uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Volvo V90, ładne i zwinne

Z ręką na sercu – dawno nie było tak atrakcyjnie wyglądającego kombiaka, nie tylko w klasie średniej wyższej, nie tylko wśród marek premium, w ogóle na polskim rynku. Sprzedawane od dwóch lat V90 chwyta za serce piękną, wysmukłą sylwetką.

 

Tak naprawdę jest to wersja kombi modelu S90, zacznijmy więc od bagażnika. Pojemnością 560/1526 l nie bije rekordów w segmencie E, ale raczej nikt nie będzie narzekał na brak miejsca. Testowy egzemplarz miał sporo opcji, np. elektryczne składanie dzielonych (1/3 i 2/3) oparć kanapy, czy elektrycznie otwieraną tylną klapę, również ruchem nogi pod zderzakiem. Klapę po otwarciu można ruchem dłoni podnieść jeszcze wyżej. Podobny pomysł dotyczy maski silnika – unosi się na dwóch siłownikach, a ręką można ustawić ją bardzo wysoko. Szkoda tylko, że boczne drzwi nie otwierają się tak szeroko.

Największe zaskoczenie in plus to właściwości jezdne. Oczywiście, w klasie średniej wyższej auta muszą się dobrze prowadzić, lecz Volvo naprawdę jest zwinne. Układ oparty na wahaczach przy obu osiach, w R Design obniżony o 15 mm, nie dopuszcza do podsterowności na zakrętach. Testowy wóz miał zimowe, naleśnikowate Nokiany 255/35 R20 i mimo tego profilu 35 nie było nadmiernych wstrząsów. W wersji R Design bez dopłaty dają Drive Mode, czyli cztery tryby jazdy. Gdy wybierzesz układ kierowniczy Dynamic – w trybie o tejże nazwie lub w ustawieniach Individual – dostaje on sztywności i przyjemność z jazdy jest tym większa.

1     2     3     4

No i napęd na wszystkie koła AWD (All Wheel Drive), wykorzystujący międzyosiowe, wielopłytkowe sprzęgło Haldex piątej generacji. Niby chodzi o przód z dopędzanym tyłem, do 50 proc. siły napędowej, lecz układ oferuje większe możliwości. W chwili ruszania sprzęgło zostaje spięte i układ zostaje przygotowany do błyskawicznego przeniesienia części momentu obrotowego na tylne koła, gdyby doszło do uślizgu przednich. Jeśli ruszenie następuje łagodnie i nie ma uślizgów, układ zostaje rozpięty i napęd jest realizowany wyłącznie na przód. Nie jest to więc domyślne napędzanie przednich kół i dołączanie kół tylnych w razie poślizgu, tak działały wcześniejsze generacje Haldexa.

5     2     7     8

Kryptonimem D5 Volvo określa najmocniejszego ropniaka, 2.0, 235 KM. Tak na marginesie, wszystkie silniki w S90 i V90, na benzynę i na olej napędowy, charakteryzują się czterema cylindrami i dokładnie 1969 ccm. Co z tego, że tylko dwa litry, skoro podczas jazdy nie czuje się niskiej pojemności. Czuje się chęć do dynamicznego rozpędzania auta przy współpracy z 8-biegowym automatem Geartronic. Oczywiście, trudno przy tym zejść do fabrycznego, przeciętnego spalania poniżej 5 l/100 km.

Volvo V90 D5 AWD R Design, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4936 mm, szerokość 1879 mm, wysokość 1460 mm, bagażnik 560/1526 l, napęd na cztery koła (stały na przód z automatycznie dołączanym i odłączanym tyłem), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1969 ccm, 235 KM, maksymalnie 240 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,2 s, średnie spalanie 4,9 l/100 km, cena 263.200 zł.

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE