Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Maszyny wielofunkcyjne

Ładowarki to jedne z popularniejszych maszyn budowlanych.

Są w istocie nośnikami osprzętów, mogącymi realizować różnego rodzaju zadania, a wyposażonymi w szereg nowoczesnych rozwiązań. Kołowe maszyny skutecznie podnoszą tempo wykonywanych prac, nawet na niewielkich przestrzeniach. Dodatkowym atutem może być ich dostosowanie do pracy na zróżnicowanych terenach.  

Ładowarki kołowe sprawdzają się głównie w załadunku i transporcie ziemi, piasku, kruszyw i innych materiałów w budownictwie, przemyśle, rolnictwie, ale też recyklingu, przetwórstwie odpadów, górnictwie czy w kamieniołomach.

Dobrze jeśli maszyny łączą w sobie bezpieczeństwo oraz intuicyjną obsługę, co sprawia, że są przyjazne dla operatorów. Dla użytkowników ważny jest też dostęp do możliwie szerokiej palety wyposażenia, zapewniającego odpowiednie dopasowanie maszyn do różnych zastosowań. W ofertach dostawców ładowarek są zarówno stosunkowo niewielkie modele, jak również takie, których masa osiąga dziesiątki ton. My przyglądamy się dziś głównie tym najpopularniejszym, z zakresu 20-25 t.

 

Cena wydajności

Hyundai HL970A to 322- konna maszyna z łyżką o standardowej poj. 4,2 msześc. Wpływ na wydajność ma m.in. jednostka napędowa, ale również wbudowany system automatycznego ważenia. Zintegrowany, pokładowy system automatycznego ważenia, z dokładnością do minus 1 proc. może działać w trybie automatycznym, w którym waga jest wyświetlana, gdy łyżka jest podnoszona do określonego zakresu wysokości (-5 st. do 15 st.), a masa jest rejestrowana, gdy wysięgnik jest opuszczony poniżej -5 st. Operatorzy mogą również ręcznie ważyć ładunki za naciśnięciem przycisku. System może wyświetlać aktualną wagę, przechowywać do trzech całkowitych dziennych wag (A, B i C) oraz poprzednią całkowitą dzienną wagę. Efektywności sprzyja też system telematyczny Hi-Mate, dostarczany bezpłatnie przez trzy lata z nowymi ładowarkami. Klienci mogą zdalnie monitorować wydajność i dane geolokalizacyjne sprzętu w dowolnym czasie.  

Dostawca ładowarki JCB 457 Stage V podkreśla, że posiada ona o ok. 9 proc. mocniejszy napęd od poprzedniczki (silnik Cummins B6, moc 282 KM). Funkcja automatycznego wyłączania silnika pomaga oszczędzać paliwo. Relatywnie krótki czas cyklu roboczego zapewniają podwójne pompy hydrauliczne (wydajność 306 l/min), blok zaworów z czujnikiem obciążenia i 5-biegowa skrzynia hydrokinetyczna typu PowerShift.  Ładowarka ma dwa nowe tryby mocy oraz szeroki wybór ramion i opcji osi (wszechstronność zastosowania). Ramię ładowarki może bazować na łączniku typu Z-bar  do zastosowań wymagających dużego odspajania lub potężnego udźwigu bądź (HT) do podnoszenia równoległego charakteryzującego się wysokim momentem w całym zakresie unoszenia i pracy z wieloma urządzeniami dodatkowymi. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu nadaje się na miękki, błotnisty teren o obniżonej przyczepności.Doosan DL220-7 i DL250-7 to maszyny wyposażone w responsywny układ hydrauliczny oraz złącze pomocnicze tego układu. Posiadają trzycewkowy zawór z funkcją regulowanego przepływu i blokady dla osprzętu napędzanego hydraulicznie (czterocewkowy zawór dostępny jest jako opcja). Ramię podnoszące z układem kinematycznym typu Z odpowiada za odpowiednio dużą moc wyrywającą i udźwig, co przydaje się w przypadku ciężkich materiałów, a duży kąt zrzutu pozwala na efektywny wyładunek materiałów lepkich. Obie ładowarki dostępne są w wersji HL oferującej ramię do wysokiego podnoszenia oraz przeciwwagę 300 kg. Układ odłączania obciążenia LIS (Load Isolation System) odpowiada za płynną jazdę i wygodę operatora oraz wydajność, dzięki stabilności podczas ruchu ładowarki. Ramię podnoszące jest amortyzowane przez akumulator hydrauliczno-pneumatyczny połączony z układem hydraulicznym podnoszenia, który działa jak amortyzator. Wpływ na wydajność ma też automatyczna, 4-biegowa skrzynia powershift oraz mechanizm różnicowy z automatycznym ograniczeniem poślizgu (LSD). Wyposażenie opcjonalne obejmuje 5-biegową skrzynię biegów powershift z funkcją blokady przetwornika momentu obrotowego oraz osie HDL. Hydrauliczna (100 proc.) blokada mechanizmu różnicowego może być automatycznie aktywowana przy pełnym momencie obrotowym, bez działania ze strony operatora.

Średniej wielkości maszyny Caterpillar 972 XE mają przekładnię bezstopniową (płynne i dynamiczne przyspieszanie oraz szybkie przemieszczanie się na pochyłościach). Zaawansowane sterowanie siłą napędową zwiększa efektywność załadunku z pryzm, minimalizując przy tym zużycie opon. Nowa funkcja Autodig z automatycznym ustawianiem opon pomaga maksymalnie napełniać łyżkę. Funkcja Profile pozwala jednym naciśnięciem przycisku zoptymalizować ustawienia maszyny dla różnych zastosowań. W łyżkach o zwiększonej wydajności (z serii Performance) zastosowano rozwiązanie pozwalające optymalnie dopasować kształt łyżki do parametrów roboczych układu zawieszenia osprzętu (dokładniejsze napełnianie i lepsze utrzymywanie materiału). Opcjonalnie można dodać automatyczne blokady mechanizmów różnicowych z przodu i z tyłu.

Serce układu napędowego ładowarki LiuGong 877H stanowi silnik Cummins QSL9. Współpracuje z pięciostopniową przekładnią ZF ze zmienikiem momentu obrotowego i sprzęgłem lock-up. – Zastosowaliśmy większe mosty przystosowane do trudnych warunków, dzięki którym ładowarka bez trudu poradzi sobie w każdych warunkach terenowych, a także inteligentny układ hydrauliczny poprawiający osiągi przy niskiej prędkości silnika, reakcję układu kierowniczego i przyspieszający ruch wysięgnika. Podczas testównasze nowe łyżki umożliwiły zwiększenie produktywności o 14 proc. a zużycie paliwa spadło o 15 proc. Obniżono również ryzyko uszkodzenia łyżki i zębów dzięki wzmocnionemu ostrzu odpornemu na zużycie – podkreślają dostawcy. Zastosowano nowe mosty napędowe ZF z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu radzące sobie z obciążeniami statycznymi (do 44 t) i dynamicznymi (do 25 t) w trudnych warunkach terenowych. Rozłożenie naprężeń  zwiększa odporność wysięgnika typu Z. Wzmocniono sworznie zawiasu oraz płytę montażową ramienia podnośnika, natomiast zoptymalizowana geometria wysięgnika typu Z zwiększa siłę odspajania (do 200kN), poprawiając operatorowi widoczność, pozwalając też na osiągnięcie wyższej prędkości. Czas podnoszenia łyżki i czas łączny cyklu wynoszą odpowiednio 5,8 sek. i 10,3 sek.

MECALAC ma serię AX, ładowarki przegubowe o poj. łyżki od 0,7 do 1,5 msześc. (szer. łyżki od 1,6 do 1,85 m). Zaletą maszyn jest układ sterujący wentylatora działający w zależności od temperatury. Sztywny, smukły wysięgnik typu monoboom serii AX charakteryzuje się wysokimi siłami wyrywającymi. Przewody i węże są zabezpieczone oraz znajdują się poza polem widzenia operatora. Umieszczona wewnątrz kinematyka typu Z umożliwia równoległe prowadzenie osprzętu (bezpieczeństwo np. przy przeładunku palet). Punkt ciężkości tyłu pojazdu jest przenoszony poniżej linii wahliwej za pomocą samostabilizującego przegubu łamanego/wahliwego. Wynikająca z tego samostabilizacja ruchu wahliwego odpowiada za stabilność, a także komfort jazdy i maksymalizuje stateczność maszyny. Oferta obejmuje też modele AS 700/900, w wysięgnikiem monoboom. Wysięgnik jest odporny na skręcanie. Dzięki wąskiej konstrukcji, obszar roboczy pomiędzy kierowanymi kołami został powiększony maksymalnie do 100 st. kąta roboczego. Konstrukcja wysięgnika (Slide Roof Construction) chroni wewnętrzne siłowniki, przewody i węże hydrauliczne przed wpływem czynników atmosferycznych lub spadającymi materiałami. Hydrauliczny układ kinematyczny typu Z stanowi w monoboom unikatowe rozwiązanie. System booster zapewnia podwyższenie mocy podnoszenia nawet o 30 proc. bez zwiększania zużycia paliwa. Producent zwraca uwagę też na promień zwrotu wynoszący 3,45 m nad tyłem (mobilność na „ciasnych” placach budowy). 

Dostawca ładowarek  Hidromek  oferuje dwa modele : HMK640WL i HMK635WL (nowy model w ofercie). W ubu typach napęd stanowią turbodoładowane diesle Mercedes Benz. W pierwszym przypadku moc jednostki to 321 KM, w drugim 282 KM. Producent zwraca uwagę.in. na system przeniesienia napędu, na który składają się: automatyczna skrzynia biegów (5 biegów do przodu, 3 biegi do tyłu), zmiennik momentu o stałym współczynniku, napęd na 4 koła, jak również system umożliwiający uruchomienie silnika tylko w położeniu neutralnym skrzyni biegów czy elektroniczny hamulec postojowy. Układ hydrauliczny jest zamknięty, ma pompy wielotłoczkowe o zmiennym wydatku. 

L566 XPower to z kolei ładowarka marki Liebherr. Przekładnia XPower przejmuje taką samą funkcję, jak standardowa przekładnia z możliwością rozdzielenia mocy, ale skuteczność nowszej wersji jest wyższa. Łączy dwa rodzaje napędu: hydrostatyczny, najbardziej efektywny podczas krótkich zadań załadunkowych oraz mechaniczny, na dłuższe odcinki tras i jazdę po wzniesieniach. Innowacyjny napęd jezdny rozdziela moc wytwarzaną przez silnik wysokoprężny poprzez przekładnię obiegową na układ hydrostatyczny i mechaniczny. Następnie moc łączona jest ponownie, aby podczas eksploatacji była do dyspozycji pełna jej wartość. Jednocześnie przekładnia dopasowuje bezstopniowo obydwa układy napędu do danej sytuacji roboczej. Podczas dojeżdżania i ładowania w większym stopniu działa układ hydrostatyczny, a podczas jazdy z większymi prędkościami dominującą rolę przejmuje układ mechaniczny. Obydwa układy napędu zawsze przenoszą 100 proc. mocy wytwarzanej przez silnik, zmienny jest stosunek wykorzystania obydwu układów w danym zastosowaniu. Kluczową rolę odgrywa przy tym system Liebher-Power Efficiency (LPE).

Ładowarki kołowe Volvo z zakresu 18-22 t (moc silników 260–276 KM) to L110 H i L120H. W porównaniu z ładowarkami poprzedniej serii ograniczono zużycie paliwa o prawie jedną piątą. Układ OptiShift nowej generacji integruje opatentowaną funkcję automatycznego wyhamowania maszyny podczas zmiany kierunku Reverse By Braking (RBB) i funkcję blokady zmiennika momentu obrotowego (szybsze rozpędzanie maszyny czyli skrócenie cyklu roboczego). RBB wydłuża żywotność elementów maszyny i zwiększa komfort pracy operatora. Funkcja zmniejsza prędkość maszyny, gdy operator zmienia kierunek jazdy, poprzez  automatyczne załączenie hamulców zasadniczych, zmniejszając tym samym obciążenie układu napędowego. Optymalizuj cykle załadunku dzięki systemowi Load Assist działającemu na zamontowanym w kabinie 10-calowym wyświetlaczu Volvo Co-Pilot. Zapewnia on dostęp do całego zestawu inteligentnych aplikacji i zwiększa efektywność robót. Kamera wsteczna i system radarowy współdziałają teraz z wyświetlaczem Volvo Co-Pilot. Aplikacja do monitorowania ciśnienia powietrza i temperatury w oponach (TPMS) pozwala bezpośrednio kontrolować te parametry operatorowi na ekranie Co-Pilot w kabinie. Aplikacja Mapa dostarcza z kolei dokładnych informacji na temat lokalizacji pojazdu. Dzięki temu operatorzy lepiej orientują się na placu budowy, a także proaktywnie dostosowują styl jazdy w zależności od panujących warunków (inne maszyny są widoczne na monitorze). Jest też pokładowy system ważenia (OBW), który pokazuje w czasie rzeczywistym faktyczną masę ładunki w łyżce, na samochodzie czy w całym zamówieniu. W ładowarkach Volvo zastosowano unikatowy mechanizm równoległego prowadzenia osprzętu roboczego typu TP (Torque Parallel).

 

Idzie (też) o pieniądze

Operatorzy maszyny Hyundai HL970A, korzystając z funkcji Eco Gauge,  mogą monitorować zużycie paliwa w czasie rzeczywistym lub przeglądać dane historyczne. Wyświetlane wartości obejmują moment obrotowy silnika, zużycie paliwa (godzinowe, dzienne itp.). Modele serii A są też wyposażone w nową funkcję Eco Report, tryb Smart Power, który może regulować obroty silnika przy dużym obciążeniu oraz ICCO (Intelligent Clutch Cut Off), aby oszczędzać paliwo bez straty na wydajności.

W JCB 457 Stage V na efektywność paliwową wpływa m.in. hydrauliczny wentylator chłodzący, który automatycznie reaguje na temperaturę otoczenia i dostosowuje prędkość tak, aby zoptymalizować chłodzenie i zmniejszyć zużycie paliwa. Tryb komfortowy, uruchamiany w trakcie stosunkowo lekkiej pracy zmniejsza moc silnika o 20 proc. pomagając oszczędzać paliwo natomiast (tryb dynamiczny zwiększa moc do maksimum 282 KM).

W JCB 457 Stage V na efektywność paliwową wpływać ma m.in. hydrauliczny wentylator chłodzący, który automatycznie reaguje na temperaturę otoczenia i dostosowuje prędkość, aby zoptymalizować chłodzenie i zmniejszyć zużycie paliwa. Tryb komfortu, uruchamiany w trakcie stosunkowo lekkiej pracy zmniejsza moc silnika o 20 proc. pomagając oszczędzać paliwo (tryb dynamiczny zwiększa moc do maksimum 282 KM).

W maszynach Doosan DL220-7 i DL250-7 zastosowano inteligentny system sterowania (DSGS). To funkcja analizująca sposób jazdy i zachowanie operatora i pomagająca mu optymalizować zużycie paliwa. DSGS zapewnia wykres oceny dotyczący sposobu jazdy operatora. Według producenta, zużycie paliwa jest średnio o 5proc. niższe niż w maszynach popredniej generacji.

Aż o35 proc. ma być niższe zużycie oleju napędowego w maszynie Caterpillar 972 XE. Sprzyja temu ścisłe zintegrowanie przekładni bezstopniowej Cat, silnika oraz układów hydraulicznego i układu chłodzenia. Istnieje możliwość osobnego sterowania prędkością obrotową silnika i prędkością maszyny, co poprawia efektywność pracy, precyzję sterowania i łatwość obsługi. Obniżenie znamionowej prędkości obrotowej silnika zmniejsza ponadto zużycie podzespołów i emitowany hałas.

W LiuGong 877H, by zwiększyć sprawność silnika zastosowano wysokociśnieniowy system wtrysku typu Common Rail, turbosprężarkę (VGT) oraz intercooler air-to-air z elektronicznym systemem sterowania. Automatyczna przekładnia typu powershift ma sprawić, że nawet niedoświadczony operator poradzi sobie nie gorzej od wytrawnego specjalisty dzięki precyzyjnemu dostosowaniu osiągów maszyny do zadania (niezależnie od jego charakteru). Trzy dostępne opcje (ręczna, półautomatyczna i w pełni automatyczna) ułatwiają wykonanie zadania. Zmiennik momentu z funkcją blokady (lock up) dodatkowo obniża zużycie paliwa, przekazując maksymalną moc do przekładni. Dochodzi do tego funkcja inteligentnego wyłączania sprzęgła (ICCO), poprawiająca wydajność ładowania. Użytkownicy doceniają nową regulację sprzęgła AEB w skrzyni biegów.

MECALAC rekomenduje m.in. system wspomagania podnoszenia booster. Oprócz wysokich sił zrywających i dobrych właściwości prowadzenia równoległego w trybie pracy z widłami, zapewnia on podwyższenie mocy podnoszenia nawet o 30 proc. bez zwiększania zużycia paliwa. Bezluzowy mechanizm obrotu łańcucha pracuje ze stałą prędkością obrotową.

Hidromek HMK 635 WL posiada przekładnię Powershift z pięcioma biegami do przodu i trzema biegami wstecznymi. Efektywności paliwowej sprzyja funkcja TIPSHIFT (umożliwia szybką zmianę kierunku poprzez naciśnięcie jednego klawisza bez używania dźwigni zmiany biegów - gdy maszyna porusza się do przodu lub do tyłu podczas załadunku). Na oszczędności paliwa wpływa też wydajna hydraulika (układ hydrauliczny wyczuwa obciążenie), jak również system kontroli jazdy MSS (opcja) czy proporcjonalny, dwukierunkowy wentylator hydrostatyczny.

Również dostawcy maszyn Liebherr podkreślają, że ładowarki XPower wykazują zużycie paliwa mniejsze nawet o prawie jedna trzecią w stosunku do rozwiązań standardowych. Zwracają uwagę również na mniejsze spalanie przy załadunku. Przywołują przykład zastosowania L580 XPower w żwirowni i zakładzie produkcji kruszywa. Chodzi o maszynę z wysięgnikiem typu Z i łyżką o poj. 5,7 msześc. Wyzwaniem w tym zastosowaniu był wilgotny surowiec, wydobywany z jeziora. Za pomocą wzmocnionego wysięgnika w układzie Z, który ma o 20 proc. większe wartości siły, operator  wydobywał wilgotny materiał. Zoptymalizowany kształt łyżki pozwalał na lepsze zagłębianie się. Ok. 15 l oleju napędowego na godzinę eksploatacji modelu L 580 XPower oznacza zużycie mniejsze o prawie 5 l niż innych, podobnych gabarytowo maszyn.  W zakładzie recyklingu model L 566 XPower przeładowywał codziennie ok. 1500 t materiałów sypkich. Na dużym obszarze ładowarka pokonywała z reguły dłuższe odcinki trasy. Zużycie paliwa przez testowaną maszynę wahało się w zakresie 14-18 l oleju napędowego.

W Volvo L110 H, L120H, to m.in. pedał Eco pozwala ograniczyć zużycie maszyny i paliwa. Unikatowe rozwiązanie sprzyja ekonomicznej eksploatacji poprzez wywieranie siły zwrotnej w czasie zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Optymalizacji cykli załadunku sprzyja system Load Assist działający na zamontowanym w kabinie 10-calowym wyświetlaczu Volvo Co-Pilot. Zapewnia on dostęp do zestawu inteligentnych aplikacji. Po zamontowaniu kamera wsteczna i system radarowy współdziałają z wyświetlaczem. Jest też aplikacja (TPMS) do monitorowania ciśnienia powietrza w oponach. System dostarcza operatorowi  w czasie rzeczywistym informacji o ciśnieniu powietrza i temperaturze opon, co skraca czas przeglądów i wydłuża żywotność opon.

 

Obsługiwać wygodnie, pracować komfortowo

Kabiny w ładowarkach serii Hyundai HL900 (m.in. HL970A) są o ok. 10 procent większe niż poprzednie modele i oferują dodatkową przestrzeń na podłodze oraz lepszą widoczność. Poziom hałasu w kabinie jest o ponad 2 dB niższy. Nowe funkcje zwiększające komfort kabiny w serii A obejmują: składane lusterko boczne, w pełni regulowany fotel i podłokietnik, sprężarkę powietrza, ulepszony system kontroli jazdy i ulepszony system ważenia, drzwi zdalnego sterowania (opcja) oraz system automatycznego smarowania (opcja). Komorę silnika zaprojektowana tak, aby zapobiec możliwości pożaru z powodu zanieczyszczenia. Szeroko otwarty dostęp przy otwartej masce poprawia łatwość serwisowania silnika i komory chłodniczej.

W kabinach maszyn Doosan DL220-7 i DL250-7 ograniczono „martwe punkty” wokół kabiny oraz zastosowano okna większe o 14 proc. w porównaniu z poprzednimi modelami DL-5. Do urochomienia maszyny stosowany jest tzw. inteligentny kluczyk. System inteligentnego kluczyka umożliwia zdalne sterowanie drzwiami, blokowanie i odblokowanie drzwi, zwalnianie drzwi, wyszukiwanie oraz inne funkcje. Panel sterowania posiada również dwa gniazda USB. Kabina wyposażona jest w fotel Grammer Actimo XXL z pełną regulacją amortyzacji w poziomie i w pionie, pneumatyczną podporą oraz podgrzewaniem w standardzie. Nowy dżojstik EMCV (elektryczny główny zawór sterujący) wbudowano w podłokietnik. Umożliwia operatorowi płynne i precyzyjne sterowanie ramieniem podnoszącym i osprzętem ładowarek. Funkcje dostępne za pośrednictwem systemu EMCV obejmują automatyczny powrót do położenia kopania, przechylania łyżki, pozycję zatrzymania nagarniania łyżką i zapobieganie wstrząsom. Doosan Smart Touch to łatwy w użytkowaniu 8-calowy ekran (dostęp do wszystkich najważniejszych ustawień i informacji w jednym miejscu). W ramach dostępnych informacji jest: obraz z tylnej kamery, sterowanie HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), radio i urządzenia Bluetooth (przesyłanie muzyki, zestaw głośnomówiący) oraz funkcja pomocy dla operatora.

Aby zapewnić komfort pracy operatora w JCB 457 Stage V, w kabinie utrzymywane jest pozytywne nadciśnienie wypychające zanieczyszczenia na zewnątrz. Można wybrać fotel operatora z zawieszeniem pneumatycznym z w pełni regulowanym ogrzewaniem i wentylacją. Funkcja kierownicy ustaw i zapomnij ułatwia operatorowi obsługę zapamiętując preferowane ustawienia. Przesuwne okno po obu stronach kabiny umożliwia łatwą komunikację z ludźmi na zewnątrz maszyny. Dostawca maszyn zwracają uwagę na łatwy dostęp do punktów serwisowych, a także na walory systemu telematycznego LiveLink. W Cat® 972 XE łatwo regulowany, amortyzowany fotel zwiększa komfort pracy operatora. Występuje w dwóch klasach jakości wykończenia oraz może być wyposażony w 4-punktowy pas bezpieczeństwa (zestaw). Większa ilość miejsca na nogi oraz regulowane elementy sterowania fotelem poprawiają komfort i sprawność wykonywania różnych czynności. Nowa jest deska rozdzielcza i dotykowe ekrany o wysokiej rozdzielczości. Pakiet wyciszający, uszczelnienia i elastyczne mocowania kabiny minimalizują hałas i drgania zwiększając komfort pracy operatora. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy z dżojstikiem zamontowanym przy fotelu umożliwia precyzyjne sterowanie i zmniejsza zmęczenie ramion. Na komfort eksploatacji wpływa ją też wydłużone okresy wymiany płynów i filtrów, pozwalające zmniejszyć koszty konserwacji (nawet o 25 proc.) oraz zapewiające wygodny dostęp do węzłów serwisowych układów hydraulicznego i elektrycznego. Aplikacja Cat pomaga zarządzać lokalizacją floty, godzinami pracy i harmonogramami konserwacji; informuje ona też o konieczności przeprowadzenia konserwacji i pozwala zamawiać usługi u lokalnego dealera Cat.

Maszyna LiuGong 877H posiada najnowszą generację układu kontroli jazdy,  połączoną z funkcja automatycznego pozycjonowania łyżki. Dzięki znacznemu ograniczeniu wstrząsów i dobijania podczas ładowania poprawiono komfort pracy operatorów oraz wydłużono żywotność. Wyraźnie poprawiono obsługę załadunku, manewrowanie na miejscu prac i znacznie ograniczono rozsypywanie materiału.

Użytkownicy koparek marki MECALAC chwalą m.in. dach panoramiczny umożliwiający widoczność do góry, np. podczas załadunku. Fotel kierowcy z możliwością różnorodnej regulacji, przestronne schowki, o dużej ładowności oraz wydajna 3-poziomowa instalacja wentylacyjna i grzewcza sprawiają, że codzienna praca staje się przyjemniejsza.

Jeśli chodzi o komfort operatora, w maszynie Hidromek HMK 635 WL zastosowano panoramiczną kabinę (szerokie pole widzenia; izolacja dźwiękowa). Fotel jest podgrzewany i regulowany. Ma zawieszenie pneumatyczne, w kabinie jest w pełni automatyczny układ klimatyzacji, jest też przycisk kickdown do redukcji biegów oraz dotykowy panel sterowania, odpowiadający za komfort środowiska pracy. Punkty konserwacyjne i serwisowe w HMK 635 WL są łatwo dostępne z poziomu gruntu, co umożliwia łatwe tankowanie i konserwację akumulatora. Kabinę można przechylać ręcznie do 35 st. za pomocą podnośnika, a maskę odchylić do 80 st. za pomocą siłownika elektrycznego (ułatwienie dostępu do silnika). Elementami wyposażenia są: panel z 8-calowym, kolorowym ekranem LCD, ektrohydrauliczne dźwignie sterujące, elektyrcznie sterowane lusterka boczne z podgrzewaniem oraz niezależnie regulowana konsola dżojstika.

Mapa w ładowarkach Volvo L110 H, L120H dostarcza dokładnych informacji na temat lokalizacji pojazdu. To przejrzysta aplikacja, która umożliwia operatorom monitorowanie ruchu maszyn w miejscu robót w czasie rzeczywistym. Dzięki temu operatorzy lepiej orientują się na placu budowy, a także proaktywnie dostosowują styl jazdy w zależności od panujących warunków. Z kolei Aplikacja Operator Coaching (Coaching dla operatora) pomaga operatorom maksymalnie wykorzystywać możliwości maszyny. Asystuje operatorom w czasie rzeczywistym,
pomagając im w lepszym zrozumieniu wpływu podejmowanych przez nich działań na produktywność i wydajność maszyny, a także w identyfikowaniu umiejętności i zmian potrzebnych w ich technice pracy, które muszą doszlifować. Ważną rolę spełnia też układ komfortowego kierowania maszyną Comfort Drive Control. Ta inteligentna funkcja pozwala operatorowi kierować maszyną za pomocą niewielkiej dźwigni, co przydaje się szczególnie podczas szybkiego załadunku ciężarówek.

 

T&M nr 7/8-2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE