Scania

 

Jak co roku, przedstawiciele Scanii przed upływem 12 miesięcy dzielą się spostrzeżeniami na temat rynku pojazdów ciężarowych, szczególnie tych z najcięższego segmentu ponad 16 ton DMC. W ciągu 11 miesięcy sprzedano w Polsce ponad 22 tys. pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton, a w całym roku 2016 r. sprzedaż w tym segmencie osiągnie około 24 tys. sztuk. Dominują oczywiście ciągniki siodłowe (około 85 procent), których sprzedaż wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. o ponad 24 proc. Przedstawiciel Scanii zwrócił uwagę, że taki wzrost osiągnięto pomimo lekkiego spadku produktu krajowego brutto (PKB), a zazwyczaj te trendy są ze sobą zbieżne. Siłą napędową są firmy zajmujące się transportem międzynarodowym, który ostatnio intensywnie się rozwija – polscy przewoźnicy przodują w tej dziedzinie w Europie. Nie wiadomo jednak, jak długo utrzyma się ta dobra passa, bo nasze firmy transportowe borykają się z coraz poważniejszymi barierami, jakimi są np. przepisy o płacy minimalnej, wprowadzane przez kolejne kraje na Zachodzie. Przewoźnicy muszą zatrudniać dodatkowych pracowników lub zlecać specjalną obsługę wyjazdów np. do Niemiec czy do Francji. Coraz bardziej dokuczliwy jest brak kierowców, nierzadko zdarza się, że samochody stoją, bo nie ma ich kto prowadzić.

 

Scania zdobywa rynek

Na tle mimo wszystko rozwijającego się rynku ciężkich pojazdów Scania wypada bardzo dobrze, bo w ciągu 11 miesięcy tego roku zarejestrowano w Polsce 4.154 nowe 16-tonowe pojazdy szwedzkiej marki, co oznacza 26,5-proc. wzrost w stosunku do 11 miesięcy ubiegłego roku i 18,7-proc. udział w rynku. Około 10 % sprzedawanych pojazdów zamawianych jest w oszczędnościowej wersji Ecolution.

Duże nadzieje szwedzki producent wiąże z nową generacją ciężarówek, która zadebiutowała w sierpniu tego roku, na razie w postaci nowych ciągników, ale stopniowo modernizacja obejmie pozostałe modele. Jak ujawnili przedstawiciele Scanii podczas konferencji, nabywców znalazło już ponad 1000 ciągników nowej generacji. Najczęściej zamawiane są one w nowej wersji S, czyli z kabiną z płaską podłogą. Dużym popytem cieszy się 13-litrowy silnik w nowej wersji o mocy 500 KM, z SCR, bez EGR.

Równolegle sprzedawany jest model poprzedniej generacji i, jak zapowiedział Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska, pozostanie on w ofercie co najmniej do początku 2018 roku. Jest tańszy od nowego i chętnie kupują go zwłaszcza mniejsze firmy.

W sprzedaży ciągników (3.443 sztuki w ciągu 11 miesięcy) Scania plasuje się na drugim miejscu, za DAF-em (3.972), wyprzedzając Volvo (3.432), MAN-a (3.330) i inne marki. Natomiast trzeci rok z rzędu Scania jest liderem w sprzedaży 16-tonowych podwozi w naszym kraju, zwiększając swój udział w tym segmencie do 23,2 proc. W interesującym nas okresie nabywców znalazło 711 podwozi skandynawskiej marki, drugi w tym rankingu Mercedes sprzedał 591 takich pojazdów, a trzeci MAN – 526. Dość dobrze sprzedają się samochody pożarnicze, śmieciarki oraz samochody z zabudowami do transportu ładunków pojemnościowych.

Pomimo sporej aktywności Scanii w segmencie budowlanym (m.in. zorganizowano jazdy testowe w sześciu lokalizacjach), sprzedaż samochodów konstrukcyjnych nie jest duża – nabywców znalazło nieco ponad 100 takich Scanii, w tym głównie wywrotki i betonomieszarki.

Scania Polska sprzedaje też dużo ciężarówek używanych - w tym roku około 1 tysiąca, podobnie jak w 2015 r. Jednak według szacunków, po raz pierwszy od lat, liczba dostarczonych pojazdów nowych będzie nieco większa niż liczba „używek”. A były już takie lata, kiedy używane stanowiły nawet 70 proc. sprzedaży! Rozwinięty transport międzynarodowy ma jednak swoje wymagania.

Dobrze radzi sobie Scania Finance Polska, która po trzech kwartałach 2016 r. zajmowała pierwsze miejsce wśród firm leasingowych w finansowaniu ciągników siodłowych. Nabywcy około połowy pojazdów marki Scania korzystają z finansowania SFP.

Paweł Paluch dodał, że Scania wygrała wszystkie jesienne testy porównawcze ciężkich pojazdów, przeprowadzane pod kątem ekonomicznej jazdy, mimo że startowały w nich tzw. przedprodukcyjne egzemplarze Scanii, w których, jak się zakłada, mogą się zdarzać niedociągnięcia, „choroby wieku dziecięcego”. Paluch poinformował też, że w kampanii Scania „Zawsze na czele” udział wzięło 57 przewoźników, którzy na co dzień korzystają z pojazdów konkurencyjnych marek. Włączają oni na dwa tygodnie zestawy testowe Scanii do swoich flot, pod nadzorem instruktora Szkoły Jazdy Scania. W sumie w testach zestawy pokonały ponad 335 tys. km, ze średnią masą 28,4 t, zużywając średnio 24,17 l ON na 100 km. W ślad za tym Scania sprzedała około 100 pojazdów nowym klientom. W 2017 roku kampania ma być kontynuowana, z udziałem pojazdów nowej generacji.

 

Autobusy: dominują używane

Rośnie też rynek autobusów. Artur Wójtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów poinformował, że w ciągu 11 miesięcy w Polsce sprzedano ogółem  940 autobusów turystycznych i miejskich, w tym Scania – 84, uzyskując 8,94 proc. udział w rynku, wyższy niż przed rokiem (7,5 %). Lepiej niż miejskie sprzedają się autobusy turystyczne szwedzkiej marki (18 % udziału w rynku). Scania intensyfikuje sprzedaż autobusów używanych, sprowadzanych z Europy Zachodniej po 6-8-letnich kontraktach, ewentualnie remontowanych i oferowanych z kontraktami serwisowo-naprawczymi i z gwarancją. W tym roku sprzedano około 100 takich pojazdów. W Nadarzynie przygotowywany jest plac, na którym będą wystawiane autobusy używane na sprzedaż. Oficjalne otwarcie tego centrum zaplanowano na rok 2017. W przyszłym roku firma chce sprzedawać więcej autobusów miejskich – planowane są przetargi na duże dostawy, m.in. dla Warszawy.

 

Serwis coraz bardziej kompletny

Jak poinformował Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych Scania Polska, jednym z wydarzeń 2016 roku było otwarcie nowego serwisu Scanii w Grajewie. Obecnie sieć serwisowa tej marki w Polsce praktycznie pokrywa cały cały kraj - liczy 38 placówek, z których 27 to obiekty własne Scania Polska.

Nowością w serwisie tej marki w tym roku są też tzw. dynamiczne plany obsługowe, które uwzględniają różne warunki eksploatacji pojazdów. Dla przykładu, może się zdarzyć, że ciągnik jeżdżący do Hiszpanii w trudnych górskich warunkach, musi trafić na przegląd olejowy szybciej niż to przewiduje standardowy interwał 90 tys. km i na odwrót – pojazd pracujący na trasie Polska-Wielka Brytania, może mieć przegląd po większym przebiegu. Ujęty w dynamicznym planie obsługowym pojazd automatycznie komunikuje się z serwisem, przekazując dane dotyczące kluczowych parametrów, jak np. obciążenie silnika czy zużycie paliwa. Na podstawie tych danych komputer wyznacza przebieg, przy którym należy wykonać przegląd, a serwis kontaktuje się z klientem, aby taki przegląd zaplanować.

Scania Polska zamierza rozwijać m.in. usługę Scania Fleet Care, której celem jest eliminowanie nieprzewidzianych przestojów pojazdów. Ekspert analizuje ich eksploatację, kody błędów i w kontakcie z użytkownikiem planuje wymianę prewencyjną podzespołów, aby uniknąć ich awarii.

Najnowszą inwestycją w sieci serwisowej Scanii w Polsce jest centrum likwidacji szkód komunikacyjnych (naprawy powypadkowe) we Wrocławiu, wyposażone w 16-metrową kabinę lakierniczą, w której mogą być malowane całe pojazdy. Centrum oferuje pojazdy zastępcze na czas naprawy, a ubezpieczeni w PZU mogą uzyskać zwrot kosztów wynajmu takiego pojazdu z OC sprawcy.

Wzrasta liczba pojazdów wynajmowanych, których 400 trafiło do użytkowników. Najczęściej pożyczane są na rok, największe wzięcie mają ciągniki. Po roku wynajmu auta przeznaczane są do sprzedaży.

Jeśli chodzi o plany na rok 2017, to możemy spodziewać się wprowadzania kolejnych, po ciągnikach, modeli z nowej generacji. Odnowienie pełnej gamy ma nastąpić do marca 2018 r. Firma chce też promować sprzedaż pojazdów LNG i CNG. Poza tym zaplanowano kolejną edycję konkursu TopTeam dla mechaników. Natomiast kolejnego konkursu dla młodych kierowców Scania Young European Truck Driver możemy spodziewać się w roku 2018.

 

Scanie nowej generacji trafiły do pierwszych klientów w Polsce

W dniu konferencji prasowej mieliśmy okazję uczestniczyć w uroczystości, podczas której kilka pojazdów marki Scania nowej generacji zostało przekazanych pierwszym nabywcom z Polski. Pierwsza Scania S500A4X2NA wzmocni flotę Glob Trans Group sp. z o.o., firmy z Zabierzowa, oferującej usługi transportowe i spedycyjne na rynku europejskim. Tabor firmy tworzą wyłącznie pojazdy Scania, w tym ciągniki siodłowe z naczepami MAXI i MEGA, zestawy o zwiększonej kubaturze 120 m3 oraz ciągniki siodłowe z naczepami chłodniczymi typu „double-deck”.

Dwa ciągniki S450A4X2NA do transportu międzynarodowego trafią do firmy Transport Krajowy i Międzynarodowy Helena Koperska-Sokołowska. Pojazdy zostaną przeznaczone do transportu rzeczy i materiałów sypkich po krajach Unii Europejskiej. Można do nich podpiąć naczepy samowyładowcze. Scanie nowej generacji wprowadzają nowy akcent kolorystyczny w taborze firmy – zielony Eucalyptus Green z malowanymi zderzakami, osłonami międzyosiowymi i nadkolami zwraca uwagę na drodze i na parkingu.

Z kolei przedstawiciele Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Dariusz Zieja z Nidzicy wybrali ciągnik S450A4X2NA. Firma zajmuje się  transportem międzynarodowym i współpracuje ze Scanią od lat 90. Pojazdy nowej generacji będzie też można spotkać w woj. podlaskim. Przedsiębiorstwo prowadzone przez Państwa Renatę i Janusza Murawskich rozbuduje swoją flotę o ciągnik R450A4X2NA. Firma zajmuje się transportem wyrobów mlecznych w Polsce.

Ciągnik nowej generacji R450 z układem hydraulicznym do naczepy wywrotki odebrali również właściciele Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego GAWOR Agata Gawor. Firma zajmuje się głównie skupem i sprzedażą zbóż oraz usługami transportowymi.

Scanii zaufali także przedstawiciele firmy Ruta s.j., którzy nabyli ciągnik R410A4X2NA. Firma korzysta z pojazdów szwedzkiej marki od prawie 20 lat, a jej flotę tworzy 130 samochodów ciężarowych tego producenta, przystosowanych do transportu materiałów sypkich w silosach.

Ciągnik nowej generacji S450A4X2NA wzmocni również tabor firmy P.H.U. Trans-Oil zajmującej się sprzedażą i transportem paliw oraz transportem międzynarodowym. Ponadto, kolejna w Polsce nowa Scania trafi już w styczniu 2017 r. do firmy Expert-Trans Skowroński z okolic Rzeszowa. Samochód  będzie miał charakterystyczne dla firmy barwy w kolorze Cherry Red. Przedsiębiorstwo zajmuje się transportem zboża w Unii Europejskiej. Podobnie Gomola Trans, przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją i transportem w Europie, w przyszłym roku wzbogaci swoją flotę o Scanię S450A4X2NA. Tabor firmy w ruchu krajowym składa się wyłącznie z ciągników siodłowych tej marki.

– Niezmiernie cieszy nas, że pojazdy Scania nowej generacji spotkały się z tak pozytywnym odbiorem klientów Polsce i zaledwie trzy miesiące po swojej światowej premierze realizują już zadania transportowe na polskich drogach. Między innymi to właśnie poprzez inwestowanie w rozwój i unowocześnianie floty, polscy przedsiębiorcy mogą skutecznie konkurować na rynkach europejskich. W Scania oferujemy kompletne rozwiązania: produkty i dedykowane im usługi, dopasowane do konkretnych zastosowań, to stanowi o naszej przewadze – skomentował Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska S.A.

 

Tekst: Zbigniew majerowski

T&M nr 12/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE