Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Transport chłodniczy

Ich domeną jest… temperatura. Zabudowy i naczepy izotermiczne oraz chłodnicze służą głównie do przewozu żywności, ale także np. farmaceutyków, słowem produktów wymagających kontrolowanej temperatury.

 

Obok popularnych „firanek” stanowią jedną z najważniejszych grup asortymentowych na rynku. Sprzedaż samych tylko naczep furgonowych typu chłodniczego w Polsce wynosi grubo ponad 1,5 tys. sztuk rocznie i w ostatnich latach jest dość stabilna. 

          Pod względem konstrukcyjnym zabudowy i naczepy do przewożenia towarów w kontrolowanej temperaturze są do siebie podobne. Nadwozia wykonywane są z paneli aluminiowych bądź folii poliestrowo-szklanej, zwanej często laminatem. Materiałem izolacyjnym jest pianka poliuretanowa lub polistyren. Szczególnie ważne  jest szczelne zabezpieczenie termiczne połączeń, a każda „chłodnia na kołach” zaopatrywana jest w agregat, umieszczany bądź wewnątrz, bądź też na zewnątrz „lodówki”. Jednym z kluczowych parametrów przy wyborze zabudów i naczep chłodniczych jest doświadczenie firmy wytwarzającej tego typu pojazdy. Należy zwrócić uwagę na parametry techniczne chłodni, a w szczególności zdolność podtrzymywania żądanej temperatury przy możliwie niskim nakładzie energetycznym.

Jest z czego wybierać

Zabudowy izotermiczne i chłodnicze na autach dostawczych powstają m.in. w firmie D.A.C. Przykładem jest izoterma na bazie Transita, z ładownią o kubaturze niemal 22 m sześc. Bazę ścian bocznych oraz drzwi (grubość 50 mm) stanowi ultralekka, wielowarstwowa konstrukcja samonośna typu sandwich, a izolację termiczną styroform /piana poliuretanowa utwardzona (bez mostków cieplnych) z poszyciem laminatowym. Ścianę przednią i dach wzmocniono, przygotowując do montażu agregatu chłodniczego. Całość bazuje na ramie pośredniej. Standardowo montuje się dwuskrzydłowe drzwi tylne, otwierane o kąt 270 st.  izolowane termicznie. Opcjonalnie oferowane są drzwi boczne (szer. 0,9 -1,2 m). „Pierwsze skrzypce” na rynku zabudów i naczep chłodniczych i izotermicznych „grają” od lat te same marki, m.in.: Schmitz Cargobull, Krone, Schwarzmuller.

Krone ma serię naczep chłodniczych Cool Liner. Można nimi przewozić praktycznie wszystkie produkty wymagające kontrolowanej temperatury. Naczepy Cool Liner Duoplex Steel są również dostępne z uchwytami dźwigowymi i odpowiednim wyposażeniem do transportu kombinowanego (przystosowane do systemu Huckepack). Zastosowano składaną dolną osłona przeciwnajazdowa, w zależności od stosowanego wagonu dolną i boczną osłonę przeciwnajazdową można w łatwy sposób podnieść i zablokować. W wersji Cool Liner Duoplex VIP zastosowano nowe panele (VIP Hightech). Izolacyjność tych dwucentymetrowych paneli odpowiada izolacyjności 20-centymetrowych elementów w tradycyjnej technologii piankowej. Producent podkreśla, że naczepa tego rodzaju zużywa do 25 proc. mniej energii, przez co wyraźnie ogranicza emisje dwutlenku węgla przez agregat chłodniczy. Seria naczep Cool Liner obejmuje też wersje Pharma (specjalnie do przewozu leków) oraz model City, wyposażony m.in. w elementy chroniące naczepę przed skutkami częstego dokowania.

Schmitz Cargobull oferuje m.in. zabudowy chłodnicze M.KO, które można stosować na podwoziach wszystkich liczących się producentów podwozi. Przeznaczone się głównie dla podowozi o DMC ponad 12-ton. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku naczep tej marki, wykonana jest w tej samej technologii co zabudowa naczepy, bazuje na opatentowanej przez Schmitz’a technologii panelowej Ferroplast, z dwoma szerokościami ścian bocznych (45 i 60 mm) oraz ryflowaną podłogą o konstrukcji aluminiowej wanny. Ferroplast to panele skonstruowane z dwóch warstw blachy stalowej, wypełnionych pianką izolacyjną. Elementami wnętrza mogą być listwy cokołowe i antyobiciowe, szyny do zaczepiania drążków mocujących ładunek (wkomponowane w ściany boczne), a także szyny podwójnego załadunku wraz z belkami nośnymi. Możliwe jest wykonie zabudowy z podziałem na wiele komór, co umożliwia przewóz ładunków na jednej zabudowie w różnych temperaturach. Naczepy S.KO mogą być wykorzystywane jako pojazdy wielofunkcyjne, mogą przewozić zarówno ładunek chłodniczy, jak i suchy. Dla naczep S.KO oraz zabudów M.KO przygotowano możliwość przewozu łądunków na dwóch poziomach – system DOST. W systemie dwukomorowym dodatkowy parownik sufitowy ma zapewniać odpowiednie warunki transportu w dwóch strefach temperaturowych. Dla klientów specjalizujących się w transporcie półtusz przeznaczona jest naczepa S.KO FPK oraz zabudowa M.KO FPK z systemem hakowym. Trzyosiówkę typu chłodniczego ma Schwarzmuller. Podwozie bazuje na wysokowytrzymałej stali Naxtra. Istnieje możliwość zamówienia naczepy z osią unoszoną bądź wleczoną. W konstrukcji skrzyni zastosowano żywice poliestrowe wzmacniane włóknem szklanym. Taki materiał ma wpływ na wagę naczepy i wytrzymałość poszczególnych elementów. Dostępne są różne wersje, w tym przeznaczone dla frachtów wymagających w jednym transporcie różnych przedziałów temperaturowych. Wysokość wewnętrzna naczepy wynosi od 2,6 do 2,9 m. Stosowane są osie BPW, Mercedes, SAF.

Renomę mają także naczepy izotermiczne i chłodnicze marki Koegel. Cool – PurFerro quality jest naczepą furgonową klasy Premium. Wygłuszająca konstrukcja aluminiowej podłogi pozwala redukować poziom hałasu przy załadunku i rozładunku (zmniejszenie emisji hałasu to możliwość wykonywania dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek). Zamknięte, zespawane koryto z aluminium zapobiega przedostawaniu się wilgoci do wnętrza. Cool – PurFerro quality bazuje na piance specjalnej o wysokim stopniu izolacji, w pełni bezfreonowej. Stalową warstwę powłokową we wnętrzu pokryto twardymi foliami z PCW. Ściany o grubości 45 lub 65 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm mają polepszać współczynnik przenikania ciepła. By zapewnić należytą ochronę ściany czołowej oraz parownika i zwiększyć cyrkulację powietrza, naczepę wyposażono w ściankę chroniącą przed uderzeniami (z pojedynczych profili aluminiowych w kształcie litery V; łatwo demontowalna). Dostępne są także cztery rzędy szyn z okrągłymi otworami umieszczane w podłodze oraz dachu – do zawieszenia drążków teleskopowych (zabezpieczenie ładunków, szczególnie świeżej żywności i kwiatów).

Innowacyjne rozwiązanie zaprojektowane i produkowane na potrzeby  transportu produktów spożywczych w regulowanej temperaturze ma TMT Costruzioni. Naczepa z tzw. ruchoma podłogą ułatwia za i rozładunek. Rynkową ciekawostkę stanowią vany chłodnicze hiszpańskiej marki Lecitrailer. Nowością jest chłodna Lecitrailer z podwoziem typu „łabędzia szyja”.

        

Bez agregatu ani rusz

Przyjęło się, że agregaty chłodnicze zapewniające odpowiednio niską temperaturę wewnątrz zabudów, naczep i przyczep są montowane na ich przednich ścianach. Tymczasem od wielu lat stosuje się także agregaty podpodłogowe, które w wielu przypadkach okazują się być rozwiązaniem korzystniejszym.W obecnych czasach wymagania wobec agregatów chłodniczych stosowanych w pojazdach stają się coraz wyższe i w dużym stopniu przypominają te odnoszące się do samych ciężarówek na których są montowane. Dotyczy to zarówno większej niezawodności i ekonomiki użytkowania jak również ciągłego obniżania ich niekorzystnego oddziaływania na środowisko naturalne. Ma być po prostu ekonomiczniej i ekologiczniej. Naprzeciw temu trendowi wychodzą producenci urządzeń chłodniczych oferując coraz doskonalsze rozwiązania. Przykładem produktu  przystosowanego do wymagań nowoczesnych przewoźników jest nowy agregat podpodłogowy Mitsubishi TU100 oraz  TU85. Wyróżnia się  mniejszym zużyciem paliwa, dzięki czemu zyskuje zarówno środowisko naturalne jak i kieszeń użytkownika. Efekt ten został osiągnięty dzięki większej efektywności urządzenia, wynikającej m.in. z zastosowania nowatorskiego kompresora Mitsubishi 3D-Scroll CS150E wyposażonego w eko wtrysk. Zużycie paliwa w TU przy ustawieniu temperatury wewnątrz nadwozia na 0 st. C wynosi 275 cm3 paliwa na kWh, przy -18 st. C wynosi 380 cm3/kWH, natomiast przy -29 st. C wynosi 495 cm3/kWh. Dla porówniania, poprzednik TU73 potrzebował odpowiednio: 370, 550 i 810 cm3 paliwa na kWh, co oznacza obniżenie zużycia paliwa o 25.7; 30,9 i 38,9 proc.

Popularnością cieszą się też agregaty chłodnicze marki Konvekta (przedstawicielem niemieckiego producenta w Polsce jest Drabpol). Oferta obejmuje  m.in. agregaty elektryczne 12 V do furgonów - zasilane z akumulatora pojazdu. Jest wśród nich FK 1120-E. Zapewnia stalą wydajność przy temperaturach zewnętrznych do 43 st. C.  Agregat składa się z dwóch części: ze skraplacza dachowego DKD 133-E oraz z płaskiego parownika VD1013.  

Carrier Transicold ma natomiast w ofercie m.in. Vector 1350, agregat który dołączył do rodziny urządzeń, która zawiera już agregaty: Vector 1550 (moc 14,8 tys. watów) oraz Vector 1950 (18,8 tys.watów). Vector 1350 dysponuje mocą 12,7 tys. watów. Dzięki niskiej masie tylko 643 kg pozwala maksymalnie wykorzystać ładowność pojazdu. Zastosowano silnik spalinowy o poj. 1,1 l, sterowany procesorem (ograniczenie zużycia paliwa o 30 proc. w stosunku do agregatów Maxima pracujących w takim samym trybie) oraz napędzić zarówno sprężarkę jak i generator, zasilający wentylatory układu chłodniczego.

 

 

ZABUDOWY I NACZEPY

 D.A.C.

Firma D.A.C. konstruuje zabudowy izolowane termiczne, w wersjach ,,ramowych’’ jak i  do furgonów. Zależnie od stałej pożądanej temperatury wewnętrznej zabudowy dobierana jest różna grubość ścian, podłogi, dachu i drzwi

Przykładem jest chłodnia (- 12 st.C) na bazie Forda Transita L3H2. Przestrzeń ładunkowa, po zabudowie ma kubaturę ok. 13 m sześc. Ściany, dach, drzwi, podłoga bazują na ultra lekkiej konstrukcji samonośnej typu sandwich. Izolację termiczną  zapewnia utwardzaną pianką poliuretanowa PM3636 (bez mostków cieplnych), z poszyciami z laminatu. Drzwi tylne i boczne są jednoskrzydłowe lub dwuskrzydłowe. Zamknięcie stanowi kaseta zatrzaskowa, zastosowano uszczelkę trzypłaszczową. Współczynnik przenikania > 0,3 Kw/m2. Osprzęt wykonano z  nierdzewnej, kwasoodpornej stali. Podłogę wykonano z dwustronnie foliowanej sklejki, izolowanej termicznie, z odciskiem siatki anty poślizgowej, dodatkowo wykończonej blachą alu ryfel lub wylewką epoksydową. Stosowane są agregaty Carrier, Thermo King, Zanotti.                                                                                                                                              

 

Koegel

Nowość w ofercie stanowi Koegel Cool – PurFerro quality, w której „cicha“ konstrukcja podłogi aluminiowej redukuje hałas wytwarzany podczas załadunku i rozładunku naczepy. Dzięki temu łatwiej jest dokonywać dostawy poza ustalonymi godzinami pracy. Cool – PurFerro quality bazuje na specjalnej pianie izolacyjnej (całkowicie wolna od chlorofluorowęglowodoru). Wytrzymałą i łatwą w czyszczeniu powierzchnię stalową  pokryto od wewnątrz twardą folią PCV, 45-milimetrowe ściany, 85-milimetrowy, wzmocniony dach oraz 125-milimetrowa podłoga mają gwarantować skuteczniejszą izolację. Naczepa przydaje się szczególnie w transporcie  drobnicy, czy towarów przewożonych na paletach. Pojazd posiada seryjnie certyfikat zabezpieczenia ładunku według normy DIN EN 12642 Code XL.

 

Krone

Naczepa Krone Cool Liner Duoplex Steel wyróżnia się m.in. elastycznością zastosowań. Doskonale nadaje się do transportu mrożonek, jak i kwiatów czy leków. Pozwala na transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych, co umożliwia termiczna ścianka działowa Krone Isowall. W naczepach stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części naczepy, dodatkowy moduł chłodzący, nawet w najcięższych warunkach gwarantuje precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych. W naczepach zastosowano inteligentne, elektroniczne systemy drzwi. Oświetlenie pozycyjne oraz zawiasy zostały umieszczone w ścianie tylnej w sposób gwarantujący ich zabezpieczenie.


Lamar

Działający na rynku od 25 lat Lamar świadczy kompleksowe rozwiązania w zakresie zabudów pojazdów dostawczych i furgonów. Oprócz podstawowych kontenerów izolowanych, chłodni oraz izoterm, w swojej ofercie posiada systemowe wkłady termiczne Lamar Cool, czyli izotermy i chłodnie do furgonów. Lamar Cool to zaprojektowane indywidualnie do danego modelu pojazdu panele typu sandwich, które stanowią odzwierciedlenie wewnętrznego poszycia furgonu, dzięki czemu redukują powstawanie mostków cieplnych do minimum. Ściany typu sandwich są podstawą konstrukcji kontenerów izolowanych, chłodni oraz izoterm. Oprócz wysokiej wytrzymałości cechują je łatwość utrzymania czystości zabudowy. Jednym z dwóch typów zabudowy Lamar Cool są izotermy (≥ 0 st.C) do transportu lub dystrybucji towarów wymagających stabilnej temperatury dodatniej. Drugą są zabudowy chłodnicze (≤ -20 st.C) do samochodów dostawczych do 3,5t (m.in. do przewozu mrożonek, lodów, produktów spożywczych).

 

Schmitz Cargobull

Schmitz Cargobull od lat stosuje technikę klejenia zabudowy (bez nitów lub śrub). Do ich budowy służą płyty Ferroplast. Technologia - FERROPLAST® Termotechnologia to doskonała izolacja dla optymalnego oszczędzania energii. FERROPLAST® to stabilny i wytrzymały materiał warstwowy o najlepszych właściwościach izolacyjnych. Ferroplast składa się z podwójnej warstwy metalu wypełnionej pianką izolacyjną. Jest to pianka wielowarstwowa. Ferroplast jest bardziej odporny na dyfuzję pary wodnej i uszkodzenia mechaniczne niż inne materiały. Klejone nadwozie jest odporne na skręcanie i zginanie. Ponadto w połączeniu z całkowicie spawaną aluminiową podłogą jest higieniczne i łatwe w czyszczeniu. Listwy cokołowe w ścianach bocznych do zabezpieczania ładunku doskonale wpasowane konstrukcyjnie w panel FERROPLAST® nie niszczą ładunku, pozwalają na łatwe utrzymanie higieny w naczepie, a przede wszystkim uprawniają do uzyskania certyfikatu zabezpieczenia ładunku wg. Normy DIN EN 12642 XL. Zabudowa wykonana z FERROPLAST® spełnia wymagania certyfikatu HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz ATP (Approved for transport of perishable foodstuffs). Schmitz Cargobull dostarcza naczepy z zabudowami chłodniczymi i izotermicznymi S.KO z dwiema grubościami ścian (45 lub 65 mm). Jest też seria S.KO, w tym w systemie do załadunku piętrowego DOST oraz S.KO FPK z zawiesiami na mięso – przeznaczona do przewozu półtusz.

 

Schwarzmuller

         Schwarzmuller ma w ofercie zabudowy chłodnicze na pojazdach ciężarowych, przyczepy oraz naczepy chłodnicze. Konstrukcje bazują na tworzywie sztucznym (GFK - kompozyt szklany wewnątrz, zewnętrzna część zabudowy izolowana jest specjalną pianką poliuretanową). Tego typu konstrukcja jest wolna od mostków cieplnych oraz odporna na procesy kondensacji a współczynnik przenikliwości wynosi 0,3 W. Stosowane są agregaty chłodnicze marek Carrier lub Thermo King. Firma Schwarzmuller ma też zabudowy chłodnicze typu doppelstock (podwójny system załadunku), chłodnie hakowe czy zabudowy przystosowane do transportu kwiatów. Konstrukcje ram są ocynkowane oraz lakierowane. Wymiary wewnętrzne bazowej naczepy wynoszą (długość x szerokość x wysokość): 13,34 m x 2,46 m x wys. 2,65 m. Taka przestrzeń pozwala na załadunek 33 europalet. Masa własna ok. 7700 kg z agregatem oraz koszem na palety.

 

TMT

Ruchoma podłoga z chłodnią marki TMT Costruzioni to innowacyjne rozwiązanie zaprojektowane i produkowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb m.in. producentów i dystrybutorów żywności. Dostarczany produkt może być zabrany z miejsca odbioru, załadowany na naczepę ruchomą podłogę z chłodnią, przetransportowany do miejsca przeznaczenia w kontrolowanej temperaturze i ostatecznie przechowywany w chłodniach lub bezpośrednio przetwarzany i wykorzystywany. Utrzymanie „parametru chłodniczego” jest jednym z kluczowych punktów dla producentów produktów łatwo psujących się, takich jak świeże produkty żywnościowe, farmaceutyczne lub kwiaty. Produkty te w rzeczywistości powinny być transportowane w kontrolowanej temperaturze, przy zmiennych długościach czasowych przewidzianych przez poszczególne przepisy lub przez producentów.

 

VéDéCar

Właściciel marki VéDéCar , firma Van Dijck Merksplas jest największym producentem naczep chłodniczych w krajach Beneluksu. Naczepy VéDéCar produkowane są od 35 lat, wyłącznie w Belgii. Są synonimem wysokiej jakości, dowodem jest najniższy współczynnik przenikalności termicznej,  k=0,29. Wysoką sztywność monolitycznej zabudowy gwarantuje kompozyt, który stanowi poszycie zabudowy. Panele budowane są z poliestru z włóknem szklanym. Poszczególne ściany składają się z jednej części. Do produkcji podłóg i dachów stosowane jest, bardzo lekkie, wyjątkowo trwałe oraz nie wchłaniające wody drewno z fińskiej brzozy. Standardowa naczepa VéDéCar ma 13,6 m długości, grubość ściany przedniej oraz dachu wynosi 100 mm, a podłogi 120 mm. Naczepy mogą występować w wersji dwupokładowej, pozwalającej na przewóz 66 europalet. Ramy pojazdów bazują na stali o podwyższonej wytrzymałości.

 

AGREGATY

Carrier Transicold

W gamie serii Vector nowum stanowi wersja 1350, łącząca prostotę napędu paskowego i wydajność opatentowanej technologii napędu elektrycznego. Agregat waży niecałe 650 kg, jest przeznaczony do długodystansowego transportu. Wydajność chłodnicza wynosi  13,1 tys. watów, agregat jest dostępny z postojowym zasilaniem elektrycznym. Seria agregatów Vector składa się obecnie z trzech wyspecjalizowanych urządzeń, które są dopasowane do zróżnicowanych potrzeb nabywców. Poza modelem Vector 1350 są to agregaty: Vector 1550 o mocy 15 tys. watów oraz Vector 1950 o mocy 18,8 tys. watów. Vector 1550 zapewnia pełną kontrolę nad transportem towarów nietrwałych i wrażliwych na zmiany temperatury w każdym typie przewozów, natomiast wyróżniające się wysoką mocą jedno- i wielotemperaturowe agregaty Vector 1950 zapewniają szybkie schładzanie dużych ładunków, są szczególnie ważne w dystrybucji (częste postoje połączone z otwieraniem drzwi ładowni). Zarówno Vector 1550, jak i Vector 1950 korzystają z elektrycznego napędu E-Drive, opracowanego przez firmę Carrier.

 

HEIFO

Agregaty Heifo z serii HTI/ITD są relatywnie niewielkie, przy zachowaniu dużej wydajności. Stosunkowo niska waga sprawia, że do dyspozycji użytkownika pojazdu jest większy ciężar użyteczny. Zwraca uwagę cichy napęd agregatu, bazujący w czasie jazdy na silniki pojazdu (poprzez pasek klinowy i sprzężenie magnetyczne). Z kabiny kierowcy można wygodnie nastawić parametry i kontrolować funkcje urządzenia na wyświetlaczu cyfrowym. Heifo oferuje urządzenia dachowe i w pełni zintegrowane, a chłodzenie ma miejsce zarówno w czasie jazdy, jak i postoju pojazdu. Montowane są bądź na dachu, bądź też na ścianie czołowej. Zwraca uwagę bardzo płaski (160 mm) parownik)

 

KONVEKTA

Firma Drabpol, od 1993 r.  wyłączny przedstawiciel w Polsce niemieckiego producenta Konvekta ma w ofercie m.in. chłodnicze agregaty elektryczne 12 V do furgonów - zasilane z akumulatora pojazdu. Agregat FK 1120-E zapewnia stalą wydajność przy temperaturach zewnętrznych do 43 st.C , prawie we wszystkich obszarach zastosowania, ponieważ jest zasilany z akumulatora pojazdu i nie jest zależny od prędkości obrotowej silnika pojazdu. Urządzenia te są dostępne w wersji do produktów świeżych i zamrożonych. FK1120-E składa się z dwóch części: ze skraplacza dachowego DKD 133-E oraz z płaskiego parownika VD1013. Parownik VD1013 jest najbardziej płaski na rynku, całkowita wysokość wynosi 120 mm. Pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń ładunkową i jest rozwiązaniem dla małych samochodów dostawczych. W ofercie Drabpolu znajdują się również urządzenia chłodnicze i grzewcze specjalnie przystosowane do transportu farmaceutyków.

 

Mitsubishi

Nowością Mitsubishi Heavy Industries Ltd jest agregat TU100SA przeznaczony do montowania pod podłogą nadwozi chłodniczych. Zaletą jest możliwość zastosowania w ciężarówkach wyposażonych w wysokie kabiny kierowcy. Brak konieczności instalowania na ścianie czołowej kondensatora umożliwia niższą zabudowę chłodniczą (ułatwia np. wjazd do niskich magazynów). Aby zabezpieczyć ulokowany na niewielkiej wysokości agregat przed uszkodzeniem i korozją zastosowano specjalne zabezpieczenia (w tym antykorozyjne). Agregaty zostały wyposażone we własne źródło zasilania, które stanowi silnik wysokoprężny. Nowum w TU100SA stanowi też fabryczna sprężarka CS150E, wykonana w opatentowanej technologii „3D scroll“. W stosunku do urządzeń poprzedniej generacji zmieniono też sposób przepływu powietrza przez parowniki (czerpią powietrze od tyłu).  

 

Thermo King

         Wśród agregatów Thermo King są dostępne modele zarówno do pojazdów ciężarowych, jak i naczep. Od stycznia 2016 r. wszystkie modele agregatów Thermo King w opcji standardowej posiadają nowy, ekologiczny czynnik chłodniczy R - 452A. Thermo King, jako pierwszy na rynku wprowadził do swoich produktów czynnik chłodniczy nowej generacji. R - 452A ma prawie o połowę mniejszy wpływ na globalne ocieplenie (GPW) od dotychczas stosowanych czynników. Dzięki niemu agregaty chłodnicze są teraz znacznie bardziej przyjazne środowisku, przy zachowaniu takiej samej wydajności i niezawodności. Zastosowanie czynnika nowej generacji jest kolejnym krokiem w strategii proekologicznej producenta. Od wielu lat Thermo King angażuje się w działania mające na celu ochronę środowiska i kładzie ogromny nacisk na poszukiwanie alternatywnych rozwiązań dla branży chłodniczej, które w jak najmniejszym stopniu będą oddziaływały negatywnie na środowisko.

 

Zanotti

Zanotti oferuje m.in. agregaty naczepowe serii TFZ, napędzane własnym silnikiem Diesla. Mają one możliwość pracy na postoju, jeśli agregat wyposażony jest w sekcję Standby podłączoną do sieci elektrycznej 400V/50Hz. Współpracują z systemem ZTREC (łączność satelitarna), który umożliwia analizę „on-line” pracy agregatu. W wersji TFZ 614 wydajność chłodnicza przy 0 st. C wynosi 15 tys. W, przy minus 20 st. C 7,6 tys. W, w wariancie TFZ 620 wskaźniki te są odpowiednio o ok. 20 proc. większe. Waga agregatu wynosi 830-870 kg. W ofercie jest model F10D. skonstruowany według technologii Split. Sprężarka jest uruchamiana za pomocą silnika pojazdu; sieciowo z silnika elektrycznego HP1-400V/3N`/50Hz lub 230V/1`/50Hz. Kondensator wykonano ze stali fosforocynkowej.  

Tekst: Michał Jurczak

T&M nr 4/2016

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE