Umiarkowany optymizm

 

Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), wynika że w okresie od stycznia do maja br. znalazło nabywców 9.139 naczep. Jest to wynik o niemal jedną trzecią (33,2 proc) lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, kiedy to zanotowano sprzedaż na poziomie 6.862 naczep. Wyniki samego maja nie są jednak już tak dobre, jak poprzednich miesięcy. W ciągu tego miesiąca nabywców znalazło bowiem 1.698 naczep, co jest wprawdzie  wynikiem o niecałe 15 proc. lepszym niż rok wcześniej, ale niemal o jedną czwartą słabszym niż w kwietniu br. (kwiecień zamknięto sprzedażą 2.074 naczep). Trudno mówić o rzeczywistym powodzie do niepokoju, jednak dostawcy naczep są dalecy od huraoptymizmu. Dodajmy, że biorąc pod uwagę zarówno naczepy, jak i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, od stycznia do maja zarejestrowano łącznie 9.972 pojazdy i jest to rezultat o 32,3 proc. lepszy niż osiągnięto w tym samym czasie roku poprzedniego.

 

W górę, w dół…

W rankingu marek darmo szukać niespodzianek, czołowe pozycje zajmują te same firmy, które przewodziły też w ostatnich latach. Na pierwszym miejscu jest Krone. Rezultat z pięciu pierwszych miesięcy tego roku to 2.279 nowych rejestracji i udział w rynku na poziomie ok. 30 proc. (przy ponad 40-procentowym wzroście). Jeszcze szybciej przyspiesza (przyrost o 50,3 proc.), znajdujący się na drugim miejscu sprzedażowego zestawienia Schmitz  Cargobull z liczbą 2.189 pojazdów. Od stycznia do maja wypracował udział na poziomie niemal jednej czwartej rynku, a od lidera dzieli go 90 sztuk sprzedanych pojazdów. Trzeci na liście, niezagrożenie jest Wielton mający ponad 15- procentowy udział w rynku, po wydaniu swoim klientom w tym samym czasie 1.538 pojazdów (przyrost w stosunku do roku poprzedniego wyniósł niemal 29 proc.). Czwarty, jednak już ze sporą stratą do „podium” pozostaje Koegel, który zarejestrował 897szt. (+39,1 proc.). Bardzo szybki rozwój notuje Kaessbohrer. Marka umocniła się na piątej pozycji rankingu notując 363 sprzedanych pojazdów. Warto zaznaczyć, że Kaessbohrer w ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. zarejestrował w Polsce 2,4 razy więcej naczep niż w analogicznym czasie przed rokiem. Z rejestracją czasową, licząc od początku 2016 r. pozostało w Polsce 841 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli o 24 sztuki (+2,9 proc.) więcej niż rok wcześniej. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele był Wielton - 558 szt., następnie Bodex - 10, Mega - 47 i Schmitz Cargobull - 44.

 

Tendencja zachowana

Od początku br. wśród  zarejestrowanych naczep o DMC powyżej 3,5 t największą grupę stanowiły platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe, zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych) z 5.663 rejestracjami. Nie jest to niespodzianką, tego rodzaju pojazdy w sprzedaży brylują od dawna. Utrzymują one ponad 62 proc. rynku. Na drugim miejscu są furgony, od początku roku przybyły 1.233 takie naczepy (+49,8 proc.). Ich udział w rynku nieco się zwiększył (o 1,5 pkt. proc. od ubiegłego roku, do 13,5 proc. od ubr.). Dominują wśród nich chłodnie, których zarejestrowano 1.065, a przyrost w stosunku do ubr. wyniósł  52 proc. Zarejestrowano ponadto 12 nowych izoterm. Pozostałe 156 szt. furgonów to w przeważającej części pojazdy uniwersalne (153 szt.), których zarejestrowano o 40 proc. więcej niż od stycznia do maja 2015 r.  Natomiast udział rynkowy wywrotek, w grupie naczep o DMC pow. 3,5t znacząco się zmniejszył i wyniósł 12,6 proc. wobec 17,3 proc. w analogicznym czasie przed rokiem. Liczba sprzedanych wywrotek to 1.145 egz. (spadek o 2,9 proc.). Wywrotki to zresztą jedyna grupa naczep, których sprzedaż w stosunku do roku poprzedniego zmniejszyła się. Cysterny zaznaczyły swoją obecność rejestracjami na poziomie 337 szt.

 

Liderzy umacniają swe pozycje

Wprawdzie, o czym poinformowano nas w PZPM, homologacje przyczep i naczep nie są w Unii Europejskiej idealnie zestandaryzowane, a także proces rejestracji w Polsce nie jest precyzyjny, dane rejestracyjne w podziale na podrodzaje w rozbiciu na poszczególne marki mogą być nieprecyzyjne, jednak statystyki tego rodzaju również są prowadzone. Na podstawie analizy PZPM danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika zatem, że od stycznia do maja 2016 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego największy przyrost zanotowano w grupie naczep platformowych/skrzyniowych/kurtynowych, a lider- Krone ma na koncie 1.888 sprzedanych naczep, podczas gdy w ubr. miał ich „zaledwie” 1.354. W przypadku wicelidera rankingu, Schmitz Cargobull rezultaty wynoszą odpowiednio 1.265 oraz 835 sztuk naczep. Pierwszą trójkę zamyka Wielton (965 naczep w okresie  I-V 2016 w stosunku do 708 w okresie I-V 2015).

Dwaj liderzy rynku  naczep platformowych/skrzyniowych/kurtynowych zamienili się miejscami w rankingu naczep furgonowych. Schmitz Cargobull zanotował sprzedaż na poziomie 722 sztuk (rok wcześniej 452 sztuki) podczas gdy Krone odpowiednio 331 oraz 233 sztuki. Obie marki całkowicie dominują też na rynku naczep chłodni (to największa część grupy obejmującej naczepy furgonowe). Sprzedaż naczep chłodni tych dwóch marek stanowi ponad 90 proc. ogółu. Przyrost w stosunku do ubiegłego roku jest olbrzymi, dość powiedzieć, że Schmitz Cargobull ma na koncie 712 sztuk (rok wcześniej 450), natomiast Krone 304 sztuki (poprzednio 201), a każda z kolejnych marek zanotowała rejestracje na poziomie co najwyżej kilkunastu sztuk (oprócz „wielkiej dwójki” najlepsze wyniki zanotowały: Koegel, Lamberet i Chereau).

W przypadku wywrotek „palma pierwszeństwa” należy do Wieltonu, choć w tej grupie przyrost lidera nie imponuje już tak, jak ma to miejsce w przypadku naczep furgonowych czy skrzyniowych. W okresie od stycznia do maja Wielton zanotował 280 rejestracji w stosunku do 254 w analogicznym okresie roku poprzedniego. Drugą z najbardziej liczących się marek w tym zestawieniu jest Schmitz Cargobull (odpowiednio 188 oraz 160 sztuk), a trzecią Kempf (146 i 137 sztuk).

 

 (Tabela 1)

Sprzedaż pięciu najważniejszych grup naczep w okresie I-V 2016 r. w porównaniu do I-V 2015 r.   

Rodzaj naczepy

Liczba I-V 2016/I-V 2015

Platforma/skrzynia

5663 / 3901

Furgon

1233 / 823

Wywrotka

1145 / 1170

Cysterna

337 / 315

Pojemnik

160 / 138

 

Źródło: analizy PZPM na podstawie CEP

 

(Tabela 2)

Najpopularniejsze nowe naczepy w 2016 r. (I-V), w relacji do analogicznego okresu roku 2015 (dziesięć najpopularniejszych marek)

Marka

Liczba sprzedanych naczep

1. Krone

2267 / 1598

2. Schmitz Cargobull

2184 / 1455

3. Wielton

1386 / 1041

4. Koegel

896 / 645

5. Kaesbohrer

360 / 152

6. Schwarzmuller

224 / 137

7. Bodex

214 / 182

8. Kempf

146 / 137

9. Berger

139 / 106

10. FFB Felbinder

133 / 67

Źródło: analizy PZPM na podstawie CEP

 

(Tabela 3)

Udział dziesięciu najpopularniejszych marek w całym rynku naczep w I-V 2016 w relacji do okresu I-V 2015

Marka

Udział w rynku

1. Krone

24,88 / 23,43 proc.

2. Schmitz Cargobull

23,97 / 21,33 proc.

3. Wielton

15,21 / 15,26  proc.

4. Koegel

9,84 / 9,46 proc.

5. Kaesbohrer

3,95 / 2,23 proc.

6. Schwarzmuller

2,46 / 2,01 proc.

7. Bodex

2,35 / 2,67 proc.

8. Kempf

1,60 / 2,01 proc.

9. Berger

1,53 / 1,55 proc.

10. FFB Felbinder

1,46 / 0,98 proc.

Źródło: analizy PZPM na podstawie CEP

Tekst: Michał Jurczak

T&M nr 6/2016

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE