Chłodzenie to nie wszystko

 

Przykładem może być wyposażenie chłodni Krone czy Kögel, a także innowacje proponowane przez Carrier Transicold.

 

Wysoki stopień indywidualizacji

Różne opcje nowej naczepy Kögel Cool – PurFerro quality pozwalają na jej uniwersalne zastosowanie. Dzięki bogatej palecie wyposażenia możliwy jest wysoki stopień indywidualizacji, dostosowany do potrzeb danego klienta. Przykładowo są to urządzenie do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, przegubowa tylna oś skrętna, sprzęg siodłowy o maks. ładowności 15 t, czy wzmocniona rolkowa ochrona przed uderzeniem. Dostępne na życzenie, zatopione w piance ścian szyny piętrowe i kotwowe sprawiają, że ich uciążliwy montaż nie jest już konieczny. Pomagają one kierowcy w szybkim zabezpieczeniu ładunku. Przykładowo na każdą z 12 szyn półkowych przypadających na jedną ścianę boczną można przy użyciu odpowiednich nośników palet załadować wzdłużnie maks. 33 europalety.

Dostępnych jest wiele wariantów ochrony przed uderzeniem. Np. na całym obwodzie metalowej zewnętrznej płyty ramy zamontowano dwie pary osadzonych na sprężynach rolek stalowych o szerokości 150 mm oraz gumowe zderzaki. W celu zapewnienia optymalnej ochrony ściany czołowej oraz parownika i ulepszenia cyrkulacji powietrza model Cool – PurFerro quality jest wyposażany w opcjonalną ściankę chroniącą przed uderzeniami. Składającą się z pojedynczych profili aluminiowych w kształcie litery V ściankę ochronną łatwo się demontuje. Ponadto, celem stosowania w dwóch rożnych zakresach temperatur, chłodnia może być wyposażona w poprzeczną ściankę działową, którą można przesuwać w sposób bezstopniowy oraz składać i rozkładać.

Wyposażenie RoRo umożliwia transport chłodni na statkach i promach. W jego skład wchodzą dwa zawory podciśnieniowe oraz cztery pary zaczepów o wysokiej wytrzymałości do mocowania ładunków o masie do 12 t. W skład pozostałego wyposażenia specjalnego wchodzą m.in. urządzenie do podnoszenia pierwszej osi, rejestrator temperatury, czy też aerodynamiczne pokrycie boczne. Dostępny na zamówienie Climatex – system chłodzenia i rozprowadzania powietrza Kögel Premium, składający się z prowadnicy powietrza i większego kanału powietrznego, zapewnia większą niż standardowy kanał powrotny powietrza, wydajność.

Bez przeciążenia

Równomiernego rozkładu nacisków w naczepach Krone Cool Liner  pilnuje system DWC, czyli  dynamiczna redukcja obciążenia (Dynamic Wheel Base Control). Można dzięki niemu zmniejszyć przekroczone, dopuszczalne obciążenie tylnej osi ciągnika siodłowego. W przypadku zastosowania urządzenia DWC trzyosiowe naczepy są wyposażone w przybliżeniu w równorzędne funkcje, w których w przeciwnym wypadku należałoby zamontować osie podnoszone lub skrętne.

Dzięki innowacyjnemu systemowi DWC Premium (w wersji zautomatyzowanej) na bazie elektronicznego zawieszenia pneumatycznego nacisk osi redukowany jest automatycznie poprzez zmniejszenie ciśnienia amortyzatorów powietrznych trzeciej osi naczepy. Zwis tylny dzięki temu zostaje teoretycznie przedłużony, siodło naczepy zostaje odciążone, a agregat naczepy siodłowej - bardziej dociążony. Przy tym dynamiczna redukcja obciążenia reguluje automatycznie obciążenie pierwszej i drugiej osi aż do dopuszczalnego. Zaleca się stosowanie systemu DWC przy niekorzystnym załadunku naczepy, na przykład gdy większa część ładunku jest umieszczona w przedniej części pojazdu lub gdy po rozładunku ładunków częściowych wystąpi nierównomierne obciążenie. Oprócz tego dodatkowa, zintegrowana z DWC automatyczna pomoc manewrowa polepsza zachowanie naczepy w zakrętach w dolnym zakresie prędkości poprzez odciążenie trzeciej osi. Dzięki obniżeniu ciśnienia amortyzatorów powietrznych na ostatniej osi naczepy punkt obrotowy urządzenia przemieszcza się w kierunku pojazdu silnikowego i tym samym skraca rozstaw osi w sparametryzowanym zakresie prędkości od 1,8 do 30 km/h.

 

Kontrola telematyczna

System KRONE Telematics zapewnia ciągły i wygodny dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu lub temperatury przewożonego ładunku. System nie tylko ułatwia zarządzanie, lecz również pozwala oszczędzać środki finansowe, czas i nerwy, ponieważ w dowolnej chwili można poświadczyć, że również najbardziej wymagające towary są w dobrych rękach.

Transfer danych w czasie rzeczywistym zrewolucjonizował rozwiązania w zakresie kompleksowego nadzorowania agregatów chłodniczych. Jest to prawdziwy postęp z punktu widzenia gwarancji jakości, ponieważ pozwala na pełną kontrolę łańcucha chłodniczego. Komunikacja dwukierunkowa oznacza możliwość zdalnego dostępu do agregatu chłodniczego za pośrednictwem systemu. Niezbędne ustawienia można teraz wprowadzać bezpośrednio z biura. Funkcja teleinformatyczna „Position” służy, za pośrednictwem systemu GPS, do kontroli lokalizacji transportu w czasie rzeczywistym. Umożliwia to wydanie optymalnego polecenia dyspozycyjnego. Specjalne czujniki drzwiowe, bazujące na technologii RFID, nadzorują otwarcie drzwi, co pozwala na eliminację ingerencji w ładunek oraz gwarantuje pełną dokumentację zabezpieczenia towaru. System umożliwia ciągłe monitorowanie parametrów transportu takich jak temperatura, warunki sygnałów alarmowych czy parametry agregatu chłodniczego.

Dodatkowo system teleinformatyczny może zostać wyposażony w moduł kontrolujący stan naczepy, np. hamulców lub obciążenia. W dowolnej chwili można uzyskać dane na temat spięcia naczepy. Dodatkowo komunikat stanu bezpośrednio informuje, czy ciągnik i naczepa są prawidłowo połączone za pośrednictwem przyłączy.

 

PIEK - przyszłość dystrybucji w centrach miast

W Holandii, ale również w Anglii, Włoszech i Niemczech obowiązują regulacje ustawowe dotyczące emisji hałasu w trakcie dostaw porannych lub późnym wieczorem. W celu umożliwienia spełnienia przepisów ustawowych, od roku 1999 producenci zajmują się projektowaniem pojazdów użytkowych o zredukowanym poziomie hałasu. Program PIEK (PIEK = szczyt;

oznacza dopuszczalne, szczytowe obciążenie hałasem) pozwolił na stworzenie i wprowadzenie na rynek produktów o zredukowanym poziomie emisji hałasu.

W przypadku Krone wyposażenie PIEK obejmuje m.in. specjalną podłogę Low-Noise z aluminium, która spełnia ustawowe regulacje dotyczące redukcji hałasu. Oferta obejmuje również powlekane rampy załadunkowe i wyciszone agregaty chłodnicze.

 

Skuteczne zabezpieczenie przed włamaniem

W systemie zabezpieczenia przeciwkradzieżowego KRONE Door Protect High Security; drzwi są automatycznie ryglowane (osiem jednostek ryglujących) i mogą zostać otwarte dopiero po przesłaniu zezwolenia na otwarcie przez dyspozytora za pośrednictwem systemu Telematics oraz wprowadzeniu przez kierowcę odpowiedniego kodu bezpieczeństwa. Oprócz drzwi tylnych system obejmuje elektroniczny, wewnętrzny układ monitorowania dachu i ścian bocznych. Opcjonalnie w razie próby otwarcia drzwi tylnych bez podania kodu dodatkowo generowany może być głośny alarm akustyczny.

Certyfikat farmaceutyczny przyznany naczepie Cool Liner jest potwierdzeniem wzorcowego wyposażenia technicznego z zakresu techniki chłodniczej i własności izolacyjnych, które pozwalają na stworzenie optymalnych warunków transportu przy spełnieniu najbardziej rygorystycznych wymogów higienicznych. Aby spełnić wysokie wymagania przemysłu farmaceutycznego, naczepa Cool Liner „Pharma” wyposażona jest ponadto w zintegrowany system telematyczny, który pozwoli spełnić przyszłe wymagania dyrektywy europejskiej GDP. Naczepa utrzymuje cały zakres temperatur od –25° do +30°, dzięki czemu nadaje się również do transportu wyrobów branży farmaceutycznej. Jak zapewnia producent, Cool Liner Pharma wzorcowo spełnia niemieckie wymogi prawne.

 

Zdalne odczyty z rejestratora temperatury

Korzystanie z rejestratora temperatury KRONE TR za pośrednictwem systemu Telematics pozwala zrezygnować z typowego rejestratora temperatury zamontowanego przy ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu KRONE Telematics

w pliku PDF na adres e-mail lub faksem – zanim jeszcze ładunek dotrze do klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi czekać, ponieważ dokument można sprawdzić wcześniej. System Telematics wraz z rejestratorem temperatury pełni zatem funkcję urządzenia wielofunkcyjnego.

T&M nr 6/2017

Tekst: Antoni Gostyński


                      ZYJ ONLIE