Volkswagen Caddy CNG

 

Testowy egzemplarz pokryto nalepkami o CNG (Compressed Natural Gas), gdyby ich nie miał, byłby trudny do rozpoznania. Produkcja polska, z Poznania, od razu zaznaczmy. Pod maską tkwi benzynowy, czterocylindrowy, 110-konny silnik 1.4 TSI, z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wtrysk gazu jest pośredni, trafia do kolektora ssącego, wtryskiwacze benzyny i gazu są więc inne. Klapka na lewym boku, za tylnym kołem, otwierana z zewnątrz, kryje dwa wlewy, benzyny i CNG. Ten drugi ma zdecydowanie mniejszą średnicę.  Bak na bezołowiową, co najmniej 95 oktan, jest malutki, 13 l. Cztery, stalowe zbiorniki metanu ulokowano po dwa, przed tylną osi i za nią, nie zmniejszają w ten sposób ładowni. Volkswagen podaje łączną ich pojemność ok. 26 kg. Tymczasem  CNG jest sprzedawany w Polsce na metry sześcienne! Jak to przeliczać? Mniej więcej tak, że 1 kg to 1,4 m sześć.

VW1     VW2     VW3     VW4

Średnie, testowe spalanie 5,8 kg/100 km, koszt 1 m sześć. gazu to 3,75 zł, a więc za 1 kg płaci się ok. 5,25 zł. Czyli pokonanie 100 km wiąże się z wydaniem ok. 30 zł, mniej niż na 6 litrów benzyny bądź oleju napędowego.  

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce słychać dochodzące z tyłu auta dwa-trzy kliknięcia i syk. Auto zapala zawsze na gazie. Potem wszystko przebiega gładko, jakbyś jechał zwykłym, nowoczesnym benzyniakiem. Jest nawet układ Start-Stop. Hałas silnika nie dokucza i to mimo braku wykładziny na wewnętrznej stronie maski. Nie ma przełącznika rodzaju paliwa, Caddy korzysta z benzyny dopiero po zużyciu całego gazu.

VW5     VW6   VW7     VW8   

 

Ciekawa jest tablica wskaźników. Miejsce termometru cieczy chłodzącej na dole obrotomierza zajął wskaźnik poziomu gazu CNG. Uwaga, gdy zatankowawszy CNG, zafundujesz autu dłuższy postój , wskazówka może informować o niższym poziomie, ale to efekt obniżenia ciśnienia gazu w zbiorniku, nie zaś nieszczelności. Benzynowy paliwomierz, w prędkościomierzu, został inaczej opisany, prawie połowę skali zajmuje rezerwa. Wszak pomność baku, przypomnijmy, wynosi ledwie 13 l. 

Komputer pokładowy MFA (Multifunktionsanzeige) podaje np. zasięg na każdym paliwie i łączny, średnie spalanie gazu w kg/100 km oraz jego jakość, w procentach (było non stop 100). Autorzy instrukcji obsługi wyjaśniają, że jest lepszy gaz H i gorszy L. Lepszy odznacza się wyższą wartością opałową, niższym stężeniem azotu i dwutlenku węgla. Sterowanie silnika dopasowuje się automatycznie do gazu o różnej jakości, obydwa rodzaje można ze sobą mieszać.

Gwarancja na cały wóz trwa 2 lata bez limitu przebiegu, istnieje możliwość jej przedłużenia do 5 lat i 150 tys. km. Pierwszy przegląd instalacji gazowej po 3 latach lub maksymalnie po 120 tys. km, następnie co 2 lata lub maksymalnie po 120 tys. km. Wymiana zbiorników CNG – po 20 latach użytkowania. 

Volkswagen Caddy Furgon 1,4 TGI, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4408 mm, szerokość 1793 mm, wysokość 1859 mm, ładownia 3,2 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy, silnik z turbosprężarką na benzynę i gaz CNG, 1395 ccm, 110 KM przy 4800-6000 obr./min, maksymalnie 174 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,2 s, średnie spalanie benzyny – brak danych, średnie spalanie gazu 4,2 kg/100 km, cena 71.880 zł netto (88.412 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski