Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Żurawie teleskopowe

Teleskopowe kolosy

Żurawie teleskopowe, samojezdne lub do zabudowy na pojazdach uchodzą za rozwiązania najbardziej ekonomiczne. Mogą samodzielnie przemieszczać się z jednego miejsca pracy na drugie, a przygotowanie ich do pracy nie wymaga skomplikowanych zabiegów.

 

Producenci oferują konstrukcje na wieloosiowych podwoziach, dysponujące nie tylko dużym udźwigiem i zasięgiem, ale przede wszystkim możliwością poruszania się w trudnym terenie. Na rynku żurawi, zarówno wieżowych jak i samobieżnych prawdziwe ożywienie nastąpiło kilka lat temu. Pomimo, iż obecny popyt jest mniejszy, producenci i dystrybutorzy produktów tak znanych marek jak: Liebherr, XCMG czy Palfinger wprowadzają na rynek nowe maszyny. Dla użytkowników żurawi teleskopowych najważniejsze są parametry techniczne, odpowiedni udźwig, długi wysięgnik. Istotne są gabaryty samego pojazdu, chodzi o możliwość wykorzystania żurawia także w miejscach gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona.

Siła technologii   

Coraz lepsze osiągi maszyn wynikają z zastosowaniu najnowocześniejszych technologii. Dystrybutorzy maszyn Tadano podkreślają np. rolę jaką spełnia fabryczny system monitorowania stanu żurawia przez internet, co umożliwia zdalne diagnozowanie maszyny i przyspiesza usuwanie usterek.

Olbrzymim, 48-metrowym wysięgnikiem dysponuje samojezdna maszyna LTM 1060-3.1 marki Liebherr. Dzięki kompaktowym wymiarom pojazd trójosiowy może manewrować w wąskich miejscach budowy (podwozie jezdne o długości 9,44 m ma jedynie 2,55 m szerokości). Sześcioczęściowy wysięgnik jest wysuwany i wsuwany za pomocą systemu teleskopowego Telematik. Dzięki składanemu wierzchołkowi o długościach od 9,5 m do 16 m maszyna uzyskuje wysokość podnoszenia do 63 m oraz wysięg do 48 m. Składany wierzchołek może być zabudowywany z pochyleniem 0; 20 lub 40 st.  

Wśród cech wyróżniających dźwig RT70E konstruktorzy maszyn XCMG wymieniają tryb niezależnego sterowania przedniego mostu, tryb promienia skrętu, tryb kroczenia kraba, tryb niezależnego sterowania tylnego mostu itp. Pięciosekcyjny wysięgnik teleskopowy ma czworokątny przekrój poprzeczny, a zbudowano go ze stalowych płyt o wysokiej wytrzymałości. Układ obrotu z planetarną przekładnią redukcyjną i stałym hamulcem typu zamkniętego posiada funkcję swobodnego ślizgu.

Ważne zabezpieczenia

Sprawą pierwszorzędnej wagi jest zapewnienie pełnego bezpieczeństwa eksploatacji maszyn. Konstruktorzy XCMG podkreślają, że RT70E zaopatrzono m.in. we wskaźnik momentu obciążenia LMI z funkcją błędów, ogranicznik opuszczania, ogranicznik wysokości, wiatromierz, układ sworzni stabilizatorów i wskaźnik poziomowania. Wskaźnik momentu obciążenia dostarcza operatorowi informacji o długości i kącie wysięgnika, wysokości przedłużki, promieniu roboczym, nominalnym obciążeniu i całkowitym ciężarze ładunku. System Iflex oblicza wartość momentu obciążenia na podstawie pomiarów składowych sił. Gdy przekroczony zostaje dozwolony bezpieczny zakres pracy, LMI wysyła sygnał ostrzegawczy do wyświetlacza LCD i sygnał kontrolny do jednostki centralnej, ostrzegając operatora o zagrożeniu.

Istotną rolę ma do odegrania balast. W LTM 1060-3.1, przy ciężarze całkowitym 36 t i 12 t obciążenia osi uwzględniono 5,5 t balastu, opony w rozmiarze 16, zwalniacz elektromagnetyczny, napęd 6 x 6 oraz zblocze hakowe. W zależności od wyposażenia żurawia i wymaganego załadunku przewożony balast może mieć wartość 3,7 t, 4,3 t, 4,9 t lub 5,5 t. Celem zwiększenia udźwigu dostępny jest balast dodatkowy (7,3 t), co powoduje, że 60-tonowa maszyna może być użytkowana z maksymalnym balastem 12,8 t.

Wśród najbardziej zaawansowanych technicznie są też maszyny marki Palfinger. Zastosowano układ dwóch dźwigni kolankowych z przeprostem ramienia zginanego o 15 st. (Power Link Plus) zapewniający stały moment udźwigu oraz stałą prędkość haka ładunkowego, niezależnie od położenia ramion wysięgnika w pełnym zakresie roboczym. Super HPLS zwiększa udźwig żurawia o jedną piątą. Załącza się automatycznie, gdy udźwig żurawia jest bliski maksymalnemu. System zwiększa udźwig, zmniejszając jednocześnie prędkość ruchów roboczych żurawia. Jest też HPSC (High Performance Stability Control), który zabezpiecza pojazd przed wywróceniem podczas pracy żurawia, a jednocześnie dostosowuje udźwig do aktualnego stopnia rozstawienia podpór żurawia oraz podpór dodatkowych (wartość aktualnego udźwigu żurawia odpowiada rzeczywistej stateczności pojazdu). Są też: system łagodnego dobiegu siłowników ramienia głównego i zginanego oraz kolumny obrotu dla położeń skrajnych oraz aktywny system tłumienia drgań wysięgnika, a także elektroniczny system monitorowania pracy Paltonic 150 (wyświetlacz okazuje parametry żurawia oraz jego podpór).

Dla wygody i… komfortu

W przypadku LTM 1060-3.1 komfort sterowania uzyskano m.in. dzięki Load Sensing i LICCON2. W układzie hydraulicznym, elektryczne sterowanie Load Sensing zapewnia precyzyjne wykonywanie ruchów roboczych. Można wykonywać jednocześnie do czterech ruchów. Zależnie od zadania, w zakresie podnoszenia i kierowcy żurawia można wygodnie przełączać mechanizm obrotowy z pozycji „otwarty" na „hydraulicznie mocowany". LICCON2 oferuje dodatkowo możliwość prostego rozszerzenia, pozwalającego na stworzenie zdalnego układu sterowania żurawiem. Oprócz odpowiedniego oprogramowania w żurawiu konieczna jest jedynie konsola z dwoma przełącznikami, do których podłączany jest istniejący element układu sterowania BTT. Konsola LICCON2 może być wykorzystywana dla innych żurawi, które są zaprogramowane do zdalnej obsługi.

Palfinger chwali się m.in. systemem sterownia radiowego Palcom P7 z ergonomiczną konsolą sterowniczą. Kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny 4,1 cala z powłoką transflektywną jest czytelny nawet przy ekstremalnych warunkach oświetlenia.

CHARAKTERYSTYKA POPULARNYCH ŻURAWI TELSEKOPOWYCH

Grove

Grove ma m.in. żurawie szosowo-terenowe o udźwigu od 40 (GMK2035E) do 450 t (GMK7450) – przeznaczone do poruszania się zarówno po drogach jak i w ciężkim terenie produkowane są w fabryce w Wilhelmshaven (Niemcy) i Niella Tanaro (Włochy), jak również żurawie terenowe o udźwigu od 30 (RT530E-2) do 135 t (RT9150E) – typowe, pozwalające na poruszanie się w bardzo ciężkich warunkach terenowych, jak również przydatne wszędzie tam, gdzie wymagana jest maszyna o kompaktowej budowie produkowane w zakładach w Shady Grove (USA) i Niella Tanaro (Włochy). Modelem żurawia terenowego Grave jest RT550E (udźwig 45 t). Żuraw ten wyposażony jest w 39-metrowy wysięgnik i układ CCS (Crane Control System), wzorowany na systemach stosowanych w samochodach, pozwalający na wybór optymalnej konfiguracji dla wykonania założonej pracy. Wszystkie żurawie terenowe wyposażone są w hydrauliczne hamulce tarczowe.

 

 

 

 

 

Liebherr

Samojezdny żuraw wieżowy MK 88 marki Liebherr jest połączeniem mobilności żurawia samojezdnego z zaletami żurawia wieżowego. MK 88 to koncepcja rozwinięta specjalnie dla szerokiego spektrum zastosowań. Nadaje się m. in: na place budowy w centrach miast, do prac prowadzonych nocą i budownictwa z prefabrykatów, do prac na dachach, jak i montażu kolektorów słonecznych, urządzeń wentylacyjnych lub prac przy renowacji dachów. Udźwig maksymalny wynosi 8 t, udźwig na końcu wysięgnika 1,85 t (2,05 t z dodatkowym balastem). 45-metrowy wysięgnik podnosi na nominalną wysokość 17,9 m (osiem wysokości podnoszenia). Wieża wyteleskopowana ma nieco ponad 20 m wysokości. Maszyna waży 48 t. MK 88 może być obsługiwana przez jedną osobę. Liebherr oferuje stałe wsparcie techniczne i możliwość diagnozowania żurawia dzięki usłudze Tele-serwis.

 

 

 

 Tadano

Program produkcji obejmuje żurawie: szosowo-terenowe rodziny ATF o udźwigu 40-400 t ; terenowe rodziny GR o udźwigu 30 – 80 t; samochodowe rodziny HK o udźwigu 40- 70 t. Do najbardziej rozpoznawalnych rozwiązań konstrukcyjnych żurawi Tadano, mających wpływ na komfort pracy i funkcjonalność należą: elektronicznie sterowany ogranicznik udźwigu PAT z rozbudowanym systemem zabezpieczeń, wyświetlaniem informacji dodatkowych i układem samodiagnozowania; Lift and Release Adjuster – układ automatycznej korekty kąta pochylenia wysięgnika, minimalizujący zmianę wysięgu (i związany z tym niepożądany poziomy ruch ciężaru), wynikającą z odkształcenia wysięgnika podczas zmiany naprężenia liny przy unoszeniu, jak również przy opuszczaniu ciężaru. Wśród popularnych modeli są: ATF 180G-5 Bluetec i ATF 400G-6 Bluetec.

 

 

 

        

XCMG

Cechy wyróżniające dźwig RT70E marki XCMG to m.in.: kilka trybów układu kierowniczego: tryb niezależnego sterowania przedniego mostu, tryb promienia skrętu, tryb kroczenia kraba, tryb niezależnego sterowania tylnego mostu. Maszyna posiada 5-sekcyjny wysięgnik teleskopowy o czworokątnym przekroju poprzecznym, zbudowany ze stalowych płyt o wysokiej wytrzymałości. Dwa siłowniki mechanizmu teleskopowego oraz teleskopowy układ lin zapewniają gładkie składanie i rozkładanie wysięgnika. Zastosowano napęd hydrauliczny, zarówno dla podwozia jak i nadbudowy. Prędkość każdego mechanizmu może być zmieniana bezstopniowo. Udźwig żurawia sięga 70 t, a zasięg przekracza 43 m (dodatkowo przedłużka 10 m i 18,5 m). Do napędu służy diesel marki Cummins.

 

 

 

Michał Jurczak T&M 6/2015

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE