Nokian

 

Imprezę dla przedstawicieli mediów z różnych krajów Europy (w tym dwóch dziennikarzy z Polski) zorganizowano w północnej Finlandii, w Laponii, za kręgiem polarnym, w czterotysięcznym mieście Ivalo i okolicach. W tym regionie położonym 300 km wyżej na mapie od Rovaniemi, słynnego ze św. Mikołaja, samoloty zawracają. Dosłownie – Ivalo jest najbardziej wysuniętym na północ portem lotniczym Unii Europejskiej.

Drogi w tych okolicach, zarówno w miejscowościach jak i poza nimi, są pokryte śniegiem, lodem. Jeżeli już jakiś fragment asfaltu bywa widoczny, to tylko pod kołami, bo reszta nawierzchni i tak pozostaje śliska. Za taki standard utrzymania w Polsce drogowcy zostaliby medialnie zlinczowani, w Finlandii i innych skandynawskich krajach to „ekologiczna” codzienność. Ale praktycznie wszyscy korzystają z ogumienia z kolcami. Oczywiście Nokiany Hakkapeliitta F2 są przystosowane do kolcowania, konkretnie na brzegu bieżnika, po jego zewnętrznej stronie. Mieliśmy okazję do kilkudziesięciokilometrowej przejażdżki po rejonie Ivalo m.in. Scaniami R500. Trakcja na śliskich i bardzo śliskich szlakach wręcz zachwycała. Raz, że kolce, dwa, że Nokiany przystosowane do warunków prawdziwej zimy.

 

Zmiany i dwa wskaźniki

Co sprawia, że Nokiany Hakkapeliitta Truck F2 są tak sprawne? Złożyło się na to kilka czynników. Wzór bieżnika zyskał na agresywności. Nowy typ lameli Spiral Sipe System na bokach bieżnika zapewnia dobrą przyczepność, nawet gdy opona będzie już zużyta. Nowe rowki o zygzakowatych bokach są stosunkowo szerokie, co ułatwia samooczyszczanie bieżnika (cały czas piszemy o oponie na ostrą zimę) i jazdę w śniegu. Z kolei dna rowków bieżnika zostały tak pomyślane, żeby zapobiegać osadzaniu się tam kamieni i łatwiej usuwać kamienie. Nowy kształt barku opony sprawia, że lepiej spisuje się ona w głębokim śniegu. A nowy design bocznej ścianki jest efektowny.

Tak jak w modelu F, na bieżniku znajduje się wskaźnik jego zużycia DSI (Driving Safety Indicator). Liczby 12, 8, 4 wytłoczone w centralnej części bieżnika oznaczają jego głębokość i stopniowo znikają, od największej do najmniejszej. Natomiast WSI (Winter Safety Indicator) to zimowy wskaźnik bezpieczeństwa jazdy. Symbol płatka śniegu przestaje być widoczny, gdy głębokość rowków spadnie poniżej 8 mm. Nokian zaleca wówczas założenie nowych zimówek.   

 

Z Polski

Nokian produkuje ciężarowe opony poza swoimi zakładami, korzystając z karkasów innych firm. W przypadku Truck F2 egzemplarze pokazywane na konferencji prasowej w miejscowości Saariselka, jak i potem założone na Scaniach nosiły napisy made in Poland, czyli pochodziły z fabryki Bridgestone’a w Stargardzie (zachodniopomorskie). Taka współpraca Nokiana z innymi koncernami trwa od lat.

Jak dodaje Ireneusz Kotas, sales manager opon truck and heavy w Polsce, Nokian w odróżnieniu od innych marek nie stosuje podziału na ogumienie do dystrybucji i do dalekich tras. Jego zdaniem Nokiany bardzo dobrze radzą sobie w obu rolach, co tylko ułatwia przewoźnikom podejmowanie decyzji o zakupie. Nokian nie liczy poszczególnych żyć opon, choć są znane przypadki nawet czterokrotnego bieżnikowania. 

 

Górna półka

Marketingowcy Nokiana jako rynkowych konkurentów Truck F2 wymieniają trzy modele: Michelin XFN 2+, Continental HSW2 Scandinavia i Goodyear UG WTS. Toni Silfverberg, szef sprzedaży i marketingu Nokian Heavy Tyres, przytoczył rezultaty zimowych testów przeprowadzonych w zeszłym roku w Rovaniemi. Otóż Hakkapeliitta Truck F2 385/65 R22.5 okazały się lepsze zarówno od Hakkapeliitta Truck F jak i od konkurenta w hamowaniu z ABS-em oraz w odporności na działanie sił poprzecznych. Pozostałe 22,5-calowe rozmiary to: 315/80, 315/70, 295/80,w przyszłym roku dojdzie 385/55. A ceny? Mają być nieco wyższe od poprzedniego modelu, Truck F, o 3-5 proc.

Zimowe Hakkapeliitta Truck tworzą w Nokianie ciężarową linię premium wraz z Hakka, przystosowanymi do każdej pogody. W środku gamy będą wielosezonowe gumy E-Truck, które pojawią się w tym roku. Linia ekonomiczna to wielosezonowe NTR. Warto dodać, że opony Truck to nie tylko F i F2 na osie sterujące, również E i D na napędowe. Na koniec 2017 i początek 2018 zapowiadane są opony naczepowe T oraz do miejskich autobusów City Bus.         

 

Pasy Noktop

Poza oponami wysokiej klasy Nokian oferuje pasy bieżnika do bieżnikowania na zimno. Pasy nazywają się Noktop i oprócz opon ciężarowych mogą służyć do przedłużenia życia ogumienia ładowarek o średnicy 23,5, 26,5, 29,5 cala. 
 

Tekst: Zbigniew Majerowski

T&M nr 2/2017

      

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE