Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Bardzo ważne smarowanie

Podejmując decyzje o doborze oleju do maszyny budowlanej zawsze należy kierować się zaleceniami producenta sprzętu.

Zalecenia te są najważniejsze, eksperci z renomowanych, petrochemicznych firm nie mają wątpliwości. Warto pamiętać, że silniki i urządzenia stosowane w maszynach budowlanych są mocno obciążone i pracują często w bardzo trudnych warunkach, a oleje i smary pełnią kluczową rolę w utrzymaniu sprawności. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez dział olejowy Shella, aż 88 procent polskich firm budowlanych priorytetowo traktuje wydłużenie żywotności maszyn i urządzeń. Jednocześnie teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. To samo badanie wykazało, że smarowanie rzadko jest dla zarządców tych firm priorytetem. Tymczasem stosowanie odpowiednio dobranych, wysokiej jakości środków smarnych jest koniecznością. Zawsze. Oleje i smary o właściwych parametrach zmniejszają ryzyko uszkodzenia i nieplanowanych przestojów.

– Nie tylko gwarantują ciągłość pracy maszyn, ale przynoszą wymierne korzyści w postaci oszczędności – uważa Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska. – Kupowanie produktów tańszych, pochodzących z nieznanego źródła lub nieuzasadnione wydłużanie okresu między wymianami może doprowadzić do awarii. To z kolei może się wiązać z dodatkowymi wydatkami na naprawy, kosztowne części zamienne, a także z wynajęciem maszyn zastępczych, pracą po godzinach czy nawet karami za niedotrzymanie terminów wykonania robót. Próba oszczędzania na środkach smarnych może dać pozorną korzyść chwilową, lecz w końcowym rozrachunku raczej nie będzie się opłacać.

Eksperci z firmy Orlen Oil zwracają uwagę, że dobór właściwego środka do danego urządzenia jest dokonywany zazwyczaj już na etapie projektowania,  w zależności od jego specyfiki, warunków pracy, maksymalnych temperatur, ciśnień czy przewidywanych okresów miedzy wymianami. Najważniejszym, podstawowym parametrem jest lepkość kinematyczna oleju w danym zakresie temperatur. Właściwość ta określana jest przez klasy lepkości oleju w temperaturze 40 stopni wg normy ISO 3448. Przykładowo, typowe oleje hydrauliczne posiadają lepkości kinematyczne wg ISO VG 32, 46 lub 68. W celu ułatwienia doboru właściwego środka smarnego powstało szereg klasyfikacji jakościowych, opracowanych przez organizacje normalizacyjne, takie jak np. ISO, DIN, API, ACEA. Oprócz norm klasyfikacyjnych opracowano szereg norm jakościowych, które określają właściwości fizyczne i chemiczne, jakie musi spełnić dany środek. Dodatkowo producenci maszyn i urządzeń opracowali własne klasyfikacje jakościowe. Po spełnieniu przez olej wszystkich wymagań, które często przewyższają podstawowe parametry zawarte w normach DIN czy ISO, producenci sprzętu wydają stosowne aprobaty potwierdzające wysoką jakość produktów do stosowania w podzespołach ich konstrukcji, np. w pompach hydraulicznych.

 

Co z pandemią?

         Zadaliśmy pytanie, czy pandemia wpłynęła na rynek olejów do maszyn budowlanych? Wszak firmy budowlane raczej cały czas pracują, ale może pojawiły się np. tendencje do zakupu tańszych produktów, albo wydłużania okresu pomiędzy wymianami?

         – Obecnie pandemia jest trudnym sprawdzianem dla krajowej i światowej gospodarki – odpowiada Jerzy Domaszczyński, CVL sector specialist Poland & EE cluster z Exxon Mobil. – Jednak rynek olejów do maszyn budowlanych w naszym kraju został tym dotknięty raczej w niewielkim stopniu, bo prace budowlane idą w wielu miejscach pełną parą. Są jednak kraje w Europie, gdzie lock-down ograniczył lub wręcz wstrzymał działania w takich branżach jak budowlana.

         Z biura prasowego Orlenu otrzymaliśmy odpowiedź, że czas pandemii  wymaga innego podejścia oraz strategii dla dotychczasowych działań. Utrudniony kontakt z klientami, ograniczenia w przemieszczaniu się oraz inne elementy wynikające z panującej sytuacji powodują zmiany w standardowym funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Optymalizacje wynikające z wydłużania okresów pomiędzy wymianami czy też zakup zamienników są procesem ciągłym, aczkolwiek sprzyja temu aktualna sytuacja. Mimo tego, przedsiębiorstwa i firmy, które podchodzą odpowiedzialnie do tej kwestii, zlecają tego typu zadania wyspecjalizowanym podmiotom zajmującym się doradztwem technicznym. W Orlen Oil taką funkcję pełni Power Service – mobilny serwis olejowy zajmujący się m.in. doborem zamienników, badaniem parametrów fizycznych i chemicznych oraz doradztwem dotyczącym aplikacji środków smarnych.

– Nie obserwujemy większego wpływu pandemii na zmianę wymagań klientów. Poza lekkimi spadkami ilościowymi, wymagania jakościowe są te same – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos.

 

Przekładniowo-hydrauliczne

         Specyficzną cechą są środki smarne nadające się i do przekładni, i do układów hydraulicznych. Do jakiego sprzętu można wlewać takie oleje, wyjaśnia Agata Koźmińska, menedżer ds. marketingu Fuchs Oil Corporation (PL):

         –  Oleje hydrauliczno-przekładniowe można stosować wszędzie tam, gdzie producenci urządzeń zalecają lub dopuszczają stosowanie oleju wielofunkcyjnego, zwłaszcza gdy występuje jeden zbiornik. Oczywiście w starszym, prostszym sprzęcie właściciele często stosują oleje wielofunkcyjne ze względu na prostszą obsługę serwisową, mniejsze ryzyko pomyłki przy wymianie, łatwiejsze przechowywanie, czy też redukcję kosztów (zakup jednego produktu w większym opakowaniu). Natomiast w urządzeniach nowych w pierwszej kolejności należy stosować oleje zalecane przez producentów w instrukcji obsługi, a jeśli takiej nie ma, to zawsze można skorzystać z poradników smarowania, które dostępne są w sieci na stronach producentów olejów smarowych.

Zagadnienie smarowania nowoczesnych urządzeń kontynuuje Adam Kasprzyk z Grupy Lotos. Przestrzega, że pośrednie rozwiązanie nie jest optymalne dla nowoczesnych układów. Nowoczesne maszyny mają coraz mniejsze układy smarownicze, zbiorniki na olej i same urządzenia są coraz mniejsze, ale podlegają coraz większym obciążeniom temperaturowym i mechanicznym. Reologia środka smarnego dla przekładni jest różna niż dla układu hydraulicznego. W przekładniach mamy wyższe klasy lepkości, w układach hydraulicznych coraz niższe.

– Oleje przekładniowo-hydrauliczne mogą być używane wyłącznie w maszynach, których producenci już na etapie prac konstrukcyjnych założyli stosowanie olejów wielofunkcyjnych – podsumowuje Jerzy Domaszczyński (Exxon Mobil).

 

Silnikowe prawie ciężarowe

Jednostki napędowe maszyn budowlanych częstokroć korzystają z takich samych olejów jak w ciężarówkach. Jednak warunki eksploatacji są inne. Jak podkreśla Agata Koźmińska z Fuchsa, ze względu na zupełnie inną charakterystykę pracy maszyn budowlanych zastosowanie mają zupełnie inne okresy miedzy wymianami, zazwyczaj znacznie krótsze. Podczas pracy olej silnikowy gromadzi sadzę, co podnosi jego lepkość, a tym samym zużycie paliwa przez zwiększony opór zanieczyszczonego oleju. Oleje wysokiej jakości mają zdolność rozpraszania znacznych ilości sadzy, co korzystnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Wybierając oleje klasy premium będziemy mieli pewność, że ich właściwości eksploatacyjne pozostaną na odpowiednim poziome przez cały okres między wymianami.

– Silniki w maszynach budowlanych pracują z inną charakterystyką obciążeń niż w samochodach ciężarowych – dodaje Robert Gałkowski z Shella. – Z tego powodu nie każdy olej będzie tak samo doskonale chronił silniki w obu rodzajach pojazdów. Zazwyczaj silniki w maszynach budowlanych działają w trudniejszych warunkach, więc stosowany w nich olej powinien być bardziej odporny na wpływ wysokiej temperatury. Jednak aby jak najlepiej dobrać olej, warto sprawdzić wymagania określone przez producenta sprzętu
lub pojazdu w instrukcji obsługi czy książce serwisowej. Interwały wymiany oleju w maszynach lub pojazdach budowlanych w dużej mierze zależą od marki, roku produkcji, normy emisji spalin, w jakiej pracuje silnik oraz charakterystyki pracy jednostki napędowej.

Adam Kasprzyk z Grupy Lotos zwraca uwagę na znaczenie specyfikacji i aprobat. Środki smarne są te same, ale w praktyce liczy się spełnienie innych wymagań.

– Do silników samochodów ciężarowych i autobusów wymagane jest stosowanie olejów o jakości ustanawianej przez MAN, MB czy Renault. W zastosowaniach typu off-road istotne jest z kolei spełnianie jakości według API, Caterpillara, Cumminsa czy Macka. W praktyce nowoczesne oleje silnikowe, takie jak Turdus Powertec, są olejami spełniającymi w sposób uniwersalny zarówno wymagania pojazdów on-road, jak i off-road.

 

Przykładowe oleje do maszyn budowlanych

Fuchs

Olej przekładniowy Titan Cytrac TD SAE 75W-90. Produkt typu Total Driveline, co oznacza, że bardzo dobrze nadaje się do stosowania w wysokoobciążonych osiach napędowych pojazdów użytkowych, także w synchronizowanych i niezsynchronizowanych manualnych skrzyniach biegów, skrzyniach rozdzielczych oraz wałach pomocniczych. Idealny do racjonalizacji portfolio produktów dla floty pojazdów. Specyfikacje: API GL-4/GL-5, API MT-1, SAE J 2360, Scania STO 1:0, Scania STO 2:0a FS. Dopuszczenia: Detroit Diesel 93K219.01, MAN M 341 Typ Z2, M 342 Typ M3, M 342 Typ S1, MB 235.8, Meritor O-76-E, Volvo 97312, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A (ZF003341). Rekomendacje Fuchsa: John Deere JDM J11E, JDM J11G; MAN M 341 Typ E3.

Hydrauliczne Renolin HVXA to zaawansowane, bezcynkowe oleje nowej generacji o wysokim wskaźniku lepkości i zgodne ze specyfikacjami ISO 6743/4-L-HV oraz DIN 51524/3-HVLP. Opracowano je z myślą o stosowaniu w nawet najbardziej wymagających układach hydraulicznych oraz w bardzo szerokim zakresie temperatur. Dzięki wyjątkowym dodatkom pozwalają na zdecydowane wydłużenie okresu eksploatacji elementów układów hydraulicznych maszyn pracujących nawet w bardzo trudnych warunkach, na maksymalizację energetyczną podczas pracy. Zmniejszają straty ciśnienia w układzie.

 

Gulf

Olej przekładniowy HT Fluid TO-4 10W został specjalnie zaprojektowany dla układów przeniesienia napędu, przekładni głównych i mokrych hamulców w wysokoobciążonych maszynach i pojazdach wykorzystywanych w ciężkim przemyśle. Opracowany w celu spełnienia wymagań określonych dla układów przeniesienia napędu Caterpillar TO-4, Komatsu, przekładni ZF z przemiennikiem momentu obrotowego oraz automatycznych przekładni Allison C-4. Bardzo dobrze chroni przed zużyciem, rdzą oraz korozją a jego bardzo dobra płynność w niskich temperaturach zapewnia łatwy i bezpieczny rozruch maszyn. Chroni metalowe części przed osadzaniem się szlamu i substancji smołowo-asfaltowej tworzącej się na skutek utleniania oleju. Jest kompatybilny ze wszystkimi powszechnie stosowanymi uszczelkami, pierścieniami uszczelniającymi typu „O”, materiałami uszczelniającymi i materiałami, z których wykonane są sprzęgła. Doskonale kontroluje właściwości cierne chroniąc przed ślizganiem się sprzęgła i zapewnia jego bardziej płynne działanie.

 

Olej hydrauliczny Harmony HVI 46. Jest antyzużyciowym produktem zaprojektowanym do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur oraz w układach, w których są wymagane małe zmiany lepkości wraz z temperaturą. Został sformułowany z parafinowych baz, polimerów wysoce odpornych na ścinanie i zaawansowanego technologicznie pakietu dodatków, tak aby sprostać wymaganiom systemów hydraulicznych najnowszych konstrukcji. Zapewnia bardzo dobrą ochronę przeciw zużyciu i antykorozyjną, a sam jest bardzo odporny na degradację oksydacyjną. Wykazuje bardzo niskie pienienie. Bardzo wysokie wskaźniki lepkości zapewniają łatwy start układu w niskich temperaturach i bardzo dobrą ochronę w szerokim zakresie temperatur. Przewyższa wymagania norm: ISO 11158 HV, DIN 51524 Part 3 HVLP, AFNOR NFE 48-603 (HV), Bosch Rexroth 07 075 for vane, piston & gear pumps, Denison HF-0, HF-1, HF-2, Eaton (Vickers) M-2950-S, M-2952-S, I-286-S, Hitachi, Sauer Danfoss 520L0463.

 

Neste

Olej przekładniowy Gear TO-4 10W spełnia wymagania specyfikacji Caterpillar TO-4 i Allison C-4, nadaje się do użytku zimowego. Utrzymuje właściwe parametry tarcia w przekładniach, zapewnia równą pracę mokrych hamulców, zmniejsza zużycie kół zębatych i innych elementów układów przeniesienia. Redukuje hałas hamulców, stabilizuje tarcie i właściwości materiału ciernego, zapobiega poślizgom sprzęgła nawet na stromych podjazdach z obciążeniem. Wydłuża okresy między wymianami oleju, zapobiega nieprawidłowościom w działaniu przekładni dzięki odporności na utlenianie i właściwościom separacji osadu. Zapewnia odporność na zużycie i korozję oraz dobre właściwości chłodzące. API GL-4, API MT-1, Allison C-4, Cat TO-2, TO-4, Eaton Fuller, Komatsu KES 07.868.1, ZF TE-ML 03C, 07F.

Olej hydrauliczny Hydrauli 46 Super – produkt mineralny o bardzo szerokim zakres temperatur pracy i nadzwyczajnej odporności na niskie temperatury. Wyprodukowany do całorocznego zastosowania, gdy temperatury są niskie na początku pracy oraz wysokie podczas wykorzystywania systemów hydraulicznych. Specjalne dodatki, wytworzone do pracy w ekstremalnych warunkach, zapewniają wyjątkowo skuteczną ochronę przeciw zużyciu, utlenieniu, korozji. Jest odpowiedni do wszystkich systemów hydraulicznych. Znajduje zastosowanie w koparkach, maszynach leśnych, spycharkach, podnośnikach widłowych itd. ISO 11158 HV, DIN 51524 Part 3 HVLP, AFNOR NFE 48-603, AFNOR NFE 48-690/1, Cincinnati Milacron P-70, Denison HF-0, HF-1, HF-2 (2003), Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S, Swedish Standard SS 15 54 34 AV.

 

ORLEN OIL

Olej hydrauliczny Hydrol Power L-HV przeznaczony jest głównie do smarowania układów hydraulicznych mobilnych maszyn budowlanych i górniczych pracujących w bardzo trudnych warunkach (ciśnienie pracy w pompach hydraulicznych do 50 MPa), zmiennej temperaturze i wilgotności powietrza. Charakteryzuje się podwyższonym wskaźnikiem lepkości i bardzo dobrą odpornością na ścinanie. Posiada specjalnie dobraną formulację zapobiegającą tworzeniu kwasów i osadów w procesie utleniania, podczas trudnych warunków pracy. Jest wytwarzany z wykorzystaniem technologii Dynavis firmy Evonik, która pozwala na zmniejszenie konsumpcji paliwa, wydłużenie okresu eksploatacji oleju oraz uzyskanie większej mocy i wydajności sprzętu. ISO VG 32, 46,68, ISO 11158, DIN 51524 cz. 3, Parker Denison HF-0, HF-1, HF-2.

Olej przekładniowy Platinum Gear GL-5 85W-90 – mineralny, zapewniający bardzo dobre własności smarne, przeciwrdzewne, wysoką odporność na utlenianie, wysoką zdolność do przenoszenia obciążeń. Dzięki dodatkom AW i EP zapewnia bardzo dobre własności przeciw zużyciu i przeciw zatarciu. Przeznaczony do tylnych mostów oraz przekładni pojazdów pracujących w trudnych warunkach, tj. przy dużych prędkościach i małym momencie obrotowym oraz przy małych prędkościach i dużym momencie obrotowym. API GL-5, MAN 342 M1, MB 235.0, MIL-L-2105D, Voith 3.325-339, Volvo 97310, 97316, ZF TE-ML, 07A, 16B, 17B, 19B, 21A.

 

Petronas

Arbor Hydraulic 46 HV. Olej o wysokim wskaźniku lepkości, klasy HV, idealny do wysokociśnieniowych układów hydraulicznych w maszynach roboczych, w tym w maszynach rolniczych. Zapewnia pracę w szerokim zakresie temperatur i błyskawiczną reakcję, a dodatkowo pozwala oszczędzać paliwo. Pakiet dodatków chroni układ hydrauliczny przed zużyciem i korozją, a także zapobiega pienieniu, co zapewnia nieprzerwane smarowanie i chłodzenie.

Arbor MTF 10W-30 to hydrauliczno-przekładniowy olej typu UTTO do silników, przekładni, układów hydraulicznych i mokrych hamulców w ciągnikach i maszynach rolniczych. Ten środek smarny ma bardzo dobre właściwości przeciwzużyciowe, a dobrana klasa lepkości zapewnia stabilność termiczną, dzięki czemu zalane nim układy hydrauliczne mogą pracować w bardzo szerokim zakresie temperatur.

 

Shell

Olej hydrauliczny Tellus S2 VX to wysokiej jakości środek smarny do urządzeń mobilnych i pracujących w wysokich i niskich temperaturach. Bardzo dobrze zabezpiecza podzespoły przed zużyciem i wydłuża ich trwałość. Odznacza się wysoką odpornością na chemiczną i termiczną degradację, co minimalizuje powstawanie szlamów i osadów oraz przekłada się na wyższą czystość układu. Charakteryzuje się bardzo dobrą stabilnością w obecności wody, co zapewnia długi okres użytkowania oraz zapobiega korozji i rdzewieniu elementów układów pracujących w środowiskach silnie zawilgoconych. Dzięki możliwości bezpiecznego wydłużenia okresów między wymianami oleju, stosowanie Shell Tellus S2 VX pozwala obniżyć koszty obsługi maszyn. ISO 11158 (HV), DIN 51524 część 3 HVLP, ASTM D6158 (HV), Denison HF-0, HF-1, HF-2, Eaton E-FDGN-TB002-E, Fives (Cincinnatti Machine) P-70, Swedish Standard SS 15 54 34 AM.

Wielozadaniowe oleje przekładniowo-hydrauliczne Spirax S4 CX 10W, 30, 50 zostały opracowane, aby zapewnić bezawaryjną pracę urządzeń oraz maksymalnie wydłużyć ich eksploatację. Spełniają wysokie wymagania nowoczesnych układów przekładniowych, mostów napędowych, układów z mokrymi hamulcami, systemów hydraulicznych w wysokoobciążonych maszynach budowlanych. Minimalizują powstawanie osadów, chronią żelazne i nieżelazne części przed korozją, zapobiegają tworzeniu się piany oraz poprawiają przepływ samego oleju, co zwiększa efektywność pracy układów. Zmniejszają poślizgi sprzęgieł, zapewniają bezproblemową i cichą pracę przekładni z mokrymi hamulcami. Utrzymują dobrą płynność również w niskich temperaturach, a to poprawia ochronę podczas rozruchu układów w sezonie zimowym. Caterpillar Tractor TO-4, ZF TE-ML 03C (SAE 10W); Allison C-4, Caterpillar Tractor TO-4, ZF TE-ML 03C, 07F (SAE 30); Allison C-4, Caterpillar Tractor TO-4 (SAE 50).

 

Tedex

Oleje przekładniowe Super Gear (LS) SAE 90, 80W-90. Wysokowydajne, mineralne oleje do mechanizmów różnicowych z ograniczonym poślizgiem. Zawierają dodatki typu LS (limited slip) zapobiegające stukom i grzechotaniu w samoblokujących się mechanizmach różnicowych – oleje te skomponowano specjalnie dla nich. Mają modyfikator tarcia zapobiegający głośnej pracy i wibracjom wywoływanym przez drgania cierne powstające podczas pracy mechanizmu blokującego. Przeznaczone są do wysokoobciążonych mostów napędowych, przekładni różnicowych i przekładni głównych, działających w warunkach wysokiego ciśnienia oraz przeciążeń udarowych. Są również polecane do przekładni hipoidalnych tylnych osi, szczególnie gdy są wyposażone w samoblokujący mechanizm różnicowy i gdy zalecane jest stosowanie olejów EP odpowiadających wymaganiom API GL. Gwarantowany przebieg to 160 000 km. API GL-5, MAN M 342 Typ M 2, MIL-L 2105 D, ZF TE-ML 05A, 7A, 12E, 16B, C, D, 17B, 19B, 21A.

Oleje hydrauliczne Hydraulic Premium HV 32, 46, 68 są bezpopiołowe i bezcynkowe. Przeznaczone do nowoczesnych systemów hydraulicznych, do układów pracujących przy dużych różnicach temperatur zewnętrznych.. Łączą wysoką sprawność smarowania ze znakomitą filtrowalnością. Dobór odpornych na ścinanie środków gwarantuje zachowanie stałej, założonej lepkości w całym okresie używania oleju. Dzięki wysokości tego wskaźnika, posiadają właściwości olejów wielosezonowych. Nadają się do wysokoobciążonych układów przeniesienia siły oraz napędu i sterowania hydraulicznego, pracujących w skrajnie trudnych warunkach wysokich ciśnień i w szerokim zakresie temperatur. Nowa, unikalna formuła stosowana podczas produkcji gwarantuje, że mogą one pracować znacznie dłużej niż standardowe mineralne oleje hydrauliczne. Są zamienne i mieszalne z innymi olejami mineralnymi hydraulicznymi na pakietach bezcynkowych. ISO 6743/4-HM, DIN 51524/3/ HVLP, Parker HF-0, HF-1, HF-2, SAE MS1004.

 

Texaco

Olej przekładniowy Delo Syn ATF XV to wysokiej jakości syntetyczny produkt do automatycznych skrzyń biegów, zalecany w aplikacjach wymagających olejów Volvo 97342. Możliwości jego zastosowania obejmują: budownictwo, górnictwo, przemysł wydobywczy, samochody ciężarowe, dostawcze, osobowe, busy. Wysoki wskaźnik lepkości i dobra odporność na ścinanie zapewniają odpowiednią lepkość i grubość filmu olejowego do skutecznego smarowania w wysokich temperaturach. Specjalnie dopracowana charakterystyka tarcia daje płynną zmianę biegów podczas całego okresu użytkowania oleju. Olej charakteryzuje odporność na powstawanie szlamów, laków i osadów, utrzymywanie stałej lepkości oraz ochrona przekładni, łożysk i sprzęgieł, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa. Spełnia specyfikację Volvo 97342 wymaganą dla olejów w automatycznych skrzyniach biegów z wałem pośrednim serii HT, stosowanych w ładowarkach i równiarkach oraz w pełni automatycznych przekładniach planetarnych Power Tronic (PT) w wozidłach przegubowych i niektórych ciężarówkach Volvo.

Oleje hydrauliczne Clarity Synthetic Hydraulic Oil AW. Najwyższej jakości środki smarne zestawione z syntetycznych olejów bazowych w połączeniu z technologią bezpopiołowych i bezcynkowych dodatków. Zapewniają bardzo dobrą odporność na utlenianie, natychmiastowe oddzielenie wody, ochronę przed korozją i zużyciem – odpowiednie w aplikacjach, gdzie ciśnienie w pompach tłokowych może przekraczać 5000 psi. Spełniają, a nawet wykraczają poza wymagania dla konwencjonalnych olejów hydraulicznych, szczególnie w trudnych i wymagających zastosowaniach, np. w pompach osiowo-tłokowych. Znakomicie sprawdzają się w przypadku serwozaworów wykonanych z wielu metali. Wiele układów hydraulicznych pracuje na obszarach wymagających wyższego poziomu ochrony środowiska, w których wyciek lub rozlanie oleju hydraulicznego może skutkować zanieczyszczeniem gleby albo pobliskich dróg wodnych. W odróżnieniu od Clarity Synthetic Hydraulic Oil AW konwencjonalne oleje o właściwościach przeciwzużyciowych zawierają metaliczne dodatki uszlachetniające, które mogą odkładać się w środowisku.

 

T&M nr 11/2020

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE