Małe centra obsługi

 

Obecnie wiele stacji, zwłaszcza należących do dużych sieci, stało się małymi centrami obsługi proponującymi szereg towarów i usług. Wzbogacanie oferty wynika z dwóch podstawowych, krzyżujących się przyczyn. Po pierwsze z realizacji rosnących oczekiwań klientów, po drugie z dbałości o rentowność pojedynczego punktu i całej sieci. Podstawowe udogodnienia dla kierowców ciężarówek to dystrybutory szybkiego tankowania, parkingi, dystrybutory AdBlue, prysznice, myjnie TIR, punkty kawowe, bary, sklepy. Ważnymi elementami, aczkolwiek rzadziej występującymi, są punkty obsługi viaToll, restauracje, kompresory TIR umożliwiające szybkie dopompowanie ogumienia, pralniomaty czy siłownie na świeżym powietrzu. Oczywiście liczy się także cena oleju napędowego (ewentualnie oferta kart paliwowych) i dogodne położenie przy szlakach transportowych. Wszystko to sprawia, że truckerzy chcą korzystać z takich stacji, tudzież spędzać na nich przymusowy odpoczynek.

 

Badania i spotkania

Skąd właściciele sieci wiedzą, czego potrzebują kierowcy dużych pojazdów? Takie pytanie skierowaliśmy do biur prasowych operatorów sieci. Odpowiedzi otrzymaliśmy zróżnicowane. Prowadzone są cykliczne badania postaw i zachowań kierowców na stacjach paliw (Orlen). „Kierujemy się potrzebami naszych Klientów, to oni inspirują nas do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i do ulepszania naszej oferty. I to zarówno paliwowej jak i pozapaliwowej” (BP). Wieloletnie doświadczenie, obserwacja trendów i zachowań konsumenckich, analizy rynku, wiedza z zakresu sprzedaży i marketingu wspierane badaniami opinii (Lotos). Regularnie są przeprowadzane badania mające na celu sprawdzenie poziomu satysfakcji kierowców (Shell). Od kilku lat bardzo dobrze sprawdza się platforma Shell online „Głos klienta”, która pozwala ocenić wizytę na stacji oraz zwrócić uwagę zarówno na elementy pozytywne, jak i takie, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Na przykład dzięki temu wiadomo, że kierowcy spędzających dużo czasu w podróży cenią stacje, gdzie jest sklep i minirestauracja dająca możliwość zjedzenia ciepłego posiłku oraz wypicia kawy.

– W sieci Moya duży nacisk kładziony jest na bezpośrednie relacje, do każdego klienta podchodzimy indywidualnie – zapewnia Marcin Puchalski, manager ds. sprzedaży kart flotowych Moya. – Jednocześnie rozmawiamy z nimi na temat potrzeb przewoźników i jest to najlepsze i najbardziej wiarygodne źródło wiedzy w tym zakresie. Dodatkowo prowadzimy również spotkania regionalne dla przewoźników, dzięki czemu mamy okazję poznać opinie właścicieli firm transportowych o różnym profilu i obszarze działania.

 

Czuj się bezpiecznie

Istotne jest szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Jak argumentują specjaliści z biura prasowego BP, wszystkie obiekty są dobrze oświetlone i posiadają nowoczesny monitoring pozwalający kontrolować to, co na bieżąco dzieje się na stacji, a także archiwizować materiał filmowy. Ścisłe procedury bezpieczeństwa zapewniają szybkie rozpoznawanie wszelkich nieprawidłowości, a systemy kontroli dają najlepsze wyniki w wykrywaniu nadużyć. Kierowcy mogą się czuć bezpiecznie. 

 

Garść statystyki

Z corocznego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że na koniec ub.r. liczba ogólnodostępnych obiektów sprzedających co najmniej dwa gatunki paliwa (benzyna, olej napędowy) wynosiła 6.803. To około 200 punktów więcej niż 12 miesięcy wcześniej. Oficjalnej bazy danych o stacjach paliw wciąż nie ma, więc autorzy raportu POPiHN zastrzegają się, że podawane liczby są orientacyjne. Dane prezentujemy w tabeli, czołówka nie zmieniła się – Orlen z dużą przewagą nad BP (największy zagraniczny koncern) i Lotosem. Nadal około jednej trzeciej rynku należy do krajowych koncernów, 22 proc. do koncernów zagranicznych, zaś ponad 40 proc. tworzą stacje niezależne, działające w pojedynkę albo w sieciach prywatnych.

Odmiennie przedstawia się taktyka Orlenu i Lotosu wobec swoich tańszych marek. Orlen zmniejsza liczbę punktów oznakowanych jako Bliska, natomiast Lotos systematycznie zwiększa ilościowy potencjał Optimy.

 

 

 Najpopularniejsze stacje paliw w Polsce?

 

BP

515 stacji na 31 marca. Na 399 stacjach są dystrybutory szybkiego diesla, na 113 dystrybutory AdBlue, na 53 viaToll, na 13 myjnia automatyczna TIR, na 11 Toll Collect, na 13 dostępne są w sprzedaży winiety, zaś na 17 działają  pralniomaty. Na wielu stacjach są prysznice, na niektórych partnerskich siłownie na wolnym powietrzu. Kawiarenki ma większość BP (382).

 

Lotos

Z 487 obiektów Lotos i Optima 20 znajduje się w miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy autostradach A1, A2, A4, A6 i drogach ekspresowych S3 czy S7. Trzy czwarte stacji posiada stanowiska bądź dystrybutory tankowania dla ciężarówek. Oferta sieci Lotos to nie tylko typowe usługi (gastronomia, sklepy, naprawy, prysznice, czy parkingi dla TIR-ów). Stacje tej sieci dają możliwość rozliczenia dodatkowych usług, np. opłat drogowych i autostradowych viaToll.

 

Moya

Dynamicznie rozwijająca się polska sieć prywatna, 140 stacji w końcu marca, w tym 9 automatycznych, przeznaczonych tylko dla klientów flotowych, korzystających m.in. z programu flotowego MOYA Firma i 21 stacji własnych, należących do ANWIM S.A.. Parkingi TIR są na ponad 80 obiektach, prawie 40 sprzedaje AdBlue z dystrybutora, a prawie drugie tyle w pojemnikach. Na większości stacji znajdują się koncepty gastronomiczne Caffe MOYA, niektóre prowadzą również restauracje z szerszym menu. Skorzystanie z prysznica 5-10 zł.

 

Orlen

Wciąż zdecydowany lider w naszym kraju, na koniec grudnia 1.766 obiektów pod markami Orlen (główna) i Bliska. Stanowiska TIR, oznakowane na słupach wiaty, znajdują się na ok. 1.300 stacjach, natomiast parkingi dla dużych pojazdów na ok. 500. Sprzedaż AdBlue z dystrybutora jest prowadzona w ok. 130 lokalizacjach, viaToll w 86. Część stacji ma myjnie TIR.

 

Shell

Ponad 420 stacji, z czego ponad 100 posiada infrastrukturę dla pojazdów ciężarowych. Każda z takich stacji jest całodobowa, ma system szybkiego tankowania, wysokie zadaszenie, przestronny parking, zaplecze sanitarne. Na ponad 50 z nich przy każdym stanowisku z ON znajduje się dystrybutor AdBlue. Na wielu stacjach są sklepy i minirestauracje.

 

Statoil

350 stacji na koniec marca, niedługo rozpocznie się ich rebranding na Circle K. Szybkie dystrybutory TIR – 185, oddzielne stanowiska ON TIR – 96, parkingi – 70 na łącznie 1048 miejsc, AdBlue z dystrybutora – 27, viaToll – 10. Oprócz tego 6 myjni TIR, 35 stacji z prysznicami.  

 

T&M 4/2017

Tekst: Jacek Dobkowski

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE