Z konferencji DAF Trucks Polska

 

W 2016 roku DAF uzyskał wzrost udziału o 0,9 % w segmencie 16-tonowym na rynku europejskim. Zbigniew Kołodziejek, Dyrektor marketingu DAF Trucks Polska, zwrócił uwagę, że europejski rynek ciężkich pojazdów rośnie z roku na rok po dołku w 2009 r. Gorzej jest z lżejszymi ciężarówkami (6-15,9 t DMC), na które wciąż nie ma popytu nawet zbliżonego do rekordowego roku 2006. W przypadku DAF-a sytuacja wygląda bardziej obiecująco, bo np. w ubiegłym roku zamówienia na model LF osiągnęły 10.462 sztuki, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu do roku 2015. Udział holenderskiej marki w tym segmencie europejskiego rynku wyniósł w 2016 r. 10,1 proc. Zamówienia na modele CF/XF osiągnęły poziom 47.106 sztuk, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. To dało marce DAF 15,3 proc. udział w tym segmencie europejskiego rynku.

 

Na pozycji lidera

W Polsce w segmencie ciężarówek 16 t DAF osiągnął w ubiegłym roku sprzedaż 24.434 sztuk, co zapewniło mu pozycję lidera, z 19,4 proc. udziałem w rynku (wzrost o 0,5 %). Jak zwrócił uwagę Z. Kołodziejek DAF jedenasty rok z rzędu jest liderem w Polsce pod względem sprzedaży 16-tonowych ciągników siodłowych – w ubiegłym roku uzyskał aż 20,4 proc. udział w tym segmencie rynku.

Holenderska marka znowu przoduje też w całym segmencie od 6 ton DMC, z 18,3 proc. udziałem w rynku.

Zbigniew Kołodziejek zwrócił też uwagę na ciekawe zjawisko na rynku ciężarówek po objęciu opłatami drogowymi w Niemczech pojazdów od 7,5 t DMC. Wzrosło zainteresowanie nabywców pojazdami typu CF/XF FA, w wersji dwuosiowej, sprzężonymi z jednoosiową przyczepą. Popytem cieszą duże ciężarówki z lekką kabiną, lekkim, a jednocześnie mocnym silnikiem. W 2015 roku sprzedano 50 pojazdów CF FA, a w 2016 roku 103 sztuki w tej wersji. W przypadku XF FA był to skok od jednego (sic!) pojazdu do 43.

Podsumowując osiągnięcia firmy w ubiegłym roku przedstawiciel DAF-a wymienił m.in. sukces marki na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze, gdzie DAF sprzedał 827 ciężarówek. W Na tej imprezie targowej zaprezentowano system telematyczny DAF Connect, innowacyjne silniki PX-5 oraz PX-7 oraz  promowano DAF Transport Efficiency.

W 2016 r. obchodzono 20 lat marki DAF w Polsce. Godnym uczczeniem jubileuszu był tytuł „MASTER TRUCK OF THE YEAR 2016” w Polsce przyznany modelowi DAF XF 460 FT.

 

Popyt na kontrakty obsługowo-naprawcze

W minionym roku DAF zwiększył w Polsce sprzedaż części zamiennych. Obrotom na tym rynku sprzyjał program „Witamy w domu”, skierowany do właścicieli używanych samochodów ciężarowych DAF, którzy nabyli je i serwisowali we własnym zakresie. Celem promocyjnej oferty jest przyciągnięcie takich potencjalnych klientów do autoryzowanych serwisów. Program pilotażowo wprowadzono w Polsce i w Hiszpanii, a teraz mają dołączać do niego inne kraje.

Bardzo dobrze sprzedają się kontrakty obsługowo-naprawcze – w Polsce osiągnięto najwyższy w Europie wskaźnik: aż 49 proc. sprzedawanych pojazdów nabywcy odbierają z kontraktami. Z. Kołodziejek ujął to tak, że klienci w Polsce dojrzewają do tego, aby maksymalnie eliminować wszelkie ryzyko w działalności gospodarczej. Kontrakty gwarantują przewidywalność kosztów, nie ma tutaj miejsca na niespodzianki. Według przedstawiciela DAF-a zaletą pakietów obsługowo-naprawczych tej marki jest to, że objęte nimi pojazdy trafiają do niezależnych autoryzowanych serwisów (DAF nie ma własnej sieci). Te placówki, mając zagwarantowany zwrot kosztów ze strony DAF-a, nie starają się zaoszczędzić na kliencie, a wręcz przeciwnie, gotowe są, jak to się mówi, przychylić mu nieba. Firma jest mocno zainteresowana sprzedażą samochodów z pakietami obsługowo-naprawczymi, choćby z tego względu, że pojazdy są coraz mniej awaryjne. Dla przykładu, koszty gwarancji spadły w ciągu siedmiu lat trzykrotnie. To świadczy o zdecydowanej poprawie jakości samochodów.

 

Przybywa serwisów

W ubiegłym roku otwarto dwa nowe serwisy DAF-a: WTC Sosnowiec i TRP Suwałki. Obecnie sieć dealerska DAF-a w Polsce obejmuje 27 autoryzowanych placówek, w tym dziewięciu dealerów sprzedażowych i 18 partnerów serwisowych. Po otwarciu nowego sklepu z częściami TRP w Suwałkach w kraju jest już pięć takich placówek. W 2017 roku mają zostać oddane do użytku trzy nowe serwisy: TB Wolica, ESA Zgorzelec i Wanicki Kielce.

 

Szkolenia przynoszą efekty

 Powodzeniem wśród użytkowników DAF-ów cieszą się szkolenia kierowców DAF ECODRIVE TRAINING+. Oferowane w pakiecie z kupowanymi pojazdami darmowe szkolenia tzw. voucherowe przeszło w ubiegłym roku 1.303 kierowców. W płatnych szkoleniach zaawansowanych

uczestniczyło 268 kierowców. Ich skutkiem jest o 12-18% wyższa efektywność pracy kierowcy. Obliczono, że po szkoleniach kierowcy uzyskują o 1,4 % wyższą prędkość jazdy, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa o 3,85 l/100 km (oznacza to zmniejszenie spalania o 9,78 %). Roczne oszczędności przekraczają 3,8 tys. euro. Korzyści dotyczą też mniejszego zużycia pojazdu i jego elementów eksploatacyjnych, jak np. klocki hamulcowe, które wytrzymują przebiegi do 800 tys. km. Odnotowuje się tez mniej awarii (aż 50 %) oraz niższe koszty serwisu (do 30 %).

 

DAF CONNECT – krok w przyszłość

Wprowadzony właśnie do oferty nowy, innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect pozwala zoptymalizować wyniki floty pojazdów oraz pracy kierowców, a także zwiększyć efektywność logistyki. Zapewnia on połączenie między pojazdem a bazą w celu uzyskiwania informacji w czasie rzeczywistym przez całą dobę. Według życzenia użytkownika, informacje o stanie pojazdu mogą tez trafiać do serwisu. System pozwala na planowanie zadań i tras, zarządzanie flotą i cyklem życia. Jest to otwarta platforma, umożliwia integrację z innymi systemami zarządzania flotą. Zarządzający flotą uzyskuje m.in. informacje o zużyciu paliwa, przebiegu, czasie jazdy, przekroczeniach prędkości, lokalizację w czasie rzeczywistym itp. Komunikaty przekazywane są drogą elektroniczną lub SMS-em. Można uzyskać zbiorcze raporty na temat pracy każdego kierowcy. Korzyści dla klienta to zoptymalizowana logistyka, planowanie przeglądów, niskie koszty operacyjne i wyższa dostępność floty.

 

Nie osiadają na laurach

Jak zaznaczył Z. Kołodziejek, pojazdy DAF obecnie legitymują się najniższym zużyciem paliwa w historii i... w testach porównawczych. W analogicznych warunkach drogowych DAF XF Space Cab w 2016 roku zużywał p 13,6 % mniej paliwa niż XF Space Cab w 2001 r. Niemniej DAF inwestuje w rozwój. Najnowsze inwestycje to fabryczne laboratorium silnikowe, gdzie opracowywane są jednostki napędowe dla całego koncernu Paccar, fabryczne centrum dystrybucji części, fabryka samochodów w Brazylii i, będąca w trakcie budowy, lakiernia kabin w Westerlo w Belgii.

Przyszłe technologie mają dalej zmniejszać zużycie paliwa. Według ACEA do 2020 roku powinna nastąpić redukcja emisji CO2 o 20 %. Jak zauważył Zbigniew Kołodziejek, de facto oznacza to konieczność obniżenia zużycia paliwa właśnie o 20 %, ponieważ nie ma żadnych urządzeń, katalizatorów, czy filtrów, które mogłyby zmniejszać emisję CO2. Dlatego DAF pracuje nad technologiami mającymi zapewnić dalszą redukcję spalania. Należy do nich odzyskiwanie ciepła, hybrydyzacja i elektryfikacja pojazdów, zdalne sterowanie a nawet współkierowanie. Do najnowszych pomysłów należy też program EcoTwin, czyli np. dwa pojazdy jadące w zespole, z bardzo małym odstępem. Wśród przyszłościowych wizji pojawiają się też wyjątkowo aerodynamiczne zestawy.

 

W 2017 ma być nie gorzej

W 2017 roku DAF chce zwiększyć swój udział w europejskim rynku ciężkich pojazdów do 16,3%, a w lekkim segmencie planuje uzyskać 10,0 %. W Polsce, według założeń holenderskiego producenta, rok bieżący może przynieść zaledwie symboliczny wzrost – szacuje się, że DAF sprzeda 24.500 16-tonowych pojazdów, co ma dać marce 21 % udział w rynku i 1.900 ciężarówek o DMC 6-15,9 t, z 5,5 % udziałem w tym segmencie rynku. W jednym i drugim przypadku jest to poziom zbliżony do roku 2016.

Styczeń 2017 okazał się nieco lepszy od pierwszego miesiąca 2016 r. - DAF uzyskał aż 27,1 % udział w rynku pojazdów 16-tonowych. W lutym holenderska firma uzyskała wyniki na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu poprzedniego roku.

 

Dealer Roku DAF 2017

3 marca 2017 roku w Ślęzy odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród najlepszemu dealerowi DAF. Dealerem Roku 2017 została firma ESA Trucks Polska oddział Iłowa. 2. miejsce zajął warszawski oddział firmy TB Truck & Trailer Serwis w Wolicy. Na 3. miejscu uplasował się serwis autoryzowanego dealera DAF firma WTC w Wrocławiu.   

ESA Trucks Polska, jako autoryzowany dealer sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych marki DAF, działa na terenie województw wielkopolskiego i lubuskiego od 2006 roku i należy do holenderskiej Grupy ESA. W Polsce firma posiada cztery autoryzowane punkty serwisowe DAF.

DAF Trucks Polska po raz szósty zorganizowała konkurs na najlepszego dealera. W konkursie udział wzięli wszyscy autoryzowani dealerzy DAF w Polsce. Pod uwagę brane były aspekty działania dealera, które bezpośrednio przekładają się na satysfakcję klienta tj. dostępność i sprzedaż części, realizacja celów dotyczących kluczowych klientów, produktów oraz akcji specjalnych, poprawność wykonania usługi za pierwszym razem, szybkość reakcji na zażalenia klienta, wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych i używanych pojazdów, jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy oraz usługi finansowe Paccar Financial.

Zwycięzca konkursu, firma ESA, po raz kolejny udowodniła, że usługi serwisowe i sprzedażowe, jakie świadczy w swoich punktach są oferowane na najwyższym i profesjonalnym poziomie. W ubiegłym roku pierwsze miejsce zajęła również firma ESA, odział w Koninie. W całej historii konkursów Dealer Roku DAF firma ESA zwyciężyła już 3-krotnie. 

T&M nr 3/207

Tekst: Zbigniew Majerowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE