Wielton ogłosił strategię rozwoju

 

Firma chce umocnić trzecią pozycję w Europie, osiągając docelowo 9-proc. udział w rynku naczep i przyczep. Wieluński producent ogłosił strategię na najbliższe lata na konferencji prasowej zwołanej w Warszawie 6 kwietnia.

– Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania. Strategia wzrostu to dokładnie przemyślany i precyzyjnie opracowany plan, który będziemy konsekwentnie realizować – powiedział Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A. – Rozwój Grupy w ostatnich latach jest najlepszym dowodem słuszności podejmowanych przez Zarząd decyzji. Nowe cele są równie ambitne. Do 2020 roku chcemy podwoić biznes i umocnić pozycję na kluczowych rynkach, jednocześnie blisko współpracując z klientami. Wielton ma być postrzegany przez klientów i branżę jako ekspert, który będąc kompetentnym partnerem proponuje najlepsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania.

 

W Europie i w Afryce

Zgodnie z przyjętą strategią, Grupa Wielton zamierza zbudować silną pozycję konkurencyjną na swoich głównych rynkach: w Polsce, we Francji i we Włoszech oraz w Europie Środkowo-Wschodniej, a także wejść na rynki ośmiu krajów Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo-Monetarnej (UEMOA).

Do 2020 roku Wielton chce umocnić trzecią pozycję w Europie i zostać liderem na polskim rynku. Zamierza również wzmocnić pozycję numer 1 we Francji, wejść na podium we Włoszech oraz do pierwszej piątki sprzedawców naczep w Niemczech.

Rozwój globalnej obecności Grupy Wielton ma przełożyć się na podwojenie wyników. Cele strategiczne to: wzrost przychodów z 1,2 mld zł w 2016 roku do 2,4 mld zł w 2020 r. oraz zwiększenie sprzedaży z 12,9 do 25 tys. sztuk pojazdów.

– Tak szybki wzrost będzie możliwy dzięki zrównoważonej strategii opartej o rozwój organiczny i akwizycje. Chcemy być konsolidatorem europejskiego rynku naczep i przyczep, który obecnie jest mocno rozdrobniony, a stanowi aż 51 proc. – powiedział Mariusz Golec.

Grupa Wielton już od 2015 buduje swoją pozycję na rynku europejskim w oparciu o przejmowanie silnych, lokalnych marek (francuski Fruehauf, włoskie Viberti i Cardi).

– Akwizycje zapewnią nam przede wszystkim wejście na nowe rynki lub umocnienie pozycji na obecnych. Dzięki nim sięgniemy po nowe segmenty rynku i nowe rozwiązania produktowe – zapowiedział Prezes Wielton S.A.

W ubiegłym roku Grupa Wielton podjęła decyzję o dalszej ekspansji zagranicznej. 21 grudnia Zarząd Wielton S.A. poinformował o założeniu spółki zależnej Wielton Africa z siedzibą w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej). Docelowo ma tu powstać warta 1,5 mln Euro montownia. W ciągu 5 lat Grupa Wielton zamierza osiągnąć w Afryce poziom sprzedaży w wysokości 1000 produktów rocznie. Spółka ma zacząć wypracowywać zysk już 2018 roku. Na decyzję o rozszerzeniu działalności w regionie wpływ miały m.in. korzystne z punktu widzenia spółki zmiany legislacyjne przeprowadzone na obszarze Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczej i Monetarnej, zrzeszającej osiem państw. Dotyczą one m.in. zmniejszenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poruszających się po lokalnych drogach. W rezultacie część obecnej floty będzie stopniowo wycofywana, co napędzi rynek nowych naczep. W przyszłości w Afryce planowane są także duże inwestycje infrastrukturalne, gospodarcze i społeczne oraz polityczne reformy, których beneficjentem będzie m.in. branża transportowa.

 

Nowe wywrotki i... zakład produkcji chłodni

Drugim - poza akwizycjami - równoważnym filarem strategii wzrostu Grupy Wielton będzie rozwój organiczny. Grupa poszerzy swoją ofertę produktową m.in. w oparciu o własne Centrum Badawczo-Rozwojowe, we współpracy z ośrodkami naukowymi i kluczowymi klientami. Zamierza również zwiększać swój udział w produktach wysokomarżowych takich jak wywrotki, chłodnie, produkty niszowe.

Do 2020 roku Wielton planuje wybudować zakład do produkcji chłodni. Mają to być pojazdy własnej konstrukcji. Firma przewiduje, że udział chłodni w europejskim rynku naczep wzrośnie z 12 proc. w roku 2016 do 14 proc. w 2020.

W najbliższych planach firmy jest też wdrożenie nowej rodziny wywrotek do transportu masy bitumicznej oraz nowej rodziny wywrotek super lekkich, w pełni aluminiowych. Producent wiąże z nimi przede wszystkim nadzieje eksportowe, ponieważ w Polsce takie pojazdy jeszcze nie zyskały dużej przychylności potencjalnych nabywców.

 

Rozwój nie tylko technologiczny

Grupa nieustannie inwestuje w zaawansowane procesy technologiczne. Rozbudowuje linie: montażową, spawalniczą oraz zabezpieczenia antykorozyjnego KTL. Rozwija sieć sprzedaży i serwisową. Zamierza wybudować cztery centra obsługi klienta, w tym jedno w Afryce.

         Rozwijany ma być odkup używanych pojazdów i wynajem. M. Golec zwrócił uwagę, że nabywcy nowych naczep często oczekują przyjęcia ich starego pojazdu w rozliczeniu.

W ciągu najbliższych lat Grupa Wielton zamierza wydać 160 mln zł, z czego aż 110 mln zł na nowe inwestycje. Planuje również poprawę efektywności produkcji o 3 proc. rocznie, skrócenie czasu dostaw o 25 proc., redukcję zapasów i optymalizację zakupów. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu efektu skali, unifikacji produktów i komponentów na rynkach oraz renegocjacji cen z dostawcami.

– Chcemy do 2020 roku zbudować pozycję eksperta, którego wyróżnia kompleksowe podejście do biznesu. Będziemy dostarczać nie tyko bezpieczne, dopasowane do indywidualnych potrzeb produkty, ale również transportowe rozwiązania biznesowe – powiedział M. Golec.

Jak podkreślił Prezes Wieltonu realizacja strategii wzrostu wymaga dopasowania struktury organizacyjnej do nowych realiów i wyzwań. Centrala w Wieluniu będzie zarządzać celami strategicznymi przy dużej autonomii organizacji krajowych odpowiedzialnych za rozwój lokalnych rynków.

– Kluczową rolę w organizacji pełnią ludzie. To kompetentny, zaangażowany zespół jest gwarancją osiągania zamierzonych celów biznesowych. Inwestujemy i będziemy inwestować w kształcenie obecnych i przyszłych kadr oraz pozyskiwanie ekspertów z rynku. Rozwój kapitału ludzkiego to jeden z warunków koniecznych do realizacji strategii wzrostu – dodał Mariusz Golec.

 

Prognoza wzrostu na rynku naczep i przyczep

Europejski rynek naczep i przyczep ma potencjał do stabilnego wzrostu. W 2016 roku sprzedano 270 tys. naczep i przyczep o wartości około 7 mld euro. W najbliższych latach dojrzałe rynki Europy Zachodniej będą dalej charakteryzować się dużą chłonnością, pomimo spodziewanej krótkotrwałej korekty w latach 2017-2018. Ma to zapewnić Wieltonowi, który ma mocną pozycję na największych zachodnioeuropejskich rynkach, we Francji, Włoszech i w Niemczech, zrównoważony rozwój i stabilny portfel zamówień. W najbliższych latach również w Polsce można spodziewać się stabilnego wzrostu popytu na naczepy i przyczepy. Dynamiczny rozwój krajowych firm transportowych spowodował, że dziś co trzecia ciężarówka jeżdżąca po Europie należy do polskiego przewoźnika. Dodatkowo prężnie rozwija się branża logistyczna, która również będzie notować coraz większe zapotrzebowanie na środki transportu.

Zgodnie z analizami firmy doradczej CLEAR spodziewane są wzrosty na rynkach wschodnich. Posiadając montownię w Rosji oraz spółki handlowe w Rosji i na Ukrainie, spółka może elastycznie reagować na aktualny popyt. Perspektywiczna z punktu widzenia Grupy jest Afryka, gdzie zapotrzebowanie rynkowe jest stymulowane ogólnoświatowymi programami rozwoju infrastruktury i transportu. Wielton od lat jest aktywny w ośmiu państwach należących do Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo-Monetarnej (UEMOA) i oczekuje, że planowana w Abidżanie nowa montownia umożliwi zdobycie pozycji lidera w tej części świata.

T&M nr 4/2017

Tekst: Zbigniew Majerowski

 

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE