Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Nissan Townstar EV,Tym razem na prąd

Testowaliśmy Renault Kangoo i jego techniczne klony z marek Mercedes-Benz i Nissan, teraz następny z tej sporej familii, Townstar elektryczny.

Elektryczne na baterie – taka tendencja jest praktycznie we wszystkich segmentach motoryzacji, w małych dostawczakach na pewno ma lepsze szanse powodzenia niż w największych ciągnikach siodłowych. Zdolność przyjmowania energii przez Townstara EV zależy od… wersji wyposażenia. I tak podstawowa, Visia, może był ładowana prądem przemiennym AC i jedynie o mocy 11 kW, również z trzech faz. Innych możliwości nie ma, nawet opcjonalnie. Visia nadaje się więc na krótkie odległości, najlepiej z regularnymi powrotami do bazy, gdzie przez noc (czy przez przerwę w pracy w innych godzinach) będzie ładowana. Druga w kolejności odmiana, Business: AC 22 kW, czyli dwa razy więcej niż Visia oraz opcja za 3.500 zł netto w postaci złącza szybkiego ładowania prądem stałym DC, z mocą do 80 kW. Takie parametry AC 22 kW i DC 80 kW, są seryjne dla dwóch najlepszych wersjach, N-Connecta i testowanej Tekna. I to jest „słuszna koncepcja”, że pojadę „Misiem”, jeżeli Townstar ma być eksploatowany również na dłuższych trasach. Co ciekawe, Nissan w Townstarze i w osobowym modelu Ariya stosuje złącze szybkiego ładowania CCS (Combined Charging System) zarzucając tym samym CHAdeMO (Charge de Move), znane z osobowego Leafa. Nie dziwię się, gdyż CHAdeMO wychodzi z obiegu, wszak wiele nowych ładowarek, nie tylko przy trasach szybkiego ruchu, ma jedynie kable CCS i typu 2 do prądu przemiennego, CHAdeMO w nich brakuje.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie    3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Gniazdka są z przodu, pod znaczkiem firmowym. Do ładowarki podjeżdża się wygodnie, przodem. Wolę to od cofania, zwłaszcza w nieznanym miejscu, przy nieznanej ładowarce. Otwieranie logo Nissana, pod którym są ukryte gniazdka, wymaga wpierw naciśnięcia przycisku z lewej strony deski rozdzielczej, albo dolnego pola na pilocie, opatrzonego symbolem dystrybutora z wtyczką. Zapłon musi być przy tym wyłączony, przyciskiem na środkowej konsoli, z jej lewej strony. Bateria 44 kWh netto starcza w trasie na niewiele ponad 200 km.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Lista opcji, jak to w „japończykach” jest krótka, po prostu poszczególne wersje odznaczają się coraz bogatszym wyposażeniem. W Teknie (i N-Connecta) trudno wręcz twierdzić, że mamy do czynienia z listą. Poza metalizowanym lakierem figuruje w cenniku jedna pozycja – drewniane okładziny ścian bocznych i podłogi przestrzeni ładunkowej, za 3.000 zł netto. Okładziny były w testowym egzemplarzu, prezentowały się solidnie. A co z ładownością takiego auta na baterie? Rewelacji nie ma, w testowym egzemplarzu wynosiła ona tylko 460 kg, po prostu duża jest masa własna 1.760 kg. Gwarancja – 5 lat lub 160 tys. km, gwarancja pojemności akumulatora 8 lat i ten sam przebieg 160 tys. km. Przeglądy wypadają co 2 lata, albo 40.000 km.

Nissan Townstar Furgon EV Tekna, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4488 mm, szerokość 1860 mm (lusterka złożone), wysokość 1864 mm, ładownia 3,3 m sześc., napęd na przód, silnik elektryczny, 122 KM, maksymalnie 130 km/h (w trybie Eco 110 km/h), od 0 do 100 km/h 11,6 s, zużycie energii w cyklu mieszanym 18,9 kWh/100 km, cena 188.900 zł netto (232.347 zł brutto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE