Opony samochodów ciężarowych

 

Ogumienie do przewozów długodystansowych, regionalnych, mieszanych, oraz do innych zastosowań ma różne właściwości. Tych różnic nie powinni ignorować operatorzy, dla których ważne są wysokie parametry opon, a przede wszystkim efektywność kosztowa. Wybranie odpowiedniego ogumienia, oraz jego przyszła konserwacja bezpośrednio wpływają na jego żywotność, a co za tym idzie niższe koszty użytkowania w przeliczeniu na kilometr. Oczywiście, część operatorów flot zwraca również szczególną uwagę na komfort prowadzenia, oraz bezpieczeństwo na mokrej lub oblodzonej nawierzchni, jednak w większości przypadków kluczowymi parametrami, decydującymi o zakupie danego ogumienia są efektywność paliwowa, oraz koszt użytkowania w przeliczeniu na kilometr.

         – Dobór odpowiedniej opony zarówno pod kątem efektywności paliwowej (klasa A), jak i odpowiedniej konstrukcji odpowiadającej przejeżdżanym trasom (regionalne, dalekobieżne) pozwala na uzyskanie sporych oszczędności w zakresie wydatków na paliwo – mówi Wojciech Syga, truck sales manager w TP Industrial Polska (Pirelli).

         – Właściwy dobór ogumienia w transporcie regionalnym i dalekobieżnym przekłada się na mniejszą ilość awarii unieruchamiających pojazd, a zatem ma bezpośredni wpływ na koszty eksploatacji. W polskich warunkach istotne znacznie ma relacja ceny do jakości ogumienia – dodaje Artur Posłuszny, product, KA and marketing manager w ITR CEE, firmie będącej oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama.

         Na opony wpływa również rozwój motoryzacyjnej techniki. Nowy model Dunlopa, SP346, pomaga kompensować zwiększone obciążenia przedniej osi, na przykład dodatkowym osprzętem wymaganym przez normę Euro 6.

 

Bieżnikowana premium

Patryk Jasik, regional field engineering manager w Bridgestone, zwrócił uwagę na możliwość bieżnikowania. Już przy zakupie nowej opony właściciele flot powinni określić, czy biorą pod uwagę bieżnikowanie. Kluczem do sukcesu w tym względzie jest karkas, czyli upraszczając opona ze zużytym bieżnikiem. Karkas musi przejść surową weryfikację jakościową. W specjalnym urządzeniu (sherograf) jest badany pod kątem wszelkiego rodzaju uszkodzeń i wewnętrznych rozwarstwień.

– Mając do czynienia ze zużytą oponą premium, pod warunkiem właściwej eksploatacji, znacznie zwiększamy szansę, że zostanie ona zakwalifikowana do bieżnikowania – argumentuje Patryk Jasik. – W przypadku opon „no name” doświadczone bieżnikownie najczęściej nie podejmują się ich bieżnikowania, obawiając się większej ilości wtórnych uszkodzeń zmęczeniowych i rozwarstwień, a w konsekwencji reklamacji.

 

Kolejne życia

Nowoczesne, ciężarowe  opony są przystosowane do pogłębiania, bieżnikowania i ponownego bieżnikowania, czyli do czterech żyć. Dzięki temu uzyskuje się przebieg stanowiący 250 proc., tego co można zrobić na fabrycznie nowym ogumieniu: pogłębianie 25 proc., bieżnikowanie 100 proc., drugie pogłębianie 25 proc. Wszystko pod warunkiem prawidłowej eksploatacji gum i bardzo dobrego stanu karkasu. Nie każdy przewoźnik z tego korzysta, np. w ostatnim numerze opisywaliśmy firmę OTP specjalizującą się w transporcie paliw płynnych i gazów, która dla bezpieczeństwa korzysta tylko z nowych opon.    

 

Ciśnienie to podstawa

Jak podkreśla Wojciech Syga (Pirelli), najprostszy, choć niestety najczęściej zaniedbywany sposób dbania o opony, to kontrola ciśnienia. Najprostszy ze względu na to, że może to robić sam kierowca. Niestety, wielu kierowców zapomina o tym, a jest to ważne nie tylko dla zużycia opon, lecz także dla prawidłowego funkcjonowania całego pojazdu, osiągów i zużycia paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie może spowodować uszkodzenie opony. Zbyt niskie sprawia, że opona o wiele szybciej i bardziej się nagrzewa. Wskutek tego może nastąpić rozwarstwienie w strukturze opony. A to z kolei może prowadzić nawet do wystrzału opony.

Jednocześnie eksperci Goodyeara przestrzegają, że zbyt wysokie ciśnienie w oponie przyspiesza jej punktowe zużycie i powoduje znaczne obniżenie komfortu jazdy. Wtedy opona zużywa się nierównomiernie, pogorszeniu ulega trakcja, występuje ryzyko zapadania się w miękkim gruncie, uszkodzenia zawieszenia, a nawet przewożonych towarów.

Należy także pamiętać, że sam stan pojazdu ma istotny wpływ na zużycie opon i efektywność paliwową. Zbieżność osi, geometria kół, kondycja hamulców i amortyzatorów wpływają na żywotność opon, dlatego też należy to wszystko regularnie kontrolować. Ponadto wycieki oleju i paliwa na opony mogą trwale je uszkodzić. Istotne jest także odpowiednie rozlokowanie ładunku. Środek ciężkości powinien być tak nisko, jak to możliwe, a masa prawidłowo i równomiernie rozłożona.

– Ważne jest także użytkowanie opon zgodnie z ich przeznaczeniem drogowym, do przejazdów dalekobieżnych, regionalnych i tak dalej, wielkością obciążenia oraz wskazówkami producenta – podsumowuje Artur Posłuszny (Yokohama).

 

Charakterystyki popularnych opon na osie kierowane i napędowe:

 

Bridgestone

Ecopia H-Steer 001 to przedstawiciel ekologicznej linii Ecopia. Zastosowano w niej rozwiązania (np. nową mieszankę na boku) ograniczające straty energii, co z kolei przekłada się na niższy opór toczenia, a tym samym redukcję kosztów paliwa. Dzieje się to bez uszczerbku dla bezpieczeństwa czy okresu eksploatacji opon. Model ten zapewnia opór toczenia niższy o 18,9 proc. niż poprzedni. Jednym z najważniejszych elementów technologii jest Waved Belt, falisty pas złożony z 9 stalowych linek. Jest on owinięty na obwodzie opony, tworząc pierwszą i drugą warstwę opasania. Dzięki temu zmniejszają się napięcia i rozciągania na krawędziach opasania, a także jest podnoszona stabilność i trwałość karkasu. Technologia ta gwarantuje równomierne zużywanie się bieżnika przez cały okres eksploatacji opony, co pozwala ograniczyć wielkość karkasu. 295/80 R 22.5, 315/70 R 22.5 i 315/80 R 22.5.

 

Ecopia H-Drive 001, jak nazwa wskazuje, nadają się na oś napędową. Opór toczenia jest o 26,5 proc. mniejszy niż w przypadku poprzednika. Do tak dobrych wyników przyczynia się m.in. technologia Low Energy Pattern. Umożliwia ona skuteczniejszą kontrolę ruchu klocków bieżnika. Mniejsze odkształcenia przekładają się bezpośrednio na mniejsze zużycie bieżnika i paliwa. Firma Bridgestone wykorzystała do produkcji zastrzeżoną mieszankę NanoPro-Tech, która ogranicza wewnętrzne tarcie między różnymi jej składnikami na poziomie cząsteczkowym, obniżając straty energii w górnej warstwie podczas toczenia opony. Ograniczenie tych strat przekłada się z kolei na niższy opór toczenia, a jednocześnie nie ma wpływu na inne parametry opony, takie jak trzymanie się drogi, przyczepność na mokrej nawierzchni i przebieg. 295/60 R 22.5, 295/80 R 22.5, 315/60 R 22.5, 315/70 R 22.5, 315/80 R 22.5.

 

Dayton

D500S, na oś kierującą, ułatwia manewrowanie, jest cicha i odporna na nieregularne zużycie. Zostały w nią wbudowane ewakuatory kamieni, które ograniczają możliwość uszkodzeń, a dzięki ponownemu bieżnikowaniu karkas opony może być użytkowany dłużej. Opony Dayton D500S są dostępne w rozmiarach 295/80 R22.5, 315/70 R22.5, 315/80 R22.5.

 

D600D na oś napędową zaprojektowano tak, aby zapewnić dobre właściwości jezdne w deszczu, przyczepność, oraz bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy. Oznaczenia M+S oraz znak alpejski stanowią gwarancję, że opony sprawdzą się przez cały rok, nawet w zimowych warunkach. Model D600D jest dostępny w rozmiarach 295/80 R22.5, 315/70 R22.5, 315/80 R22.5.

 

Dunlop

SP346 to opona na oś kierowaną z nowej linii wprowadzonej w tym roku. Oferuje dłuższe przebiegi i niższe zużycie paliwa niż poprzedniczka SP344, a także bardzo dobrą trakcję i kontrolę w każdych warunkach. Innowacyjna konstrukcja bieżnika oferuje parametry, za sprawą których ogumienie spełnia surowe regulacje dla unijnej homologacji opon zimowych dla pojazdów ciężarowych, jak również wymagania oznaczenia M+S. Lamele, pogłębione w stosunku do modelu SP344, są kluczowym elementem, ponieważ zwiększają elastyczność bloków bieżnika i umożliwiają wydajniejsze zbijanie śniegu. Konstrukcja lameli i ich gęstość zostały dobrane w taki sposób, aby zapewniać jednocześnie wolne zużycie opony, sprawność zimą i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Pięć rozmiarów: 295/60 R22.5 150/147K (149/146L), 295/80 R22.5 154/149M High Load, 315/70 R22.5 156/150L High Load, 315/80 R22.5 156/150L (154/150M), oraz 385/65 R22.5 160K (158L).

 

SP446 – nowość na oś napędową. Podobnie jak SP346 daje dłuższe przebiegi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem (SP444). Jednym z najważniejszych elementów dających przewagę pod względem osiągów jest podstawa lameli, która kształtem przypomina kroplę deszczu. Specjalna konstrukcja pomaga spełnić wymogi oznaczeń M+S i 3PMSF, jednocześnie zmniejszając obciążenie spodniej części lameli. Kolejną zaletą lameli jest trwałość w warunkach przewozów regionalnych. Rozmiar bloków bieżnika i szerokość rowków równomiernie rozkłada sztywność bieżnika, co wydłuża przebiegi i zwiększa przyczepność na mokrym. Dodatkową zaletę stanowi nowa technologia dwuwarstwowa. Zewnętrzna warstwa bieżnika jest wysoce odporna na ścieranie, natomiast wewnętrzna zmniejsza opór toczenia dzięki niskiej histerezie. Pięć rozmiarów: 295/60 R22.5 150/147K (149/146L), 295/80 R22.5 152/148M, 315/60 R22.5 152/148L, 315/70 R22.5 154/150L (152/148M), 315/80 R22.5 156/150L (154/150M).

 

Firestone

FS422 na oś kierowaną, do transportu regionalnego, charakteryzuje się długą żywotnością i bardzo dobrą przyczepnością. Zapewnia także doskonałe prowadzenie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, oraz wysoką odporność na nieregularne zużycie. Dzięki innowacyjnej konstrukcji wykorzystującej technologię Groove Fence, wzór bieżnika skutecznie tłumi hałas i zapewnia komfort jazdy. Wytrzymałe karkasy zapewniają dłuższą żywotność i większy potencjał bieżnikowania. Pozwala to zmniejszać koszty związane z oponami w przeliczeniu na kilometr przez cały okres użytkowania. Produkty Firestone wykorzystują także technologię Slim Bead, która redukuje objętość wypełniaczy, a przez to wagę opony, ograniczając tym samym zużycie paliwa. 295/80 R 22.5, 315/70 R 22.5, 315/80 R 22.5.

 

FD622 na oś napędową (transport regionalny) posiada jednokierunkowy wzór bieżnika, który szybciej rozprasza wodę i usuwa ją spod opony, polepszając hamowanie i przyczepność podczas deszczowej pogody. Zaawansowana konstrukcja rowków bieżnika, a także karkasu oferuje przewoźnikom wszechstronną wydajność i długą żywotność opon przy niskich kosztach serwisu. Opona posiada oznaczenie M+S i nadaje się do użytkowania w trudnych warunkach na błocie lub świeżym śniegu, oraz tzw. znak alpejski, który zgodnie z rozporządzeniem UE R117.02 oznacza przystosowanie do warunków zimowych. 295/80 R 22.5, 315/70 R 22.5, 315/80 R 22.5.

 

Pirelli

FH:01 to model na oś kierowaną, przygotowany do transportu dalekobieżnego, charakteryzujący się wysokim przebiegiem, precyzją sterowania na mokrej i suchej nawierzchni, oraz skutecznym hamowaniem na mokrej drodze. Wyniki te udało się osiągnąć dzięki nowatorskim rozwiązaniom technologicznym na wielu poziomach, a także dzięki strukturze SATT (Spiral Advanced Technology for Truck) najnowszej generacji. W porównaniu do poprzednich linii wzory bieżników zaprojektowano z myślą o bardziej równomiernym zużyciu i lepszej przyczepności przy jednoczesnym ograniczeniu emisji hałasu i oporu toczenia. Rozmiary 22,5-calowe: 275/70, 295/60, 295/80, 305/70, 315/70, 315/80, 385/55 i 385/65. 

TH:01 nadaje się na oś napędową, do transportu długodystansowego. Opony gamy 01 mają innowacyjne opasanie, które zapewnia trwałość i niezawodność bez kompromisów związanych z komfortem jazdy. Jest ono oparte na zasadzie 3SB (Three Sandwich Belts): trzech nakładających się pasów, które zapewniają dłuższą żywotność. Wykorzystano również dwuwarstwową mieszankę bieżnika DLTC. Technologia Hexagonal Bead Wire ułatwia montaż dzięki elastyczności drutówki, podczas gdy technologia produkcji osnowy Fully Rubberized Cordz większa jej trwałość. Rozmiary 22,5-calowe: 275/70, 295/60, 295/80, 305/70, 315/60, 315/70, 315/80. 

 

Yokohama

901ZSzimowa, na oś kierowaną, zaprojektowana z zastosowaniem najnowszej technologii Zenvironment wykorzystującej nowy profil karkasu, oraz konstrukcję wewnętrznej wkładki poprawiającej przeciwdziałanie starzeniu się opony. Blokowa rzeźba bieżnika z licznymi, wzdłużnymi rowkami poprawia trakcję na drogach pokrytych śniegiem i lodem. W produkcji zastosowano ulepszoną mieszankę karkasu, oraz nowy sposób jej przygotowania – przy niższej temperaturze i wyższym momencie obrotowym – zapewniający oponie zwiększoną odporność na zużycie. Dzięki większej elastyczności opona umożliwia obniżenie zużycia paliwa, zachowując jednocześnie większą podatność na wielokrotne bieżnikowanie. Zastosowana na krawędziach bloków technologia SC-Sipe zwiększa równomierność zużycia barku. 315/80 R22.5, 385/55 R22.5, 385/65 R22.5.

 

SY 397. Opona na oś napędową, przeznaczona do eksploatacji w warunkach zimowych. Bieżnik charakteryzuje agresywna rzeźba z wieloma podłużnymi rowkami. Zastosowana w produkcji technologia  ISC-RIB (Ice Skid Control, kontrola poślizgu na lodzie) zapewnia dobrą przyczepność zarówno na drodze pokrytej  śniegiem i lodem, jak również na mokrej. Charakteryzuje się bardzo głębokim i szerokim bieżnikiem, co gwarantuje jego większą trwałość. Znajdujące się w bieżniku wypychacze kamieni i rowki w kształcie lejków zapobiegają zatrzymywaniu kamieni i poprawiają podatność na bieżnikowanie. Po osiągnięciu zużycia na poziomie 50 proc. opona może być nadal wykorzystywana jako całoroczna. 275/70 R22.5, 295/80 R22.5, 315/70 R22.5, 315/80 R22.5, 12 R22.5.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 9/2016

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE