Oleje syntetyczne

Syntetyczne oleje nadają się do różnych silników, ale najbardziej do nowoczesnych, spełniających normy czystości spalin Euro 5 i Euro 6. Udział takich środków smarnych w polskim rynku wciąż jest ledwie kilkuprocentowy.

 

Według informacji zebranych przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) udział produktów o lepkościach 0W-X i 5W-X w segmencie pojazdów ciężarowych i sprzętu pomocniczego wynosi tylko 5 proc. Oleje syntetyczne posiadają czasem lepkość 10W-X, choć częściej w tej kategorii spotyka się półsyntetyki. Wszystkie środki smarne 10W-X zyskały znacznie większą popularność, 31 proc. Tym niemniej w „ciężarówce” nadal dominują mineralne, aż 64 proc. Tak przedstawiają się aktualne, roczne dane, czyli za 2014.

 

Przekonać do syntetyka

W tej sytuacji przed dystrybutorami olejów duże polu do popisu. Do proporcji typowych dla olejów w autach osobowych jeszcze daleka droga, tam ciecze 0W-X i 5W-X tworzą 49 proc. rynku, natomiast 10W-X kolejne 30 proc. Na mineralne przypada zaledwie 21 proc. Nikt zapewne w najbliższym czasie nie oczekuje choćby zbliżonych rezultatów w ciężkim segmencie, ale tendencje do zwiększania udziału najnowocześniejszych wyrobów są widoczne. Wystarczy podać, że w 2007 r. ciężarowe 0W-X i 5W-X miały 2 proc.

– Coraz większa rzesza przewoźników wybiera oleje syntetyczne ze względu na zalecenie producentów poszczególnych jednostek – uważa Krystyna Antoniewicz-Sas, dyrektor ds. komunikacji Statoil Fuel & Reatil Polska. – Producenci zalecają oleje syntetyczne, o wysokich poziomach jakości, dla zapewnienia odpowiednio długich przebiegów. Dodatkowo olej eksploatowany przez długi czas musi być wysoce odporny na procesy degradacji zachodzące w ciężkich warunkach pracy, musi być trwały i zapewniać wysoką ochronę elementów silnika. 

Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska, zwraca uwagę na aspekty ekonomiczne, czyli w wielu przypadkach najbardziej przemawiające do wyobraźni. Kluczowe znaczenie dla zawodowych kierowców, a zwłaszcza właścicieli firm transportowych mają dobry stan techniczny i niska awaryjność silnika. Cechy te decydują o tym, czy działalność będzie efektywna i opłacalna. Nie bez znaczenia pozostają oczywiście także komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Tymczasem od chwili kiedy silnik schodzi z linii produkcyjnej, gdzie jest montowany w pojeździe w sterylnym środowisku, zaczyna na niego działać wiele niekorzystnych czynników. Jednym z najistotniejszych elementów, który neutralizuje te negatywne skutki, jest olej silnikowy. O skuteczności jego działania decyduje wiele składowych, z których podstawową jest baza. W pełni syntetyczne oleje silnikowe wykorzystują syntetyczne bazy, powstałe w wyniku syntezy chemicznej, lub też głębokiej rafinacji połączonej z hydrokrakingiem i hydrofinishingiem, oraz innymi złożonymi reakcjami chemicznymi. Uzyskane własności zapewniają odpowiednią ochronę, długotrwałą pracę oleju bez wymiany, także mniejszą liczbę dolewek. Oleje syntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy, skrajne temperatury oraz duże obciążenia – mają bardziej stabilne parametry. Mocną ich stroną jest fakt, że mogą być wykorzystywane również w silnikach o dużym przebiegu. Dzięki temu jeden olej może obsługiwać całą flotę pojazdów.

 

Starsze również

– W starszych typach pojazdów należy jednak pamiętać o tym, że jeśli silnik ma duże straty oleju, to koszt używania nowoczesnego oleju wzrasta – dodaje Cezary Wyszecki z Shella. – Dobrym momentem na rozpoczęcie stosowania wysokiej klasy oleju jest kapitalny remont silnika oraz wymiana cylindrów i tłoków na nowe. Szczegółowe zalecenia producenta pojazdu dotyczące smarowania można znaleźć w książce serwisowej.

Krystyna Antoniewicz-Sas (Statoil) jest zdania, że świadomość klientów dotycząca zalet olejów syntetycznych wciąż rośnie. Dlatego często stosują te oleje również w starszym sprzęcie, o ile w taborze posiadają wiele różnego typu pojazdów lub maszyn i w części z nich już wcześniej były używane syntetyki. Jednak wciąż najpopularniejsze są półsyntetyczne oraz mineralne. Do ich produkcji są wykorzystywane wysokojakościowe bazy, zaś ich cena jest znacznie niższa niż syntetyków.

 

Sprawa przebiegu

Producenci silników podają czasem optymistyczne liczby, przykładowo 180 tys. km. Bez wątpienia przebiegi rzędu 80-120 tys. km z syntetykiem są jak najbardziej realne w transporcie długodystansowym. Cezary Wyszecki podkreśla, iż optymalny czasu pracy syntetycznego oleju w samochodzie ciężarowym zależy przede wszystkim od sposobu i warunków eksploatacji. No i należy pamiętać, że nawet przy małych przebiegach olej powinien być wymieniany raz na 2 lata, ponieważ może stracić część pierwotnych właściwości.

Wydłużanie przebiegu między wymianami jest jednym z kierunków rozwoju syntetycznych olejów. Inne trendy to obniżanie lepkości i opracowywanie jeszcze wydajniejszych pakietów dodatków, o jak najniższej zawartości siarki. Chemicy w koncernach zajmujących się olejami mają więc co robić, a przewoźnicy skorzystają z efektów ich pracy.  

 

Oleje syntetyczne, metryczki

Fuchs

Titan Cargo EU6 SAE 5W-30 oparty został na najnowocześniejszych technologiach dodatków. Niskopopiołowy, zapewnia prawidłową pracę systemów oczyszczania spalin. Nadaje się do jednostek Euro 4, 5, 6. ACEA E9/ E7/E6, API CJ-4, Cat ECF-3, MAN M 3677, MB - APPROVAL 228.51, Scania LA, Volvo VDS-4, Cummins CES 20081, Deutz DQC IV-10 LA, Jaso DH-2, Mack EO-O Premium Plus, MTU 3.1, Renault RLD-3,.

Titan Cargo Maxx SAE 5W-30. Olej na bazie technologii XTL (Xtreme Temparature Lubrication), redukujący zużycie paliwa. Zapewnia optymalną ochronę przed zanieczyszczeniem układów oczyszczania spalin. Dzięki minimalnemu odparowywaniu znacząco obniża ubytki oleju, oraz minimalizuje ilość osadów w turbosprężarce. ACEA A6. Dopuszczenia: Deutz DQC IV-10 LA, Mack EO-N, MAN M 3477, MB - APPROVAL 228.51, MTU DDC TYPE 3.1, Renault RLD-2/RXD, Volvo VDS-3.

Titan Cargo SL SAE 5W-30, najwyższej jakości, paliwooszczędny olej do silników z zapłonem samoczynnym, specjalnie opracowany na wydłużone okresy między wymianami. Zapewnia łatwy rozruch w niskich temperaturach rzędu minus 30 st. C i niewielkie zużycie oleju. ACEA E7/E4, dopuszczenia: Cummins CES 20077, Deutz DQC IV-10, Ford WSS-M2C212-A1, Mack EO-N, MAN M 3277, MB - APPROVAL 228.5, MTU DDC TYPE 3, Renault RLD-2/RXD, Volvo VDS-3.

Gulf

Superfleet Synth ULE 5W-30 – bardzo wydajny olej klasy low SAPS, oparty o technologię 100% syntetyku, skutecznie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Stworzony z myślą o silnikach Euro 5 oraz Euro 6, wyposażonych w filtr cząstek stałych. Nadaje się również do aut z EGR i SCR. Olej do lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych, realizujących swoje zadania w trudnych warunkach. Normy: ACEA E9/E7/E6, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, DDC 93K218, Jaso DH-2.

Supreme Duty XLE 10W-30 został opracowany głównie do nowoczesnych silników Euro 4 i 5, z DPF i SCR. Znajduje zastosowanie również w wysokosprawnych jednostkach benzynowych, oraz w mieszanych parkach samochodowych, gdy są wymagane oleje zgodne z API CJ-4/SM. Spełnia następujące normy: ACEA E9, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4, SM, SL, SJ, Cat ECF-3/ECF 2/ECF-1a, Cummins CES 20081, MTU 2.1.

Superfleet ELD 10W-40 jest przystosowany do wysokoobciążonych diesli Euro 4 pracujących w ciężkich warunkach. Stworzony z baz olejowych wysokiej jakości i zaawansowanych technologicznie dodatków w celu zapewnienia bardzo dobrego smarowania i wydłużenia okres miedzy wymianami. ACEA E4, aprobaty: MAN 3377/3277, MB 228.5, MTU 3.  

LOTOS TURDUS

Turdus Powertec 5100 SAE 10W-40. Zaawansowany technologicznie, o obniżonej zawartości popiołu siarczanowego (low SAPS). Przeznaczony głównie do ciężarówek Euro 4, 5, 6, w których producent zaleca stosowanie środka klasy ACEA E6. Zapewnia bardzo dobre smarowanie w każdych warunkach eksploatacyjnych i czystość współpracujących elementów. Deutz III-10LA, Mack EO-N, MAN M 3477/3271-1, MB 228.51, MTU 3.1, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Turdus Powertec Synthetic 5W-30. Wysokiej jakości syntetyczny olej do wysokoobciążonych, wysokoprężnych silników dużej mocy. Zalecany szczególnie do bardzo intensywnej eksploatacji: duże przebiegi w krótkim czasie. Kompatybilny z silnikami Euro 3 i niektórymi Euro 4 i 5. Zapewnia łatwy rozruch przy niskich temperaturach otoczenia. ACEA E7/E4, Cummins CES 20077/76, Mack EO-N, MAN M 3277, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Mobil

Mobil Delvac 1 LE 5W-30 – w pełni syntetyczny, wysokowydajny olej do wysoko obciążonych Diesli. Łączy zaawansowaną technologię ochrony silnika w pojazdach niskoemisyjnych z większymi możliwościami w zakresie oszczędności paliwa oraz korzyściami związanymi ze stabilnym funkcjonowaniem silnika (trwałość, ochrona systemu emisji i wydłużone okresy między wymianami). ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, SN. Przykładowe aprobaty: MB-Approval 235.28, 228.51, 228.31; MAN M3677, M3477, M3271-1; Volvo VDS-4, VDS-3; Renault Trucks RLD-3, RLD-2.

Mobil Delvac 1 5W-40. Olej w pełni syntetyczny do diesli pracujących pod wysokim obciążeniem. Odznacza się bardzo dobrą stabilnością termiczną, odpornością na utlenianie, niską lotnością. Gwarantuje ochronę gładzi cylindrów przed zużyciem. Zapewnia osiągi zarówno nowoczesnych silników o niskiej emisji spalin, jak też dobrze utrzymanych silników starszego typu. ACEA E7/E4, API CI-4 Plus, CI-4, CH-4/SL/SJ. Przykładowe aprobaty i dopuszczenia: Cummins CES 20078/77/76/75; Renault Trucks RXD; MB-Approval 235.28, 228.5; Scania LDF; Volvo VDS-3, VDS-2.

Mobil Delvac XHP LE 10W-40 – olej do wysoko obciążonych, nowoczesnych silników Diesla z niską emisją spalin w sprzęcie pracującym w trudnych warunkach. Został opracowany z wykorzystaniem wysokiej jakości olejów bazowych, które zapewniają bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach, trwały film olejowy w wysokich temperaturach oraz niską lotność. ACEA E7/E6/E4, API CI-4. Przykładowe aprobaty: DAF Extended Drain; Jaso DH-2; Renault RXD/RLD-2/RGD; MB-Approval 228.51, 235.27; MAN M 3477; Volvo VDS-3; Scania Low Ash.

Motul

Tekma Ultima + 5W-30, w 100 procentach syntetyczny, niskopopiołowy olej low SAPS opracowany do najnowszej generacji silników samochodów ciężarowych, autobusów, sprzętu budowlanego, rolniczego, silników stacjonarnych i morskich korzystających z paliwa o niskiej zawartości siarki (≤ 50 ppm). Przystosowany do jednostek Euro 3, 4, 5, 6 pracujących w ciężkich warunkach, może być używany w silnikach starszej konstrukcji. ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, homologacja MB 228.51.

Tekma Mega X LA 10W-40 nadaje się do silników Euro 2, 3, 4, 5, 6 w ciężarówkach, także w maszynach budowlanych, rolniczych, w autobusach, do silników stacjonarnych. Dzięki nowoczesności, a zarazem klasycznej lepkości może być stosowany zarówno w najnowszych konstrukcjach jak i pojazdach starszych, nawet z lat 80. ACEA E7/E6, API CI-4, homologacje: Mack EO-N, MB 228.51, Renault RLD-2/RXD/RGD, Volvo VDS-3.

Tekma Mega X 15W-40 został specjalnie opracowany do nowoczesnych, wysilonych silników Diesla ciężarówek, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych, silników stacjonarnych oraz silników do łodzi pracujących na paliwie o niskiej zawartości siarki. ACEA E7, API CI-4, CH-4, homologacje: Cat ECF-1, Cummins CES 20078/77/76/72/71, Global DHD-1, Mack EO-N, MAN M 3275, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Neste

Turbo Super 5W-30, w pełni syntetyczny, energooszczędny, o wysokiej wydajności, do najnowocześniejszych silników używanych w ciężkim transporcie z przedłużonymi okresami pomiędzy wymianami. Bardzo dobre właściwości w niskich temperaturach. zmniejsza spalanie. ACEA E7/E5/E4, API CI-4, CH-4, CF, Cummins CES 20078/77/76/72/71, Global DHD-1, Jaso DH-1, Mack EO-M+, MAN 3277, MB 228.5, MTU 3, Renault RXD, Volvo VDS-3/2.

Turbo E6 10W-40 to produkt w pełni syntetyczny, wysokiej jakości, do silników dieslowskich. Opracowany specjalnie do silników z systemami oczyszczania spalin CRT, DPF, SCR, które wymagają oleju low SAPS, o niskiej zawartości popiołu, fosforu, siarki. Bardzo dobre właściwości nisko- i wysokotemperaturowe. Klasa jakości ACEA E7/E6. Specyfikacje: MAN M 3477, MAN M 3277 dla CRT, MB 228.51/228.5, MTU 3, Renault RXD.

Neste Turbo NEX 10W-40. W pełni syntetyczny środek do silników pracujących w ciężkich warunkach, także benzynowych. Podtrzymuje trwałość systemów kontroli spalin, w tym DPF. Olej utrzymuje lepkość również w niskich temperaturach. ACEA E9, API CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, Deutz DQC III-10 LA, Detroit Diesel DDC 93K218, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Orlen Oil

Platinum Ultor Perfect 5W-30 powstał z syntetycznego oleju bazowego oraz zaawansowanego technologicznie systemu dodatków uszlachetniających typu low SAPS. Pozwoliło to na osiągnięcie maksymalnej ochrony jednostki napędowej, jak i wydłużenie bezawaryjnej eksploatacji nowoczesnych systemów obróbki spalin w pojazdach Euro 5, 6 i EPA Tier 4. ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, Mack EO-O PP 07, MAN M 3677/3477, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Platinum Ultor Progress 10W-40 jest zalecany do diesli zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki (max. 50 ppm), wyposażonych w układy recyrkulacji spalin, z i bez filtrów cząstek stałych, oraz do silników z selektywnym katalizatorem SCR. Normy emisji od Euro 6 do 1. ACEA E7/E6, API CI-4, Cummins CES 20077/76, Deutz DQC-III-10- LA, Mack EO-N, MAN M 3477, MB 228.51, MTU 3.1, Renault RLD-2, Volvo VDS-3 (również CNG).

Platinum Ultor Scandiv 10W-40. Syntetyk do wysokoobciążonych diesli Euro 5, 4, 3. Specjalnie opracowany dla Scanii, ma jej najwyższą aprobatę LDF-3. Dzięki unikalnej formule bardzo dobrze utrzymuje silnik w czystości, posiada wyjątkowe właściwości smarujące i przeciwzużyciowe. Gwarantuje skuteczność w niskich temperaturach podczas zimnego startu. ACEA E7/E4, API CF, Scania LDF-3.

Shell

Rimula R6 LME 5W-30 to syntetyczny olej bardzo dobrze dostosowujący się do zmiennych warunków pracy silnika. Zalecany do jednostek Euro 6, 5, 4 poddawanych intensywnej eksploatacji. Przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa, zapewnia najdłuższe dopuszczalne przebiegi od wymiany do wymiany. Specyfikacje i aprobaty: ACEA E7/E6, Cummins CES 20077, Deutz DQC IV 10-LA, Mack EO-N, MAN M 3677/3477, MB 228.51, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Rimula R6 LM 10W-40 jest przeznaczony do użytkowania w różnych, intensywnie eksploatowanych pojazdach transportu drogowego, zwłaszcza niskoemisyjnych. Może być stosowany również w silnikach starszego typu. ACEA E7/E6/E4-99, API CI-4, CH-4, CG-4, CF, Cat ECF-1a, Cummins CES 20077/72/71, DAF, Jaso DH-2/3, Mack EO-N, MAN M 3477/3271-1, MB 228.51/ 226.9, MTU 3.1, Renault RLD-2, Volvo VDS-2/CNG.

Rimula R6 M 10W-40 zapewnia bardzo dobrą ochronę przed korozją, osadami i zużyciem, oraz najdłuższe okresy między wymianą oleju. Jest zalecany do szerokiej gamy pojazdów ciężarowych i transportowych z nowoczesnymi, niskoemisyjnymi silnikami. ACEA E7/E4, API CF, Cummins CES 20072, Deutz DQC IV-10, Mack EO-M Plus, MAN M 3277, MB 228.5, MTU 3, Renault RXD, Scania LDF-3, Volvo VDS-3. Spełnia wymagania Iveco T3 E4.

 T&M nr 2/2016

Tekst: Jacek Dobkowski

                      ZYJ ONLIE