Nowy Stralis tnie koszty posiadania

 

Nowy model charakteryzuje się wysoką wydajnością oraz bardzo konkurencyjnym całkowitym kosztem posiadania (TCO). Producent zmodyfikował i zmodernizował główne rozwiązania techniczne: nowy Stralis jest wyposażony w gruntownie przeprojektowany zespół napędowy, nowe układy elektryczne i elektroniczne, nowe i najlepsze w swojej klasie skrzynie biegów, a także nową tylną oś i tylne zawieszenie. W samochodzie wprowadzono także najnowszą generację systemu przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS oraz nowe rozwiązania sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa i poprawie parametrów ekologicznych.

 

Diesle i na gaz

Przygotowano trzy wersje modelu - do przewozów regionalnych i miejskich, do lekkiego transportu budowlanego oraz do przewozów długodystansowych. Nowe pojazdy spełniają wszystkie wymagania sektora ciężkiego transportu drogowego. Mogą być używane do przewozu towarów niebezpiecznych. Na potrzeby międzynarodowego transportu długodystansowego opracowano specjalną wersję Stralis XP, w której zastosowano innowacyjne rozwiązania zapewniające oszczędność paliwa nawet o 11%. Z kolei usługi nowej generacji mogą przynieść dalsze 3% oszczędności, co przekłada się na imponujące obniżenie TCO o 5,6% w przypadku eksploatacji na długich trasach. Nowy Stralis jest produkowany w zakładach w Madrycie, natomiast same kabiny s dostarczane z innych hiszpańskich zakładów IVECO w Valladolid. Obydwie fabryki zostały gruntownie zmodernizowane.

 

Mistrz TCO2

Pierre Lahutte, Prezes Marki IVECO, powiedział: - Nowy Stralis został zaprojektowany pod kątem obniżenia całkowitego kosztu posiadania oraz emisji CO2, a także niezawodności na najwyższym poziomie. Wprowadziliśmy też nowy zestaw usług dla klientów, pomagających im zmniejszyć całkowity koszt posiadania pojazdu. Przez najbliższe lata długodystansowy transport towarów będzie motorem napędowym całego rynku pojazdów użytkowych. Stralis ma wszystkie cechy niezbędne, by zostać liderem rynku o całkowicie zmienionych realiach: Stralis XP, jako Mistrz TCO2, wyróżnia się technologiczną przewagą konkurencyjną, a Stralis NP zmienia reguły gry w segmencie przewozów długodystansowych jako pierwszy i jedyny samochód ciężarowy napędzany gazem, który z powodzeniem może być eksploatowany w dalekich trasach. Współpracując z naszymi klientami, przekroczymy wkrótce kolejne granice w transporcie zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju.

 

Mocniejsze silniki

W nowych pojazdach montowane są 6-cylindrowe silniki IVECO Cursor z dostosowanymi do specyfiki eksploatacji rozwiązaniami obniżającymi zużycie paliwa. Szeroka gama silników obejmuje trzy pojemności: 8,7 litra, 11,1 l i 12,9 litra i dziewięć wariantów mocy (od 310 do 570 KM). Wszystkie jednostki charakteryzują się największą w swojej klasie gęstością mocy i momentu obrotowego.

Nowy Stralis cechuje się lepszymi parametrami dzięki podwyższeniu osiągów niektórych jednostek napędowych: maksymalny moment obrotowy silnika Cursor 11 wzrósł o 100 Nm w przypadku odmiany 420-konnej oraz o 50 Nm w odmianie 480-konnej, natomiast moc silnika Cursor 13 zwiększono do 510 i 570 KM.

W konstrukcji nowych silników zastosowano rozwiązania obniżające tarcie, a nowa funkcja ograniczania czasu pracy silnika na biegu jałowym automatycznie wyłącza jednostkę napędową po zaprogramowanym czasie postoju, poprawiając efektywność energetyczną pojazdu.

Inteligentny osprzęt silnika zapobiega stratom energii w czasie, kiedy poszczególne podzespoły nie są używane. Do inteligentnego osprzętu zaliczają się następujące komponenty: kompresor ze sprzęgłem i układem inteligentnego zarządzania pneumatyką pojazdu, alternator z funkcją odzysku energii i inteligentnym układem monitorowania stanu akumulatora oraz pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku.

Smart EGR w nowych pojazdach Stralis 480XP i 570XP (zaprojektowanych z uwzględnieniem potrzeb transportu na najdłuższych dystansach) to innowacyjne rozwiązanie współpracujące z opatentowanym przez IVECO układem oczyszczania spalin HI-SCR. Przyczynia się ono do optymalizacji procesu spalania, co przekłada się na znaczne obniżenie zużycia paliwa na długich trasach. Niewielka ilość spalin trafiająca do układu recyrkulacji (tylko 8%) umożliwia wcześniejsze rozpoczęcie wtrysku, co zmniejsza zużycie paliwa.

Rewolucyjne i inteligentne rozwiązanie ma wszystkie zalety układu HI-SCR opartego wyłącznie na selektywnej redukcji katalitycznej: nie ma konieczności stosowania większej chłodnicy, czy wykonywania dodatkowych przeglądów, niższa jest masa układu, nie ma potrzeby regeneracji na postoju oraz najdłuższe okresy między przeglądami i niższe zużycie paliwa.

 

HI-SCR: flagowa technologia IVECO

Nowy Stralis jest wyposażony w opatentowany system HI-SCR,  najlepszy – jak zapewnia nie bez racji producent – układ selektywnej redukcji katalitycznej na rynku, który jako jedyny umożliwia redukcję emisji NOx o 97% i spełnienie normy Euro VI bez instalacji EGR. W wersji Euro VI/C HI-SCR wykrywa także w czasie rzeczywistym ewentualne zmiany poziomu emisji oraz analizuje jakość czynnika AdBlue w celu ciągłej i precyzyjnej kontroli emisji.

W przypadku systemu HI-SCR wyeliminowano procedurę aktywnej regeneracji, a temperatura spalin jest niższa. Dzięki temu nowy Stralis może być eksploatowany w strefach o podwyższonych normach bezpieczeństwa, takich jak porty lotnicze, statki, tunele, rafinerie i rozlewnie paliw, oraz w przewozach towarów niebezpiecznych.

HI-SCR to kompaktowa, lekka technologia, oferująca najlepsze połączenie wydajności i trwałości eksploatacyjnej. Jej atutami są także najdłuższe na rynku okresy między przeglądami, maksymalizacja czasu dostępności pojazdu oraz minimalizacja zużycia paliwa.

 

Przewidujące HI-CRUISE

HI-CRUISE to system przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS. Wykorzystując najnowocześniejsze mapy, porównuje on dane geolokalizacyjne z topografią drogi, aby z wyprzedzeniem dostosować strategie zwiększania i zmniejszania prędkości oraz zmiany biegów. Funkcja ta ułatwia pracę kierowcy, który może bardziej skupić się bezpieczeństwie zamiast na optymalizacji stylu jazdy, oraz poprawia komfort i płynność prowadzenia pojazdu. Ponadto zapewnia ona znaczne oszczędności paliwa.

 

Szybsza i trwalsza skrzynia

12-biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, zbudowana we współpracy z firmą ZF, jest jedną z najnowocześniejszych konstrukcji w swojej kategorii i dzięki znacznie wydłużonej trwałości przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu. Czas zmiany przełożenia skrócono o 10%. W porównaniu z poprzednią generacją trwałość przekładni mierzona liczbą zmian biegów wydłużyła się prawie dwukrotnie, do przebiegu szacowanego nawet na 1,6 miliona kilometrów. Skrzynia HI-TRONIX jest również cichsza o 6 dB, co jest szczególnie istotne przy nocnej eksploatacji. Mechanizm charakteryzuje się również najkorzystniejszym w swojej klasie stosunkiem maksymalnego przenoszonego momentu obrotowego do masy, rozpiętością przełożeń i najwyższą efektywnością. Ponadto modułowa konstrukcja ułatwia serwis, ogranicza zapotrzebowanie na przeglądy i upraszcza naprawy, co przynosi kolejne oszczędności. Skrzynia ma także dodatkowe funkcje, takie jak tryb manewrowy (pełzania) do jazdy z bardzo niską prędkością, funkcja rozkołysania ułatwiająca ruszenie na grząskiej nawierzchni, 4 biegi wsteczne oraz współpraca z nową gamą przystawek odbioru mocy (PTO).

 

Nowości w podwoziu

Tylne zawieszenie zostało całkowicie przeprojektowane w celu obniżenia jego masy i zwiększenia trwałości przy zachowaniu dotychczasowej nośności. Zabiegi te umożliwiły zwiększenie ładowności pojazdu o 45 kilogramów. W obniżeniu kosztów eksploatacji pomaga także zwiększona odporność na korozję uzyskana poprzez pokrycie kluczowych metalowych elementów specjalną powłoką.

Nowa tylna oś z pojedynczą redukcją charakteryzuje się udoskonaloną geometrią przekładni i niższym tarciem. Przełożenie tylnej osi 2,47 pozwala uzyskać niskie zużycie paliwa dzięki prędkości silnika nieco ponad 1.100 obr./min przy prędkości 90 km/h.

Nowe opony „eko” potrójnej klasy „A” opracowane przez firmę Michelin charakteryzują się zmniejszonym oporem toczenia, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa średnio nawet o 1,5% w czasie ich pierwszego cyklu eksploatacji. Korzyść dla środowiska to obniżenie emisji CO2 o 1,33 kg na każde 100 km, czyli nawet o ponad 3,7 tony w pierwszym cyklu eksploatacji.

Oszczędności te uzyskano bez uszczerbku dla przyczepności, solidności czy trwałości ogumienia.Powyższe rozwiązania zaowocowały obniżeniem zużycia paliwa o dwucyfrową wartość w porównaniu z poprzednim modelem. Szereg nowych technologii, rozwiązań i usług zapewnia dalsze zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania.

 

System HI-MUX – technologiczny przełom

Nowe układy elektryczne i elektroniczne stanową technologiczny przełom i otwierają drogę do dalszych innowacji. Zgodnie z koncepcją MUX pokładowe moduły elektroniczne komunikują się ze sobą przez dwa fizyczne przewody za pomocą wspólnego protokołu. Nowy system HI-MUX - ewolucja koncepcji MUX - został wdrożony poprzez przeprojektowanie architektury układu elektryczno-elektronicznego oraz konstrukcji niektórych jego komponentów. System charakteryzuje się modułową architekturą, podzieloną na dwie części w celu zapewnienia większej uniwersalności i ułatwienia serwisu. Okablowanie rozprowadzono we wspólnych kanałach wraz z przewodami pneumatycznymi, paliwowymi i AdBlue. HI-MUX umożliwia opracowanie szczegółowego układu dla każdej konfiguracji pojazdu przy jednoczesnej redukcji liczby komponentów i złożoności montażu.

 

Nowa generacja usług: TCO2 Live i Gwarancja Mobilności UP-TIME

IVECO TCO2 LIVE to nowe modułowe portfolio usług, po raz pierwszy obejmujące usługi nowej generacji w zakresie zarządzania flotą oraz tradycyjnej obsługi posprzedażnej.

Trzy nowe usługi dotyczą konsultacji w zakresie oszczędzania paliwa i pomocy klientom w efektywnej eksploatacji nowego Stralisa pod względem zużycia paliwa:

  • TCO2 SMART REPORT — cotygodniowy raport na temat stylu jazdy i zużycia paliwa dotyczący każdego samochodu w parku pojazdów klienta.
  • TCO2 ADVISING — porady dotyczące metod oszczędzania paliwa oparte na analizie kompleksowych informacji gromadzonych w trakcie rzeczywistej eksploatacji samochodów ciężarowych IVECO.

Połączenie tych usług umożliwia dalsze obniżanie kosztów paliwa — nawet o 3%. Obie usługi mogą być zintegrowane z:

  • TCO2 DRIVING — kursy oszczędnej jazdy.

Ponadto Nowy Stralis oferuje system oceny stylu jazdy (DSE), który działa jak profesjonalny pokładowy instruktor, pomagając kierowcy w doskonaleniu stylu jazdy poprzez udzielanie mu wskazówek w czasie rzeczywistym.

Ofertę usług uzupełnia wyjątkowa Gwarancja Mobilności UP-TIME. Zgodnie z tą formułą w przypadku awarii pojazdu jego właściciel w ciągu 24 godzin otrzymuje naprawiony pojazd lub zastępczy samochód ciężarowy, bądź dzienne odszkodowanie za maksymalnie 4 dni oczekiwania na naprawę. Ta usługa jest świadczona przez IVECO Truck Stations, które powstają przy wszystkich głównych szlakach transportowych w Europie w ramach realizacji zobowiązania do zapewnienia Gwarancji Mobilności UP-TIME.

Przewidując większą niezawodność i trwałość nowego Stralisa IVECO obniżyło koszty serwisu i napraw: różnica wynosi 5% w porównaniu z dotychczasowym modelem ze standardowym 3-letnim kontraktem serwisowym lub 8% w przypadku kontraktu 4-letniego.

 

Stralis NP: pierwszy gazowy międzynarodowy

Jest to pierwszy pojazd zasilany gazem ziemnym przystosowany do eksploatacji na dalekich trasach, oferujący osiągi, komfort oraz zasięg odpowiednie do przewozów długodystansowych. Stralis w wersji NP (Natural Power), zasilany sprężonym lub skroplonym gazem ziemnym (CNG/LNG), jest – według producenta – pojazdem najlepiej przystosowanym do transportu międzynarodowego w segmencie samochodów ciężarowych zasilanych gazem i stanowi wśród nich prawdziwy przełom. Nowy 9-litrowy silnik rozwija moc 400 KM (odpowiada to 10 KM na tonę, co jest zgodne ze standardami obowiązującymi w transporcie długodystansowym) i moment obrotowy sięgający 1.700 Nm — są to zatem wartości porównywalne z jednostką wysokoprężną i najlepsze osiągi wśród jednostek przystosowanych do tego paliwa.

Samochód jest wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów. Wprowadzone udoskonalenia przekładają się na ograniczenie całkowitych kosztów posiadania o 3% w stosunku do poprzedniego modelu, który zapewniał koszty zakupu paliwa niższe o 40% w porównaniu z analogicznymi pojazdami wyposażonymi w silniki Diesla. Zakup pojazdu może zwrócić się już po 5 latach (w zależności od kraju, w którym jest eksploatowany).

 

Wersje silnikowe Stralis Euro VI  etap C

Silnik

Pojemność skokowa

Turbosprężarka

Moc

KM [w zakresie obr./min]

Moment obrotowy

Nm [w zakresie obr./min]

Cursor 9

8,7 l

WG*

310 @
1.675-2.200

1.300 @ 1.100-1.675

330 @
1.700-2.200

1.400 @ 1.100-1.655

360 @
1.600-  2.200

1.650 @ 1.200 – 1.530

eVGT

400 @
1.655-2.200

1.700 @ 1.200-1.655

Cursor 11

11,1 l

eVGT

420 @
1.600-1.900

2.000 @
900-1.550

460 @
1.600-1.900

2.150 @
925-1.500

480 @
1.500-1.900

2.300 @
925-1.500

Cursor 13

12,9 l

eVGT

510 @
1.600-1.900

2.300 @
900-1.525

570 @
1.600-1.900

2.500 @ 1.000-1.575

* WG - turbosprężarka z zaworem upustowym (Waste Gate)

eVGT - turbosprężarka o regulowanej geometrii sterowana elektronicznie

 

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 10/2016

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE