Uta listopad

loga na www miedzy banery

Luxtruck

loga na www miedzy banery

1170x150 iveco luty

napis 16 lat  napis 16 lat   napis 16 lat napis 16 lat  napis 16 lat  napis 16 lat   napis 16 latnapis 16 lat   napis 16 lat  napis 16 lat

750x200 EFL

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

banner 750x200

Propozycje z teleskopami

W sektorze budowlanym panuje duża niepewność, co nie pozostaje bez wpływu na zakupy maszyn.

Mimo tego jednak, ładowarki – szczególnie te o konstrukcji teleskopowej – cieszą się sporą popularnością. Decyduje wszechstronność, to maszyny, które wykorzystywane są do szerokiego zakresu prac. Teleskopowa konstrukcja mechanizmu podnoszącego oraz szeroka gama dostępnego osprzętu, pozwalają zastępować nimi wiele rodzajów sprzętu.

Często ładowarki teleskopowe dzieli się na te stosowane w budownictwie oraz te dedykowane dla rolnictwa. Specjaliści podkreślają jednak, że taki podział nie ma większego sensu, bowiem współczesne modele mogą być z równym powodzeniem wykorzystywane przy budowie oraz utrzymaniu infrastruktury przemysłowej, operacjach przeładunkowych w portach czy przy szeroko pojmowanej produkcji rolnej. Ładowarki teleskopowe są klasyfikowane według ich ładowności (zależy od mocy silnika), maksymalnej wysokości podnoszenia, maksymalnego zasięgu w przód czy dostępnego osprzętu. Zróżnicowanie jest zatem bardzo duże. Wysokość wysięgnika teleskopowego waha się od 5 do 35 m.

 

Wydajność w cenie

W ofercie Komatsu Poland jest m.in. teleskopowa ładowarka Sennebogen 355. Ciężar roboczy to 5,5 t, zasięg wynosi 8,5 m. Dzięki relatywnie dużej wysokości podnoszenia, stałemu napędowi na wszystkie koła i dużemu wyborowi przemyślanych opcji, ładowarka teleskopowa nadaje się do wielu różnych zastosowań. Pomimo masywnego wyglądu ładowarka jest bardzo zwrotna i ma relatywnie niewielki promień skrętu (poniżej 4,5 m). Trzy tryby kierowania: kierowanie przednią osią, kierowanie wszystkimi kołami i kierowanie krabem zapewniają odpowiednie manewrowanie ładowarką w każdej sytuacji, za naciśnięciem jednego przycisku. Model 355 E jest wyposażony w szybkozłącze hydrauliczne i hydrauliczną blokadę osprzętu. Pozwala to na jego szybką wymianę. Podnoszona kabina operatora Multicab ładowarki zapewnia odpowiedni widok na miejsce pracy.

W połowie 2021 r. Bobcat wprowadził na rynek nową generację ładowarek teleskopowych z serii R, oferując wybór kilkunastu modeli. Ładowarki zapewniają wysokości podnoszenia od 6 do 18 m przy maksymalnym udźwigu od 2,6 do 4,1 t. Seria R obejmuje modele kompaktowe (TL26.60, TL30.60 oraz TL30.70), średnie (TL35.70, T35.105, T35.105L oraz T36.120SL) jak również maszyny o wysokim podnoszeniu (T35.130S, T35.130SLP, T35.140S, T41.140SLP oraz T40.180SLP). W ładowarkach zastosowano szereg praktycznych rozwiązań: układ pozycjonowania wysięgnika, nowy, super dokładny, ergonomiczny dżojstik, funkcję wolnej jazdy oraz kabinę o zwiększonej widoczności. Producent akcentuje też bardzo solidną konstrukcję maszyn, m.in. dzięki osłonom wszystkich istotnych podzespołów oraz wytrzymałej ramie i wysięgnikowi, pozwalającym pracować w każdych warunkach. Konstrukcja osłon zapewnia ochronę podzespołów hydraulicznych i elektrycznych (takich jak węże, wiązki przewodów i elementy napędu), a stalowa płyta chroni podstawę maszyny. Wszystkie podnośniki teleskopowe Bobcat mają wysięgnik o sztywnej konstrukcji oraz solidną ramę o przekroju skrzyniowym.

Dobre opinie zbierają także „teleskopy” marki Mecalac, w tym obrotowa ładowarka teleskopowa z dwiema osiami skrętnymi AS900Tele. Kluczowe cechy to: możliwość udźwigu ponad 2,1 t, maksymalna wysokość załadunku blisko 5 m, obrotowy wysięgnik teleskopowy, dwie osie skrętne oraz możliwość zastosowania bardzo szerokiej gamy osprzętu. Silnik generujący 75 KM, hydrostatyczny napęd w dwóch wariantach, pozwalający rozwijać prędkość do 35 km/h i promień skrętu wynoszący zaledwie ok. 3,7 m (mierzony nad tylną częścią) powodują, że maszyna jest dobrze oceniana przez użytkowników.

Weidemann ma m.in. nowe, silne ładowarki teleskopowe o wysokości podnoszenia 7 m. T7035 i T7042 to maszyny, których głównym celem jest przenoszenie ciężkich materiałów, układanie na dużych wysokościach. Liczy się też zasięg przy popychaniu materiału. Ładowarki mają udźwig odpowiednio 3,5 i 4,2 t. Obydwa typy z różnymi silnikami oferują precyzyjnie stopniowaną wydajność i umożliwiają wiele nowych funkcji i opcji dla indywidualnego wyposażenia. Walorem są trzy tryby skrętu: tryb kierowania na wszystkie koła, na przednią oś i jazdy bokiem. Umożliwia to bezpieczne manewrowanie z centymetrową dokładnością, zwrotność na każdej nawierzchni, a nawet jazdę z relatywnie dużymi prędkościami.

 

Siłą nowoczesnych rozwiązań

Bobcat w maszynach serii R ulepszył m.in. pedał wolnej jazdy. Jego użycie jest łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Mocniejszy hamulec silnikowy zapewnia krótszą drogę hamowania i zwiększa bezpieczeństwo na placu budowy. Przełączanie prędkości (żółw/zając) to standard we wszystkich modelach i obsługuje się je z dżojstika. Jest dostępny nowy Dynamiczny tryb do zastosowań wymagających szybkiej reakcji układu napędowego oraz opcjonalna przepustnica ręczna z funkcją Flex Drive pozwalająca na kontrolę prędkości jazdy niezależnie od obrotów silnika. Brak zastosowania AdBlue w silniku o mocy 75 KM oraz brak zaworu EGR w silniku 100 KM mają zapewniać dodatkowe korzyści. Ogólnie zmniejszona liczba okresów z pięciu do trzech w modelach Stage V ułatwia konserwację i zmniejsza łączne koszty posiadania. Maszyny są również połączone z nowym systemem telematyki Bobcat Machine IQ, co także zwiększa efektywność działań właściciela.

Mecalac AS900Tele ma przegubowe podwozie. To zapewnia mobilność ładowarki. Położenie kabiny w przedniej części podwozia, odpowiadają za lepszą widoczność obszaru roboczego. Dzięki przegubowemu podwoziu 12MTX można z łatwością omijać przeszkody i precyzyjnie podążać wytyczoną trasą. Umiejscowienie kabiny po prawej stronie poprawia widoczność podczas prowadzenia prac wzdłuż drogi. Firma Mecalac oferuje opatentowane szybkozłącze Connect. Spełnia wymagania dyrektywy maszynowej w zakresie norm EN 474-1.

Ładowarki Weidemann T7035 i T7042 posiadają relatywnie duży kąt skrętu. Napęd jezdny Power Drive 255 to bezstopniowa przekładnia hydrostatyczna, która osiąga wyższe siły ciągu i prędkości jazdy niż dotychczas. Dzięki Power Drive 255 osiągnięcie prędkości do 40 km/h jest możliwe bez zmiany biegów. Umożliwia to komfortową jazdę, ponieważ nie odczuwa się ani przerw w sile ciągu, ani nie występują szarpnięcia związane ze zmianą biegów. System wspomagania operatora VLS (Vertical Lift System) jest standardem w ładowarkach teleskopowych Weidemann i został również zastosowany w modelach T7035 i T7042. Umożliwia operatorowi wybór jednego z trzech trybów: tryb łyżki, układania i ręczny. Maszyny można indywidualnie konfigurować zależnie od celu zastosowania i upodobań, np. silnik, opony, oświetlenie itd. W celu podłączania i odłączania urządzeń dodatkowych napędzanych hydraulicznie ładowarki T7035 i T7042 oferują szczególną funkcję – przycisk redukcji ciśnienia trzeciego obwodu sterowania jest dobrze dostępny na zewnątrz na ramieniu teleskopowym. Dzięki temu jeszcze szybciej i skuteczniej można wymieniać osprzęt dodatkowy. Działa to również po włączeniu zapłonu lub przy pracującym silniku.

 

Wygodna obsługa

Podnośniki teleskopowe Bobcat z serii R są wyposażone w nową kabinę. Przy jej projektowaniu punktem wyjścia był komfort operatora. Dzięki ergonomicznej, zoptymalizowanej konstrukcji zwiększono przestrzeń i widoczność. Centralnym punktem jest nowy, 5-calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, zapewniający skonsolidowane informacje, jak również obraz z kamery cofania, co ułatwia użytkowanie maszyny i zwiększa precyzję pracy. Procedura rozpoczęcia pracy przez operatora ładowarek Bobcat została znacznie uproszczona dzięki wielofunkcyjnemu dżojstikowi o zwiększonej ergonomii, intuicyjnym elementom sterującym podobnym do samochodowych (podświetlona klawiatura, pokrętło sterowania, dźwignie pod kierownicą), interaktywnemu wyświetlaczowi, a także półautomatycznemu ustawianiu kół czy automatycznej przekładni i hamulcowi postojowemu. Wszystkie ładowarki teleskopowe z serii R mają obecnie nową pokrywę silnika o bardziej stromym profilu, co zwiększa widoczność i redukuje martwe strefy z prawej strony maszyny (o 15 proc.). Również nowa konstrukcja tablicy przyrządów zapewnia widoczność z kabiny bez ograniczeń, dzięki czemu operator może łatwo przemieszczać maszynę po terenie prac z mniejszym prawdopodobieństwem wypadku lub błędu.

W Mecalac AS900Tele zwraca uwagę położenie kabiny, w przedniej części podwozia, zapewniające lepszą widoczność obszaru roboczego. Kabinę XXL uproszczono i zmodernizowano. Celem usytuowania kabiny po prawej stronie jest zwiększenie bezpieczeństwa operatora i wszystkich pracowników placu budowy, nie tylko na obszarach miejskich, ale także na obrzeżach miast. Dzięki selektorowi centralnemu, operatorzy mogą jednym ruchem ustawić maszynę w trybie ruchu drogowego lub parkowania. Eliminuje to konieczność wykonania od 7 do 10 różnych czynności, jakie operatorzy zwykle muszą zrealizować podczas zmiany trybów. Wszystkie codzienne czynności konserwacyjne podwozia można przeprowadzać bez odrywania stóp z podłoża. Stopnie są automatycznie wysuwane po uniesieniu przez operatora konsoli znajdującej się po prawej stronie. Umożliwia to bezpośrednie wyjście z kabiny po stopniach znajdujących się tuż pod drzwiami. Kabina bazuje na 4-słupkowej konstrukcji i ma panoramiczną szybę. Duża zaokrąglona szyba przednia oferuje w każdej pozycji ramienia teleskopowego należytą widoczność na osprzęt i ładunek. Na 7-calowym wyświetlaczu operator widzi wszystkie najważniejsze informacje o maszynie. Wygodzie sprzyja komfortowe siedzenie (na życzenie z zawieszeniem pneumatycznym) oraz kierownica z regulacją wysokości. Operator ma w zasięgu ręki: radio, złącze USB, uchwyt na telefon, uchwyt na napoje i schowki. Zawieszenie kabiny z łożyskami hydraulicznymi chroni kierowcę przed wibracjami i wstrząsami. Oświetlenie Coming Home zwiększa bezpieczeństwo w ciemności.

W przypadku maszyn Weidemann konsolę z najważniejszymi przełącznikami i dżojstikiem mocno osadzono na siedzeniu (pracuje razem z nim). Kolorystyczna koncepcja obsługi sprzyja intuicyjnej orientacji operatora, gdzie poszczególne grupy funkcji (przełączniki) przyporządkowane są określonym kolorom. Decydujące punkty smarowania połączono na jednej centralnej listwie z tyłu, dzięki czemu szybko można uzyskać do nich dostęp (opcjonalny jest układ centralnego smarowania). Klapa serwisowa przy wejściu oferuje bezpośredni dostęp do wody do spryskiwaczy i filtra powietrza w kabinie. Reflektory robocze LED i oświetlenie StVZO zapewniają strumień świetlny o mocy 2 tys. lumenów, co ułatwia pracę w nocy. Ponadto możliwe są opcjonalnie dalsze reflektory robocze. Dodatkowym plusem pod względem bezpieczeństwa są wycieraczki, które można zamontować na wszystkich oknach oraz kamery cofania i przednie z własnym wyświetlaczem. Ponadto można otwierać boczne szyby przesuwne i szybę tylną. Opcjonalnie jest dostępna automatyka klimatyzacji.

 

Na prąd…

Również producentów napędów ładowarek teleskopowych „dopada” już dziś kwestia zeroemisyjności. Powstają kolejne rozwiązania tego typu. Wacker Neuson (producent Kramer Werke) ma od niedawna w swym portfolio elektryczną ładowarkę teleskopową Kramer 1445e. Przy wysokości poniżej 2 m i szerokości ok. 1,6 m, a także maksymalnej masie roboczej 3,25 t, udźwig na widłach do palet wynosi 1,45 t, a wysokość załadunku sięga 4,5 m. Również przy obsłudze ciężkich towarów istnieją wystarczające rezerwy, by pracować z dużym zasięgiem. W napędzie zastosowano 96-woltową technologię litowo-jonową. Dostawcy zapewniają, że ogólna wydajność pojazdu przewyższa nawet wydajność wersji spalinowej, a dzięki silnikowi elektrycznemu moc jest szybko dostępna w napędzie jezdnym i w systemie załadunku.

Elektryczna ładowarka teleskopowa znajduje się również w ofercie JCB. Maszyna oznaczona 525-60E to pierwsza w 100 proc. elektryczna ładowarka teleskopowa tego producenta. Zerowa emisja i niski poziom hałasu przy pracy umożliwiają wykorzystanie ładowarki przy pracach w zamkniętych pomieszczeniach i godzinach nocnych. Model elektryczny wyposażono w baterię litowo-jonową o poj. 24 kWh i parametry robocze nie odbiegające od swojej wersji spalinowej – 2,5 t maksymalnego udźwigu przy maksymalnej wysokości podnoszenia 6 m. Stały napęd na 4 koła i 3 tryby sterowania odpowiadają za należytą wydajność, a bezobsługowa bateria z 5-letnia gwarancją i wbudowaną fabryczną ładowarką – wygodę użytkowania i mniejszą liczbę przeglądów.

 

T&M nr 4/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE