Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Mazda 3, nieco pod prąd

Mazda 3 korzysta z technologii Skyactiv, czyli z nowoczesnych, wydajnych podzespołów, nie zawsze oferujących identyczne rozwiązania jak w innych markach.

 

W „trójce”, tak jak w innych modelach tej marki wszystko jest Skyactiv: nadwozie (body), podwozie (chasis), skrzynie biegów (manualna MT i automatyczna Drive), silniki. Benzynowe jednostki zwą się Skyactiv-G, natomiast wysokoprężne, nieoferowane w „trójce” na naszym rynku, Skyactiv-D. W zalewie marketingowego przekazu płynącego od różnych producentów, Mazda wyróżnia się tym, że Skyactiv to rzeczywiście nowe rzeczy.

OK, a jak to wszystko działa? Zacznę od silnika, bo on wydaje się najciekawszy. Wyróżnia się przede wszystkim „niedzisiejszą” pojemnością 2.0, więc w czasach downsizingu może uchodzić za bardzo duży jak na kompaktowe auto. Kolejny krok uczyniony pod prąd współczesnym trendom to brak turbosprężarki. Bardzo wysoki jest stopień sprężania, 14,0:1, ale wystarczy zwykła bezołowiowa 95. Motor 2.0 Skyactiv-G rozwijający 165 KM od pierwszych chwil zwraca uwagę cichą pracą, na biegu jałowym bardzo cichą. Na średnich obrotach osiągi są nawet lepsze niż się spodziewasz, zerkając w dane techniczne: maksymalna 210 km/h, do setki w 8,2 s. Cóż, pojemność to pojemność. A spalanie to spalanie, można nieco sarkastycznie dodać. Ciężko zejść do fabrycznych 5,8 l/100 km mając silnik tak chętnie nabierający obrotów. 

              

Sześciobiegowa, ręczna skrzynia Skyactiv-MT pracuje precyzyjnie i wyraziście. Nie jest to lekkość określana jako „nóż w maśle”, czujesz dobrze dobrany opór dźwigni przy przechodzeniu przez punkt neutralny. Pochwały należą się też… wskaźnikowi  włączonego biegu, za to że podpowiada zmianę nie tylko ekologicznie, do góry, ale również w dół.

Podwozie Skyactiv-Chasis, z wielowahaczową osią z tyłu, nie jest miękkie – tego zresztą po Mazdach nie oczekujemy – za to efektywnie filtruje wyboje, a testowy egzemplarz miał opony o profilu 45, dokładnie 215/45 ZR18. Poprawione tłumienie amortyzatorów, o którym pisze Mazda, sprawdza się w praktyce.

Skyactiv-Body oferuje przede wszystkim sztywność, więc nic nie trzeszczy podczas jazdy, a zarazem auto szybciej odpowiada na polecenia kierowcy, np. przy zmianie pasa ruchu. Oferuje przestronną kabinę, a miejscem nad głowami pasażerów z tyłu możesz być zaskoczonym, oczywiście na plus. Wydłużony tył hatchbacka (jest jeszcze sedan, ale nie z silnikiem 165 KM) wpada w oko, ale zarazem ogranicza widoczność na skos. Środkowa konsola jest twarda, a właśnie o nią opiera się lewa noga kierowcy. No i maska silnika, nie ma siłowników i podnosi się stanowczo zbyt nisko.

              

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (165 KM) SkyPassion, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4465 mm, szerokość 1855 mm, wysokość 1450 mm, bagażnik 364/1263 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1998 ccm, 165 KM, maksymalnie 210 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,2 s, średnie spalanie 5,8 l/100 km, cena 92.400 zł.

Tekst: Jacek Dobkowski

Fot. Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE