Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Z Infomobilem po kraju

Pod koniec lata w dziewięciu miastach, w firmach sprzedających części zamienne i współpracujących z BPW gościł Infomobil, czyli pokazowa naczepa przeznaczona do szkoleń.

 

Szkolenia były bezpłatne, dotyczyły osi, zawieszeń, hamulców. Pojechaliśmy do Bydgoszczy, gdzie przy ul. Toruńskiej 151 jest oddział Marpeto. Elegancka, klimatyzowana sala szkoleniowa w Infomobilu pomieściła ponad 20 osób, byli to przede wszystkim mechanicy zajmujący się ciężarówkami. Zajęcia prowadzili dwaj eksperci z BPW Polska w Łomiankach pod Warszawą, Przemysław Rawicz z działu handlowego i Łukasz Łatkowski z działu technicznego. Wybraliśmy kilka charakterystycznych wątków. 

 

Stałe i skrętne

BPW to przede wszystkim osie do naczep. Osie Eco Plus posiadają korpus o kwadratowym przekroju, 120 mm na 120 mm. Taki kształt zapewnia optymalne właściwości wytrzymałościowe, krótko mówiąc kwadratową rurę trudniej zgiąć. Z kolei pochylenie koła i zbieżność to bardzo istotne parametry fabryczne, poprawiające stabilność jazdy i obniżające zużycie ogumienia. Parametry te ulegają zmianie w wyniku przeciążania naczep, albo po kolizjach i wypadkach. Czop osi jest w fabryce BPW zgrzewany zwarciowo i tej jakości nie sposób osiągnąć nawet w najlepszym warsztacie. Należy unikać spawania do korpusu osi, a na pewno nie wolno tego robić w jego dolnej strefie.

Łożyska w Eco Plus są przewymiarowane, więc bardzo wytrzymałe. Centralna nakrętka z ogranicznikiem momentu dokręcenia zapewnia zawsze prawidłowe napięcie wstępne łożysk oraz możliwość kasowania luzu. Po pięciu latach łożyska należy rozebrać, oczyścić, zaaplikować nowy smar  (oryginalny BPW jest niebieski). Wielu użytkowników wywrotek dokonuje takich przeglądów częściej, po każdym sezonie prac budowlanych. I nie mają żadnych kłopotów z łożyskami.  

Łukasz Łatkowski część swojej prelekcji poświęcił osiom skrętnym. Są stosowane przede wszystkim w pojazdach o większej liczbie osi niż trzy. Na ich plus trzeba odnotować nie tylko większą zwrotności, również oszczędzanie opon, oszczędzanie paliwa (do 10 tys. l na 1 mln km w ruchu lokalnym), mniejsze naprężenia na ramie, wreszcie wyższą wartość pojazdu przy odsprzedaży. Dlaczego więc nie są bardziej popularne? Ano dlatego, że są droższe, cięższe, bardziej skomplikowane i wymagają częstszej obsługi. Przykładowo sworzeń zwrotnicy należy smarować co sześć tygodni, a i tak będzie do wymiany po 300-500 tys. km.

 

Śladowość i gwarancja

Nieprawidłowa śladowość osi jest wtedy, kiedy zestaw jedzie nieco w poprzek, kiedy „driftuje”. Objawem jest również nierównomierne zużycie ogumienia. Dopuszczalna różnica w ustawieniu osi, miedzy stronami to jedynie 2 mm. Śladowość można korygować, mechanizmem regulacji na wsporniku (jeśli istnieje) oraz płytkami regulacyjnymi na belce osi.

Nowością są zawieszenia Eco Air Compact HD dla wywrotek. Konstrukcja została wzmocniona m.in. poprzez inne amortyzatory i laserową obróbkę powierzchni nadającą połączenia kształtowe. Laser wycina strukturę, którą można porównać do wafelka.  

Gwarancja na osie z zawieszeniem pneumatycznym trwa 5 lat plus dodatkowe 3, po udokumentowaniu przeglądu po 5 latach. Przeglądy podstawowe należy robić po roku i po 3 latach, natomiast po 5 przypada przegląd główny. Przedłużona gwarancja obejmuje następujące zespoły: piasta, łożyskowanie piasty, korpus osi, elementy mocowania resoru z korpusem osi, wsporniki zawieszenia. A w przypadku ciężkiego off-roadu – ciągniki z więcej niż jedną osią napędową ­– gwarancja trwa 3 lata. 

 

Szpilkami kół

W hamulcach Eco Disc szpilki kół służą zarazem do mocowania tarczy hamulcowej z piastą. Brak osobnych śrub to wygoda dla serwisu i oszczędność dla klienta. Demontaż zacisku nie jest potrzebny, co jednak sprawia, że trudniej ten zacisk obejrzeć, np. skontrolować stan uszczelniaczy. Trzeba przy tym dodać, że BPW nie oferuje wewnętrznych elementowe zacisków jako części zamienne. Przedstawiciele firmy argumentują to zaawansowaniem technologicznym zacisków. Materiały są bardzo wysokiej jakości, gwint w tulei jest walcowany, a niektóre elementy utwardzane powierzchniowo.

 

BPW, kilka faktów

W przyszłym roku przypada 120-lecie BPW, firma powstała w 1898 r., w Wiehl, koło Kolonii w Niemczech. BPW jest obecne w Europie, Azji, Afryce, Australii, ma sześć zakładów produkcji osi (Niemcy, Węgry, Chiny, Rosja, RPA, Australia). Pierwsze osie oficjalnie do Polski to rok 1990, natomiast w 1996 powstała spółka BPW Polska, od grudnia 1997 mieszcząca się w Łominakach. Liczba partnerów serwisowych w całym kraju sięga 90.


T&M nr 9/2017

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE