Bosch

Motoryzacyjne innowacje

Bosch żyje przede wszystkim z techniki motoryzacyjnej, choć ludziom spoza naszej branży może kojarzyć się bardziej ze sprzętem AGD.

 

Niemiecki koncern notuje dobre wyniki i stawia na innowacje. Obroty całego Boscha w zeszłym roku sięgnęły 49 mld euro, co oznacza całkiem solidny, ponad 6-procentowy wzrost. Koncern prowadzi interesy w 150 państwach, w czterech sektorach. Najważniejszy z nich, mobility solutions, czyli technika motoryzacyjna, przyniósł 68 proc. całkowitego obrotu. Na drugim miejscu, ale daleko w tyle (14 proc.), znalazł się sektor industrial technology, technologii przemysłowej. Energy and building technology, energetyka i techniczne wyposażenie budynków, tworzą 9 proc. Na consumer goods, dobra użytkowe, czyli na te wszystkie lodówki, pralki itp. wypada, jak łatwo policzyć, 9 proc.

 Pasmo sukcesów

Podczas tradycyjnej konferencji prasowej w Warszawie podsumowującej miniony rok dla Boscha, główny referat wygłosiła Krystyna Boczkowska, prezes polskiej spółki Robert Bosch. O technice motoryzacyjnej powiedziała tak:

– Nasz największy sektor rozwijał się w ubiegłym roku bardzo dynamicznie, zwiększając obroty o 8,9 proc, do 33,3 mld euro. Tym samym Bosch odnotował dwa razy szybsze tempo wzrostu od wzrostu światowego rynku motoryzacyjnego. Szczególnym popytem cieszyły się układy wtrysku paliwa do silników benzynowych i diesla, układy wspomagające oraz systemy informacyjne i komunikacyjne zaimplementowane w samochodach.  

 W stronę przyszłości

Bosch chce bardzo mocno zaznaczyć swój udział w technologiach jutra, takich jak samochody hybrydowe i elektryczne, czy jazda autonomiczna, bez czynnego udziału kierowcy, którego zadanie sprowadza się do nadzorowania tej całej elektroniki.

– Źródłem sukcesu koncernu Bosch jest innowacyjność produktów i usług, które spełniają coraz wyższe oczekiwania naszych klientów oraz są reakcją na światowe megatrendy – zaznaczyła prezes Boczkowska. – Jest to możliwe dzięki nakładom na badania i rozwój, które systematycznie rosną. W ubiegłym roku wyniosły one 5 mld euro, co stanowiło ponad 10 proc. obrotów koncernu. Dzięki pracy prawie 46 tysięcy naukowców i inżynierów z 94 ośrodków badawczo-rozwojowych Bosch składa 18 wniosków patentowych każdego dnia roboczego, między innymi w takich pionierskich obszarach jak zautomatyzowana jazda, rozwiązania dla samochodów elektrycznych, czy usługi i produkty zintegrowane w sieci internetowej.

Tak duży potencjał wprost musi zaowocować interesującymi rozwiązaniami. Przykładowo już w tym roku wejdą do seryjnej produkcji m.in. system zdalnego parkowania, asystent jazdy w korku oraz asystent omijania i skrętu w lewo. Do 2020, a więc w najbliższych pięciu latach, Bosch planuje wprowadzić do produkcji funkcję highway pilot, która umożliwi automatyczne kierowanie pojazdami na autostradach. Kolejną rewolucyjną innowacją będzie autopilot, nad którą już teraz trudzi się ponad 2.000 konstruktorów z mobility solutions. Poza tym w br. dwukrotnie wzrośnie sprzedaż sensorów radarowych i wideo, które umożliwiają realizację zaawansowanych funkcji zautomatyzowanej jazdy.

Oprócz jazdy autonomicznej Bosch stawia na komponenty elektryczne, czyli na rozwój hybryd, oraz konstrukcji wyłącznie elektrycznych. Dotyczy to głównie aut osobowych i dostawczych, ale warto zauważyć, iż zdaniem specjalistów Boscha zelektryfikowany samochód odniesie sukces porównywalny do diesla!

 Prawie 400 warsztatów

W Polsce obroty Boscha zwiększyły się podobnie jak na świecie, o 6,4 proc., do 2,63 mld zł. Grupa Bosch zainwestowała 22,3 mln złotych. Zostały one przeznaczone na rozbudowę linii produkcyjnych w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie (dolnośląskie), oraz na inwestycje infrastrukturalne w centrali w Warszawie.

– Ważnym elementem strategii rozwoju działu części samochodowych jest rozbudowa sieci autoryzowanych warsztatów, działającej pod markami Bosch Service i Auto Crew – podkreśliła Krystyna Boczkowska. – Obecnie należy do niej prawie 400 warsztatów. Jest największą w Polsce siecią autoryzowaną przez producenta części zamiennych.

A perspektywy przed Boschem, zarówno na świecie, jak i w Polsce rysują się pomyślne. Obroty w br. winny wzrosną do 5 proc., przy równoczesnej poprawie zysku. Ponad połowa biznesu przypada na nasz kontynent. Motorem rozwoju w tym regionie pozostają kraje Europy Środkowej i Wschodniej.  

 

Jacek Dobkowski

T&M 6/2015

                                       OBEJRZYJ ONLINE