ZF w Czosnowie

 

Zupełnie wyjątkowym urządzeniem w Czosnowie, jedynym w kraju, jest hamownia ZF Services Functional Test Bench CH-EG 110 Lite. Goście przybyli na otwarcie mogli przyjrzeć się, jak przebiega sprawdzenie 12-biegowej skrzyni. Hamownia jest w pełni skomputeryzowaną i zautomatyzowaną maszyną do testowania skrzyń biegów, sprzęgieł mokrych WSK i zwalniaczy hydrodynamicznych (intarderów) praktycznie z całej rodziny ZF. Pozwala symulować różne stany pracy tych podzespołów przy zróżnicowanym obciążeniu. Serwis ma myjnię chemiczno-parową pozwalającą na dokładne wyczyszczenie elementów przed reperacją, stanowiska naprawcze, suwnicę, specjalistyczne narzędzia ZF, które przyspieszają i ułatwiają pracę. A magazyn zawiera ponad 1500 różnych części do skrzyń ZF.

Zaczęło się od Sachsa

Sam pomysł serwisowania skrzyń jest datowany na wrzesień 2012 r., ale wcześniej Inter Cars wiele lat współpracował z Sachsem, o czym przypomniał Krzysztof Oleksowicz, założyciel spółki i członek jej zarządu. Sachs był największym dostawcą sprzęgieł i amortyzatorów dla Inter Carsu, wówczas nastawionego na handel. Gdy Sachs został przejęty przez ZF, Inter Cars zyskał dostęp do jeszcze większej ilości produktów.

Inter Cars w XX wieku był firmą handlową – mówi Krzysztof Oleksowicz. – Teraz, w XXI wieku, myślimy o tym, że bardzo ważne jest sprzedawanie części razem z kompetencjami do naprawy, z know how. Ta inwestycja zrobiona wspólnie z ZF jest przykładem na to, co chcemy robić. Nie tylko same części, nie sam handel, ale szkolenie plus kompetencje. I to jest nasza przyszłość.

Przełomowym krokiem było podpisanie 4 lipca 2014 umowy z ZF Friedrichshafen AG dotyczącej sprzedaży i serwisu skrzyń biegów przez Q-Service Truck, spółkę-córkę Inter Carsu. W jej efekcie mechanicy przeszli pełny cykl szkoleniowy obejmujący przede wszystkim naprawy, oraz zagadnienia związane z gwarancją i reklamacjami. Pierwszą skrzynię naprawiono w kwietniu br., a hamownię przywieziono w połowie października. Ostatni etap przypieczętowany uroczystym otwarciem autoryzowanego serwisu to 1 grudnia. Umowa obejmuje mechaniczne przekładnie z rodzin Ecosplit, Ecomid, Ecolite, zautomatyzowane AS Tronic Lite, AS Tronic Mid, AS Tronic, oraz automaty pojazdów osobowych.

Witold Kmieciak, prezes Q-Service Truck, zaznaczył że w Czosnowie będą szkoleni biznesowi partnerzy Inter Carsu również podczas prawdziwych napraw, nie tylko na modelach.

 

Gwarancja fachowości

 Załoga ZF Services Partner składa się z siedmiu ludzi, managerem serwisu został Adam Fąk, kierownikiem Wojciech Gałczyński. Może jednak rodzić się wątpliwość dotycząca doświadczenia. Wszak pracownicy niektórych niezależnych warsztatów zajmujących się skrzyniami zdobywają wiedzę przez lata. Wątpliwości rozwiewa Adam Fąk:

– Wojciech Gałczyński był kierownikiem autoryzowanego serwisu MAN-a, wie o skrzyniach bardzo dużo. Uczestniczył w projekcie MAN-a i ZF dotyczącym sterowania sprzęgłem przyciskiem w manetce zmiany biegów. Pozostali mechanicy mają doświadczenie w naprawie skrzyń i przechodzili szkolenia w ZF.

 

Kategoryzacja napraw

Manager podkreśla że zakład w Czosnowie będzie skupiał się na najcięższych przypadkach. Nowa placówka zamierza wprowadzić kategoryzację napraw według ich trudności. Partnerzy Inter Carsu będą zasięgali informacji dotyczących mniej skomplikowanych przypadków, żeby zmierzyć się z problemem we własnym zakresie. Gdyby okazało się, że sprawa jest jednak złożona, można taką skrzynię wysłać do Czosnowa. Z usług firmy w Czosnowie mogą również korzystać autoryzowane serwisy ciężarówek, również tych w których jest skrzynia najnowszej generacji, modułowa TraXon. Jej makietę zademonstrowano, razem z czterema innymi, podczas uroczystości 1 grudnia.

A gdy na Gdańską 27 przyjedzie pojazd ze szwankującą skrzynią, wcale nie musi być ona wyciągana i rozbierana. Dotyczy to zwłaszcza modeli AS Tronic. Bo częstokroć okazuje się, iż usterka wcale nie jest spowodowana przez skrzynię. Bardzo ważną rolę odgrywa więc pełna diagnostyka pojazdu.

Ambitne plany na ZF bynajmniej się nie kończą. W najbliższym czasie Q-Service Truck stanie się autoryzowanym partnerem serwisowym marek układów pneumatycznych Knorr Bremse, Wabco, Haldex.

 T&M nr 12/2015

Tekst: Jacek Dobkowski

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE