliwiają dostosowanie przepływu hydraulicznego do rodzaju osprzętu, co zapewniać ma maksymalną wydajność działania przy różnych zastosowaniach i w różnych warunkach.

koparka4

JCB

Koparka JS145W to średniej wielkości „kołówka” z portfolio JCB, ważąca w zależności od kompletacji 15-17 t. Do napędu zastosowano fabryczny Diesel Max 4,4 l o dużym zapasie mocy (97 kW/130 KM) jak i momentu obrotowego (550 Nm). Potrzebuje o ok. 10 proc. mniej paliwa w stosunku do wcześniejszego modelu i nie ma konieczności stosowania filtra cząstek stałych. Szeroka gama możliwości konfiguracji, wyposażenia maszyny w fabryce, jak również gama osprzętów i systemów wspomagających pracę operatora zwiększa funkcjonalność. - Cztery tryby optymalizacji ustawień układu hydraulicznego do wykonywanego rodzaju pracy, trzy zakresy prędkości jazdy, bardzo przestronna i komfortowa kabina, prosty i czytelny interfejs systemu zarządzania i sterowania maszyną, system regeneracji hydraulicznej sprawiający, że ​​olej jest szybciej recyrkulowany w cylindrach co zmniejsza zużycie paliwa i przyspiesza działanie elementów roboczych to tylko niektóre z atrybutów JS145W – podkreślają konstruktorzy.

Podwozie koparki JS145W to całkowicie zamknięta i w pełni spawana obudowa, mająca zapewniać długą żywotność nawet w najbardziej wymagających zastosowaniach, a sztywna górna rama maksymalną wytrzymałość i podparcie. Wieża na JS145W jest przyspawana do górnej i dolnej ramy podwozia, a sztywne i mocne drzwi dodatkowo poprawiają wytrzymałość. - Nasza gama koparek została zaprojektowana tak, aby wymagała niewielkiej konserwacji i była łatwa w obsłudze. Kiedy konieczna jest konserwacja można to zrobić szybko i łatwo – podkreślają dostawcy. Dotyczy to nie tylko JCB JS145W, ale również JS160W, czy JS175W (innowacyjny system regeneracji hydraulicznej sprawia, że ​​olej jest szybciej recyrkulowany w cylindrach co ogranicza zużycie paliwa). Na paliwowe oszczędności wpływa też jednostka napędowa EcoMAX (generuje relatywnie wysoki moment obrotowy już przy 1500 - 1600 obr./min.). Istotna jest też zoptymalizowana prędkość wentylatora. Walorem JCB JS175W jest również komfort obsługi, a także łatwość w konserwacji (m.in. dzięki wyposażeniu w podzieloną w stosunku 70/30 przednią szybę oraz duże, laminowane, szklane okno dachowe). Obrotowa rama o zamkniętej budowie odpowiada za wytrzymałość i zmniejsza naprężenia, zwiększając też odporność na uderzenia. Producent zwraca uwagę na relatywnie niski poziom hałasu w kabinie wynoszący 73 dB(A). Kabina JCB JS175W wykorzystuje sześć gumowych mocowań aby zminimalizować hałas i wibracje.

koparka5

LIEBHERR

Gamę kompaktowych koparek marki Liebherr otwiera model A914 Litronic, maszyna o ciężarze roboczym 14,9-17,2 t. Do napędu służy Diesel o mocy 105 kW (143 KM). Łyżki koparkowe mają rozmiar 0,17 – 0,87 m.sześc. Dostęp do wszystkich punktów konserwacyjnych jest szybki i łatwy, z poziomu podłoża.

Kolejną w gamie jest koparka A916 Litronic o masie do 18,7 t. Do napędu służy Diesel o mocy 115 kW(156 KM). Pojemność łyżki do koparki to 0,17 - 1,05 m.sześc. Producent zwraca uwagę na walory jednostki, m.in. wysoki moment obrotowy oraz oszczędną pracę przy niskiej prędkości. Sprawdza się m.in. wydajna turbosprężarka. Opcjonalnie oferowana jest funkcja kierowania dżojstikiem. Ruchy robocze i związane z jazdą mogą być wykonywane jednocześnie bez konieczności poruszania rękami. W przypadku silników Stage V, Liebherr stosuje innowacyjny system SCR z filtrem cząstek stałych. Wśród przydatnych rozwiązań jest szybkozłącze LIKUFIX. Operator maszyny może łatwo wymienić narzędzia za naciśnięciem przycisku z kabiny, przy zmianie sprzętu nie musi on opuszczać swego stanowiska, a tym samym nie ma ryzyka kontaktu z innymi użytkownikami placu, np. w punktach recyklingu. LIKUFIX jest przygotowany do realizacji trudnych zadań, do obsługi wielu narzędzi roboczych. Musi być zatem trwały. Sprzęgło hydrauliczne podpierają sprężyny. Siły działające na szybkozłącze nie są przenoszone na system sprzęgła i nawet przy długich okresach użytkowania połączenia między obwodami hydraulicznymi pozostają szczelne. Aby ułatwić konserwację, wszystkie części ruchome są łatwo dostępne. W razie potrzeby użytkownik może je łatwo oczyścić, a także wykonać proste czynności konserwacyjne, np. samodzielnie wymienić uszczelnienie.

Wszystkie elementy stalowe koparki są projektowane i produkowane przez Liebherr. Zastosowano blachy stalowe o wysokiej wytrzymałości. Mają gwarantować wysoką odporność na skręcanie i doskonałe pochłanianie sił. Oferta wyposażenia obejmuje m.in. zabezpieczenia pęknięć rur na siłownikach podnoszenia i podnoszenia, zawory utrzymujące ładunek na wysięgnikach, ograniczenie wysokości podnoszenia, urządzenie ostrzegające o przeciążeniu, system ochrony przed przewróceniem (ROPS) i wyjście awaryjne przez tylną szybę. Z kolei QPDM umożliwia przechowywanie danych produkcyjnych rejestrowanie, dokumentowanie i ocenianie. Chodzi zatem o automatyzację dokumentacji. Silnik jezdny i skrzynia biegów są w pełni zintegrowane z podstawą. Specjalnie opracowane opony bliźniacze mają zwiększać stabilność. Zwraca uwagę relatywnie niewielki promien obrotu (1,85 m). Szybkość można łatwo regulować za pomocą przełącznika MODE do prac związanych z podnoszeniem ciężarów lub równaniem. Z kolei LiDAT, własna transmisja danych i pozycjonowanie firmy Liebherr, ułatwia sprawne zarządzanie, monitorowanie i kontrolę całej floty pod względem danych maszynowych rejestracja, analiza danych, zarządzanie flotą i serwis. Wszystko ważnych danych maszynowych można przeglądać w dowolnym momencie w przeglądarce internetowej.

Oferta obejmuje też maszynę A 918 Compact Litronic, a największa w „rodzinie” jest A 920 Litronic. Producent podkreśla, że wyróżnia się we wszystkich obszarach zastosowań: do dróg, kanałów i rurociągów w budownictwie, jak i przy konwencjonalnych pracach ziemnych. Łatwośc eksploatacji zwiększa sterownik proporcjonalny z czterema osiami. Do napędu stosuje się czterocylindrowy silnik rzędowy. Diesel oznaczony jako D924 spełnia rygorystyczne wymagania przepisy dotyczące emisji spalin Stage V.

koparka6

MECALAC

Producent koparki Mecalac 15 MWR podkreśla, że łączy ona funkcjonalność i kompaktowość kilku maszyn. Konstrukcja koparki, a w szczególności połączenie obrotowej kabiny w zakresie 360 st. i kinematyki trójczłonowego wysięgnika, pozwala efektywnie pracować nią m.in. na „ciasnych” placach budów, np. w miastach. W sytuacjach wymagających załadunku materiału w ograniczonej przestrzeni, maszyna jest w stanie obracać się po okręgu o średnicy mniejszej niż 3,5 m. Pozwala to firmom posiadającym 15 MWR, na ograniczenie kosztów, związanych z wynajmem lub posiadaniem dużych nośników sprzętu.

Osprzęt montowany jest na wysięgniku koparki szybko i bez konieczności opuszczania kabiny operatora (za wyjątkiem podłączenia linii hydraulicznych). Szybkozłącze (Mecalac Connect) pozwala na przezbrajanie koparki na terenie budowy, natychmiast gdy zachodzi potrzeba wykorzystania łyżki ładowarkowej, wideł, młota hydraulicznego, szczotki zamiatającej, chwytaka i wielu innych narzędzi roboczych. Przykładem takiego narzędzia roboczego jest wiertnica wykonująca otwory pionowe na głębokość do 5 m i średnicy otworu do 800 mm. Łącząc kinematykę wysięgnika Mecalac oraz wiertnicę użytkownicy mogą zastąpić specjalistyczne urządzenia wiertnicze, które musiałyby być zapewnione do wykonania np. ekranów akustycznych przy drogach ekspresowych.

Nowe maszyny MWR mogą być wyposażone w 4 koła skrętne, co pozwala na zwrot praktycznie w miejscu i skuteczne pokonanie wszelkich przeszkód. Cel: zapewnienie maksymalnej mobilności w wąskich przestrzeniach. Budowa 15MWR sprawia, że maszyna jest w stanie unieść do 6,5 t na 3 m pod kątem 360 st. Mecalac Connect jest opatentowanym rozwiązaniem, praktycznie eliminującym ryzyko odłączenia narzędzia przy podłączaniu lub w trakcie pracy. Posiada system detekcji, informujący kierowcę o niepoprawnym zamocowaniu narzędzia (za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych). System ten jest odwracalny i wyposażony w funkcję automatycznej kompensacji luzu.

Napęd koparek Mecalac bazuje na silnikach marki DEUTZ. W przypadku 15 MWR jest to jednostka generująca moc 100 kW(136 KM). Dostawca zwraca również uwagę na relatywnie niski poziom emitowanego hałasu.

 

T&M nr 7-8/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE