Naczepy wywrotki

Nutka optymizmu.

Rynek naczep wywrotek w ostatnim roku wzrósł, zarówno gdy weźmiemy pod uwagę fabrycznie nowe pojazdy, jak i używane, sprowadzane zza granicy. Warto podkreślić, że w tej kategorii naczep zdecydowanie przeważają nowe egzemplarze.

Początek 2015 okazał sie całkiem obiecujący, choć jeszcze za wcześnie na wnioski dotyczące tegorocznego popytu. W styczniu i lutym rynek utrzymał się na zbliżonym poziomie (330 nowych, 95 używanych) co rok wcześniej (344 nowe, 78 używanych), w przeciwieństwie do wszystkich naczep, których zarejestrowano mniej, zwłaszcza fabrycznie nowych. Szczegółowe liczby prezentujemy w tabelach.

Będzie lepiej

Sprzedaż nowych naczep wywrotek powinna być w br. wyższa. Dlatego, że ruszą inwestycje z dofinansowaniem unijnym, na co zwraca uwagę Małgorzata Krzyżanowska z firmy Lux-Truck w Siechnicach (dolnośląskie), reprezentującej Fliegla.

– Widoczne jest ożywienie branży budowlanej i coraz większe zapotrzebowanie na małe wywrotki o kubaturach 24-33 m sześc. – dodaje Łukasz Toboła z Febera w Sieradzu (łódzkie). – Rośnie również sprzedaż pojazdów o kubaturach 50 m sześc. i więcej. To wszystko sprawia, że patrzymy w przyszłość z optymizmem.

Duży wzrost zamówień zanotowała firma EWT Truck & Trailer Polska, posiadająca biuro handlowe w Gdyni, przedstawiciel Smitza. Wzrost jest związany z koniecznością wymiany wyeksploatowanych naczep kupionych w latach 2008-11, oraz z ogłoszeniem dużej liczby przetargów na budowę dróg. Z kolei ciągły wzrost zainteresowania naczepami o dużej kubaturze z przeznaczeniem do transportu płodów rolnych wiąże się z koniecznością wymiany wyeksploatowanych naczep o dużej masie własnej, uważa Artur Zdunowski, specjalista ds. handlowych – pojazdy specjalne.

Aluminium z przyszłością

Zmniejszenie wagi przy jednoczesnej poprawie wytrzymałości naczepy, to główny kierunek zmian w tym sprzęcie.

– Nowe ciągniki z Euro 6 są coraz cięższe, więc waga naczep jest w centrum uwagi przewoźników – wskazuje Małgorzata Krzyżanowska, Lux-Truck (Fliegl). – Na pewno zwiększa się udział skrzyń aluminiowych i to z pewnością ze względu na masy własne.

Menedżerowie z innych firm mają podobne odczucia. Jak zauważa Łukasz Toboła z Febera, utrzymuje się tendencja zakupu naczep lekkich i niezawodnych.
        – Coraz częściej sprzedajemy pojazdy z aluminiową ramą – mówi Łukasz Toboła. – Aluminiowe felgi, aluminiowe zbiorniki powietrza, oraz aluminiowe nogi podporowe zakładane są w większości produkowanych przez nas naczep. Dział konstrukcyjny prowadzi ciągłe prace mające na celu zoptymalizowanie masy w stosunku do pojemności pojazdów.

Zdaniem Artura Zdunowskiego z EWT (Schmitz) na polskim rynku obserwuje się coraz większą specjalizację, odeszliśmy od naczep samowyładowczych „do wszystkiego”. Towarzyszy temu ciągle zwiększające się zainteresowanie pojazdami z muldą aluminiową.

 

(Tabela 1)

Najpopularniejsze nowe naczepy wywrotki, 2014 r.

Marka

Liczba

Wielton

394

Kempf

310

Inter Cars (Feber)

272

Bodex

251

Schmitz

234

Mega

186

Rynek ogółem

2.076

Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji

 

(Tabela 2)

Najpopularniejsze używane naczepy wywrotki 2014 r.

Marka

Liczba

Schmitz

84

Benalu

53

Langendorf

39

Carnehl

27

Meiller Kipper

26

Stas

19

Rynek ogółem

426

Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji

 

(Tabela 3)

Naczepy wywrotki w latach 2012-15

Rok

Nowe

Używane

Suma

2012

1.753

409

2.162

2013

1.509

366

1.875

2014

2.076

426

2.502

Porównanie pierwszych dwóch miesięcy

I-II 2014

344

78

422

I-II 2015

330

95

425

Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji

 

(Tabela 4)

Naczepy wszystkich rodzajów w latach 2012-15

Rok

Nowe

Używane

Suma

2012

11.550

6.239

17.789

2013

13.403

7.005

20.408

2014

14.910

7.518

22.428

Porównanie pierwszych dwóch miesięcy

I-II 2014

2.715

1.347

4.062

I-II 2015

2.197

1.259

3.456

Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji

 

 

Przegląd producentów:

 

BODEX

Naczepa wywrotka muldobeczka. Pojazd przeznaczony do przewozu substancji płynnych. Szczelna zabudowa wykonana jest z paneli izolowanych, zapobiegających przymarzaniu do powierzchni zabudowy przewożonych substancji. Powierzchnia muldobeczki jest łatwa w utrzymaniu czystości i dezynfekcji. Pojazd można napełnić od góry za pomocą rury poprzez właz górny lub za pomocą łyżki pojazdu ładującego przez hydraulicznie otwierany dach mulobeczki. Górne podesty i balkony ułatwiają poruszanie się operatorowi po muldobeczce. Dla opróżniania pojazdu należy użyć przedniego siłownika hydraulicznego, a substancja wypływa grawitacyjnie przez tylny otwór. Muldobeczka może być wyposażona we własny napęd siłownika hydraulicznego. Układ jezdny, instalacja hamulcowa i elektryczna jest wykonana jak w standardowych wywrotkach.

 

Carmosino

Trzyosiowa wywrotka do zboża i innych sypkich materiałów. Bardzo uniwersalna, bo może także służyć jako zwykła „plandeka”. Krótka specyfikacja: osie SAF, pierwsza oś podnoszona, trzecia oś skrętna, hamulce tarczowe, felgi aluminiowe, dach otwierany oraz podnoszony elektrohydraulicznie.

        

CMT

Stalowe naczepy oferowane są ze skrzyniami od 25 do 80 m sześc., o długości 7.500-13.000 mm. Na życzenie odbiorcy wewnętrzna szerokość może mieć wymiar paletowy, 2.440 mm. Skrzynie o kształcie rynny ograniczają przywieranie ładunku. Wykonano je z drobnoziarnistej stali o wysokich właściwościach wytrzymałościowych, dużej twardości i odporności na ścieranie. Podłoga, w zależności od przeznaczenia, ze stali Domex Wear lub Hardox 5-10 mm, ściany boczne z tego samego materiału mają grubość 3-5 mm. Tylna klapa może być zastąpiona przez klapo-drzwi.

 

Feber

Naczepy half-pipe są dostępne zarówno ze skrzynią z aluminium, jak i ze szwedzkiej stali Hardox 450. Skrzynie są wykonane z trzech części: dwa boki i podłoga. Podłoga stanowi jeden element bez łączeń na środku, co wydłuża żywotność i zwiększa wytrzymałość skrzyni. Znakiem rozpoznawczym naczep z sieradzkiej fabrykę są osie Mercedesa z tarczowymi hamulcami oraz rama ze szwedzkiej stali Domex 700. Szeroki wachlarz dodatkowego wyposażenia, np. aluminiowe felgi, aluminiowe zbiorniki powietrza, aluminiowe nogi podporowe. Naczepy tej marki należą do najlżejszych na rynku

 

Fliegl

Wywrotka Super Light o pojemności 25 m sześc., na osiach SAF z tarczowymi hamulcami, z podnoszoną osią, podestem i plandeką waży tylko 4.748 kg. Mulda z aluminium o najwyższym współczynniku ścieralności 110 HB, rama stalowa, z otworami nadającymi jej sprężystość i wytrzymałość. Otwory te są odpowiednio przetłaczane i stosowane przez Fliegla konsekwentnie od 20 lat. W naczepie jest nowa rama, Curved Chassis. To patent Fliegla – zaokrąglony przód ramy zwiększa jej wytrzymałość i elastyczność poprzez optymalne połączenie sił działających pionowo z równomiernym ich odprowadzaniem do płyty sprzęgu siodłowego.

Gervasi

Herkules to stalowa naczepa o pojemności 51 m sześć. Jej przeznaczenie to transport odpadów stalowych i złomu stalowego. Masa własna 10.500 kg, całkowita 36.800 kg. Rama spawana ze stali o wysokiej wytrzymałości. Podłoga skrzyni z blachy trudnościeralnej 5 mm, boczne ściany 4 mm. Kąt wywrotu wynosi 45 stopni, czas podnoszenia 30 sekund, przy pomocy dwóch hydraulicznych siłowników umieszczonych po bokach. Pierwsza z trzech osi jest podnoszona i skrętna. Koła ze stalowymi obręczami, w opcji z aluminiowymi, hamulce tarczowe.

 

Gras

Wywrotki z aluminiową, prostokątną muldą z klapą charakteryzują się objętością od 20 do 70 m sześc. i długością ładunkową 7.600-13.005 mm. Masa całkowita równa się 35.500 kg przy masie własnej 5.100-12.000 kg. Rama wykonana z wysokogatunkowej stali konstrukcyjnej. Układ jezdny SAF lub BPW Eco Plus z hamulcami bębnowymi, w opcji tarczowymi, pneumatyka Wabco, siłownik Binotto, nogi podporowe Jost. Drugi wariant tego pojazdu ma z tyłu klapo-drzwi.

 

Kogel

Wannowa naczepa jest oferowana jako trzy-, albo dwuosiowa. Stabilna wywrotka z wysokowytrzymałej stali to korzystne rozwiązanie, dzięki niskim nakładom na konserwację, dobremu prowadzeniu, praktycznym elementom obsługowym. Niska masa daje maksymalną ładowność dla różnych materiałów sypkich. Stalowa wanna łączona śrubami i sworzniami zapewnia łatwiejsze naprawy, uproszczoną wymianę poszczególnych części. Pięciostopniowy siłownik z kątem pochylenia ok. 48 st. gwarantuje szybszy wyładunek. Fabryczne, nowoczesne zabezpieczenie antykorozyjne Nano Ceramik plus.

Mega

Najczęściej wybierana przez Klientów naczepa aluminiowa lekka - MEGA Light. Rama - wykonana z wysokogatunkowej stali - uzupełniona o podzespoły Knorr, Haldex lub Wabco. Skrzynia ładunkowa z profili aluminiowych o dużej odporności na ścieranie, wzmocniona dodatkowo w tylnej części blachą. Podłoga ma grubość 5 mm lub 7 mm. Skrzynia występuje w dwóch odmianach – zamknięcie klapa ze zsypem (pojemność 28-50 m sześc.) oraz klapo-drzwi (pojemność 35-65 m sześć). Siłownik hydrauliczny Hyva lub Binotto. MEGA proponuje własne osie z trzyletnią gwarancją lub osie BPW, SAF i Mercedes. Dodatkowym atutem jest szeroki wybór wyposażenia dodatkowego - dzięki temu każda naczepa jest indywidualnie dopasowana do potrzeb Klienta.    

 

Meiller

Naczepy wywrotki Meillera ze skrzynią stalową gwarantują stosunkowo niską masę własną przy większej ładowności, niższe koszty eksploatacji, mniejsze zużycie. Pojemność waha się od ponad 18 do 29 m sześc. Grubość materiałów muldy half-pipe jest dostosowana do transportowanego ładunku. Zoptymalizowany kształt muldy umożliwia wpuszczenie jej między podłużnice. Redukuje to wysokość załadunku i obniża całkowity środek ciężkości oraz daje lepsze własności jezdne. Szerszy rozstaw kół oraz sztywniejsza konstrukcja ramy podwozia zapewniają łatwiejsze prowadzenie na drodze.

 

 Nova

Wywrotki tylnozsypowe z tylnym zamknięciem: klapa z zsypem, klapo-drzwi, klapa zewnętrzna z uszczelką, drzwi. Podwozie naczep spawane ze stali Domex o podwyższonej wytrzymałości lub wykonane w konstrukcji aluminiowej spawanej. Podzespoły pochodzące od renomowanych dostawców takich jak Mercedes, SAF, BPW, Edbro, Hyva, Haldex, Wabco. Naczepy są oferowane w tradycyjnej wersji skrzyniowej jak i w wariancie muld półokrągłych (half-pipe) o kubaturze od 24 do 60 m sześc. Metal-Fach, producent marki Nova oferuje szeroki zakres konfiguracji naczep zgodnie życzeniami klientów.

 

Schmitz Cargobull

Najmniejsze aluminiowe wywrotki mają pojemność 24-34 m sześc. i długości powierzchni załadunkowej 7.200 mm albo 8.200 mm. Najważniejszą zaletę stanowi niska masa własna. W porównaniu ze stalową konstrukcją o takiej samej objętości muldy produkt jest lżejszy o około 1.000 kg. Naczepy z muldą aluminiową są wyposażane w dodatkowe aluminiowe blachy wzmacniające wewnątrz na ścianach bocznych oraz podłodze w obszarach narażonych na wzmożoną ścieralność. Zaokrąglony profil łączący podłogę z burtami ułatwia wysypywanie się ładunku. Tylnym zamknięciem może być klapa osadzona wewnątrz z rozściełaczem lub klapa osadzona na zewnątrz.

 

Schwarzmuller

Trzyosiowa naczepa z muldą segmentowa z aluminium ma masę od 4.800 kg i obciążenie użyteczne ok. 29 t. Rama stalowa. Objętość półokrągłej skrzyni 24 m sześc., wewnętrzna długość 7.350 mm, wewnętrzna szerokość 2.330 mm, wysokość 1.470 mm. Ściany muldy 6 mm, tak samo podłoga, zapobiegająca przywieraniu ładunku, Quick-Silver. W tylnej części pojazdu trudnościeralna podłoga z aluminium o grubości 6 mm. Tylna ścianka, uruchamiana hydraulicznie, wypuszczona na zewnątrz. Po jej wychyleniu powstaje bardzo wysoki otwór.

 

Stas

Aluminiowe naczepy wywrotki budowlane STAS produkowane są tylko na aluminiowej ramie serii A w dwóch wariantach: BV (panelowa) i BX (rynnowa). Naczepy serii BV (building volume - panelowe ściany) dostępne są w trzech wersjach pojemności : 30, 35,5 i 39,5 m3, serii BX (building halfpipe - rynnowe aerodynamiczne) w dwóch : 25,1 i 28,3 m3. Podłogi pojazdów wykonane są z jednego arkusza aluminiowej blachy 110 Brinella / 270N/mm2 najwyższej jakości i odporności na ścieranie, wspierane przez profile aluminiowe (poprzeczki po podłogowe trapezowe rozstawione co 270mm) , co zwiększa ich wytrzymałość. Masa własna naczep budowlanych zawiera się w zakresie 4.600 kg - 5.500 kg. Tylne zamknięcie – aluminiowa klapa, osie SAF lub Mercedes z hamulcami tarczowymi.

 

Tisvol

Trzyosiowa, całkowicie aluminiowa wywrotka do odpadów zwierzęcych, 50 m sześć., podzielona na dwie sekcje, na wysokości przechyłu, za pomocą specjalnej przegrody. Dzięki temu można przewozić dwa typy ładunków, które nie powinny być ze sobą mieszane. Przegroda może być blokowana, z panelu sterowania na podwoziu. Pojazd ten cechuje wysoka szczelność, co w tym rodzaju transportu nabiera szczególnego znaczenia. Konstrukcja zawiera również dwa elementy drenujące na podwoziu. Przed samym rozładunkiem możliwe jest więc pozbycie się ciekłych substancji z naczepy.

 

Wielton

Wielton proponuje aluminiowe wywrotki o pojemnościach 23-64 m sześc. z klapą skośną, klapą pionową i klapo-drzwiami na ramach od 4.800 do 8.135 mm. Z kolei wywrotki aluminiowe o zmiennym przekroju mają pojemności od 24 do 43 m sześć, klapy skośne, lub klapo-drzwi, na ramach 4.800- 6.810 mm. Stalowe naczepy o zmiennym przekroju: 26-34 m sześc, z klapą skośną, albo klapo-drzwiami, na ramach 4.800-5.560 mm. Naczepy wywrotki stalowe typu square z frontową, skośną ścianą i bocznymi falowanymi o pojemnościach 33 i 38 m sześć, z klapą, na ramie 6.120 mm.

 

Zasław

Stalowa naczepa NW.75.16.SHP.S, half-pipe o kubaturze 25 m sześc. i masie własnej 6.150 kg, plus minus 4 proc. Rama ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Podłoga wykonana z trudnościeralnej blachy stalowej typ Hardox, o grubości 5 mm, ściany z elastycznej i wytrzymałej blachy stalowej typ Domex, 4 mm. Przednia ściana skośna, tylna posiada wewnętrzną klapę z odsypem. Plandeka zwijana na bok, wyposażona w aluminiową rurę. Trzy osie SAF, względnie BPW. Hamulce bębnowe (BPW), lub tarczowe (BPW, SAF). System hamulcowy Knorr.

 

Aut.: Jacek Dobkowski

                                       OBEJRZYJ ONLINE