Fiat Talento Furgon, na bazie Renault
Talento powstało w ścisłej współpracy Fiata i Renault. Można go uznać za Trafica ze znaczkiem Fiata i nieco zmienioną stylizacją.
Tym razem do naszego testu trafił egzemplarz eksploatowany od dwóch i pół roku, z przebiegiem 70 tys. km. Absolutnie proszę tego nie traktować jako zarzut. Wręcz przeciwnie, mogłem przekonać się o solidności modelu, przede wszystkim nie zauważyłem pogorszenia właściwości jezdnych. Zawieszenie złożone z kolumn Mc Phersona z przodu oraz ze sztywnej osi z drążkiem Panharda i sprężynami śrubowymi z tyłu nie należy może do wyrafinowanych (w dostawczych raczej nie ma miejsca na inżynieryjne popisy), ale spełnia swe zadanie zupełnie sprawnie. Silnik 1.6 o mocy 145 koni został wycofany z rynku, obecnie kupisz auta z motorami 2.0 145 KM. Trochę szkoda, bo dwie turbosprężarki w 1.6 pracujące sekwencyjnie zapewniają naprawdę żwawą jazdę, szczególe w terenie zabudowanym.
Kilka typowych cech warto wziąć pod uwagę. Zapalając światła końcówką lewej dźwigienki za kierownicą pamiętaj, że przekręcenie do oporu oznacza pozycję Auto, a nie mijania. Na Auto o przejściu między dziennymi a mijania decyduje czujnik zmierzchu. Opcjonalne podgrzewanie fotela kierowcy jest włączane przyciskiem na obudowie tegoż fotela. Nie widać przycisku z pozycji kierowcy i nie ma żadnej kontrolki na desce rozdzielczej. Jednak bez obaw – po pewnym czasie termostat wyłączy ogrzewanie. Tempomat działa w sposób typowy dla Renault, tzn. samochód rozpędza się, lub zwalnia, do ustawionej prędkości, zaś każde naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje jego rozłączenie i przejście w tryb czuwania. Gdy dokupisz tzw. system bezkluczykowy, dostaniesz kartę Renault, określaną przez Fiata w instrukcji obsługi jako „kluczyk elektroniczny”. System działa w prosty sposób, przy otwieraniu i zamykaniu naciskasz przycisk na dowolnej klamce przednich drzwi, albo tylnych dwuskrzydłowych. Przy tym systemie silnik uruchamiasz guzikiem na środkowej konsoli, po jego naciśnięciu może trwać cisza, bo muszą nagrzać się świece żarowe. Gdy osiągną właściwą temperaturę, nie musisz drugi raz dotykać guzika, silnik sam zaskoczy. A jeśli jesteś zwolennikiem tradycyjnych, sprawdzonych rozwiązań, docenisz normalną dźwignię ręcznego z prawej strony fotela kierowcy, hydrauliczne wspomaganie kierownicy i klimatyzację na R-134a.
Ogólna gwarancja biegnie 24 miesiące, na wady lakiernicze 36, na perforację blach nadwozia 8 lat, w każdym przypadku bez limitu kilometrów. Przeglądy należy robić co 40 tys. km, albo co 2 lata. Na stronie internetowej Fiat podaje ceny netto pakietów wydłużonej gwarancji Maximum Care (usterki komponentów mechanicznych i elektrycznych). Gwarancję można w ten sposób przedłużyć o 1 rok, 2 lub 3, a więc maksymalnie trwa 5 lat. Limit przebiegu wynosi do 300 tys. km. Najdroższy wariant – 5 lat i właśnie 300 tys. km – kosztuje 4.870 zł.
Fiat Talento Furgon 1.6 Ecojet (145 KM) L2H1 SX, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), trzymiejscowy furgon, długość 5399 mm, szerokość 1956 mm, wysokość 1971 mm, ładownia 6,0 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1598 ccm, 145 KM przy 3500 obr./min, maksymalnie 181 km/h, średnie spalanie 6,3 l/100 km, cena – wersja nieoferowana, 2.0 Ecojet (145 KM) L2H1 SX 98.400 zł netto, 121.032 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski