Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Bez telematyki ani rusz

Zadaniem telematyki jest rejestrowanie i przekazywanie informacji z pojazdów do systemu nadzorującego ich wykorzystanie.

 

Rejestrowaniu podlega pozycja samochodu i parametry jego pracy. Dane trafiają do serwerów operatora systemu, stanowiąc bazę informacji o tym, gdzie i jak operuje pojazd oraz jego kierowca. Do niedawna dominującym narzędziem komunikacji był telefon komórkowy. Obecnie wielu użytkowników odchodzi się od tego typu rozwiązań ze względu na relatywnie niską efektywność. Co nowego na rynku telematyki?

Wadą korzystania z telefonów komórkowych w komunikacji z kierowcami jest brak możliwości zarządzania przepływem informacji. W razie błędów lub pomyłki praktycznie nie ma możliwości stwierdzenia, po czyjej stronie wystąpiło niedopatrzenie. Dla wielu kierowców, jedyne źródło informacji o aktualnym położeniu pojazdu stanowi GPS. W rzeczywistości GPS to narzędzie umożliwiające znacznie więcej, dające dostęp do informacji potrzebnych do efektownego zarządzania flotą. Za pomocą kilku kliknięć można uzyskać dane podsumowujące pracę floty i kierowców z ostatniego dnia, tygodnia, miesiąca czy nawet roku. To również narzędzie umożliwiające natychmiastową reakcję na wiele zdarzeń, np. upust paliwa, kolizję drogową, opuszczenie obszaru czy holowanie pojazdu.

To, że od popularność systemów telematycznych rośnie potwierdza Kamil Korbuszewski, Dyrektor Sprzedaży, VIAON INELO. - System telematyczny to narzędzie, dzięki któremu wspieramy klientów już na etapie planowania realizacji zleceń. Dzięki podglądowi na posiadaną flotę na mapie on-line, spedytorzy mogą efektywnie wykorzystywać pojazdy, planując trasy z uwzględnieniem realnych informacji i redukując „puste kilometry”. To także doskonałe narzędzie analityczne, dzięki któremu weryfikując historię, przedsiębiorca może policzyć, ile kosztowały go „puste kilometry” w danym okresie rozliczeniowym i od razu podjąć kroki na przyszłość, aby takie sytuacje eliminować – tłumaczy K. Korbuszewski.

 

Coraz dłuższa lista funkcji

Główną ideą telematyki transportowej jest usprawnienie pracy łańcucha osób, urządzeń i systemów zaangażowanych w proces przemieszczania ładunku z punku A do B. Ma być jak najszybciej, jak najtaniej i wszędzie gdzie to tylko możliwe, komputer niech zastąpi maszynę. - Wachlarz narzędzi dedykowanych firmom transportowym, przez lata projektowanych i udoskonalanych przez firmy z branży IT sprawił, że cel ten w zasadzie jest już osiągnięty. Zaawansowane technologicznie współczesne systemy telematyczne nie są tanie, ale inwestycja w nie, to z pewnością nie są pieniądze „utopione”, a zwrot z tej inwestycji jest namacalny i niemal natychmiastowy – zauważają specjaliści z Emapa. Rozwiązania telematyczne  umożliwiają archiwizację przepływających danych oraz pozwalają na śledzenie statusu realizacji zlecenia na każdym z etapów. Wraz z rozwojem technologii rozwiązania stosowane w telematyce zmieniają się. Komputery pokładowe są coraz bardziej intuicyjne i proste w obsłudze, oprócz funkcji kontrolnych stanowią wsparcie dla kierowcy asystując podczas wykonywania zlecenia. Obecnie firmy coraz częściej oferują urządzenia mobilne, które wspomagają stacjonarne komputery pokładowe.

Nie oznacza to, że zaawansowana telematytka stała się czymś powszechnym. Specjaliści przywołują wyniki badań, z których wynika, że tylko co piąta spośród firm transportowych inwestuje w jakiekolwiek rozwiązania informatyczne.

 

GBOX dla floty

Wśród zaawansowanych systemów telematyki i monitoringu GPS jest GBOX firmy INELO. Stworzony został na potrzeby transportu ciężkiego, ale w codziennej pracy wykorzystuje go również coraz więcej firm posiadających flotę do 3,5 tony. System dostarcza bieżące informacje o pojeździe oraz aktualnie wykonywanych przez kierowcę czynnościach. Usprawnia rozliczanie czasu pracy w oparciu o faktyczne dane. W ofercie dostępne są: GBOX Light oraz GBOX Assist.  GBOX Light  to narzędzie umożliwiające zarządzanie flotą i weryfikację pracy pojazdów oraz kierowców z wykorzystaniem danych dostarczanych przez zamontowane w samochodach ciężarowych lokalizatory. Dzięki webowej aplikacji (Panel GBOX Online) spedytor posiada podgląd na aktualne parametry pracy wybranych pojazdów w postaci tabel oraz bezpośrednio, na mapie. Z kolei GBOX Assist to monitoring pojazdów GPS – GBOX, rozbudowany o dodatkowe urządzenie montowane w kabinie samochodu ciężarowego, które znacznie poszerza zakres możliwości systemu. Pozwala m.in. na dwukierunkową komunikację spedytora z kierowcą, przesyłanie dokumentów przez kierowcę, uzyskanie informacji o aktualnie wykonywanych przez kierowcę czynnościach, zarządzanie zleceniami, analizę czasu pracy kierowców, nawigację i kontrolowanie stanu i zużycia paliwa.

 

Nawigować z głową

Aplikacje telematyczne, ułatwiające partnerom przewozowym, spedycyjnym i logistycznym efektywną organizację pracy dostarcza też WebEye. Usługi nastawione są m.in. na analizę parametrów eksploatacyjnych pojazdów, szybką komunikację oraz zmniejszenie ilości zużytego paliwa. WebEye Navigator to system nawigacyjny przeznaczony dla profesjonalnych kierowców samochodów ciężarowych. Pozwala zmniejszyć koszty poprzez skrócenie faktycznego czasu jazdy, a także zwiększyć wydajność, np. dzięki optymalizacji opłat za przejazd. Informuje również o ograniczeniach dla ciężarówek, kieruje pojazdy jedynie dozwolonymi i sprawdzonymi trasami. Dzięki WebEye Navigator kierowca w czasie rzeczywistym jest informowany o aktualnej sytuacji na drodze. W przypadku blokad, może ponownie obliczyć trasę i uniknąć korków. Szacowany czas przybycia w docelowe miejsce jest na bieżąco aktualizowany. Odcinki dróg, na których doszło do wypadku drogowego, są w aplikacji wyświetlane w różnych kolorach. Oprócz nich zmienia się także kolor krawędzi dróg. Jeśli incydenty drogowe wpłyną na utrudnienia w ruchu, krawędź zmieni kolor na fioletowy, podczas gdy kanty pozostałych odcinków dróg przybiorą białą barwę. Usługa poprzez opcję auto-zoom umożliwia dokładniejsze przyjrzenie się poszczególnym sekcjom mapy. Sprzyjają temu realistyczne drogowskazy i widoki skrzyżowań, odczytywanie instrukcji skrętu, nazw dróg i znaków. Komunikaty drogowe są dostępne w szesnastu językach, dane mapy w dziewiętnastu.

Oprogramowanie może być używane na urządzeniach mobilnych takich jak telefon czy tablet lub zintegrowane z istniejącymi rozwiązaniami firmowymi do zarządzania flotą. Dostęp do aplikacji jest możliwy dzięki miesięcznej opłacie. WebEye Navigator integruje dane w społeczności pojazdów ciężarowych aplikacji „Truck Parking Europe”. Usługa pokazuje informacje na temat ok. 15 tys. parkingów dla samochodów ciężarowych poruszających się po europejskich drogach. Aplikacja będzie aktualizowana o nowe informacje dotyczące parkingów.

 

Wszechstronny H-Telematic   

Hussar Solutions to znany producent rozwiązań dla branży transportowej, m.in. H-Plasty (zestawy naprawcze do klejenia plandek na zimno w trasie) oraz zabezpieczeń do chłodni i kontenerów. Ostatnim, zaawansowanym produktem jest H-Telematic, platforma telematyczna dająca możliwość monitorowania i zarządzania obiektami mobilnymi 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W dowolnym momencie i miejscu można zapoznać się z historią pracy pojazdów, monitorować ich bieżący stan oraz być informowanym o zdarzeniach za pomocą e-mail lub SMS. Aby uniknąć nieefektywnej pracy w maszynach specjalizowanych istnieje możliwość podłączenia specjalnych czujników monitorujących pracę takich elementów jak łyżka koparki, działanie agregatu, opuszczenie pługa czy działanie webasto. W ten sposób uzyskujemy rzetelne źródło wiedzy na temat faktycznej efektywności pracy pojazdów i kierowców. Urządzenia H-Telematic umożliwiają identyfikację kierowców za pomocą pastylek iButton (Dallas), kart RFID (13.25MHz oraz 125kHz) czy kart tachografu cyfrowego. Dzięki temu każde zdarzenie występujące w systemie takie jak otwarcie korka paliwa, tankowanie, zagłuszanie GPS, przekroczenie prędkości i wiele innych jest przypisane do odpowiedniego kierowcy, prezentowane w raportach i przechowywane w systemie. System H-Telematic udostępnia również raporty podsumowujące pracę pojazdów i kierowców w zadanym okresie. To narzędzie do porównania ile każdy z pojazdów przejechał kilometrów, ile czasu stał na postoju, ile czasu pracował silnik czy ile zużył paliwa i z jaką średnią (narzędzie do premiowania pracowników za efektywną pracę i do wykrywania nieefektywnego wykorzystania pojazdów czy sprzętu).

H-Telemtic udostępnia moduł Ecodriving, który monitoruje takie parametry jak: czas jazdy, postoju, pracy silnika i pracy silnika na biegu jałowym, czas jazdy powyżej ustalonego limitu obrotów, powyżej ustalonej prędkości oraz jazdy w optymalnym zakresie obrotów, zużyte paliwo wraz ze średnim spalaniem i zużyte paliwo na biegu jałowym, gwałtowne manewry (przyspieszenia, hamowania i skręty), efektywność hamowania (stosunek hamowania silnikiem względem hamowania pedałem hamulca) oraz liczbę hamowań, liczbę wciśnięć gazu „do dechy” i czas jazdy z wciśniętym gazem „do dechy”, czas jazdy na tempomacie uwzględniając te elementy obliczany jest tzw. ecoindex (wartość procentowa informująca jak ekonomicznie wykorzystywany był pojazd). Poza raportem i podsumowaniem wykorzystania pojazdu przez kierowcę dostępna jest także informacja o ecoindex obliczonym na postawie danych z ostatnich 24h.

         Istotnym czynnikiem jest kontrola paliwa (ok. 50 proc. kosztów utrzymania floty to koszty paliwa). H-Telematic dzięki integracji z szyną CAN oraz sondami paliwa umożliwia kompleksową analizę jego zużycia oraz tankowań i upustów. Udostępnia także akcesoria poprawiające monitorowanie paliwa, tzn. elektroniczne korki generujące powiadomienie gdy wlew paliwa jest otwierany i zamykany, plomby złączek przewodów paliwowych, czy plomby uniemożliwiające demontaż pływaka.   

 

Połączone siły

Verizon Connect to nowa generacja rozwiązań dla firm wykorzystujących w swojej działalności pojazdy. Łączy trzech dostawców oprogramowania do zarządzania flotą oraz pracownikami mobilnymi. Premiera Verizon Connect jest efektem zakończonej integracji działu pojazdów Verizon z dwoma niedawno nabytymi firmami pod jedną, wspólną marką (dotychczasowe marki: Verizon Telematics, Fleetmatics i Telogis, od tej pory działają jako Verizon Connect).

Rozwiązania i usługi Verizon Connect obejmują kompleksowe platformy oprogramowania do zarządzania flotą i pracownikami mobilnymi, wbudowany sprzęt OEM oraz system Hum Verizon - dedykowane na rynek konsumencki urządzenie z kategorii „connected vehicle”, które pomaga kierowcom prowadzić pojazdy w sposób bardziej bezpieczny i efektywny. Ma zapewniać łączność i wgląd w dane, pozwalające klientom otrzymywać na bieżąco dokładne informacje o położeniu pojazdów i pracowników, ich efektywności, bezpieczeństwie, produktywności czy przestrzeganiu przepisów.  - Pracujemy z klientami nad utrzymaniem integralności łańcucha chłodniczego i bezpieczeństwa towarów nietrwałych podczas transportu. Chcemy umożliwić im bardziej wydajną pracę w celu zmniejszenia emisji, monitoring i diagnostykę pojazdów, aby poprawić efektywność zużycia paliwa, a także udostępnić aplikację do grywalizacji, która pomoże im rozpoznać i nagrodzić ich najbezpieczniej jeżdżących kierowców- mówi Andres Irlando, CEO, Verizon Connect.

T&M nr 3/2018

Tekst: Michał Jurczak             

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE