Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Walce drogowe

Zagęszczać wydajnie i… komfortowo. Rynek maszyn budowlanych rósł szczególnie szybko w latach 2011-2012, gdy realizowano duże inwestycje związane z, organizowanymi w Polsce piłkarskimi mistrzostwami kontynentu.

 

Później nastąpiło znaczne zmniejszenie zakupów sprzętu. Obecnie sytuacja poprawia się, dostawcy maszyn spodziewają się kilkuprocentowego wzrostu zamówień w stosunku do roku 2014. Potwierdzają to również wyniki branży leasingowej, od stycznia do września br. do użytkowników trafiło tą drogą o kilkanaście procent więcej maszyn niż rok wcześniej. Większość umów dotyczy najpopularniejszych maszyn, koparek, ładowarek i… walców drogowych.

Założenia na następne lata są optymistyczne. Popyt na maszyny budowlane, w tym walce drogowe będzie uzależniony m.in. od środków, jakimi dysponować będą wykonawcy robót drogowych, a te w znacznej mierze pochodzić będą z dotacji unijnych. Specjaliści prognozują w latach 2016-2020 ośmio-, a nawet dziesięcioprocentowy, roczny przyrost ilości zamówień na maszyny stosowane do budowy oraz do remontów dróg i ulic. A walce należą do najważniejszych. Mają do wykonania jedno główne zadanie, zagęścić grunt lub masę nawierzchniową.

 

W roli głównej… efektywność

Nie należy spodziewać się generalnych zmian w preferencjach zakupowych użytkowników walców. Do najważniejszych kryteriów decydujących o wyborze należą: wydajność, a zatem moc silnika oraz parametry związane z trakcją, wibracją oraz oscylacją (ciężar; szerokość bębna oraz siła wymuszająca), jak również to, co decyduje o komforcie pracy, a zatem widok na bęben czy wygodna kabina operatora.

Producent nowego walca Volvo DD105 podkreśla, że odśrodkowa konstrukcja bębna zmniejsza zużycie energii o 50 proc. podczas uruchamiania układu wibracji. Zastosowano automatyczny układ zwilżający mający zapewniać równomierne pokrycie bębna przy zmiennym przepływie wody (zapobiega przywieraniu materiału i skraca czas przestojów). Do układu należą m.in. pompa główna i zapasowa, listwy zraszające, dysze, system potrójnej filtracji i wycieraki bębna. Łatwy dostęp do zbiornika wody z poziomu gruntu umożliwia szybkie napełnianie, wydłużając pracę walca. Maszynę wyposażono w dwie pompy wody, które pracują na zmianę podczas normalnej eksploatacji. Pozwala to na pracę walca nawet w przypadku awarii jednej z pomp, ponieważ nadal można zapewnić stały przepływ wody na powierzchnię bębna. Dysze i osłony zraszaczy wachlarzowych w układzie zwilżającym można szybko oczyścić bez użycia narzędzi.

Aby jak najlepiej dopasować maszynę do danego podłoża, w walcach marki Atlas zastosowano napęd z systemem sterowania ciśnieniowego (HA). Bezstopniowa regulacja siły automatycznie powoduje, że pojazd pracuje przy ustawieniu maksymalnie możliwej trakcji na osi i bębnie. System funkcjonuje automatycznie, ingerencja operatora nie jest potrzebna. Takie rozwiązanie sprawdza się np. przy pokonywaniu wzniesień (budowa nasypów i skarp). Sterowanie włącza się zawsze na granicy zsuwania, poprzez silniki hydrauliczne, które w razie potrzeby mogą być przestawione na sterowanie elektryczne. System wibracyjny skonstruowano tak, że dzięki dwom amplitudom do wyboru i automatycznym dopasowywaniem obrotów wału wibracyjnego można ustawić wymagany stopień zagęszczania (duże siły odśrodkowe i niska częstotliwość do zagęszczania głębszych warstw podłoża i mniejsze siły odśrodkowe i wysoka częstotliwość do zagęszczania powierzchni).     

Ammann ma w ofercie m.in. walce przegubowe łamane wyposażane w dzielony bęben z wibracją - każdy z nich sterowany i napędzany indywidualnie. Zastosowano niezależne pompy układu napędowego oraz wibracji (zwiększenie siły zagęszczającej na bębnach). Bębny oferują dwie amplitudy i dwie częstotliwości, a odpowiednio dobrane rozmiary bębnów mają zapobiegać efektom falowania. Wśród nowości jest ARP 95 Tier 4i. To maszyna o 9,5-tonowej masie i szerokości roboczej 1,7-3 m. Do napędu służy ponad 100-konny Diesel marki Deutz. Maksymalna prędkość to 11 km/h, układ kierowniczy sterowany jest hydrostatycznie.

W walcach Dynapac pomocnym narzędziem jest analizator zagęszczania DCA-A (pomaga operatorowi wykonać jednakową liczbę przejazdów na całym terenie i oblicza optymalny schemat wałowania w odniesieniu do temperatury mieszanki). Dzięki danym z komputera pokładowego można odtworzyć proces zagęszczania i dokonać jego pełnej analizy. PaveComp (przeznaczony wyłącznie do współpracy z maszynami Dynapac) jest programem, który pomaga w planowaniu działań na budowie, pokazuje w jaki sposób ma pracować rozkładarka, w jaki sposób mają współpracować wszystkie walce w zestawie. Cztery nowe modele walców tandemowych Dynapac mogą zagęszczać zarówno cienkie, jak i grube warstwy asfaltu.

Firma XCMG Europa ma od kilku lat w ofercie walec wibracyjny do podbudowy XS 122 PD, wyposażany standardowo w bęben okołkowany. Przeznaczono go do zagęszczania na średnią i dużą skalę sypkich i półsypkich gruntów. Przednia i tylna część walca połączone są przegubowo. Maszynę wyposażono w napęd hydrauliczny na obie osie. Standardem jest centralny układ smarowania. W najnowszej wersji tej 12,4-tonowej maszyny napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Perkinsa o mocy 132 KM (wcześniej stosowano jednostkę marki Cummins). Amplituda wibracji wynosi 0,9 mm (w drugim zakresie 1,8 mm), siła odśrodkowa 260 kN, częstotliwość 30-35 Hz, a siła zagęszczania 190 kN. Maszyna może pokonywać wzniesienia do 55 procent bez wibracji i do 45 proc. z wibracją. Producent zwraca uwagę na relatywnie niewielki promień skrętu (niecałe 6 m).

 

Wygoda i bezpieczeństwo

Coraz większe znaczenie dla użytkownika ma bezpieczeństwo eksploatacji, jak również łatwość obsługi i serwisu. W Volvo DD105 łatwy i pełny dostęp do silnika oraz podzespołów hydraulicznych zapewniać ma konstrukcja otwieranej do góry pokrywy. Niezakłócony jest dostęp do codziennie sprawdzanych, znajdujących się przy podłożu, punktów kontrolnych silnika, chłodnicy, akumulatora i filtrów. Umieszczenie silnika w tylnej ramie, jak najdalej od operatora, pozwoliło ograniczyć hałas w kabinie. Bezsłupkowy widok z przodu kabiny sprawia, że między operatorem a placem robót jest mniej tzw. „martwych punktów”, a przesunięcie elementów sterujących poprawia widoczność krawężników i innych przeszkód.        

Walce Atlas wyposażono w nie wymagające specjalnej obsługi przeguby wahadłowe. Oś no-spin ma gwarantować stałą blokadę mechanizmu różnicowego, by uzyskać najlepszą trakcję i optymalnie pokonywać wzniesienia. W przypadku jazdy na zakrętach ze zróżnicowaną prędkością obrotową kół blokada zostaje automatycznie zwolniona i aktywowana dopiero wtedy, kiedy koła ponownie pojadą synchronicznie. Specjalne łożyska kabiny ograniczają wibracje, a szczególna forma szyb ma odbijać fale dźwiękowe i ograniczać hałas. Wejście do kabiny znajduje się z obu jej stron. Elementem wyposażenia opcjonalnego jest fotel obrotowy.

Dystrybutor walców marki Hamm wśród elementów wpływających na komfort eksploatacji wymienia m.in. nowoczesną deskę rozdzielczą; amortyzowany fotel operatora, ale również licznik motogodzin, lampki kontrolne, wyłącznik awaryjny. W maszynach największych fotel automatyczne obraca się w kierunku jazdy. Na znaczne ułatwienia w obsłudze oferowanych przez siebie walców zwracają też uwagę dystrybutorzy maszyn marki Dynapac. Walce posiadają bezobsługowy przegub, który (zamontowany wysoko) ułatwia dostęp do silnika i zbiorników z wodą. W manewrowaniu maszynami oprócz przegubu pomaga skrętny tylny bęben. Nowe walce mogą zostać wyposażone w dzielone bębny, które ułatwiają prowadzenie maszyny w ciasnych miejscach i minimalizują ryzyko pękania asfaltu na rondach.

 

CHARAKTERYSTYKA POPULARNYCH WALCÓW DROGOWYCH

 

AMMANN

Konstruktorzy walców marki Ammann skupili się zarówno na rozwiązaniach zapewniających wysoką wydajność zagęszczania, jak i tych które spełniają odpowiednie standardy w zakresie bezpieczeństwa operatora. Zastosowanie niezależnych pomp układu napędowego oraz wibracji zapewnia uzyskanie odpowiednich parametrów trakcyjnych oraz siły zagęszczającej na bębnach. Wśród zalet maszyny są też: łatwy dostęp do instalacji spryskiwaczy; przestronna, przeszklona kabina operatora; przejrzyście rozplanowana deska rozdzielcza; obracany i przesuwny fotel operatora; regulowana kierownica; dwie niezależne pompy do trakcji i wibracji. Najnowszy w ofercie, walec ARP 95 Tier 4i dysponuje możliwością zagęszczania gruntu z siłą ponad 28 kg/cm. W maszynie zastosowano inteligentny system pomiaru i regulacji, automatycznie sterujący amplituda drgań i częstotliwości (uwzględnia temperaturę asfaltu).  

 

ATLAS

         Atlas oferuje walce o masie roboczej 2,4 t do 14 t. Maszyny wyposażono w przeguby wahadłowe, mające gwarantować to, że przód i tył pojazdu jadą jednym śladem i powodują niskie położenie punktu ciężkości. Kąt odchylenia bocznego w tym systemie wynosi 35 st, kąt wahania 12 st. (łatwość manewrowania). Do wyboru są dwie amplitudy. Małą amplitudę stosuje się przy zagęszczaniu cienkich warstw: gliny, piasku, podłoża mieszanego, warstw nośnych gliniastych i żwirowych, powierzchni podłoża. Dużą amplitudę stosuje się przy zagęszczaniu grubych warstw: podłoża niespoistego i spoistego, warstw nośnych gliniastych i żwirowych, warstw nośnych związanych hydraulicznie, warstw mrozoodpornych, głębszych warstw podłoża, nasypów.

 

DYNAPAC

Dynapac CC2200 jest maszyną o maksymalnej masie operacyjnej wynoszącej 9,0 t. Waga poszczególnych modułów (przedni i tylny) jest identyczna, wynosi 3,95 t. Maszyna porusza się z prędkością w zakresie 0-12 km/h. Do napędu służy 102-konny motor marki Deutz. Bęben ma szerokość 1,5 m, a jego poszycie ma 18 mm grubości. Siła odśrodkowa wibratora bębna przy wysokiej/niskiej amplitudzie wynosi 78/ 67 kN, a amplituda nominalna (zakres wysoki/niski) 0,7/ 0,2 mm. Maszyna jest wyposażona w kabinę zapewniającą maksymalny komfort pracy operatora.

 

 JCB

JCB Vibromax serii VMT to maszyny mogące służyć zarówno do zagęszczania gruntu, jak i asfaltu, a takie cechy jak łatwość manewrowania oraz kompaktowe wymiary czy dostępność wersji z oponami gumowymi pozwalają zastosować je w wielu warunkach terenowych, np. na podwórzach, drogach dojazdowych, ulicach osiedlowych, parkingach, drogach, autostradach czy lotniskach. Zastosowano bezobsługowy, dożywotnio smarowany punkt centralny. Napęd przenoszony jest hydrostatycznie na bęben i koła. Dla lepszej przyczepności na zboczach zastosowano włączany układ antypoślizgowy (SASS). Wlot powietrza umieszczono w najwyższym punkcie maszyny. Pracę ułatwiają wskaźniki funkcji roboczych i kontroli działania silnika. Opcjonalnie stosuje się: zgarniacz, strike-off turntable (tylko w maszynach VM 46PD), wskaźnik zagęszczenia wraz z wskaźnikiem częstotliwości wibracji, wskaźnik prędkości, dodatkowy skrobak do oczyszczania bębna.

 

XCMG

XS122PD to walec wibracyjny z bębnem okołkowanym. Przeznaczony jest do zagęszczania na średnią i dużą skalę sypkich i półsypkich gruntów. Maszyna o masie eksploatacyjnej 12,4 t napędzana jest przez silnik Lovol-Perkins , sześciocylindrową jednostkę z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Turbodiesel osiąga moc maksymalną 132 KM. Prędkość jazdy sięga 12 km/h. Przednia i tylna część maszyny połączone są na złączu przegubowym. Walec wyposażono w napęd hydrauliczny na obie osie. Wyciszona, ogrzewana kabina (ROPS/FOPS), ma klimatyzację i amortyzowany fotel operatora. Zwraca uwagę funkcjonalna deska rozdzielcza. Istnieje możliwość zamontowania układu centralnego smarowania. Maszyna posiada Certyfikat CE.

 

VOLVO

Volvo DD105 jest walcem dwubębnowym. Napędzany jest zaawansowanym silnikiem zgodnym z rygorystyczną normą emisji spalin Stage IV, z trybem ECO zmniejszającym zużycie paliwa nawet do 30 proc. i automatycznym powrotem do obrotów biegu jałowego. Umieszczenie silnika w tylnej ramie, jak najdalej od operatora, pozwoliło ograniczyć hałas. Za utrzymanie odpowiedniej trakcji odpowiada system kontroli ASC. Maszynę wyposażono w CareTrack, nowoczesny system telematyczny opracowany przez Volvo Construction Equipment. Właściciel walca może na bieżąco otrzymywać raporty, alarmy i informacje o stanie paliwa, położeniu maszyny i przepracowanych godzinach, co sprzyja np. optymalizacji wykonywania czynności serwisowych.

 T&M nr 11/2015

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE