Piętnastometrowy „elektryk” Solarisa

Do tej pory, mająca siedzibę w podpoznańskim Bolechowie firma oferowała tylko autobusy miejskie w wersji electric, tegoroczną nowością jest natomiast 15-metrowa wersja Urbino spełniająca także wymogi przewozów międzymiastowych. Wirtualna, światowa premiera Urbino 15LE electric odbyła się 20 października br.

Za wykorzystaniem energii elektrycznej do napędu autobusów przemawia głównie to, że jest tańsza niż olej napędowy, że zapewnia wysoką sprawność, że nie emituje szkodliwych substancji, a także redukuje drgania i hałas. W Solarisie wyliczyli, że 76 proc. wynosi redukcja drgań na siedzisku kierowcy w autobusie elektrycznym w porównaniu ze spalinowym, o 28 proc. niższy jest poziom hałasu w tylnej części autobusu, a o 16 proc. spada hałas emitowany przez autobusy elektryczne podczas ruszania z przystanku w stosunku do autobusów spalinowych.

 

Nie tylko do miasta

Debiutujące na rynku, trzyosiowe Urbino 15 jest pierwszą propozycją w ofercie elektrycznej Solarisa, która spełnia wymagania zarówno przewoźników typowo miejskich, jak i tych, którzy świadczą również usługi przewozów międzymiastowych. Co ważne, to produkt, który – po raz pierwszy w historii firmy – stworzono wyłącznie z myślą o napędach bezemisyjnych. Prezes Solaris Bus & Coach, Javier Calleja wyraża nadzieję, że Urbino 15 LE electric umożliwi przewoźnikom transportu publicznego wyznaczenie bezemisyjnych tras nie tylko w mieście, ale i poza nim. - Autobus będzie znakomitą ekologiczną alternatywą dla modeli spalinowych wykorzystywanych obecnie w segmencie pojazdów międzymiastowych. Argumentem jest m.in. duży zasięg na jednym ładowaniu i duża paleta wyboru dodatkowego wyposażenia – mówi J. Calleja.

Niskowejściowy elektrobus oferowany jest w układzie z dwoma (2-2-0) lub trzema (2-2-1) parami drzwi. W zależności od konfiguracji jednorazowo na miejscach siedzących może podróżować 51- 65 osób, łącznie w autobusie jest miejsce maksymalnie dla 105 pasażerów. Wiadomo już, że pierwsze egzemplarze trafią do Skandynawii (zaopatrzone w specjalny pakiet Bud Nordic, zwany też pakietem skandynawskim), gdzie występuje szczególnie duże zapotrzebowanie na pojazdy o tego typu gabarytach i możliwościach przewozowych. W istocie Urbino 15 LE electric oferowany jest jednak już na całym europejskim rynku, podobnie jak pozostałe elektryczne Solarisy (do tej pory Solaris Bud & Coach zakontraktował ponad tysiąc autobusów elektrycznych w wersjach 9-, 12 i 18-metrowych, a kursują one po ulicach miast w 18 krajach). 

 

Jakie baterie, co z ładowaniem?

         Serce Urbino 15 LE electric stanowi centralny silnik o mocy 300 kW. Jest chłodzony cieczą, a napęd przenoszony jest na drugą (środkową) oś pojazdu. Dla uzyskania większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową wykonano w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Energia pochodzi z zestawu sześciu baterii o łącznej pojemności 470 kWh. „Czteropak” zamontowano w tylnej części pojazdu, dwie baterie zaś ulokowano na dachu. Zastosowane baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ oferujące zasięgi nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Energia w bateriach może być uzupełniana poprzez złącze plug-in (cztery miejsca ładowania), a na życzenie klientów również przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu, bądź tzw. pantograf odwrócony (opuszczany na dach autobusu ze stacji ładowania). Możliwe jest wykorzystanie tzw. systemu szybkiego ładowania. Rzeczywisty zasięg autobusu, uzależniony m.in. od ilości przewożonych pasażerów, czy warunków atmosferycznych powinien wynieść średnio ok. 350 km (250 km to gwarantowany zasięg na końcu cyklu eksploatacji baterii).   

 

Dla pasażerów, dla kierowcy

         Olga Janowska, liderka w zespole odpowiadającym za rozwój produktów w Solaris Bud & Coach podkreśla, że Urbino 15LE electric ma zapewniać podróżującym komfortowe warunki nie tylko ze względu na cichą i płynną pracę silnika, mniejsze wibracje, ale też brak jakichkolwiek spalin. Zwraca uwagę na to, że w klimatyzowanym wnętrzu można umieścić część foteli w wersji rozkładanej, a trzy fotele wyposażone są w ISOFIX, czyli system, który umożliwia mocowanie fotelików dziecięcych. Wnętrze autobusu zaopatrzono w system filtrujący, dbający o jakość powietrza. Urbino 15 LE electric przystosowano do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, który zapewnia pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale także opartą na predykcji zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości.

Elektryczny napęd i innowacyjne systemy, w które wyposażony jest nowy model Solarisa, również kierowcy ma zagwarantować komfortową i bezpieczną jazdę. Interaktywny panel z ekranami dotykowymi łączy w sobie wiele zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, począwszy od ostrzeżeń o zapięciu pasów, automatyczne włączanych świateł i wycieraczek, poprzez szerokokątne kamery w miejscu lusterek bocznych, aż po aktywny system wsparcia kierowcy Mobileye Shield+. Piotr Malaca, Kierownik Konstrukcji Autobusowych Solarisa podkreśla, że  dzięki tym nowatorskim rozwiązaniom znika problem tzw. martwych pól. Mobileye Shield+ znacznie obniża ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi oraz pojazdami, wykrywając ich obecność wokół pojazdu i informując o tym kierowcę za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów. Elementami wyposażenia mogą być również: tzw. asystent pasa ruchu, ale też…urządzenie do rozsypywania piasku pod koła osi napędowej, pomocne podczas poruszania się pojazdu w trudnych, zimowych warunkach.      

 

T&M nr 10/2020

Tekst: Michał Jurczak

 

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE