Citroen Jumpy, pojemny i oszczędny
Jumpy III jest jednym z czterech dostawczaków Citroena, większym od Nemo i Berlingo, mniejszym od Jumpera. Jego techniczne rodzeństwo to Peugeot Expert oraz Toyota ProAce.
Testowy egzemplarz Jumpy był największy z możliwych, XL to ładownia 6,1 kubika osiągnięta dzięki dłuższemu rozstawowi osi 3275 mm i dłuższemu tylnemu zwisowi 1153 mm. Dużą zaletę stanowi również ładowność aż 1435 kg, znakomity rezultat w klasie średnich furgonów i to przy masie całkowitej 3100 kg. Przesuwne drzwi z prawej strony, lekko chodzące w prowadnicach, odsłaniają otwór o szerokości 93,5 cm umożliwiający wstawienie europalety. Tylne drzwi są pełne, dwuskrzydłowe, symetryczne, otwierają się o 90 stopni, a po pociągnięciu żółtego uchwytu o 180. W tej pozycji połówki drzwi nie są w jakikolwiek sposób blokowane, więc uważaj, bo byle wiaterek powoduje powrót do 90 stopni. W XL możesz skorzystać z ośmiu uchwytów do mocowania ładunku, wszystkie w podłodze.
Testowy egzemplarz miał opcję w postaci czujników parkowania z tyłu. Raz, że czujniki były prawidłowo skalibrowane, nie piszczały za szybko, dwa że sytuacja była również pokazywana na wyświetlaczu pośrodku deski rozdzielczej. Nie był to obraz z kamery, tylko zmieniający się piktogram, ilustrujący za pomocą kresek, jak daleko do przeszkody. Za 1200 zł netto polecam!
Ale największa frajda z jazdą Jumpy to zasługa zawieszenia i silnika. Zawieszenie – z przodu kolumny, z tyłu ustawione skośnie wahacze wleczone – zostało tak skonstruowane, że wyboje nie dają się we znaki nawet podczas podróży na pusto. Turbodiesel common rail 2.0 BlueHDi 150 KM nader sprawnie rozpędza Citroena już od niskich obrotów, tym bardziej że dźwignia zmiany biegów pracuje „wyraźnie”. Zawsze wiesz, który masz bieg z sześciu i że na pewno wszedł. Realne spalanie poniżej 7 l/100 km nie powinno dawać powodów do narzekania. Ponieważ jest to jednostka Blue, musisz uzupełniać płyn AdBlue. Wlew płynu znajduje się po lewej, za drzwiami kierowcy, tam gdzie wlew paliwa w wielu dostawczakach (w Jumpy jest nad tylnym, lewym kołem) Zbiornik 22,4 l starcza na około 20 tys. km. Pamiętaj, żeby dodawać na raz nie mniej niż 3,8 l Adblue.
Gwarancja jest 2-letnia, bez limitu przebiegu. Tyle samo trwa gwarancja na lakier, na przerdzewienie 5 lat. Przeglądy zostały wyznaczone co 30 tys. km albo co roku. W trudnych warunkach eksploatacji, takich jak ciągła jazda „od drzwi do drzwi”, co 15 tys. km lub raz w roku. Citroen proponuje trzy, różne kontrakty serwisowe, które mogą obowiązywać nawet do 200 tys. km, albo do 7 lat.
Rysopis. Citroen Jumpy Furgon 2.0 Blue HDi 150 Club XL, czterodrzwiowy, trzymiejscowy furgon, długość 5309 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1935 mm, ładownia 6,1 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 150 KM przy 4000 obr./min, maksymalnie 170 km/h, od 0 do 100 km/h 11,0 s, średnie spalanie 5,3 l/100 km, cena 104.000 zł netto (127.920 zł brutto).
Tekst: Jacek Dobkowski