Siłacze z teleskopami

Ładowarki teleskopowe to maszyny stosowane w wielu dziedzinach. Chwalą je budowlańcy, używają ich rolnicy, często wykorzystywane są do wykonywania zadań w „komunalce”, energetyce.

 

Są praktyczne, zwrotne, umożliwiają wykonywanie wielu zadań na wysokości z użyciem różnorodnego osprzętu. W praktyce, jedna maszyna może też wykonywać zadania przeznaczone dla kilku innych: żurawia, wózka teleskopowego czy podnośnika koszowego.

Zdawałoby się, że taka uniwersalność maszyn gwarantuje ich rynkowy sukces. A jednak, jeśli „w porywach” udało się znaleźć nabywców na ok. tysiąc takich maszyn to mówiono o sukcesie. Dość niewiele, choć wiadomo że ofertę uzupełnia import „używek”. Maszyna maszynie nierówna, Wśród popularnych „teleskopów” są zarówno ładowarki sztywnoramowe, jak i obrotowe.

 

Wydajność w cenie

Bobcat ma w ofercie m.in. nowy podnośnik teleskopowy TL30.70. Aby zapewnić jego dopasowanie do wybranego przez klienta zastosowania, dostępne są dwie wersje silnika D34 (75 i 100 KM). Cała oferta podnośników teleskopowych Bobcat przeznaczonych do zastosowań w przemyśle budowlanym i wynajmu maszyn obejmuje maksymalny udźwig w granicach 2,6 - 4,1 t i wysokość podnoszenia od 6 do 18 m. Wszystkie podnośniki mają trwałą, spawaną ramę (stabilność i sztywność). Osłonięta płyta dolna zabezpiecza ważne części, a połączenie specjalnych cech zwiększa niezawodność i zmniejsza koszty użytkowania sprzętu nawet w najbardziej wymagających warunkach. Te elementy to stal z wysoką wytrzymałością na rozciąganie, spawane elementy U-kształtne, zintegrowana głowica wysięgnika, płytki cierne nowej generacji, duże śruby i stalowe wkładki, które zwiększają współczynnik tarcia.

         Wśród walorów eksploatacyjnych nowej ładowarki  CAT TH3510D dostawcy wymieniają m.in. czterobiegową skrzynię biegów Power Shift napędzającą obie osie, zapewniając stały napęd na cztery koła i gwarantując  przyczepność w każdych warunkach. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu w przedniej osi dodatkowo zwiększa przyczepność na mokrych nawierzchniach. Stosowane są mokre, podwójne hamulce tarczowe. Dostawca zwraca uwagę na dostępność standardowych punktów serwisowych z poziomu podłoża i ograniczenie codziennej konserwacji do kontroli poziomu płynów.

         Argumentem dla nabywców ładowarek Liebherr z serii TL mają być m.in: bezstopniowy hydrostatyczny napęd jezdny, dokładna i czuła hydraulika robocza oraz inteligentne sterowanie elektroniczne Litronic. Wysięgnik teleskopowy zamontowano nisko na ramie. Silne łożyska ślizgowe pozwalają na prowadzenie nawet przy dużych obciążeniach. Zoptymalizowany system hydrauliczny połączono z napędem jezdnym i silnikiem Diesla o mocy 101 KM.

         Na wydajność i oszczędność zwracają uwagę również dostawcy jednej z najnowszych maszyn JCB, ładowarki 540-180 HiViz. Układ napędowy zaprojektowano i skonstruowano przez firmę JCB, a pionowa integracja i innowacyjne przekazywanie mocy poprzez układ Smart Hydraulics sprawia, że maszyna zużywa do 10 proc. mniej paliwa.

         Manitou – Easy ma z kolei nowo skonstruowany teleskopowy wysięgnik z napędem łańcuchowym. Przewody hydrauliczne i elektryczne umieszczono we wnętrzu wysięgnika, aby je chronić przed uszkodzeniem. Lżejsze części konstrukcyjne pozwoliły zwiększyć zasięg i udźwig. Udźwig MRT 2145 Easy wynosi 4,5 t, a maksymalny zasięg 17,9 m. Ładowarkę napędza 102-konny silnik Perkinsa.  Maszyna ma cztery koła skrętne oraz napęd 4x4.

Z kompaktowych maszyn słynie Weidemann. Wysokość i szerokość każdej z nich wynosi poniżej 2 m, dzięki czemu nadają się do zastosowania w ciasnych miejscach. Dzięki napędowi na wszystkie koła i wszystkim kołom skrętnym są stabilne i zwrotne. Nisko położony punkt ciężkości maszyny dodatkowo wspiera stabilność.

 

Siła nowoczesności  

         Współczesne maszyny są równie, a czasem nawet bardziej „nafaszerowane” nowinkami technicznymi niż samochody. Bobcat oferuje w standardzie szereg sprawdzonych, inteligentnych rozwiązań, takich jak układ kontroli prędkości SMS (Speed Management System), układ sterowania SHS (Smart Handling System), pomocniczy układ regulacji przepływu AFM (Auxiliary Flow Management) czy system szybkozłączy FCS (Fast Connect System).

Konstruktorzy modelu CAT TH3510D zwracają uwagę m.in. na standardowe  szybkozłącze zintegrowanego nośnika osprzętu CAT (IT),  kompatybilne ze wszystkimi ładowarkami teleskopowymi tej marki. Opcje dla TH3510D obejmują czujniki cofania, system ważenia ładunku oraz system wskaźników zarządzania ładunkiem (LMIS).

W maszynach JCB wysięgnik z synchronizacją zwiększa precyzję przemieszczania, szybsze wysuwanie i cofanie, a w efekcie skrócenie czasów cykli roboczych (o 20 proc.). Układ hydrauliczny Smart Hydraulics z funkcją regeneracji, obsługiwany za pomocą opcjonalnej pojedynczej dźwigni sterowania, wykorzystuje grawitację do wspomagania funkcji opuszczania i cofania, redukując ilość wymaganej energii. Napędzany łańcuchem wysięgnik, wyposażony w innowacyjny system regulacji łańcucha (ograniczenie czynności konserwacyjnych), pozwala także na wykorzystanie pompy hydraulicznej o mniejszej pojemności bez utraty wydajności.  

 

Operatorzy cenią wygodę

Bobcat TL30.70 posiada wiele funkcji, które zapewniają łatwość obsługi. Mowa np. o ergonomicznym dżojstiku All-in-one, automatycznym hamulcu postojowym, funkcji amortyzacji składania wysięgnika (automatycznie zmniejsza prędkość wysięgnika, kiedy zbliża się on do położenia całkowitego wsunięcia lub kąta minimalnego /maksymalnego). Jest też automatyczny wentylator z falownikiem, który umożliwia zaprogramowanie cyklu czyszczenia chłodnicy i kratki wlotowej powietrza – to łatwy sposób na utrzymanie wydajności chłodzenia, jak również wygodny fotel hydrauliczny (wyposażony we wzdłużne zawieszenia o niskiej częstotliwości, możliwy jest szeroki zakres regulacji, dzięki któremu operator może dobrać najwygodniejszą dla siebie pozycję jazdy). Kabina jest standardowo amortyzowana.

W Manitou MRT 2145 Easy standardowo montowany jest system rozpoznawania osprzętu, wykrywający i analizujący jego typ, aby zaproponować odpowiedni tryb pracy. Dla bezpieczeństwa pracy ogranicza ruchy zagrażające utracie stabilności maszyny. Na panelu sterowania zgromadzono wszystkie funkcje maszyny. Operator jest wspomagany w trakcie pracy z ładunkiem, m.in. poprzez zintegrowaną diagnostykę i pomoc w nawigacji. Ekran TFT ma przekątną 7 cali. Dwa dżojstiki w kabinie umożliwiają jednoczesne sterowanie wszystkimi ruchami roboczymi. Ogranicznik prędkości ruchów i stref roboczych zapewnia większą precyzję i łatwość wykonywania pracy. Wszystkimi funkcjami wysięgnika i osprzętu można sterować zdalnie, z ziemi. 

Weidemann oferuje system wspomagania operatora vls (Vertical Lift System) umożliwiający płynną pracę i ułatwia ją w trudnym terenie dzięki częściowo zautomatyzowanym ruchom wysięgnika teleskopowego. Niemal pionowe ruchy podnoszenia i opuszczania sprawiają, że stabilność maszyny jest lepsza. Napęd hydrostatyczny przenoszony jest na wszystkie koła (wyposażony w pedał hamulca). Poprzez „calowanie” pedał hamulca umożliwia pełzanie pojazdu aż do jego zatrzymania. Za pomocą częściowo wciśniętego pedału hamowania impulsowego można jechać powoli z milimetrową dokładnością w trybie pełzania przy pełnej prędkości obrotowej silnika i jednocześnie szybko podnosić ładunek. Jeśli pedał zostanie wciśnięty głębiej, ruch maszyny zostanie zahamowany. Zaletą pedału hamowania impulsowego jest optymalne rozłożenie wydajności silnika.

Z kolei w CAT TH3510D funkcje hydrauliczne sterowane są za pomocą jednego dżojstika z możliwością włączania wszystkich biegów (F-N-R), co umożliwia jednoczesne korzystanie z funkcji napędu i wysięgnika. Przełączniki są pogrupowane według funkcji, a nowa tablica przyrządów i deska rozdzielcza umożliwiają szybkie monitorowanie osiągów maszyny. Opcjonalny monitor w wersji Advanced przedstawia wykresy obciążenia, jak również obraz z tylnej kamery, gdy zostanie włączona, i może być używany do wybierania preferencji operatora i wykonywania testów diagnostycznych. Płaskie szkło ułatwia wymianę okna, a konstrukcja podłogi umożliwia szybkie czyszczenie za pomocą węża. 

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH ŁADOWAREK TELESKOPOWYCH

BOBCAT

Nowy podnośnik teleskopowy Bobcat TL30.70, to kompaktowa i opłacalna alternatywa dla większych modeli z 7 m wysokością podnoszenia, szczególnie w sytuacjach, w których powierzchnie robocze są ograniczone, przez co wymagana jest zwiększona zwrotność. Podobnie jak w teleskopowych podnośnikach TL26.60 i TL30.60 w ofercie firmy Bobcat, model TL30.70 jest dostępny w dwóch różnych wysokościach całkowitych i z kabiną, która może być zamontowana na dwa sposoby, niski dzięki któremu całkowita wysokość podnośnika to 2,1 m i wysoki, który zapewnia optymalną widoczność. Podobnie jak wszystkie podnośniki teleskopowe firmy Bobcat, TL30.70 posiada hydrostatyczną skrzynię biegów do wymagających zastosowań, która zapewnia płynność i precyzję podczas przemieszczania się z małą prędkością przy jednoczesnej możliwości przyspieszenia lub zintensyfikowania pracy, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

 

CAT

Nowością w gamie CAT jest maszyna teleskopowa TH3510D o 3,5-tonowym udźwigu znamionowym oraz maksymalnej wysokości podnoszenia 9,8 m.  Charakteryzuje się zwartą konstrukcją gwarantującą optymalną zwrotność w miejscu pracy i jest wyposażona w trzyczęściowy wysięgnik hydrauliczny z niskim mocowaniem sworznia przegubowego zapewniającym maksymalną widoczność we wszystkich kierunkach. TH3510D wykorzystuje nowy oszczędny silnik wysokoprężny o mocy 100 KM. Czterobiegowa skrzynia biegów Cat Power Shift napędza obie osie modelu TH3510D, zapewniając stały napęd na cztery koła, co gwarantuje przyczepność w każdych warunkach. W celu zwiększenia uniwersalności, TH3510D wyposażono w standardowe szybkozłącze zintegrowanego nośnika osprzętu Cat (IT), które jest kompatybilne ze wszystkimi ładowarkami teleskopowymi Cat.

 

JCB

         JCB ma w ofercie m.in. 18-metrową ładowarkę 540-180 HiViz,  zaprojektowana, aby spełniać wymagania wypożyczalni sprzętu i podwykonawców. Zapewnia lepszą wydajność i udźwig w porównaniu do 17-metrowej wersji 540-170, choć jest od niej o jedną piątą mniejsza. Przy szerokości zaledwie 2,35 m i długości 6,26 m można zredukować koszty transportu, przewożąc dwie maszyny w jednej ciężarówce lub na jednej przyczepie niskopodwoziowej. Maszyna 540-180 podnosi na wysokość 17,5 m i dysponuje zasięgiem w przód 13,5 m. Oznacza to zwiększenie wysokości roboczej o 5 proc. w porównaniu do poprzedniego modelu 540-170 przy obciążeniu 2,5 t i pełnej wysokości, a także 10 proc. wzrost zasięgu w przód. Zwraca uwagę relatywnie niska waga, ok.11,3 t. Konstrukcja wysięgnika z synchronizacją oznacza jego płynne i precyzyjne przemieszczanie, szybsze wysuwanie i cofanie, a w efekcie skrócenie czasów cykli roboczych.

 

LIEBHERR  

Ładowarki teleskopowe Liebherr serii TL oferowane są w wersjach o udźwigu 3,2-4,1 t (maks. wysokość podnoszenia, 6,9 m, maks. zasięg 4,1 m). Jak zapewnia producent, dzięki swojej znakomitej mocy podnoszenia oraz nieprzeciętnej łatwości manewrowania, zwrotności a także szybkości wykonywanych operacji, sprawdzają się zarówno w wymagających pracach na budowie jak i różnorodnych pracach w przemyśle. Wyposażane są w bezstopniowy hydrostatyczny napęd jezdny, wysięgnik o innowacyjnej koncepcji, dokładną i czułą hydraulikę roboczą oraz inteligentne sterowanie elektroniczne Litronic. Mocny wysięgnik teleskopowy jest zamontowany nisko na ramie. Silne łożyska ślizgowe pozwalają na odpowiednie prowadzenie nawet przy dużych obciążeniach. Wysięgnik oraz teleskopowe cylindry amortyzują pozycję końcową, co zabezpiecza operatora i maszynę podczas przenoszenia ciężkich ładunków. Zoptymalizowany system hydrauliczny połączony z napędem jezdnym i silnikiem diesla o mocy 101 KM gwarantuje precyzyjne cykle pracy i krótkie czasy cyklu.

 

MANITOU

Wśród ładowarek teleskopowych Manitou są maszyny w wersji Easy, ze słabszymi silnikami, w których nie trzeba stosować filtrów cząstek stałych, ani systemu redukcji katalitycznej. Są prostsze w obsłudze, tańsze, adresowane do mniej wymagających klientów. Najnowszy model, MRT 2145 Easy dysponuje 4,5-tonowym udźwigiem, może unieść ładunek na wysokość ponad 17 m. Korzysta przy tym z opatentowanych przez Manitou stabilizatorów w kształcie odnóży pająka, gwarantujących stabilność podczas manewrowania na wysokości. Obejmują powierzchnię roboczą na podłożu ok. 23  mkw. Dostępne w wersji 360 st. (ciągły obrót wieży) szybkie rozkładanie stabilizatorów i automatyczne poziomowanie umożliwiają szybkie ustawienie maszyny stosownie do warunków i potrzeb pracy. Ładowarkę napędza 102-konny silnik Perkins.  Maszyna wyposażona jest w cztery koła skrętne oraz napęd 4x4, zapewniające dobrą trakcję i zwrotność podczas pracy na budowach o małej powierzchni.

 

MERLO 

Ładowarka teleskopowa serii Turbofarmer to m.in. wersja 50.8. Udźwig wynosi 5 t, maksymalna wysokość ładowania 7,8 m. Ważąca 8,8 t maszyna porusza się z maksymalną prędkością 40 km/h. Model ładowarki P 50.8 jest najmocniejszym przedstawicielem w zakresie wielozadaniowości wymiarów i osiągów. Z kolei w grupie maszyn Roto jest ładowarka obrotowa 45-21, o całkowitej wadze 15 t, sprawdzająca się kiedy tradycyjne systemy podnoszące napotykają na ograniczenia praktyczne. Podnośniki Roto są przystosowane do jazdy terenowej. W zależności od modeli, udźwig podnośników dochodzi do 6 t, a wysokość podnoszenia nawet do 31 m. Gama Roto dzieli się na trzy rodziny produktów, oferujących wysoką rentowność i wielofunkcyjność w czynnościach, które zazwyczaj wykonywane są przy użyciu specjalistycznych maszyn o większych wymiarach.

 

WEIDEMANN

Ładowarki teleskopowe Weidemann mają kompaktową konstrukcję. Wysokość i szerokość nie przekracza 2 m. Dzięki napędowi na wszystkie koła i wszystkim kołom skrętnym są stabilne i zwrotne. Nisko położony punkt ciężkości dodatkowo wspiera stabilność. Seria maszyn obejmuje modele, od T4108 – o mocy 26 KM, masie roboczej 2,27 t (standard), maksymalnym obciążeniu użytecznym 800 kg i szerokości całkowitej 1,4 m, do T6027 (74 KM, 5,2 t, 2,7 t, 1,96 m). Ramię teleskopowe umieszczono pośrodku maszyny. Elementy prowadzące w rurze wewnętrznej ramienia teleskopowego nie wymagają konserwacji. Wszystkie ważne przewody hydrauliczne są zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi. Napęd za pomocą osi planetarnej zwiększa moment obrotowy na kole i dzięki temu poprawia siłę ciągu. 100-proc. przełączana blokada mechanizmów różnicowych zapewnia w razie potrzeby maksymalną trakcję i siłę uciągową oraz utrzymuje niskie zużycie opon, gdyż jest wyłączona w normalnym trybie jazdy.

T&M nr 4/2018

Tekst: Michał Jurczak

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE