Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Zagęszczają i równają

Dobry walec drogowy powinien odpowiednio łączyć obciążenia statyczne, siły odśrodkowe oraz amplitudy.

Właśnie połączenie tych sił zapewniać ma odpowiednie zagęszczanie. Zdaniem samych użytkowników walców drogowych, liczy się wszechstronność, jak również możliwość zastosowania maszyn w różnych miejscach (np. drogi, autostrady, lotniska), zarówno na ziemi, jak i na asfalcie.

Rynek walców drogowych w Polsce jest niewielki, ale dość stabilny. Przyszli użytkownicy poszukują maszyn wszechstronnych, potrafiących radzić sobie z poszczególnymi fazami pracy, począwszy od walcowania dolnej warstwy nośnej, aż do walcowania końcowego. Istotnym walorem jest również możliwie zwarta konstrukcja maszyn, wpływająca na ich manewrowość. To ta cecha pozwala walcom pracować w relatywnie „ciasnych” przestrzeniach, w tym często również np. na parkingach czy podwórzach. Zaglądamy do ofert trzech kluczowych graczy na rynku tych maszyn.

 

Siła i bezpieczeństwo

Wibracyjne walce drogowe JCB nadają się na każde podłoże. Gama obejmuje np. maszyny do wykopów, walce dwubębnowe, walce drogowe dwukołowe oraz jednobębnowe walce do zagęszczania gruntu. Maszyny o oznaczeniu CT 160 i 260 to tandemowe walce wibracyjne. Posiadają zgrzewane boki ramy, co pozwala im pracować w ograniczonej przestrzeni, a rama przenosząca oscylacje z przodu do tyłu odpowiada za zapewnienie maszynom wyjątkowej stabilności. Dostępne są z bębnami o szerokości 800-1.200 mm. Przednie obciążenie w stosunku do całej masy maszyny zapewniać ma bardzo wysokie statyczne obciążenie liniowe. W połączeniu z optymalizacją amplitudy i częstotliwości pozwala osiągnąć jednorodną wydajność zagęszczania. Walec tandemowy JCB CT 260 waży od 2.420 do 2.740 kg i jest napędzany silnikiem Kubota o mocy 18,2 kW (25 KM). CT 260 ma szerokość roboczą 1.000-1.200 mm i wytwarza siły odśrodkowe od 23,6 do 41,1 kN. JCB CT160 jest nieco mniejszy, waży od 1.630 do 1.870 kg i napędzany jest silnikiem Kubota o mocy 14,2 kW (19,3 KM), CT160 jest najmniejszym walcem drogowym w gamie JCB. Szerokość robocza wynosi 800-1.000 mm, siły odśrodkowe wynoszą od 10,9 do 19,1 kN.

catwalceTandemowe walce wibracyjne Caterpillar CB4.0 mają masę 3,5 t oraz 800-milimetrowe bębny. Jest to wszechstronna maszyna, mogąca pracować jako jedyny walec wibracyjny przy realizacji małych projektów lub jako walec wspomagający inne, wydajniejsze maszyny na dużych budowach. Relatywnie duża amplituda i szeroki bęben sprawiają, że model sprawdza się np. w wykonywaniu poboczy, małych parkingów, poszerzaniu dróg i w innych podobnych pracach. Napęd stanowi silnik Cat C1.7T o mocy 36 kW (48 KM). W układzie zagęszczania zastosowano: składane zgarniarki; włączanie wibracji (w bębnie przednim, tylnym lub obu), a także ciśnieniowy układ natrysku wody z potrójną filtracją i trybem testowym. Na bezpieczeństwo eksploatacji wpływa m.in. dobrze widoczny, pomarańczowy pas bezpieczeństwa o szerokości 75 mm odpowiadający za dobrą widzialność na terenie budowy. Fotel operatora posiada czujnik obecności zapobiegający niezamierzonemu uruchomieniu maszyny, gdy operator nie siedzi na fotelu.

Jednobębnowe walce Volvo reprezentują modele: SD75B, SD115B, SD135B, SD160B. To maszyny o masie 7,1-16,5 t, napędzane silnikami o mocy 55-123 kW (75-167 KM). Dla rynków, na których dostępne jest paliwo z ultraniską zawartością siarki, dostępny jest silnik spełniający wymagania normy Stage V. Jednobębnowe walce Volvo serii B są naszpikowane zaawansowaną technologią. Dostawca podkreśla, że konfiguracja bębna jest łatwa, a silnik sam reguluje swoją pracę. Maszyny przystosowują się do konkretnego zastosowania oraz do miejsca prowadzenia robót, tak aby zapewnić elastyczność i wydajność. Maszynę można zamówić w trzech różnych konfiguracjach oraz z bębnem płaskim lub bębnem okołkowanym. Bęben walca można łatwo przekształcić z gładkiego w okołkowany, montując zatrzaskową okładzinę okołkowaną. W układzie chłodzenia silnika zastosowano napędzany hydraulicznie wentylator o zmiennej prędkości, pobierający energię tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Praca z mniejszymi obrotami oznacza mniejszy hałas, dzięki czemu zwiększa się komfort pracy operatora i obniżają się ogólne koszty eksploatacji maszyny. Bęben, przegub środkowy i podzespoły ramy mają służyć dużej wytrzymałości. Zaawansowany układ sterowania bębnem Volvo pozwala zmieniać częstotliwość drgań, ustawiać podwójną amplitudę oraz korzystać z funkcji optymalizacji siły odśrodkowej.

 

Obsługiwać bezproblemowo

Dostawcy walców JCB CT 160 i 260 podkreślają, że maszyny zaprojektowano tak, aby obsługa serwisowa była bardzo prosta. Chodzi m.in. o wyjątkowo lekką maskę, nie wymagające konserwacji połączenia środkowe, centralne połączenie przegubowe oraz odpowiednie zabezpieczenie węży oraz rurowej instalacji hydraulicznej. W tych walcach operator, na bieżąco ma również wgląd w najważniejsze wskaźniki dla wszystkich funkcji maszyny i kontroli działania silnika. Zarówno w kabinie JCB CT 260 jak i CT 160 zastosowano regulowany fotel mający zapewniać odpowiedni komfort pracy, wpływając tym samym na wydajność.

W przypadku tandemowego walca wibracyjnego Caterpillar CB4.0 łatwość serwisowania wynika m.in. z relatywnie niewielkich wymagań konserwacyjnych.
Maszyna współpracuje z aplikacją diagnostyczną Cat ET, a jej układ wibracyjny wymaga przeglądu co 3 lata lub 3 tys. godzin pracy. Okres między wymianami oleju wynoszący 500 motogodzin umożliwia skrócenie czasu konserwacji i obniżenie kosztów eksploatacji. Zastosowano, ułatwiające obsługę przełączniki kołyskowe oraz zespół wskaźników Cat ze wskaźnikiem zbiornika wody, jak również regulowany natrysk wody sprawiający, że wodę trzeba uzupełniać rzadziej. Opcjonalny, przesuwny fotel operatora i dwie dźwignie układu napędowego mają chronić operatora przed zmęczeniem i zapewnić lepszą widoczność walcowanej nawierzchni. W układzie zagęszczania zastosowano składane zgarniarki, włączanie wibracji – w bębnie przednim, tylnym lub obu jak również ciśnieniowy układ natrysku wody z potrójną filtracją i trybem testowym.

W SD75B, SD115B, SD135B, SD160B – jednobębnowych walcach Volvo częstotliwość drgań można łatwo zmienić z poziomu pulpitu operatora, aby dostosować ją do zmieniających się rodzajów podłoża i warunków, zwiększając w ten sposób wydajność. Standardowo dostępne są dwa ustawienia częstotliwości, a jeszcze większą wszechstronność można uzyskać, wybierając opcję oferującą pięć ustawień. Zaawansowany układ sterowania bębnem pozwala zmieniać częstotliwość drgań, ustawiać podwójną amplitudę oraz korzystać z funkcji optymalizacji siły odśrodkowej. To ma gwarantować dopasowanie pracy bębna do konkretnego zadania. Można z łatwością ustawić wysoką lub niską amplitudę drgań, tak aby dokładnie dobrać siłę dynamiczną bębna do specyfiki prowadzonych prac oraz grubości warstwy zagęszczanego materiału. Na wygodę obsługi i produktywność wpływa pozytywnie także funkcja automatycznych wibracji. Regeneracja pasywna Volvo oznacza pracę bez przerw i uproszczoną obsługę. Filtry są oczyszczane automatycznie podczas pracy, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań przez operatora i bez wpływu na osiągi maszyny. Opcja wspomagania zagęszczania (Compact Assist) zwiększa wydajność zagęszczania, pomaga wyeliminować zbędne przebiegi i identyfikować obszary, w których jakość zagęszczania nie jest jeszcze idealna. System CareTrack odpowiada natomiast za przekazywanie raportów informujących o alarmach, lokalizacji oraz terminach serwisu. To pozwala lepiej zarządzać obsługą maszyny. Podnoszona elektrycznie pokrywa ułatwia dostęp do silnika z poziomu gruntu.

 

Opłacalnie i komfortowo

Stanowisko pracy operatora, w tandemowym walcu wibracyjnym Caterpillar CB4.0 ma podgrzewany, amortyzowany fotel z przełącznikiem (czujnikiem) obecności operatora. Konsola ma wskaźnik zbiornika wody, wyłącznik awaryjny i schowek podręczny. Do dyspozycji jest gniazdo zasilające 12 V, jak również zabezpieczenie przed wandalizmem (zamykane pokrywa silnika, korek wlewu paliwa i pokrywa elementów sterujących). Dostawca zwraca uwagę również, na antypoślizgowe stopnie i platformę, podwyższające bezpieczeństwo operatora. Opcjonalne stosuje się obrotowe pomarańczowe światło ostrzegawcze.

volvowalce

Volvo SD75B, SD115B, SD135B, SD160B, a konkretnie kabiny tych maszyn charakteryzują się m.in. dobrą widocznością we wszystkich kierunkach sprawiając, że operator walca może pracować wydajniej przy mniejszym zmęczeniu. Regulowany we wszystkich kierunkach fotel można teraz obracać i przesuwać, tak aby zwiększyć widoczność z przodu i z tyłu. Zaawansowany technologicznie kolorowy wyświetlacz prezentuje dane robocze i najważniejsze informacje diagnostyczne, ograniczając konieczność wykonywania okresowych kontroli. Jest czytelny przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym i oferuje dodatkowe funkcje, takie jak wyświetlanie danych o interwałach serwisu oraz warunkach pracy maszyny. Klawiaturę umieszczono na konsoli bocznej, a elementy sterowania są zgrupowane, co poprawia komfort i wydajność pracy. Kabinę wyposażono w system klimatyzacyjny. Konstruktorzy zwracają uwagę na wysoką wydajność wlotu powietrza oraz nadciśnienie panujące w kabinie (ułatwia usuwanie pyłu wnikającego do jej wnętrza). Zintegrowany z wyświetlaczem wskaźnik zagęszczenia (podaje wartość CMV – szacowaną sztywność gruntu, co pomaga określić, kiedy osiągnięto odpowiednie zagęszczenie) ułatwia operatorowi utrzymanie optymalnej prędkości jazdy, zapewniającej odpowiednie zagęszczenie oraz jednorodne, gładkie wykończenie powierzchni.

 

T&M nr 11/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE