uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Opel Vivaro-e, przeróbka na elektryczny

Opel Vivaro-e stanowi przykład postępującej elektryfikacji, również aut dostawczych i ciężarowych. Powstał jako fabryczna przeróbka samochodu spalinowego na elektryczny.

Przez dwie generacje Vivaro było technicznym odpowiednikiem przede wszystkim Renault Trafica, W pierwszym wcieleniu identycznym autem był także Nissan Primastar. W drugiej generacji Nissan zmienił nazwę na NV300, a kolejnym technicznym klonem okazał się Fiat Talento. Obecne Vivaro, numer trzy jest takie samo jak dostawcze wozy Peugeota (Expert) i Citroena (Jumpy). Po kosmetycznych zmianach powstał czwarty model, Toyota Proace. Tak więc Opel nadal współpracuje z Francuzami, lecz już nie z Renault tylko z jego konkurentem, Peugeotem. Obecnie Opel, Peugeot, Citroen, Fiat znajdują się w koncernie Stellantis powstałym z połączenia rodzin Fiata i Peugeota. Na zakończenie tej genealogii dodam, iż najbardziej osobowa postać Opla Vivaro nazywa się Zafira Life. Całkowicie elektryczne Vivaro-e odniosło sukces w konkursie International Van of the Year (IVOTY) 2021, na międzynarodowy samochód dostawczy roku. Wygrało razem z trójką rodzeństwa ze Stellantisa: Peugeotem e-Expert, Citroenem e-Jumpy i oczywiście Vauxhallem Vivaro-e, czyli Oplem dla Wielkiej Brytanii.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Ograniczoną funkcjonalność z powodu krótkiego zasięgu to podstawowa, immanentna wada wszystkich elektryków, w tym Vivaro-e. W moje ręce trafił na jeden dzień – przecież z Warszawy do domu na Mazurach nie dojadę – pojazd z większym akumulatorem trakcyjnym 75 kWh, mniejszy ma 50 kWh. Opel obiecuje w cenniku zasięg 339 km według cyklu WLTP, po odebraniu testowego egzemplarza, naładowanego „pod korek” mogłem pokonać 294 km, tyle wyświetlało się na tablicy wskaźników. Zużycie energii podczas jazdy po stolicy i jej okolicach było niższe od fabrycznych deklaracji z cennika, (24,4-27,3 kWh/100 km), ale nie miałem ładunku. Chwilowa konsumpcja wahała się od 0 do 50 kWh i tych 50 nie sposób było przekroczyć, nawet przy pedale gazu w podłodze. Seryjnie Opel daje tylko kabel do ładowania ze zwykłego gniazdka 230 V. Większym zaskoczeniem, w tak ekologicznym wehikule, było jednak co innego. Po pierwsze klimatyzacja na stary czynnik R-134a, po drugie elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy ze zbiorniczkiem płynu za lewym reflektorem. Tak to jest, jak przerabia się „normalne” auto na elektryczne.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

A co z serwisem? Jak obiecuje importer, wszystkie ASO w Polsce są gotowe na zajecie się Vivaro-e. Przeglądy okresowe przypadają co 40 tys. km lub 2 lata, z tym że pierwszy po 1 roku lub po 20 tys. km. Gwarancja trwa 2 lata bez limitu kilometrów, na lakier 2 lata, na perforację karoserii 5 lat. Wspomniane 2 lata na całość można wydłużyć do 5, w różnych wariantach przebiegu (rocznie do 40 tys. km) i zakresu odpowiedzialności, są to pakiety Flex Care-e.

Opel Vivaro-e Furgon 75 kWh Long Enjoy, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), trzymiejscowy furgon, długość 4959 mm, szerokość 2010 mm, wysokość 194 mm, ładownia 5,3 m sześc, (w opcji z otworem Flex Cargo 5,8 m sześc.), ładowność 892 kg, napęd na przód, silnik elektryczny 136 KM przy 3.673-10.000 obr./min, maksymalnie 130 km/h, od 0 do 100 km/h w 13,3, średnie zużycie energii 24,4-27,3 kWh/100 km, cena 165.550 zł netto (203.626 zł brutto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE