Pojazdy o DMC ponad 16 ton

 

Niewielki spadek w pierwszym kwartale bieżącego roku nie niepokoi producentów i dystrybutorów, którzy spodziewają się ustabilizowania sprzedaży w skali całego roku i zapowiadają nowości. Według analiz PZPM na podstawie danych CEP, wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 ton w I kwartale br. kolejność w ogólnym rankingu była taka sama jak przed rokiem – pierwszy DAF (odnotowano 1.328 zarejestrowanych ciężarówek, co dało holenderskiej marce 22,9 proc. udział w tym segmencie rynku). Druga - Scania (1.093 szt.; 18,8% udz.), a dalej Volvo (990 szt; 17,1% udz.) i MAN (923 szt; 15,9% udz.), który po dwóch miesiącach był jeszcze trzeci.

W okresie od stycznia do marca włącznie zarejestrowano 5.050 ciągników siodłowych (w I kw. 2016 – 5.163 – spadek o 2,2 %). Na czele DAF – w I kwartale zarejestrowano 1.230 ciągników siodłowych tej marki, co dało jej 24,38 proc. w tym segmencie rynku. Holenderska marka odnotowała więc wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. (wówczas zarejestrowano 1.149 „pomarańczowych” ciągników, co oznaczało 22,26 % udziału w rynku).

Na drugim miejscu jeśli chodzi o ciągniki siodłowe uplasowała się po trzech miesiącach Scania, z rejestracją 927 pojazdów (18,37 % w rynku) - dla skandynawskiego producenta oznacza to  ponad 13 proc. spadek w porównaniu do I kwartału ubiegłego roku (zarejestrowano wówczas 1.069 takich pojazdów).

Kolejne miejsce zajmuje Volvo Trucks (824 ciągniki, 16,33 % rynku i spadek r/r o 4,8 %), a dalej MAN (809 szt., 16,03 % rynku, spadek o 0,4 %) i Mercedes-Benz (599 szt., 11,87 %, - 3,5 %).

Nieoczekiwanie w tej sytuacji spektakularny wzrost sprzedaży ciągników siodłowych, aż o 51,1 proc. odnotowało Iveco, które z poziomu 235 pojazdów w I kwartale 2016 roku skoczyło do 355 sztuk obecnie, zwiększając swój udział w tym segmencie rynku z 4,55 do 7,04 %. Stawkę międzynarodowej wiodącej siódemki zamyka Renault Trucks (302 zarejestrowane pojazdy, 5,98 % w rynku, 27,4 % spadek r/r).

Poprosiliśmy przedstawicieli siedmiu wiodących marek o skomentowanie wyników pierwszego kwartału oraz o zaprezentowanie planów marketingowych na ten rok w segmencie ciężkich pojazdów. Wypowiedzieli się przedstawiciele DAF-a, Iveco, Mercedes-Benz i Scanii.

 

DAF przedstawi nową generację CF i XF

 Zbigniew Kołodziejek, Marketing Manager DAF Trucks Polska Sp. z. o.o.:

 –  Pierwszy kwartał 2017 przyniósł stabilizację rynku zarówno w ciężkim segmencie (-1,2%) oraz w segmencie lekkim (+0,8%). Dla DAF to 12. rok z rzędu liderowania na polskim rynku w segmencie ciężkich ciągników siodłowych z udziałem 24,4%. W całym ciężkim segmencie również kontynuujemy dobrą passę z roku 2015. 22,9% udziału w dostawach pojazdów powyższej 16 t DMC daje nam ponownie pierwsze miejsce. Marka DAF ma również pierwsze miejsce w całym rynku powyżej 6 t DMC.

Dzieje się tak, dlatego że nasze pojazdy, pomimo już czteroletniej obecności na rynku, są konkurencyjne w stosunku do najnowszych innowacji ostatnio zaprezentowanych przez naszych konkurentów, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Są natomiast bezkonkurencyjne jeśli chodzi o trwałość i niezawodność, całkowity koszt kilometra, czy gotowość do wykonania pracy oraz komfort kierowcy. W ostatnim 2,5-rocznym teście DAF XF osiągnął najniższy koszt kilometra i pokazał zaledwie 5,5 h nieplanowanych przestojów na okres 2,5 roku! Pozostałe pojazdy potrzebują dni jako jednostki do pokazania tej danej, czyli różnica jest o rząd wielkości.

Pomimo posiadania tak znakomitych produktów postanowiliśmy pokazać w tym roku wiele nowości. Mianowicie firma DAF przedstawia właśnie nową generację samochodów ciężarowych serii CF i XF, które wyznaczają nowy standard w zakresie wydajności transportu i komfortu kierowcy. Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7% zużycie paliwa. Wydajność może zostać zwiększona w jeszcze większym stopniu dzięki nowemu systemowi zarządzania flotą DAF Connect. Nową generację CF i XF cechuje również zwiększona ładowność oraz poprawiony design kabiny wewnątrz i na zewnątrz, co zapewnia najwyższy możliwy komfort kierowcy i atrakcyjny wygląd. Te doskonałe nowe samochody ciężarowe zapewniają naszym klientom najniższe koszty operacyjne i najdłuższy okres eksploatacji bez przestojów. Dzięki tym innowacjom chcemy kontynuować wzrost udziału w rynku i umacniać pierwszoplanową rolę jaką odgrywa marka DAF na polskim i wielu innych rynkach.

 

IVECO – dynamiczny wzrost

Tomasz Wykrota, IVECO Marketing Manager:
– Po bardzo dynamicznym wzroście rejestracji w segmencie DMC >16 t w zeszłym roku, który sięgnął ponad 21% rok do roku, pierwszy kwartał 2017 odnotował niewielki spadek rejestracji na poziomie 1,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku. Po relatywnie słabym styczniu (1410 rejestracji) luty zbliżył się do średniego poziomu z zeszłego roku (1945 szt.) natomiast w marcu rynek zarejestrował 2437 ciężkich pojazdów. Po pierwszym kwartale IVECO jest najdynamiczniej rozwijającą się marką pojazdów w tym segmencie z ponad 45% wzrostem rejestracji rok do roku oraz udziałem rynkowym na poziomie 6,5% (wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku). Nie zmienia to faktu, że przed nami jeszcze trzy kwartały sprzedaży, które chcemy wykorzystać by osiągnąć zaplanowany na ten rok poziom udziału rynkowego.

Nasze działania zmierzać będą do dalszego promowania Stralisa w trzech wersjach. Nasi Klienci mieli już szansę poznać Stralisa w wersji XP oraz w wersji STANDARD. Kolejną możliwością zapoznania się ze Stralisem będą wersje NATURAL POWER zasilane skroplonym gazem ziemnym, które jeszcze w tym kwartale udostępnimy do testów naszym obecnym oraz potencjalnym Klientom.

Druga połowa roku przyniesie również kolejny nowy pojazd IVECO w segmencie DMC >16T niemniej na tę chwilę jest jeszcze za wcześnie by zdradzać więcej szczegółów. Nowy pojazd z racji na swoją uniwersalność i szeroką paletę zastosowań będzie doskonałym uzupełnieniem obecnej gamy produktowej IVECO w tym segmencie DMC.

 

MERCEDES-BENZ – Rozwój rynku i infrastruktury

Tomasz Ciesielski, menadżer produktu, marketingu i PR w dziale samochodów ciężarowych Mercedes-Benz:

–  Ostatnie dwa lata były dla producentów i klientów niezwykle udane. Również obecny rok jest niezły, choć na razie po 3 miesiącach 2017 notuje niewielkie spadki (ca. -3%) – szczególnie w największym na rynku segmencie ciągników siodłowych (-2,3% vs 2016). W tym dominującym segmencie upatrujemy największych szans na dalszy rozwój rynku z uwagi na zmodyfikowany układ napędowy Actrosa o spalaniu paliwa zredukowanym o 6%. Na drugim miejscu w naszej strategii i pod kątem wielkości segmentu plasują się podwozia ciężkie z różnymi typami zabudów, wśród których najważniejsze dla Mercedesa są pojazdy do transportu przestrzennego towarów oraz podwozia do zadań specjalnych, takie jak budowlane, komunalne czy ratownicze. Dynamika wzrostu rynku podwozi ciężkich osiągnęła prawie 7 proc. w pierwszym kwartale a dobra sprzedaż podwozi MB > 16 ton pozwoliła na osiągnięcie udziału w rynku na poziomie powyżej 20%. Segment pojazdów Atego (6-16 ton) choć malejący z roku na rok, jednak dla MB w pierwszym kwartale był bardzo obiecujący, ponieważ osiągnęliśmy udział w nim na poziomie około 30%.

W gamie nowych usług wprowadziliśmy na rynek usługę - Mercedes-Benz Uptime, umożliwiającą maksymalizację wykorzystania posiadanych pojazdów. Bezawaryjne utrzymanie samochodu na drodze, brak zbędnych przestojów w serwisie i optymalizacja procesów transportowych – to główne cele naszej oferty wykorzystującej połączenie zaawansowanej zdalnej diagnostyki pojazdów z systemem telematycznym FleetBoard. Wraz z wdrożeniem nowego Actrosa w 2011 roku nasza firma wprowadziła do obiegu codziennego pojęcie TCO tj. optymalizację kosztów całkowitych posiadania pojazdu. Dzisiaj nie mówimy już jedynie o najniższych kosztach paliwa czy usług serwisowych, ale o połączeniu tego z maksymalnym wykorzystaniem pojazdu (Mercedes-Benz Uptime). Samochód taki stale przewozi towary z pełnym wykorzystaniem ładowności, a czas w serwisie spędza w sposób zaplanowany.

Nasze ciężarówki testowe MB Polska otrzymały unikatowe systemy bezpieczeństwa – system awaryjnego hamowania z asystentem ochrony pieszych oraz system martwego pola. Umożliwia to unikanie wypadków i nieprzewidzianych przestojów. Całość naszych działań jest ujętych w nowej strategii pod nazwą Road Efficiency, którą obecnie realizujemy.

Mercedes Benz będzie również inwestował w rozwój infrastruktury, sieci dealerskiej i serwisowej. Bazujemy zarówno na dealerach niezależnych, jak też własnych placówkach, więc wyzwanie jest duże. W ubiegłym roku w Gorzowie Wielkopolskim powstał nowy obiekt przeznaczony dla samochodów ciężarowych. W tym roku również przewidujemy otwarcie kolejnego punktu pod Warszawą, u naszego własnego dealera. W ostatnich dniach otworzyliśmy punkt handlowo-serwisowy w Kielcach. Rozbudowujemy także centrum logistyczne pod Warszawą. Inwestycja ta zwiększy nam lokalną dostępność części zamiennych do pojazdów naszej marki.

 

SCANIA – wymiany gamy produktowej ciąg dalszy

 

Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska S.A.:

– Analizując wyniki pierwszych rejestracji nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 16 t po pierwszym kwartale tego roku, możemy stwierdzić, że rynek rozwija się w podobnym tempie, co w tym samym okresie rok temu. W trakcie trzech pierwszych miesięcy 2017 roku zarejestrowano blisko 1.100 nowych pojazdów Scania, co daje nam ok.19 proc. udział w rynku. Przewidujemy, że rynek w ujęciu całorocznym będzie bardzo podobny do ubiegłorocznego.

2017 rok, to rok pojazdów Scania nowej generacji, których premiera odbyła się w sierpniu ubiegłego roku. Pojazdy spotkały się z dużym uznaniem klientów oraz branży, co potwierdzają zdobyte wyróżnienia i nagrody. Pojazdy Scania nowej generacji zostały wyróżnione m.in. tak prestiżowymi tytułami, jak „Truck of the Year 2017” dla najlepszego samochodu ciężarowego roku, a także „Green Truck 2017” za najniższą emisję CO2 oraz spalanie uzyskane w niezależnych testach porównawczych. Nowa gama pojazdów Scania została również bardzo dobrze przyjęta w Polsce. Otrzymaliśmy wyróżnienie „Ciężarówka Roku 2017 w Polsce” w plebiscycie czytelników „Polskiego Trakera”, z czego jesteśmy bardzo dumni. W tym roku będziemy kontynuować wymianę naszej gamy produktowej. W planach mamy zaprezentowanie mniejszych kabin oraz nowych pojazdów przeznaczonych dla sektora budowlanego.

T&M nr 4/2017

Tekst: Zbigniew Majerowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE