Renault Kangoo, Van Sezam roku

Kangoo Van zdobył tytuł IVOTY (International Van of the Year), czyli Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku 2022.

Z pewnością wpływ na taki werdykt jurorów miał system Open Sesame by Renault. Producent auta proponuje dwie wersje wyposażenia: Pack Clim i Pack Open Sesame by Renault. Wspomniany system jest niedostępny w pierwszej wersji, natomiast seryjny w drugiej. O co chodzi? Po, pierwsze nie ma słupka B, po drugie, fotel pasażera jest składany i po trzecie, za fotelem stoi uchylna, ażurowa przegroda. Aby uzyskać z prawej strony przestrzeń o długości 3.053 mm i otwór załadunkowy 1.446 mm, jak precyzyjnie wyliczają Francuzi, musisz zacząć od wyłączenia opcjonalnej poduszki pasażera, pokrętłem na prawej ściance kokpitu, niewidocznej przy zamkniętych drzwiach. Potem sięgasz do dźwigni z prawej strony prawego fotela. Chwytasz jej tył (nie przód) do góry, przez co odblokowujesz siedzisko. Siedzisko przesuwasz do przodu. Wyjmujesz zagłówek, w czym sufit nie przeszkadza. Możesz zagłówek umieścić w zagłębieniu powstałym po przesunięciu siedziska. Następnie znowu sięgasz do dźwigni, tym razem odblokowujesz oparcie. Kładziesz je do poziomu, mogą w tym pomóc dwa uchwyty po jego bokach. Odblokowanie kraty polega na pociągnięciu dwóch zaczepów, jednego na górze, drugiego na dole. Ten dolny, po obróceniu przegrody wchodzi w otwór w złożonym oparciu fotela. Żeby zachować bezpieczeństwo przy – odpukać – uderzeniu w prawy bok, prawe drzwi mają bolec wchodzący w próg, zamek na dole oraz zamek na górze.

1     2     3     4

Oprócz tego rzadko jest spotykany w dostawczakach kąt otwarcia drzwi kabiny o 90 stopni. Drzwi mają ograniczniki w dwóch pośrednich opozycjach, ale mogłyby trzymać one bardziej zdecydowanie. Tylne, asymetryczne, dwuskrzydłowe drzwi otwierają się o kąt 90, potem 180 stopni. Szkoda, że „motylki” przy zawiasach, które umożliwiają przejście do 180 stopni są całe czarne, przydałyby się jakieś żółte na przykład końcówki. Deska rozdzielcza, prezentująca się wręcz elegancko, nie daje powodów do żadnych uwag. Trzeba tylko pamiętać, że podłączenie telefonu poprzez Android Auto lub Apple Car Play jest możliwe dzięki gniazdku przy centralnym, dotykowym ekranie. Dwa gniazdka w zamykanym schowku nad zestawem wskaźników służą jedynie do ładowania przenośnych urządzeń. I jeszcze jedno, ręczny jest normalny, na dźwignię, nie na jakieś wydumane przyciski.

Nowy „Kangur” może mieć czterocylindrowe silniki, benzynowe 1.3 TCe 100 KM i 130 KM, albo turbodiesle 1.5 Blue dCi 75 KM i 95 KM. Testowy wóz był napędzany przez mocniejszego ropniaka. Osiągi OK, aczkolwiek bez rewelacji, spalanie w granicach 6,5 l/100 km. Fabryczna gwarancja: 2 lata, na lakier 3, antykorozyjna 12 lat. Przeglądy powinno się wykonywać co 30.000 km, lub co 2 lata, jak to w Renault, ich pisemne potwierdzenie zbiera się do instrukcji obsługi, nie do osobnej książeczki.

5     6     7     8

Renault Kangoo Van 1.5 Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame by Renault, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4486 mm, szerokość 1919 mm, wysokość 1864 mm, ładownia 3,3 m sześc., z uchylną przegrodą 3,9 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 cm sześc., 95 KM przy 3000 obr/min, maksymalnie 164 km/h, od 0 do 100 km/h 13,6 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,4-5,5 l/100 km, cena 84.500 zł netto (103.935 zł brutto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE