Fiat Fiorino, mały i na benzynę

 

Testowana wersja, Cargo 1.4 Base, jest oryginalnym dostawczakiem, mianowicie z silnikiem benzynowym i bez bocznych drzwi do ładowni. Takie drzwi można dokupić za 1000 zł netto (prawe) oraz za 1200 zł netto (lewe). Standardowo dostęp do ładowni jest z tyłu, przez drzwi dwuskrzydłowe. Skrzydła otwierają się o 90 stopni, następnie prawie do 180 po popchnięciu uchwytów z dwoma żółtymi końcówkami. W maksymalnie szerokiej pozycji nie są niczym zabezpieczone, trzeba uważać na silne podmuchy wiatru. Zamknięcie skrzydeł przebiega banalnie łatwo, nie trzeba nic robić z żółtymi uchwytami. Kolejny plus to aż sześć punktów mocowania w podłodze, „aż” bo to przecież autko o długości karoserii poniżej 4 m. Skoro o wymiarach, przestrzeń ładunkowa ma długość 1.523 m, szerokość 1,473 m, szerokość między nadkolami 1,046 m, wysokość 1,205 m. Testowy egzemplarz mógł wziąć 610 kg, a więc dwie osoby i prawie pół tony.   

Wspomniany benzyniak to stara, dobra konstrukcja Fiata, 1.4 o mocy 77 KM, z wielopunktowym wtryskiem pośrednim i bez turbosprężarki. Wbrew moim, początkowym obawom, daje sobie radę, ale powyżej 110 km/h w kabinie robi się nieprzyjemnie głośno. Realne spalanie w granicach 7-8 l/100 km jest do przyjęcia. Przydałby się jednak VI bieg, byłoby ciszej i oszczędniej. 

DSC 0419 Kopiowanie        DSC 0464 Kopiowanie        DSC 0497 Kopiowanie        DSC 0505 Kopiowanie

Zawieszenie złożone z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu nieco trzęsie na pusto, ale czuje się zwartą konstrukcję auta. Stabilność nie daje powodów do narzekań, chyba że wieje naprawdę mocno z boku, a taki wiatr spotkałem wracając ze zlotu Master Truck pod Opolem.

Wersja Base jest ubogo wyposażona, jak sama nazwa wskazuje, aczkolwiek zawiera np. system stabilizacji toru jazdy ESC wzbogacony o asystenta ruszania pod górę i wspomaganie awaryjnego hamowania HBA (Hydraulic Brake Assist). Pod względem bezpieczeństwa czynnego kompromisów nie ma. Egzemplarz wypożyczony od importera miał kilka potrzebnych opcji, przykładowo zasilacz USB w gnieździe zapalniczki za 130 zł netto, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne za 460 zł netto, składany uchwyt na dokumenty u góry deski rozdzielczej za 130 zł netto. Jak widać, ceny nie są wygórowane.

DSC 0517 Kopiowanie        DSC 0521 Kopiowanie        DSC 0528 Kopiowanie        DSC 0533 Kopiowanie

Gwarancja biegnie 24 miesiące, na wady lakiernicze 36 miesięcy, na perforację blach nadwozia 96 miesięcy. W każdej z tych gwarancji usterka powinna być zgłoszona 60 dni od jej pojawienia się, w przeciwnym przypadku roszczenia wobec producenta ulegną przedawnieniu. Przeglądy w wersjach z silnikiem benzynowym  Fiat wyznacza co 30 tys. km, albo co 2 lata, w dieslach co 35 tys. km lub co 2 lata. Instrukcja obsługi zawiera szczegółowy zakres przeglądów. Fiorino jest produkowane w Turcji, w zakładach Tofas.

Fiat Fiorino Cargo 1.4 Base, trzydrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 3957 mm, szerokość 1716 mm, wysokość 1721 mm, ładownia 2,5 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1368 ccm, 77 KM przy 6000 obr./min, maksymalnie 157 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,9 l/100 km, cena 34.300 zł netto (42.189 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski