Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

 

Leon Bilski: – Porozmawiajmy panie Januszu o oponach naczepowych. Czym markowe produkty różnią się od tych mniej markowych? Na czym polega ich przewaga?

Janusz Krupa: –W ogólnym ujęciu produkty markowe gwarantują użytkownikowi zdecydowanie więcej korzyści w relacji do opon mniej znanych producentów. Przy normalnej, zgodnej z zaleceniami wytwórcy opon eksploatacji, użytkownik tego rodzaju ogumienia uzyska najniższy koszt w przeliczeniu na jeden przejechany kilometr. Dodatkowo, w cenę zakupu wliczone jest pełne wsparcie klienta przez producenta w zakresie serwisowania, monitorowania, bieżnikowania lub wezwania pomocy drogowej. Ponadto, jak pokazują wyniki niezależnych testów, opony ciężarowe wiodących na rynku marek, jak na przykład Goodyear czy Dunlop, zapewniają najbardziej zrównoważone osiągi pod każdym względem: opory toczenia, hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni. Mimo nieco wyższej ceny zakupu operatorzy zyskują pewność, że pojazdy floty będą wyposażone w dobre i sprawdzone ogumienie, a ich zakup może się okazać najkorzystniejszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem dla finansów firmy.

 

LB: – Jakie przebiegi powinny osiągać opony naczepowe w transporcie międzynarodowym? Jakie są najlepsze sposoby zwiększenia przebiegu?

JK: – Przebieg opony to wypadkowa wielu czynników, ale najistotniejsze z nich to prawidłowa eksploatacja oraz kultura jazdy kierowcy. Aby cieszyć się długą żywotnością ogumienia istotne jest stałe monitorowanie jego stanu, a w szczególności przestrzeganie zalecanego ciśnienia. Powietrze wewnątrz opony przenosi znaczne obciążenia. Odpowiednie ciśnienie jest konieczne, aby uzyskać optymalne zużycie paliwa oraz zwiększyć żywotność i trwałość ogumienia. Zaleca się sprawdzanie ciśnienia co dwa tygodnie, na zimnych oponach, 2-3 godziny po zatrzymaniu pojazdu. Warto pamiętać, że zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje wzrost jej temperatury, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa i w konsekwencji może prowadzić do przedwczesnego wyeksploatowania się ogumienia. Ponadto zmienia się powierzchnia styku opony z nawierzchnią, co powoduje przyspieszone zużycie nadmiernie uginających się barków opony. Przyjmuje się, że ciśnienie mniejsze o 20 procent w stosunku do zalecanego może spowodować skrócenie żywotności opony nawet o 20 procent. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w oponie przyspiesza jej punktowe zużycie i powoduje znaczne obniżenie komfortu jazdy. Ogumienie zużywa się wówczas nierównomiernie. Zmniejsza się również powierzchnia styku opony z podłożem, a pogorszeniu ulega trakcja, występuje też ryzyko zapadania się w miękkim gruncie czy uszkodzenia zawieszenia. Cały proces życia ogumienia można również wydłużyć dzięki bieżnikowaniu, co przekłada się na całościowe, niższe koszty jego użytkowania. Zakładając, że opony są eksploatowane i konserwowane prawidłowo, ich przebiegi mogą być długie, przykładowo dla opon Goodyear około 400.000 km.

 

LB: – W jaki sposób dbać o opony w naczepach? Czy dobrym pomysłem jest współpraca z warsztatem dysponującym mobilnym wozem, który dokona planowej obsługi w bazie firmy transportowej?

JK: – Podstawową kwestią jest zawsze prawidłowa eksploatacja ogumienia, która ma istotny wpływ na zużycie opon i efektywność paliwową. Wskazanym rozwiązaniem jest również rotacja ogumienia na poszczególnych osiach. Samodzielna troska o stan opon jest ważna, ale nie może zastąpić systematycznych przeglądów prowadzonych przez profesjonalne serwisy, na przykład Premio TruckForce. Pozwala to na wykrycie nieprawidłowości i zmniejszenie ryzyka dodatkowych kosztów i przestojów. W przypadku awarii, kierowcy ciężarówek mogą liczyć na pomoc fachowców Premio na terenie całej Polski, gdyż wyspecjalizowane do tego serwisy sieci zlokalizowane są w większości województw, ale zasięg działania sieci jest jeszcze szerszy. Poza 45 serwisami zrzeszonymi pod szyldem Premio TruckForce sieć posiada w naszym kraju również kilkanaście dodatkowych serwisów, które na mniejszą skalę są w stanie świadczyć usługi z zakresu naprawy i konserwacji ogumienia pojazdów użytkowych. Ponadto, klienci mają do dyspozycji ponad 50 serwisów mobilnych, które w razie potrzeby niosą pomoc w terenie, ale też odwiedzają floty, aby na miejscu zadbać o stan ogumienia pojazdów. W profilaktyce związanej z dobrym stanem ogumienia naczep bardzo ważna jest również troska o stan pojazdu. Zbieżność osi, geometria kół, stan hamulców i amortyzatorów wpływają na żywotność ogumienia, dlatego też należy je regularnie kontrolować oraz serwisować. Osie muszą mieć prawidłową zbieżność, gdyż jej brak prowadzi do szybszego zużycia opon i powoduje marnotrawstwo paliwa.

LB: – Jakie są powtarzające się przyczyny awarii opon w naczepach? Czy i jak można temu zapobiec?

JK: – Generalnie prawidłowa eksploatacja opon, monitorowanie ciśnienia, zamiana kół pomiędzy pozycjami gwarantują bezawaryjną eksploatację. Oczywiście zdarzają się mechaniczne uszkodzenia ogumienia, ale to może wydarzyć się zawsze. W takim przypadku zawsze można skorzystać z pomocy  drogowej ServiceLine 24.

LB: – Dziękuję za rozmowę.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 7-8/2018

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE