Actros Low Liner

 

Producenci ciągników modyfikują ich konstrukcję, aby jak najlepiej współpracowały z objętościowymi naczepami. Przykładem jest Mercedes-Benz Actros w wersji LowLiner. To bardzo nisko zawieszony ciągnik, z siodłem na wysokości 950 mm. W skrajnej postaci mógłby mieć siodło obniżone do 880 mm, trzeba by tylko założyć opony 315/45 R22.5. W ekstremalnie niskich konfiguracjach ogranicza się skok zawieszenia, aby zmniejszyć ryzyko zawadzenia o nierówne podłoże. Najczęściej w wersji LowLiner zakłada się opony 315/60 R22.5 i w przypadku naszego bohatera zastosowano takie ogumienie na pierwszej osi i 295/60 R 22.5 na drugiej (napędowej).

 

Trzy metry od podłogi do sufitu

Na potrzeby jazdy próbnej ciągnik spięliśmy z pojemnościową naczepą kurtynową Schmitz Cargobull, której wysokość przestrzeni ładunkowej może wynosić trzy metry, co na przykład pozwala wygodnie ustawić trzy znormalizowane skrzyniowe palety kratowe jedną na drugiej. Dobrym rozwiązaniem w naczepie jest regulacja wysokości dachu, która pozwala zmienić jego położenie w kilka minut. Do załadunku można go łatwo podnieść o 40 cm, a później, do jazdy, można go zablokować na słupkach i kłonicach w jednej z trzech pozycji, aby uzyskać wewnętrzną wysokość ładowni 290, 295 lub 300 cm. Ładunek zabezpiecza się przed przesuwaniem do przodu i do tyłu za pomocą specjalnych listew montowanych na łatach aluminiowych.

 

Z większym zasięgiem

Ciągnik wyposażono w powiększone zbiorniki paliwa (w sumie 1.250 litrów), znacznie zwiększając jego zasięg oraz umożliwiając tankowanie tam, gdzie jest taniej – fabrycznie Actros oferowany jest z bakami do 1.000 litrów. Przebudowano także podest za kabiną w stosunku do wersji fabrycznej, zwiększając w efekcie możliwy kąt zgięcia naczepy, a co za tym idzie – ułatwiając np. wjazd na prom czy przejazd przez tory kolejowe. W sumie prześwity za kabiną (naczepa – rama ciągnika) oraz pod pojazdem uległy zmniejszeniu, więc od kierowcy wymagane jest zwiększenie uwagi podczas jazdy po nierównych drogach, aby nie doszło do zahaczenia o podłoże. Pod zbiornikiem paliwa prześwit wynosi około 15 cm, ale pod jego łapami tylko około 12 cm.

 

Ostrożnie na nierównościach

Przed wysokim progiem nasz kierowca zwalnia i przełącznikiem na desce rozdzielczej błyskawicznie podnosi zawieszenie o 4 cm. To zwykle wystarcza, aby bez problemu pokonać przeszkodę na drodze, także np. podczas wjazdu na prom, przy konieczności wjechania na krawężnik czy pokonując przejazd kolejowy. Za przeszkodą tym samym przyciskiem opuszczamy zawieszenie. Można jechać w podwyższonej pozycji szybko, ale to mijałoby się z celem. Chodzi o to, aby pojazd w całości nie przekraczał dopuszczalnej wysokości i żeby stwarzał jak najmniejsze opory aerodynamiczne. Jeśli przeszkody są większe, można podnieść auto jeszcze wyżej, korzystając z klasycznej regulacji pneumatycznego zawieszenia obu osi.

 

Z podwyższanym momentem

Napędzający ten ciągnik silnik OM 471 drugiej generacji, o mocy 421KM to najpopularniejsza, obok 450-konnej, jednostka ze stosowanych w Actrosach. Wyposażono go w obudowę wyciszającą, ograniczając hałas. Maksymalny moment obrotowy w sytuacjach zapotrzebowania na większą siłę ciągu, np. na podjazdach, jest automatycznie zwiększany na najwyższym, 12 biegu, o 200 Nm (do 2.300 Nm), dzięki czemu ogranicza się redukcje biegów, co poprawia ekonomikę paliwową i pozwala utrzymać większą średnią prędkość. Zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift 3 gładko zmienia przełożenia, a w programie jazdy economy dobiera je pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa, starając się utrzymywać niskie obroty. Ogranicznik prędkości ustawiono na 85 km/h, co pozwala oszczędzać paliwo, przy niewielkich stratach w czasie przejazdu. Przy tej prędkości na 12 biegu silnik nie przekracza 1.200 obr/min. Aż cztery biegi wsteczne i tryb pełzania to w sumie spory wybór prędkości podczas manewrowania. W trybie Eco-Roll skrzynia włącza bieg neutralny na łagodnych zjazdach, aby zestaw nabrał rozpędu przed kolejnym podjazdem i w ten sposób zużył mniej paliwa na jego pokonanie.

 

Dużo ułatwień dla kierowcy

Płaska podłoga w kabinie ułatwia poruszanie się we wnętrzu. Pełne pneumatyczne zawieszenie to nie tylko możliwość regulacji wysokości zawieszenia w szerokim zakresie, lecz także większy komfort jazdy na nierównych drogach. Kierowca jest wspomagany przez elektronicznych asystentów. Tempomat z programem Predictive Powertrain Cobntrol przewiduje, jak ukształtowana jest droga przed pojazdem. Bazując na danych z nawigacji, dobiera przełożenia skrzyni biegów i utrzymuje prędkość w najbardziej wydajny sposób. Dzięki temu ogranicza zużycie paliwa. System samodzielnie decyduje o warunkach pokonywania wzniesień i zjazdów. W razie potrzeby już we wczesnym etapie dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń. Trudno jest uzyskać lepszy wynik spalania jadąc według wyczucia kierowcy. Można wspomóc ten system, wyłączając go przed odcinkami z ograniczeniem prędkości, których on nie rozpoznaje, np. znacznie wcześniej przed wjazdem w obszar zabudowany.

Na śliskich nawierzchniach pomaga system kontroli trakcji, jest też asystent utrzymywania pojazdu na pasie. Tempomat z regulacją odstępu pozwala „uczepić się” innego pojazdu, zaś Active Brake Assist – uchronić przed najgorszymi skutkami ewentualnego zderzenia czołowego. Ten system sam potrafi nie tylko gwałtownie spowolnić, lecz także zatrzymać zestaw w razie zagrożenia zderzeniem. Ważnym elementem wyposażenia w przypadku wersji LowLiner jest układ kontroli ciśnienia w ogumieniu. Mając na kołach opony o niskim profilu nie można pozwolić na wyraźny ubytek ciśnienia. Sporo jest udogodnień dla kierowcy, jak choćby duże schowki dostępne z zewnątrz i z wnętrza kabiny, chłodziarka, wygodny fotel z wszechstronną regulacją, klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, czy monitor FleetBoard, który można wyjąć z uchwytu i korzystać z niego jak z tabletu.

Podsumujmy. Duża pojemność ładunkowa, konfiguracje układu napędowego obniżające zużycie paliwa, zwiększony zasięg pojazdu –  Actrosem LowLiner można przewozić ładunki objętościowe z dużym zyskiem. Nic dziwnego, że wśród sprzedawanych ciągników siodłowych Mercedesa w Polsce już 20-30 procent stanowią wersje niskopodwoziowe, pod naczepy objętościowe. To segment porównywalny z rynkiem ciężkich podwozi. Natomiast połowa naczep firanek, które Schmitz Cargobull sprzedaje w naszym kraju to naczepy mega.

 

Podstawowe dane - Mercedes-Benz Actros ciągnik siodłowy LowLiner

1842

Masa własna

7.969 kg

Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw)


18.000 kg / 40.000 kg

Rozstaw osi

3.700 mm

Typ kabiny

Sypialna, StreamSpace, szerok. 2,5 m, płaska podłoga, zawieszenie kabiny komfortowe, pneumatyczne

Silnik

OM 471, R6, 12,8 l

Moc maksymalna

(310 kW) 421 KM przy 1.800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

2.100 Nm przy 1.100 obr./min

Zbiornik paliwa

Aluminium, 820 +  430 l

Skrzynia biegów

G 211-12/14.93-1.0, 12 przełożeń, z programem jazdy economy, zautomatyzowana (PowerShift 3)

Napęd

4x2

Zawieszenie przednie

Pneumatyczne

Zawieszenie tylne

Pneumatyczne

Układ hamulcowy

Tarcze na osi przedniej i tylnej, hamulec silnikowy

Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: spoilery dach., boczne, osłony międzyosiowe, EPB z ABS i ASR, ogumienie 1. oś: 315/60 R 22.5; 2. oś: 295/60 R 22.5, elektron. system zarządzania pow. (EAPU), ukł. kontroli ciśnienia w ogumieniu, reflektory bi-ksenonowe, refl. przeciwmgiel., światła dzienne LED dośw. skręt, światła tylne  LED, system stabilizacji toru jazdy, tempomat Predictive Powertrain Control, klimatyzacja, kierownica wielofunkcyjna, elektryczne szyby, elektryczne lusterka (podgrzewane), centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy FleetBoard z Eco Support, DispoPilot.guide 2, asyst. utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy, asystent wspomagania koncentracji, Active Brake Assist, układ pomiaru nacisków na osie, kierownica wykończona skórą, czujnik dymu w kabinie, fotele amortyzowane, komfortowe, obicia foteli welurowe, roleta przeciwsłon. boczna, po str. kier. i pasaż., stolik po stronie pasażera, dach chylny/przesuwny, elektryczny, szyba przednia przyciem., z paskiem przeciwsłon., czujnik deszczu/ światła, Radio CD z Bluetooth, wejscie Aux, chłodziarka, Pakiet Economy Basic.

Gwarancja

Na zespół napęd. wg OWS, 3 lata/ 450.000 km

 

Podstawowe dane naczepy

Typ

Schmitz Cargobull, kurtynowa

Osie

3 osie Schmitz Cargobull

Długość/szerokość/wysokość

13.620/2.480/2.950 mm

Ładowność (administracyjna)

28.920

DMC zestawu (administracyjna)

40.000 kg

Zawieszenie

Pneumatyczne SCB

Hamulce

Tarczowe, EBS 2S/2M z programem stabilizacji

 Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 5/2016